vriendje gezocht voor Franse Hangoor

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Truffel-Muffin, 20 aug 2011.

1. Truffel-Muffin

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik trotse eigenaar van een prachtige Franse Hangoor!
    ze heet Truffel en is geweldig lief!!
    op veel sites lees je dat Franse Hangoren de hongen zijn onder de konijnen maar dit is echt zo!
    ze zoekt echt contact en wordt boos wanneer je stopt met knuffelen.

Mijn truffel is verslaafd aan andere dieren, onze kat is haar grote vriend, en het dwerg konijntje van de buren doet het erg goed als moeder figuur.
    omdat ze zo aanhankelijk is naar andere dieren wil ik haar niet alleen laten zitten.
    Daarom hebben wij thuis besloten haar een keer te laten jongen en hier een kleintje van te houden.
    Mensen in mijn omgeving hebben al aangegeven erg graag een kleintje te willen uit het nest dus ik weer zeker dat de rest een goed huisje krijgt.

alleen nu nog een man..

wil haar volgend jaar als ze uitgegroeid en oud genoeg is laten jongen,
    wie heeft er een Franse Hangoor die een keer vriendjes wil worden met mijn mooie meisje?
    ik vind het belangrijk dat het in de omgeving van Zoetermeer is, zodat de reis niet te lang is waardoor de stress zo beperkt mogelijk blijft.

Ik hoor het graag!

2. -Brenda

-Brenda Speurneus

Lid geworden:
    11 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Waarom ga je niet naar een konijnenopvang om een vriendinnetje voor haar uit te kiezen?
    Daar zitten konijnen in alle leeftijden en kleuren.

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik raad het je toch af.

Er zitten zoveel konijnen in de opvangcentra in België en Nederland. Er is een groot overschot aan konijnen!
    Die mensen die graag een konijntje willen kunnen ook bij een opvang terecht. Als zij alleen maar een konijntje willen zodat jij er niet mee blijft zitten, zijn het niet de beste baasjes dat jouw konijntjes kunnen krijgen.
    Vaak zeggen mensen dat ze wel een konijntje willen, maar tegen de tijd dat er eenmaal een nest is zeggen er toch veel mensen af. Je moet dan sowieso altijd mensen extra hebben die een konijn willen hebben. Sowieso moet je rekening houden met een nest van 5-12 jongen! Heb je echt voor al deze kleine konijntjes een goed tehuis gevonden?

Daarbij is het niet zomaar even een konijn bij een ander konijn steken. Dat is gewoon vermeerderen en draagt niks bij aan de konijnenpopulatie. Ook moet je rekening houden met eventuele nadelen. Jouw konijn zou maar zo kunnen doodgaan tijdens de bevalling, ook kunnen de jonge konijntjes dood gaan, tijdens of na de bevalling. En wat nou als de moeder de jongen compleet negeert? Heb jij dan de tijd en het geld om de jongen zelf te gaan voeden? Of wat als het misgaat en ze moeten naar de dierenarts, kun je dat allemaal bekostigen.
    Ook is lang niet elke ram zomaar geschikt om te fokken. Er kunnen heel wat erfelijke gebreken (zichtbaar dan wel niet zichtbaar) schuil gaan in een mooi uitziende ram. Denk maar eens aan olifantstanden. Dit hoeft in eerste generatie niet zichtbaar te zijn, maar kan bij de volgende generatie heel wat slachtoffers maken. Ook moet je verdacht zijn op SOA's, ja ook konijnen kunnen dat krijgen. Zo bestaat er konijnensyfilis.
    En ook niet geheel onbelangrijk, zijn beide konijnen geënt? Zowel myxomatose als VHS (ook wel RHD of VHD genoemd) zijn zeer besmettelijk en het zou een ramp zijn als jouw konijn ermee besmet raakt doordat je graag een nestje wilt.

Een nestje nemen klinkt allemaal wel erg leuk hoor. En het zal ongetwijfeld erg mooi zijn om te zien hoe dat kleine grut uitgroeit tot een konijn. Maar persoonlijk vind ik een nestje voor plezier egoïstisch. Juist omdat er veel mis kan gaan, en juist omdat er zoveel konijnen in de opvang zitten.

Dus kortom;
    Denk er nog heel erg goed over na, want het is niet iets wat je lichtzinnig moet opvatten!

4. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben het met Trice eens en raad het ook af... Er zijn zat dieren die een nieuw thuis zoeken, dus ik zou er een gecastreerd rammetje bij zetten. Bevallen is erg zwaar en het is in mijn ogen niet echt ethisch om een konijn te laten bevruchten bij een asiel. (gaan ze ook never nooit niet goed vinden) Nieuwe konijntjes maken met een konijn dat zelf ook naar een baasje smacht... Meeste asiels castreren hun mannetjesnijnen na binnenkomst en zeggen ook nadrukkelijk dat ze niet om te fokken (of te eten) zijn.

5. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

:warning:
    Sterker nog, er zijn heel veel asiels die nadrukkelijk in hun contract hebben staan dat er niet gefokt mag worden met hun dieren.

@ Truffel-muffin;
    Ik hoop dat je toch nog weer eens gezellig langskomt om over je Truffel te kletsen! :wink:

Laden...

Deel Deze Pagina