Vuurwerk

Discussie in 'Katten' gestart door Jess, 16 nov 2007.

1. Jess

Lid geworden:
    13 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Vuurwerk...pfff het is hier alweer een maand bezig!! En dan geen rotjes, nee het lijken wel bommen, zo harde knallen!! Gisteren ook iets in ins portiek gegooid, ik schrik dan zelf al heel erg van zo'n knal!

Onze kittens van 4 maanden zijn helemaal niet snel bang, maar voor die harde knallen wel, vooral eentje. Ze rent dan rond en je ziet haar helemaal trillen. De keren dat het nu gebeurde heb ik haar geaaid en gerustgesteld.

Heeft iemand tips om hier mee om te gaan? Om de kittens gerust te stellen? Het minder erg te maken? Weet ik veel wat? Het valt nu nog redelijk mee, maar het wordt natuurlijk steeds meer straks...

2. Elmo07

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja die tijd komt er indd ook weer aan ik heb zelf een kitten van drie maand dus geen idee hoe hij er op gaat reageren dus sorry kan geen tips geven :pensive:

3. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoe het ook tegen je gevoelens ingaat, je moet juist de kittens niet geruststellen en aaien als ze schrikken. Zo bevestig je hun gevoel dat ze er bang voor moeten zijn.
    Nu schrik je zelf ook erg van zo'n knal, maar probeer dan toch zo rustig mogelijk te blijven, want als jij laat merken dat je schrikt zullen de kittens er ook meer van schrikken.
    Probeer zo normaal mogelijk te doen en laat ze met rust als ze bang zijn/schrikken en wanneer ze weer rustig zijn kan je ze weer aandacht geven.
    Het is eigenlijk wel goed dat er nu al af en toe geknal te horen is, als je ze nu al goed aanleert om er niet bang voor te zijn (of eigenlijk het niet aanleren van het bang zijn) zullen ze straks met het meer geknal ook al meer gewend zijn.
    Succes!

4. Jess

Lid geworden:
    13 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat klinkt inderdaad logisch...fijn dat je reageert, denk je soms zelf niet aan!!
    Nog andere meningen, tips, ideeën?

5. n@th@lie

Lid geworden:
    20 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    klopt idd wat Ailurophile zegt je moet verkeerd gedrag er niet "inaaien" je kan het negeren, maar je kan ok direct na zo'n knal je kittens proberen af te leiden door een leuk speeltje dan vergeten ze de knal en associeren ze het met iets prettigs

6. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Er zijn van die cd's te koop met o.a. vuurwerkgeluiden. Deze zou je ook op kunnen zetten en dan eerst heel zachtjes en langzaam aan steeds wat harder zetten om ze aan de geluiden te laten wennen.

7. unionracer

Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat vinden je katten super lekker, wat vinden ze een super leuk spelletje?
    Dat ga je doen / geven op het moment dat er vuurwerk geluiden zijn.
    Zo koppel je iets leuks / lekkers aan het vuurwerk en ze worden afgeleid zodat ze niet meer zo veel met de knallen bezig zijn.

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Geef zelf het goede voorbeeld. Je wil dat ze het geknal negeren, dus negeer je het zelf ook zoveel mogelijk.

Op oudjaarsnacht kan je een muziekje opzetten zodat het geknal minder 'plotseling' over komt. Met gordijnen dicht en licht aan is het geknipper van het vuurwerk ook minder aanwezig in huis. Als je graag voor het raam naar het vuurwerk kijkt dan laat je in die kamer de gordijnen open. Ren niet om 0.00 naar het raam en spring elkaar ook niet feliciterend in de armen het eerste jaar, maar doe het allemaal een tikkie relaxter tot je katten gewend zijn.

Binnenkatten kunnen goed aan vuurwerk wennen. Mijn moeders katten kijken vanaf de vensterbank samen met haar naar alle zooi die bij het winkelcentrum wordt afgestoken elk jaar :grinning: De wijze waarop ze het leerden was simpel: afkijken. Eerst was er de dominante oude Fresco die er geen drol aanvond met alle herrie en rustig in een hoekje ging slapen. Toen was er Moene die wel erg nieuwsgierig was en bij ons voor het raam kwam kijken en later volgden alle jonge katjes Moenes voorbeeld... De jonge katten zijn geen van allen getroost bij de eerste schrikmomenten :wink:

9. Jess

Lid geworden:
    13 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik merk dat ze nu al meer gewend zijn aan knallen...de een schrikt helemaal niet, de ander schrikt sowieso al wat sneller bij plotseling geluid. Maar voor het vuurwerk is het al wat minder geworden.
    We negeren het nu inderdaad en leiden haar soms af om te spelen ofzo, maar vaak reageren we ook helemaal niet. Net was er een harde knal en ze keek op, maar bleef gewoon liggen...dus wordt al beter:smile:

10. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Hartstikke mooi dat ze er al zoveel meer aan gewend zijn!
    Dan kunnen zij ook wat fijner het nieuwe jaar in :wink:

11. Jess

Lid geworden:
    13 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha...dit is zooo leuk!!
    Zora die eerst wegrende en zat te trillen bij een knalletje...

Ik zit op de bank met de laptop en zij in de vensterbank (enkel glas dus je hoort (en voelt!) de knallen goed). Een keiharde knal en ik voel mezelf ook een beetje inelkaar gaan van schrik. Ik zie Zora zo in elkaar gaan, naar buiten kijken en rustig blijven zitten....bij de 2e knal ook....super =D>
    Nu alleen afwachten hoe dat met oud&nieuw is als het continu achter elkaar doorgaat...

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Baloo
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    1.316
  2. Diana333
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    1.937