Wie heeft er tips voor mij (chihuahua/jack russel; gedrag)

Discussie in 'Honden' gestart door dagibo, 3 nov 2011.

1. dagibo

Lid geworden:
    3 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben dionne en ik ben nieuw hier. Ik heb een vraagje over mijn hond.

Wij hebben een chihuahua/jack russel kruising teefje van net twee.
    Ze is heel slim en heeft veel uitdaging en beweging nodig.
    Ze probeert ons constant te manipuleren en het spelen eigenlijk af te dwingen. Het maakt niet uit of ik 2 uur met haar gelopen heb of haar heb uitgeput naast de fiets, ze is binnen no time weer opgeladen.

Ze wil continu met de katten spelen. De ene kat krabt van zich af en daar kijkt ze ook tegenop maar de andere kant die krabt niet en die sleept ze door het hele huis. Wat ik ook doe het stopt niet!
    Ik heb haar gewaarshuwd, ik heb haar gestraft door haar in haar nekvel te pakken en even kort te corrigeren. Ik heb haar ook een tijd op de gang gezet wanneer ze dit deed, maar ze blaft de hele buurt bij elkaar. Ik bleef volhouden en heb de deur niet open gedaan voordat ze stil was maar dit duurde uren en het heeft geen zin, ze rent op de kat af en gooit hem door de lucht door onder zijn buik hem omhoog te wippen.

Ook moet ik alle speeltjes opruimen in huis (ook die van de katten) want ze wil het spelen bij ons afdwingen. Ze pakt een balletje en gooit het op onze schoot of dat van de visite. Ze duwt met haar neus net zo lang de bal naar je toe omdat ze wil dat je hem weggooit. Als je haar negeert gaat ze aan je benen krabben en keihard grommen en blaffen tot je een reactie geeft. Ik probeer constant het speeltje te pakken en op te ruimen want wij bepalen wanneer en gespeeld wordt en niet zij. Het heeft geen zin, na twee jaar is dit gedrag nog niets verbeterd. Wanneer ze toch iets in haar mond krijgt dan gooit ze het nu expres onder de bank of onder de kast en gaat vervolgens op de grond liggen krabben omdat ze weet dat wij eraan komen om het speelgoed op te ruimen aangezien ze de hele meubels kapot maakt.

Een ander probleem is dat ze constant blaft naar de tv wanneer ze dieren ziet. Als er maar 1 oortje van een hond of een kat in zicht is dan sprint ze op en gaat ze als een wolf staan loeien en blaffen naar de tv. Dit is nu ook zelfs als mensen donker krullend haar hebben. Om n maar niet te spreken over de tele2 reclame...
    Als we haar waarshuwen met de stem reageert ze daar amper op. Ik moet echt opstaan om haar weg te jagen bij de tv. Ik kan haar niet pakken om haar op de gang te zetten of iets want ze rent voor mij weg. Vangen heeft geen zin want dan gaat ze dat spelletje nog leuk vinden ook. Daar beginnen we dus ook niet aan.
    We kunnen nu amper meer tv kijken. Het is zelfs zo erg dat ze nu het intro van reclames herkent en weet dat er een dier aankomt. Dat zit ze al met gespitste oren klaar tot het dier in beeld is en ze in de aanval gaat. Het flodder intro herkent ze nu goed en weet dat het het einde die hond Wiskey komt. Ik begrijp werkelijk niet hoe ze dit na een aantal keer al doorheeft.

Op cursus hadden ze gezegd dat ik met haar verder moest gaan met behendigheidstraining omdat ze alles zo snel oppikt en zo slim is..
    Dit heb ik niet meer gedaan en ze kent alleen de basiscommando's maar ook hiervoor is ze veel te ongeduldig. Ze zit 1 sec en dan springt ze weer op.
    Momenteel heb ik meer tijd om weer te trainen met haar, en wil het goed aanpakken.
    Vooral het afleren van spelen binnen en het mensen manipuleren om haar zin te krijgen door te krabben en te blaffen en het blaffen naar de tv.

Hebben jullie alsjeblieft tips voor mij??
    Ik vind het best wel moeilijk. We hebben 13 jaar lang een ander hond gehad en die was heel makkelijk in haar gedrag dus had ook niet echt verwacht dat we het zo te stellen kregen met ons huidige hondje.

2. dagibo

Lid geworden:
    3 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Oja als aanvulling wil ik nog zeggen, dat we ook een kong hebben en we geven ook als ze heel druk is een botje zodat ze afleiding heeft in huis. Maar soms gooit ze het botje op je schoot en wil ze daarmee spelen. Ze dwingt het dan weer af door te grommen en te krabben. Ze geeft vrij weining om eten. Op die kong is ze snel uitgekeken en lijkt echt gefrustreerd te worden wanneer het haar niet lukt om iets eruit te krijgen en dan gooit ze dat ding ook op mijn schoot of onder de bank.
    Soms moet ik haar gewoon binnen aan de lijn doen omdat ze niet luistert als er visite is :pensive:
    Ik probeer echt alles eerst positief en met afleiding.. maarja het verandert amper..

Ik wil nu met clickertraining gaan beginnen om op deze manier haar gedrag positief te veranderen.. Ik ga me eerst goed inlezen zodat ik geen fouten maak bij het aanleren..
    Maar hopelijk helpt dat een beetje..

3. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij de hond van mijn ex gebruikte we kleine kettingjes.

Dat waren kleine ijzeren/metalen kettings van ongeveer 10 cm lang.

De hond wist dat de ketting foute boel was, dus als sandor (hond van mijn ex) iets deed wat niet mocht moesten wij met die ketting rinkelen.
    Als hij dat geluid van die ketting negeerde gooide mijn ex (zachtjes) die ketting naar sandor toe.
    Meestal als we de ketting rinkelde stopte sandor drekt met waar hij mee bezig was.

Mischien kun jij dat ook gebruiken...?

4. dagibo

Lid geworden:
    3 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Toevallig heb ik vandaag zoiets besteld bij zooplus. Een soort sleutelhanger met metalenschijfjes die echt een eigen geluid hebben waardoor ze het dus niet kunnen verwarren met andere huiselijke geluiden. Die moet je dan rinkelen of naast haar gooien.
    Hopelijk helpt het. Misschien kan ik als ze naar me toe komt een click geven op de clicker en dan meteen een beloning geven. Misschien leer ik haar dan om in haar mandje te blijven als de tv aanstaat en er dieren voorbij komen..

5. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Je hebt ook iets met belletjes om iets negatief aan de duiden

6. elleneke

Lid geworden:
    16 okt 2010
    Leuk Bevonden:
    1
    Hallo,

Het klinkt alsof je hond behoorlijk gefrustreerd is. Jij ook, maar dat kan ik me voorstellen, wat een vervelende situatie zeg...

Je beweegt dus genoeg met de hond, aangezien je het over samen fietsen hebt. Geef je hem ook genoeg geestelijke uitdaging?

Hoe zit het verder met de rangorde bij jullie thuis: zijn jullie de baas of is hij dat? Als hij bepalen wil wanneer er gespeeld wordt en er geen genoegen mee neemt als jij niet wilt spelen, kan dit een oorzaak zijn: misschien vindt ie jullie geen goede leider en neemt hij die rol op zich.

Krijgt de hond verder voldoende rust en is ie niet overprikkeld? Last desnoods verplichte rustmomenten in.

Probeer vooral positief te blijven. Genoemde kettingen om negatief gedrag te bestraffen kan meer frustratie opleveren.

Persoonlijke hulp lijkt me voor jullie een goed idee: een gedragsdeskundige kan jullie situatie bekijken en duidelijk maken hoe jullie anders kunnen doen of handelen om de hond verder te helpen. Ga wel op zoek naar een goede gedragsdeskundige.

7. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    hond leren op commando in de mand te gaan liggen en te blijven liggen, en dan kan je ten minste al even rustig zitten als hij in zijn mand ligt en anders buitenzetten

8. dagibo

Lid geworden:
    3 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de tips. Ja ik heb zelf ook al aan een gedragsdeskundige zitten denken.
    Dat is best gek, omdat ik altijd wel dacht dat we echt veel wisten over hondenopvoeding. Ik weet heel goed wat je wel en niet mag belonen en wat voor effecten dit op je hond kan hebben.. heb verschillende cursussen gedaan met verschillende honden, maar zo zie je maar dat wanneer je echt in een lastige situatie belandt, het ook erg lastig kan zijn.

Ze heeft zo'n sterke wil en ze houdt gewoon niet op, wat je ook doet. Dan ben ik helemaal niet gewend. Onze andere hond (helaas na 13 jaar overleden) hoefden we vanaf pups af aan 1 keer te waarschuwen en ze deed het niet meer. Die was eerder wat angstiger.
    Dat was ook een ander ras.

Maar deze terrier kruising heeft echt duidelijk haar eigen wil en geeft gewoon niet op. Soms drijft dit me echt tot wanhoop. Normaal kan ik echt goed consequent op hondengedrag reageren maar ik merk echt dat dit me zo frustreert dat ik soms echt boos word.

En idd over het leiderschap hier in huis. Ik heb niet echt het idee dat zij zich als de baas ziet. Ze gedraagt zich wel alsof ze de belangrijkste is in huis.
    Wanneer ze geen aandacht krijgt doet ze er alles aan om die te krijgen. Ik moet echt het patroon doorbreken van blaffen en krabben.

Wanneer ze iets doet wat niet mag dan weet ze dat dondersgoed. Het is nu geen kwestie meer van aanleren, maar eerder van gehoorzamen. Als ze op de tafel springt of van een bord likt wat ze absoluut niet mag staan haar oren heel schuldig maar ze stopt pas als ik anar haar toe kom, dan rent ze voor me weg. Dit is met alles zo.
    Er was een tijd dat ze buiten niet los kon omdat ze niet meer naar ons toe kwam. Ze ging uitdagen en naar ons toe rennen en dan keihard wegrennen. Puur uitdagen en spelen.

Eindelijk na een half jaar kan ze weer los. Ik speelde totaal niet meer met haar en heb constant volgehouden steeds snoepjes te geven en niet direct aan te lijnen. Voorheen wanneer ik haar wilde pakken dook ze snel weg en ging ze keihard wegrennen en uitdagen. Niet dat ze me ooit uit het oog wilde verliezen want ze is mega gehecht aan me. Ze is juist paniekerig als ze ons niet ziet.

Ik vind het gewoon moeilijk. Al vanaf pups af aan liep ze overal achter me aan en als ik naar de wc ging, bleef ze blaffen en janken omdat ze mee wilde. Nooit toegegeven door de deur open te doen of iets maar dat gedrag duurde zo lang voordat ze pas opgaf.

Maar idd misschien ziet ze zichzelf als de belangrijkste in het gezin. Ik geef haar echt als laatste eten enzo en als ze op de bank ligt op mijn plek dan haal ik haar weg enzo.
    Ja ze mag bij ons wel op de bank omdat ze super klein is en het snel koud heeft. Maar idd misschien is dat ook een foute keuze geweest dat heb je met chihuahua's dat ze snel bazig gaan worden. Dat heeft ze overigens niet.

Ze kan ook afdwingen als ik op visite ben dat ze naar huis wil. Dan gaat ze hard blaffen en aan je krabben (wat ze ook doet als ze uit moet) het lijkt bijna paniekerig. MAar dan is ze net uitgeweest heeft ze gegeten, dan wil ze gewoon naar huis en gaat ze dat afdwingen. Negeren proberen we dan en ik zeg tegen iedereen dat ze haar niet aan mogen kijken.
    Heel soms houdt ze uiteindelijk op, maarja die blaf is zo hard dat het gewoon wel echt naar is ook voor de visite.

Een gedragsdeskundige is misschien een goed idee ja, die kan het hier thuis ook beoordelen wat we zouden moeten veranderen.
    Voor mezelf ga ik denk ik een lijstje maken met prioriteiten waar ik aan wil werken en dan niet te veel in 1 keer willen maar alls op alles zetten om stapje voor stapje haar dingen te leren, want leergierig is ze hoor.
    (als we niet met haaar spelen met de bal rent ze naar boven gooit ze de tennisbal van de trap rent erachteraan, haalt hem op en rent weer opnieuw naar boven hihi)

Het komt vast goed. Ik merk nu ze 2 jaar is, ze ietsjes rustiger word in huis. Ook voor de katten fijner.. Ze ziet die katten echt als haar vrienden en wil alleen maar spelen spelen spelen..
    Maar ik voel nu wel dat ze wat meer open staat en wat geduldiger is om dingen te leren.
    Vandaar ook dat ik nu dit topic open.
    Heb al voorheen een topic geopend op een ander honden forum maar daar word je bij het minste of geringste afgesnauwd en doe je alles verkeerd.
    Ja ik vraag niet voor niets om tips denk ik dan..

9. elleneke

Lid geworden:
    16 okt 2010
    Leuk Bevonden:
    1
    Ach, elke hond is anders en je hebt een terriër... daar zit vaak een hele eigenwijze kop op. Mijn vorige hond (Schnauzer) was veel lastiger om op te voeden dan de hond die we nu hebben.

Ik heb toch het idee dat ze jullie niet helemaal als leider ziet, omdat je zelf ook aangeeft dat ze zich heel wat voelt. Met kleine hondjes is dat vaker zo: die voelen zich heel wat groter dan dat ze zijn. Onze vorige hond ging zich erg vreemd gedragen tijdens onze vakanties: dan kreeg hij teveel aandacht en voelde hij zich heel belangrijk, wat ie duidelijk in zijn gedrag liet merken. Wat bij die hond een goede methode was, was hem totaal te negeren, dus geen enkele reactie geven en hem niet aankijken. Niet alleen het kattenkwaad negeren, maar de hele dag door negeren. Er waren dan een paar momenten dat we echt contact maakten door te spelen, trainen of door samen te wandelen, maar de rest van de tijd werd ie genegeerd en dan was het gekke gedrag snel weer over.

In een wolvenroedel worden ranglageren bijvoorbeeld ook veel genegeerd. Hoe meer tijd de alfa of een ranghogere aan een ranglagere besteedt, hoe belangrijker die ranglagere zich gaat voelen.

Hoe gaat het wandelen met de hond? Loopt ze met jullie mee of bepaalt zij de route en hoe hard jullie gaan?

Hoe ben jij zelf in huis? Voel je je gespannen of gestresst? Zijn er momenten dat jullie zelf druk of gehaast zijn? Dat kan invloed hebben op de hond. Tel zelf tot 10, let op je ademhaling en probeer je rustig en relaxt te voelen. Ook de manier waarop je met de hond je huis uit gaat en binnenstapt heeft invloed: mag de hond helemaal hyper het huis binnenkomen, dan zet ie dat gedrag binnen voort. Moet ie eerst rustig zitten en rustig zijn, voordat ie naar binnen mag, dan zet ie dat gedrag ook binnen voort. En ja, soms duurt het erg lang voordat de hond zich rustig gedraagt, maar dan heeft ie pech: pas met rustig gedrag krijgt ie wat ie wil.

Als wij met onze (opvang)hond bij een vreemde op bezoek gaan, dan stappen wij als eerste naar binnen. De hond blijft buiten zitten tot ze rustig is en zodra ze rustig is, mag ze mee naar binnen. In huis lopen we rustig door de kamers waar de hond mag komen, terwijl de hond nog aangelijnd is. Is de hond dan nog rustig, dan doen we de riem los en wijzen we aan waar ze mag gaan liggen. Dit werkt heel goed: doen we dit niet, dan zijn de honden beduidend drukker.

Ik lees dat de hond bepaalde dingen probeert af te dwingen en je uitdaagt in bepaalde situaties. Probeer vooral de hond voor te zijn: laat haar niet in de buurt van borden enz. komen en zorg vooral dat je zoveel mogelijk situaties waarin ze stout bezig is voorkomt. Pikt ze spullen? Zorg dan dat die buiten haar bereik liggen. Loop niet al vangend achter de hond aan als deze voor je wegloopt, want dan wordt het alleen maar een spelletje voor de hond = aandacht. Als ze bij visite zo blaft, misschien kunnen jullie het dan zo regelen dat ze de eerstkomende tijd niet mee hoeft en een van jullie thuis bij de hond blijft.

Om nog even terug te komen op wat ik eerst zei: krijgt de hond wel voldoende rust? Als ze steeds bezig is met kattenkwaad, de katten, uitdagen, spelen en blaffen, dan kan het komen doordat ze (te)veel energie heeft, maar ook doordat ze overprikkeld is. Kleine kinderen die moe zijn worden bijvoorbeeld ook vervelend... Verplichte benchrust is hier een groot succes: eerst wordt er even tegengestribbeld, maar daarna ligt de hond heerlijk te snurken.

Kan de hond alleen thuisblijven of heeft ze verlatingsangst? Is ze erg onzeker?

Zie deze situatie vooral niet als iets persoonlijks: de hond doet het niet om jou te pesten. Zie het als een uitdaging: hier ga je zelf heel erg veel van leren en voor de rest van je leven zul je hier wat aan hebben!

10. luna-85

Lid geworden:
    20 mrt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Via google kwam ik op dit forum terecht, en wat rest het toeval.. ik heb ook zo'n zelfde kruising.
    Een super lief beest, ze luistert heel goed maar heeft een ontzettend vervelende trek.

Als ze muziek hoort dan is ze niet meer te corrigeren. Ookal slaapt ze, ze staat op uit de mand en begint onrustig heen en weer te lopen en zachtjes te piepen. Dat zachtjes piepen slaat als snel om in janken, en dan heb ik het over janken wat door merg en been gaat. Ze reageert alsof ze geslacht word, ze niet meer te stoppen.

Muziek is niet weg te denken in mijn leven, bij elke radiozender, reclame spotje, filmpje, of scene zit muziek. En bij alles gaat ze tekeer. Zelfs bij de sirene die zo nu en dan voorbij komt.

Ik heb ook alles geprobeerd, haar te negeren, haar naar de mand te sturen, haar te straffen, afleiding te geven, weg te sturen naar de gang. Het helpt niets!!

Het is zo herkenbaar wat je zegt. Ik ben ook actief met de hond bezig, ze mag vaak naar de bossen, langs de fiets rennen, achter een bal aan rennen, we nemen daar echt de tijd voor. Ook mentaal trainen we haar, door die hondenspellen te spelen, koekjes te verstoppen. Maar het stopt niet.

Heb jij ondertussen al een oplossing gevonden? Want ondanks dat we heel veel om onze hond geven, en ontzettend consequent in de opvoeding zijn, zit ik met mijn handen in het haar. Ik weet echt niet meer wat te doen. Het werkt zo op mijn zenuwen de laatste tijd, zo erg dat ik weinig plezier beleef aan haar gedrag. :see_no_evil:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. anneliese
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    6.551
  2. brechje
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    2.827