vijvervraag met spoed!

Discussie in 'Vissen' gestart door ~ellie~, 18 aug 2009.

1. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Gisteren hebben we de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. In de tuin zit een vijver, en daar blijken ook visjes in te zwemmen (we hadden verwacht dat ze die mee zouden nemen). Nou hebben we helaas echt nul-komma-nul ervaring met of verstand van vijvervisjes! Ik ga me er t.z.t. zeker in verdiepen, alleen nu zijn we volop met verven enzo bezig zodat we op de geplande datum kunnen verhuizen.

Moeten we de visjes eten geven of eten die gewoon algen of plantjes uit het water? Ik dacht zelf het laatste ('t is best een royale vijver met plantjes enzo) maar gisteravond rond zeven uur zaten ze ineens allemaal heel verwachtingsvol bij de vlonder.... hmmmm.... misschien toch gewend om gevoerd te worden? Het is niet mijn bedoeling ze te verhongeren maar wil ze ook niets geven wat niet goed voor hun of voor de vijver is.

Het gaat om oranje, zwarte en witte visjes in dus een tuinvijver. De oranje en witte visjes lijken (behalve qua kleur) sprekend op elkaar. De zwarte hebben een wat dikkere kop en lijken daardoor wat forser. Ze zijn allemaal maximaal 10 tot 15 centimeter lang, de meeste wel kleiner. De vijver is een flinke tuinvijver van pakweg 4 bij 3 meter, deels begroeid met planten (o.a. waterlelie en riet) en daardoor deels zon en deels schaduw. Langs de kantjes is de vijver erg ondiep en in het midden schat ik 'm zo'n 50 tot 60 cm diep. In de vijver wonen ook wat kikkers. Het water ziet er mooi helder uit, maar op de bodem zit een laag algen/drab/smurrie van ongeveer een centimeter dik. In de vijver zit ook een pomp die (middels tijdklok) elke dag een paar uurtjes pompt.

Wie oh wie kan inschatten wat voor visjes het zijn en of die graag gevoerd worden? En zo ja: welk soort voer moet ik kopen? En hoe vaak moet ik ze voeren, en hoe veel?

Mochten jullie er zo niet uitkomen: ik zal vandaag wat foto's maken van vijver plus visjes, maar die kan ik pas vanavond posten en dus pas morgen voer kopen dus als iemand het zo denkt te weten hoor ik het graag.

2. Karin1989

Lid geworden:
    28 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk gewoon dat je sticks moet kopen, die zijn bijna overal te koop.
    En ik denk dat het gewoon sluierstaarten zijn. Of misschien koi vissen.

En je ziet vanzelf aan de vissen of ze genoeg voer hebben gehad, je gooit er iets in. En je wacht hoe snel ze het opeten, als bijna alles meteen op is. Dan gooi je er nog wat in.
    Het voer moet ongeveer met 5 min. op zijn, als ze het dan niet op hebben heb je teveel gevoerd.

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je wel!

We hebbben wat universele vijverkorrels gehaald en daar ook nog even advies gevraagd. Ze gaven aan dat omdat het vrij kleine visjes zijn we beter korrels konden nemen dan sticks want dan zijn de brokjes een maatje kleiner. Dus geen hongerige visjes meer :smile: .

Ze zeiden ook dat een vijver van deze afmetingen best redelijk zelfvoorzienend kan worden maar dan komt het allemaal heel nauw qua zuurstofniveau, algen etc. Voor nu voeren we dus maar gewoon wat bij en als het huis helemaal is opgeknapt gaan we ons eens verdiepen in vijver-ecosysteempjes...

4. Karin1989

Lid geworden:
    28 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dus jullie willen de vijver wel houden?
    Leuk!
    En fijn dat je nu voer hebt, hoef je je ook niet schuldig te voelen tegenover de vissen

5. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ze kunnen ook makkelijk zonder. Genoeg levend voer te vinden in de vijver zoals muggen(larven), vliegjes, etc.

Heb je ook foto's van de vijver?

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. jakke789
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    975
  2. paulenmarjo
    Reacties:
    3
    Weergaven: