Vraagje [Update] bij da geweest

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Solane, 27 aug 2007.

1. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    We hebben Levi nu een paar maanden en hij kreeg bij de fokker ander voer dan wij hebben. Bij ons krijgen ze Science Seliktive. We hebben de eerste tijd Levi"s voer gemixt en uiteindelijk at hij ook ons voer op.

Maar nu hebben we Shadow en levi gekoppeld aan elkaar en zitten ze samen. Levi eet niet zo snel als Shadow en we zijn bang dat hij niet genoeg binnen krijgt. Hij eet nu sinds hij samen zit bij shadow veel meer verschillende dingen eerst at hij geen groente en geen koekjes enzo en nu eet hij bijna alles wat we geven. Maar we vinden hem wel wat magerder geworden en wij vinden zijn tanden ook wel wat lang maar daar zijn we pas voor naar de dierenarts geweest en hij zei dat het nog niet nodig was om te knippen.

Wij zetten nu levi steeds even apart om hem bij te voeren is dit nodig???
    En wanneer zijn tanden echt te lang??

Levi

Shadow [​IMG]

2. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mja, nodig? Ik vind zelf krachtvoer niet echt nodig, vermits je de juiste hoeveelheid (dus onbeperkt) hooi voert, en genoeg groenvoer. Als je dit hebt, heeft een konijn aan een eetlepel biks per dag genoeg. Sowieso zou ik biks voeren, dan krijg je niet van die selective konijnen die de helft laten liggen. Als je dus meer dan 2 eetlepels voert maakt het niet zo heel veel uit. Pas als je echtmerkt dat hij mager word, kun je ervoor kiezen om hem apart te laten eten.

En wat betreft die lange tanden, ik heb nog nooit tanden hoeven te laten knippen, bij onbeperkt hooi slijten de tanden over het algemeen goed.

En mager... Ik heb Curls hier, die ene redelijk uitstekende ruggengraat heeft. Als je die dus aait, lijkt het een mager konijntje. Maar als je hem ziet en voelt, is het toch wel ene wat dikker konijntje :smile:

3. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij zetten de konijnen ook even apart als ze aan het eten zijn. Zo kan je precies bijhouden hoeveel ze eten (dat ze niet te veel of te weinig eten). Op het moment dat ze samen zitten halen we het eten gewoon weer weg. En dan wel regelmatig even apart zetten.
    Dus als je denkt dat een van de twee niet genoeg eet, dan kan je ze apart zeten. Even het voer afwegen enzo.

4. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Science Selektive is geen krachtvoer maar gewoon een biks wat je kan krijgen bij de dierenarts

Maar levi eet niet zo heel veel hooi terwijl wij niet zoveel voer geven, en die tanden waren al vrij lang toen we hem hebben opgehaald bij de fokker hij is nu bijna 2 jaar

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Biks is krachtvoer :wink:

Als een konijn niet veel hooi geeft, moet je dat niet op gana lossen door meer krachtvoer te geven. Misschien eens een kruidenhooi of vers geplukt gras proberen

6. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    oeps sorry dat wist ik niet :smiley:

ik zal eens met mijn zus om de tafel gaan en wat dingen uitproberen zoals kruidenhooi

dankje wel

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik voer hier de konijnen ook nog steeds apart. Ten eerste omdat ik goed wil kunnen zien of ze het allebei opeten en hoe lang ze erover doen. Als ze er lang over doen is het voor mij een teken om goed op te letten.
    Ten tweede krijgen ze allebei verschillende biks hier. Voor Kismo heb ik ook Science Selective voer omdat hij gevoelige darmen heeft. En voor Keltya heb ik gewone konijnenbiks van Witte molen.

Hooi is idd het allerbelangrijkste. Het zorgt voor een natuurlijke slijtage van tanden en kiezen. Bij grove stengelig hooi moeten ze langer malen op het hooi en vooral voor konijnen die vaak gebitsproblemen hebben het beste hooi. DW-hooi is vaak wat fijner, dus misschien dat je hooi bij een (paarden)boer kunt halen?
    Daarnaast zorgt hooi voor een goede darmwerking door de vezels. In het science selective hooi zit ook veel vezels maar kan het hooi nooit vervangen. Hooi is dus essentieël in een konijnendieët.

8. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    We vinden nog steeds dat hij veel te weinig eet en we hebben hem de afgelopen dagen apart gehouden van shadow en ook hem gedwangvoert niet zo heel veel maar paar keer per dag 1 spuitje. het gekke is ik liet hem gister heel even bij shadow en toen ging hij wel in eens eten hij werd gestimuleerd door haar denk ik. maar dit doet hij niet lang misschien hooguit tien brokjes. Hooi eet hij wel maar niet veel ik heb nu speciaal voor hem kruidenhooi en bloesemhooi gehaald
    We gaan denk ik morgen de dierenarts even bellen en vragen wat we ermee moeten of zijn we daarmee te vroeg? we houden ook zijn gewicht in de gaten.

Het voer is moeilijk te meten want hij gooit alles uit zijn bak :pensive:

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zien eten doet vaak eten. :grinning:
    Tja als je vind dat je konijn niet zo vlot eet dan anders of mager begint te worden ligt het misschien aan de tanden of kiezen. Dan zou je dat moeten laten vaststellen door je DA.

Om te controleren of hij weinig eet kun je hem ook apart laten eten buiten het hok. Zo heb je er meteen zicht op hoe snel hij eet en hoeveel hij eet.

10. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    We zijn vandaag toch naar de dierenarts geweest en hij heeft waarschijnlijk last van zijn tanden o0f kiezen morgen gaat hij onder narcose want levi was er niet van gediend dat hij in zijn mond ging kijken.

nu snap ik waarom dr van hout tegen mij zei dat Solane zo een makkelijke patient was :smiley:

Als de tanden geknipt worden kan hij daar dan na de hand last van krijgen???

11. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het beste is om te slijpen. Het kan soms voorkomen dat door het knippen te veel druk op de tanden komt te staan waardoor scheuren kunnen ontstaan. Die scheuren kunnen door trekken tot in het tandvlees waar ze abcessen kunnen vormen.

Bij het slijpen is er geen kans op scheuren en dus veiliger.

12. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Levi is gister bij de dierenarts geweest en ze hebben hem een gasnarcose gegeven en toen zijn gebit onderzocht:
    Uitslag: Beroerd gebit, zijn kaak staat scheef dit is een aangeboren afwijking t waarschijnlijk of het kan zijn dat hij bij zijn vorige eigenaar niet genoeg hooi kreeg. Hierdoor staan zijn voortanden scheef en heeft heel veel haken op zijn kiezen op ongebruiklijke plekken. dit heeft ze allemaal weg gehaald hij heeft een pijnstiller gehad en een antibiotca kuur en primperan spuit gehad voor de darm werking. hij ging bij thuis komst meteen weer eten.HIJ eet nu meer dingen dan voor die tijd.

13. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als zijn tanden niet voldoende kunnen slijten door zijn gebit kun je misschien ook overwegen om de tanden te laten trekken.
    Bij dierenkliniek Wilhelminapark zijn ze erg ver op het medisch gebied van konijnen. Misschien kunnen ze jou adviseren?
    Of misschien dat jouw eigen DA ook enorm konijnkundig is?

Laden...

Deel Deze Pagina