Vraagje iemand hulp?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Vermillion, 17 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vermillion

Lid geworden:
    16 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Iedereen.
    ik heb sinds 1,5 dag een (Superkleine!!) muis in huis. De kat van de onderburen kwam er mee aan en ze hebben hem naar mij gebracht (ik leer al enige tijd voor dierenarts dus d8ten ze die kan daar vast wat mee). beestje was er slecht aan toe maar met wat zorg begon het bij te komen. inmiddels eet en drinkt 't goed (caviavoer en verse groenten) maar gebruikt zijn ene pootje geheel niet. het is een brutaal ding en écht niet bang voor mensen, iemand suggesties over de soort en wat ik er mee moet/kan doen? het bakje staat niet in de weg en het beestje is niet tot last dus het hoeft niet perse weg maar ik weet niet watvoor zorg deze muis nodig heeft gezien ik de soort niet ken.

Net nadat ik hem in het bakje plaatste, al redelijk alert
    zo'n 15 minuten later, dat zwarte ding is een flessendopje. begon te eten/drinken
    De woning op dit moment, heb mijn oude spinnenbak omgetoverd tot woning

ik hoop dat iemand mij meer weet te vertellen.
    met vriendelijke groet Vermillion,

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    De meeste muizen eten insecten of ander vlees naast de beschikbare zaden en groentes. Ik zou dus een hondenbrokje of iets dergelijks aan de mix toevoegen of overgaan op rattenvoer.

De oortjes hebben veel weg van de klassieke huismuis, maar helemaal zeker van de soort ben ik niet.

3. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ratten/muizenvoer id idd veel beter afgestemd op zijn voedingsbehoefte. Evt. kun je als extra een stukje bruinbrood, brinta, een stukje kaas of groente geven.

Maar wat ben je precies met hem van plan? Je kunt evt. zijn pootje laten rusten of opereren, maar dan? Je zegt dat hij nu al helemaal niet bang is voor mensen, en hoe langer je hem in huis houdt, hoe meer hij aan mensen zal wennen. Dat maakt zijn overlevingskansen in de natuur niet groter.

Het diertje is al door een kat gepakt, dus waarschijnlijk is hij al zwakker dan de anderen. Zo zit de natuur in elkaar; katten jagen op muizen, en de zwakste worden gepakt. Het is natuurlijk hartstikke lief dat je hem wilt helpen, maar ik vraag me echt af of dat wel zin heeft.

4. Vermillion

Lid geworden:
    16 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    dit beestje laten opereren is geen optie het is zo klein dat hij IN een flessendopje past. en onze arts begint daar nog niet eens aan. + ik heb geen idee van de leeftijd van dit dier en of het dus wel nut heeft.

ik heb hem zoveel mogelijk met rust gelaten hij staat op de reptielenkamer waar ik slechts 1-2 maal per dag kom in een rustig hoekje. ik ben er slechts +/- 15 min mee bezig geweest. (vangen/bijbrengen/in het bakje zetten/snel foto's gemaakt) omdat ik hem niet aan mensen wilde laten wennen. maar hij was vanzelf al zo naar mensen toe ik probeerde het flessendopje te pakken om er schoon water in te doen en hij wou mijn hand op klimmen(en nogmaals toen ik het terug wou zetten), dus ik heb niet het idee dat hij mensenvreemd is. aangezien je zou verwachten dat hij bang weg zou proberen te komen. hij gaat gelijk tegen het glas staan als je de kamer inloopt mischien is hij wel ergens ontsnapt, je weet maar nooit. :confused:

ik voer hem dezelfde mix als die mijn ratten ook krijgen,
    Per dag: fijne kattenbrok voor de dierlijke eiwit gemixed met een zelfsamengestelde mix knaagdier voer(wat mijn cavia's ook krijgen met extra vit C.) en 1 kleinste maat diepvrieskrekel/meelworpje erbij. + iedere dag een 1 á 2 soorten groente erbij.

bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het er maar op ga houden dat het een gewone huismuis is (dan wel de kleinste die ik ooit gezien heb hij kan met 4 pootjes tegelijk op een euro zitten!)

wat ik er mee ga doen, voor zover ik het zie heb ik maar 3 opties
    1 dood laten gaan (buitenzette dan gaattie zelf wel dood of het zelf doen)
    2 iemand zoeken die er voor wilt zorgen.
    3 hem hier laten zitten
    optie 1 valt af zonder reden dieren ter dood veroordelen doe ik niet en ik voer geen onbekende muizen aan mn slangen daar zijn ze iets te duur voor. optie 2 is lastig dus hij mag van mij in dat bakje blijven wonen weet niet wat ik er anders mee moet, het is een grappig beestje en me kaalvreten zaltie vast niet :laughing: . en het bakje heb ik toch niet meer nodig

5. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Jonge veldmuisjes of huismuisjes zijn altijd zo tam, tenminste, dat is mijn ervaring. Onze katten sleepte ook vaak babymuisjes naar binnen. Spitsmuisjes zijn best agressief maar de veldmuisjes en huismuisjes zijn nooit mensenvreemd en nooit echt angstig. Ziet er dus idd schattig uit.
    Ik ben zelf van mening, aangezien het een wild dier is, dat hij niet in een kooi hoort en niet binnen gehouden moet worden. Ik zou hem dus wel buiten terug zetten. Dat hij dan dood gaat, dat is de natuur. Dat is de rede dat muizen zoveel voortplanten: er gaan er genoeg dood in de eerste levensweken. En er is altijd een hele kleine kans dat hij het wel overleeft.

6. Vermillion

Lid geworden:
    16 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

bedankt voor je reactie :smiley: ik kijk het nog eventjes aan, als ik hem nu buitezet kan ik em net zo goed tege de muur gooien zelfde effect want rennen kantie niet. ben alleen van mening dat het geen babymuis meer is (ik heb een lange tijd een muizenkweek gehad een jaar of 2-3 terug en het lijkt echt niet op een jonge muis meer op een volwas naar mijn mening). en een muis met 3 poten die zn 4e poot enkel meesleept heeft volgens mij 0.0%kans. en als wilde dieren niet als huisdier gehoude zoude moeten worden sja dan mag ik met mijn slangenkweek wel inpakken, want een slang blijft altijd een wild dier.

met vriendelijke groet vermillion

7. Arcos

Lid geworden:
    18 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb in het verleden ook een klein huismuisje groot gebracht. Indertijd kreeg ik het diertje van mijn buurman. Piepklein, mooi kraaloogjes en schitterend om te zien. Ik heb het diertje in een oude visbak gezet met een deksel erop waar lucht door heen kon komen maar niet het muisje. Ik voerde het diertje met vogelzaad. Het werd groter maar je kon merken dat het een wild diertje was. Na 4 weken heb ik het uitgezet in het wild.
    Het diertje op de foto lijkt op een spitsmuisje.

8. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Zelf kweek ik tamme albino muisjes, dus ik heb geen ervaring met wilde muizen. Maar als ik zo naar de foto kijk, doet het mij eerder denken aan een springer, en geen volwassen muis.

Een dier dat in gevangenschap gekweekt is en vanaf zijn geboorte af aan al aan mensen is gewend, noem ik nog altijd een gedomestiseerd dier. Slangen, hagedissen of papegaaien die uit het wild worden gehaald en in een kooitje/bak worden gestopt zijn wel wilde dieren, en dat keur ik dan ook absoluut niet goed.

9. Vermillion

Lid geworden:
    16 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

:warning:

een slang is nooit een gedomesticeerd dier. of het nu geboren word bij mensen of niet, het enige wat KAN zijn is dat er kan een soort van gewenning optreden en dat ze niet zómaar zullen bijten. maar ze vinden het nooit leuk om gehanteerd te worden, en ze bouwen absoluut géén band met hun eigenaar(degene die dat wel willen beweren maken mij dat niet wijs). Gewenning treed net zo goed op bij een dier dat uit het wild gehaald word als een beest dat hier geboren word.dus het maakt geen enkel verschilt. vanaf het moment dat een slang uit het ei kruipt of de moeder ze baart zijn het WILDE dieren, en ze zullen veelal ook bijten op het moment dat ze geboren zijn. het hangt veel van de soort slang af en dan nog het karakter van het individu, een wat jongere slang(van een rustige soort) die uit het wild gehaalt word went iets makkelijk aan gehanteerd worden maar ook oudere dieren kunnen wennen.(sommige volwassen slangen die je uit het wild haalt bijten vanaf het begin al niet b.v. de Gaboenadder bijt soms nog niet een als je er op gaat staan) en er zijn soorten die nooit zullen wennen en ook daar zijn weer uitzonderingen tussen. er zijn ook zat slangen die hier geboren worden, en die naar alles bijten wat ze zien en Nooit met de handen gepakt kan worden (tenzij je niet zo zuinig op je handen ben) slangen zijn nooit *tam* hoogstens *handtam* ( hanteerbaar) en dan nog als je een foutje maakt zal je dit weten ook! want bijten kunnen ze allemaal! ( gewenning, wat voornamelijk het leggen van associatie's dus b.v. Hand=niet bedreigend, of Hand= geeft voer, ruikt je hand dan dus naar voer grote kans dat ze die dus pakken! wat een van de meest gemaakte fouten is eerst caviatje aaien en dan eventjes later het boa'tje pakken en dan hangtie idd in je klauwen als hij het de moeite waard vind, doet hij dit niet heeft hij waarschijnlijk door dat je toch te groot bent om op te eten. (maar met een slang van meer dan 2,5 meter heb je kans dat je maar 1malig die fout maakt), als een slangetje bijt volgt vaak het dat doettie anders nooit scenario bij onervaren houders en het kleine boa'je eindigt nogal makkelijk op marktplaats. omdat ze denken dat ze een 'vals' beest in hun huis hebben)->|| wegens het stoppen van mijn hobby te koop; Lieve Boa Constrictor bijt nóóít en is erg lief || :confused:

zet je een slang buiten in een millieu dat geschikt is om te leven gaan hij dus ook écht niet zomaar dood. ergens in NL is een complete populatie russische rattenslangen wat ook *gedomesticeerde* slangen waren, en die doen het prima! of kijk enkel eens naar de roodwang ze zitten zowat in elke sloot in NL! hier in het park stikt de vijver van de gedumpte dieren en hebben ze er zelfs platformpjes voor gebouwd en dit klimaat is eigenlijk zelfs te koud voor de roodwang dus voorplanten doen ze voor zover bekend niet maar overleven en groeien doen ze prima. een gedomesticeerd dier zou voor 80% zeker doodgaan als je hem buiten zet. een reptiel alleen maar als het te koud/warm is.

ik schud dit verhaal niet uit mijn mouw, ik heb al een kleine 11 jaar slangen en op het moment hebt ik 34 exemplaren thuis(python/boa) waarvan 30 volwassen en ongv 7 dieren wildvang ( ja zielig BLABLA wildvang zielig maar dit zijn ZELDZAME dieren om zuivere in gevangenschap geboren exemplaren van te vinden, en als niemand ze kweekt halen ze er alleen nogmaar meer illigaal uit het wild zodra de vraag omhoog gaat! het zijn volwassen dieren die al lang geleden naar NL zijn gekomen, voor de bedreigde soorten heb ik ook alle benodigde vergunningen (Cites). en al mijn dieren hebben papierwerk

over papegaaien laat ik mij niet uit daar ik er geen ervaring mee heb. hagedissen wennen op iets meer vlakken met mensen associeren b.v. geur van verschillende mensen dus lijken *tammer* net als slangen zijn zij enkel *handtam* en zal ook een hagedis een mens nooit missen.

met vriendelijke groet Désiree, (p.s. onderstaand dier is in NL geboren bij mijn Wildvang ouderdieren. die VEEEL vriendelijker zijn dan grootste deel van hun kroost)

10. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Zeg ik nu iets heel stoms als ik denk dat het geen muis is maar een gerbil/woestijnratje? Zeker op de eerste foto vind ik hem erg lijken op een jonge gerbil. Als het een gerbil is, dan is hij vast van iemand.

Iig, als het echt een wilde muis is dan zou ik hem ook zo snel mogelijk weer buiten zetten.
    Mijn ervaring met dieren die door katten gevangen worden is dat ze vaak alsnog sterven. Ofwel maakt de kat er een eind aan, ofwel de stress (en die wordt er niet beter op als het diertje in gevangenschap gehouden is), ofwel krijgen ze een flinke infectie.

De laatste tijd hebben onze katten ook steeds vaker een muis te pakken. De overlevingskans van een muis is ongeveer nihil als 1 van onze katten ze te pakken krijgt.
    Vroeger vingen ze nooit muizen, dus ik vermoed dat 1 van de buren muizen in de kelder ofzo heeft zitten. Wij willen zeker geen muizen in huis dus laten de katten rustig hun werk doen :wink: .

11. Wouzzy

Lid geworden:
    25 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
  12. Vermillion

Lid geworden:
    16 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    voor de geintresseerde het muisje maakt het inmiddels prima (hoewel met maar 3,5 pootjes) een de onderste helft van een van de achterpootjes is erafgehaald, ze sleepte het alleen nog maar mee en het zat in de weg. woont nu in een glazen bak 70*50*40 ingericht met matriaal van buiten(zand stokjes steentjes en er groeit wat onkruid en gras in en een mini vijvertje gemaakt van een plastic bakje). ze heeft er een gangenstelsel in gegraven. het is een erg tam diertje nogsteeds en komt makkelijk naar je toe en laat zich aanraken etc.,verder is her erg leuk om d'r door de bak te zien crossen klimmen klauteren en graven zeker omdat het met 3 pootjes regelmatig nogal onhandig gaat maar dat lijkt haar niet te deren en gaat hard door . ze staat inmiddels bij een vriendin van mij thuis in de huiskamer omdat ik de bak niet kwijt kan.

en een van de andere artsen in onze praktijk wist te vertellen dat het een europese dwergmuis was.

vriendelijke groet Vermillion

13. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Vermillion,

Als je je muisje wilt houden, moet je dat doen hoor.

Wat andere mensen zeggen zijn hun eigen mening.

(Ik bedoel het niet persoonlijk)

14. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit topic is best wel oud, dus vandaar een slotje :lock:

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina