vraagjes over mijn dwergkonijntje

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Trishke, 7 apr 2009.

1. Trishke

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi,

ik heb onlangs een dwergkonijntje gekocht,
    nu is zit het er regelmatig heel stilletjes bij en is zijn stoelgang heel plat, heel de dag door.
    En zijn stoelgang blijft aan haar poepje hangen,en in haar haren.
    En dus geen keuteltjes zoals bij andere konijnen,
    Ik geef hem droogvoer te eten;
    Ik heb ook al groenten geprobeerd maar daar eet ze niet van.
    Aan wat kan dit liggen?
    kan iemand me misschien raad geven?
    Of is mijn konijntje ziek?

Groetjes

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou zo snel mogelijk naar een goede dierenarts gaan! Je konijntje heeft last van plakpoep / diarree, en dat is een teken dat haar darmpjes flink van streek zijn. Zeker als je nijntje nog jong is kan dat erg gevaarlijk zijn. Het kan veroorzaakt worden door stress (bijv nieuwe omgeving), verandering van voedsel, of door virus- of bacterie-infecties zoals coccidiose. Dus: meteen morgenvroeg naar de dierenarts. Voor nu alvast een paar tips:

- geef je konijn veel hooi. Lust ze geen hooi, koop dan eens een pakje kruidenhooi of bloesemhooi, vaak lusten ze dat wel. Hooi is het hoofdvoer voor konijnen (ondanks dat de fabrikanten van droogvoer je graag anders doen geloven) en het is van groot belang dat je nijntje genoeg hooi eet. Als ze er weinig van eet kun je ook met een plukje over haar neus kriebelen. Dit vinden ze irritant met als gevolg dat ze er in happen en meestal ook opeten.

- probeer te achterhalen welk merk en type droogvoer je konijntje kreeg voordat ze bij jou kwam. Verandering van voer kan zorgen voor spijsverteringsproblemen, zeker bij jonge konijnen. Als je het niet kunt achterhalen, probeer dan eens Supreme Science Selective, deze zijn speciaal ontwikkeld voor konijnen met een gevoelige spijsvertering. Wel wat duurder dan normale brokjes, maar van zeer goede kwaliteit.

- stop met groenvoer! Je mag pas weer met groenvoer beginnen als de plakpoep helemaal over is.

- haal de vastgeplakje poep weg, het is een bron van ziektekiemen als het aan haar vast blijft zitten. Lukt het niet zo, probeer dan met ee vochtig washandje. Lukt dat nog niet, zet haar dan met haar achterste in een bakje water met Badedas Classic (verkrijgbaar bij apotheek of betere drogist) of babyshampoo. Let goed op dat ze er niet van drinkt en zorg dat ze goed droogt (in handdoek wikkelen tot ze weer helemaal droog is) want een longontsteking is wel het laatste wat ze nu kan gebruiken.

- vervang het drinkwater door (koude) hooithee of kamillethee, zonder suiker etc uiteraard. Hooithee maak je door een flinke pluk hooi in een kom of kan te doen, er kokend water op te gieten, dat een poos te laten trekken, het hooi te verwijderen en het water af te laten koelen.

- indien ze buiten woont: zet haar hok tijdelijk binnen in een niet te warme en niet te koude ruimte. Plakpoep trekt (zeker buiten) vliegen aan en een infectie met maden moet je echt voorkomen.

- zorg dat je het hok goed schoonhoudt zolang de natte poep aanhoudt. Ik zou het hok ook ontsmetten, voor het geval het een virus is. Dat kan bijvoorbeeld met een sopje van Dettol (te koop bij de drogist). Daarna wel goed afnemen met een natte doek en zorgen dat je konijn het niet binnenkrijgt!

Als je naar de dierenarts gaat zal die waarschijnlijk het volgende willen weten, misschien dus handig om alvast op papier te zetten:
    - hoe oud is het konijntje?
    - indien nog jong: op welke leeftijd is het bij de moeder weggegaan?
    - welk voer krijgt ze?

Het is belangrijk dat ze voldoende blijft eten en drinken. Doet ze dat niet dan moet je dwangvoeren. Laat maar even weten als dat het geval is, dan kunnen we je daarvoor nog wat tips geven.

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je konijntje nog erg jong is, laat de ontlasting dan testen op Coccidiose. Dat is een bacterie die de spijsvertering aantast. Veel jonge konijnen overlijden omdat ze of uitdrogen door de diarree of omdat ze niet op tijd antibiotica krijgen.

Ga dus zo snel mogelijk naar een dierenarts die konijnkundig is en neem wat ontlasting mee.

4. 1111111

Lid geworden:
    4 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
  5. Trishke

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn dwerg konijntje is dan ook gestorven:pensive:
    alle een spuitje moeten laten geven,
    het was in totaal maar 6 weken oud en we hadden het al 3 weken en dat wisten we niet,
    erg voor het beestje dat het heeft moeten lijden

6. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach wat erg :cry: .

Dus toen jullie het nijntje kregen was het pas 3 weken oud? Arm hummeltje.

Heel veel sterkte!

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Och gus wat sneu :pensive:
    Heel erg veel sterkte!

8. Trishke

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    ja inderdaad maar dat wisten we niet:s
    erg datze het die beestjes aan doen
    dus ook overkweekt dat beestje had gewoon geen kans in deze wereld:pensive:

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas heb je dan hoogstwaarschijnlijk een broodfokker konijntje gehad :pensive:
    Zo sneu hoe dat soort hummeltjes gewoonweg geen kans krijgen in deze wereld :pensive:

Hoewel het konijntje nog zo jong was, heeft hij misschien nooit zoveel liefde en aandacht heeft gehad als de tijd bij jullie.

Laden...

Deel Deze Pagina