VERHUIZEN

Discussie in 'Katten' gestart door ikkeirene, 30 jun 2008.

1. ikkeirene

Lid geworden:
    14 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga in nov verhuizen. We wonen nu nog landelijk en gaan straks naar een woonwijk. Mijn arme schatten zullen wel erg moeten wennen. Ze hebben nu een kattenluik dus bepalen zelf wanneer ze naar buiten en binnen willen. Heerlijk jagen, rennen en gek doen door de weilanden.
    Straks moeten ze het doen in een woonwijk met veel andere katten. ooohhh sam en fleur vinden elkaar lief, maar andere katten worden hier heeeeeel snel het erf afgemept. In het nieuwe huis kunnen we geen kattenluik maken i.v.m. een schuifpui. En een kattenluik in de voordeur lijkt me te inbraakgevoelig. Nu moeten ze uitkijken voor auto`s en andere nieuwe dingen.
    Ook krijgen we straks nieuwe meubels en het huis word zo 3x zo groot.

Ik neem wel alle speeltjes mee die ze nu hebben. Inclusief hun twee mandjes (die ik tegen die tijd meer meer ga wassen zodat ze hun eigen geurtje hebben) en de grote krabpaal waar ze dol op zijn. Eigenlijk alle spullen die betrekken tot de katten hebben nemen we mee.

Wie heeft er een goede tip hoe ik het hele verhuisplan het beste kan aanpakken. Ze kunnen laten wennen aan een woonwijk en het feit dat ze niet meer naar buiten kunnen als ze dat zelf willen.

Wie heeft er ervaring met een kattenluik door je muur? mijn vriend lijkt het niet slim om een gat in je muur te boren. Maar wie heeft hier goed en minder goede ervaringen mee.

alsvast bedankt voor de reacties!!!
    irene

2. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Je moet je katten altijd 4 tot 8 weken binnenhouden als ze in nieuwe huis zijn ingetrokken.

Tijdens deze weken kunnen je katten al beetje aan het drukke wijk wennen door naar buiten te kijken via het raam. Natuurlijk horen ze ook geluiden die van buiten komen.

Ik denk dat ze in het begin best wel bang zullen zijn. Maar in de verloop van tijd zal dat beter gaan.

Misschien kun je je katten aan de tuigje laten wennen buiten. Wel altijd bij blijven.

En daarna gewoon hun gang laten gaan.

Over je kattenluik. Je hoeft niet altijd een kattenluik te hebben vind ik. Je kunt je katten ook buiten-binnen laten door deur open te doen.

Wij hebben ook kattenluik, maar die gebruiken wij niet meer, want anders komen er vreemde katers naar binnen.

3. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik vind 4 weken persoonlijk nog te kort, liever 6 tot 8 weken.
    Als je ze buiten laat voor ze aan het huis gewend zijn, is de kans op weglopen erg groot.

4. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het beste is om tijdens de verhuizing 1 kamer aan te stellen waar de katten rustig kunnen zitten en wennen. En als je de boel een beetje heb ingericht ze verder het huis te laten verkennen.
    Zo hoef je ook niet bang te zijn ze kwijt te raken tijdens het verhuizen.

5. cynara

Lid geworden:
    30 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik ben het eens met degene hier boven.
    Laat je katten eerst wennen aan 1 kamer en zet als ze een beetje ontspannender zijn de deur op een kier en laat ze rustig wennen aan het huis. Laat ze zeker de eerste 6 - 8 weken niet naar buiten (misschien als ze kunnen wennen aan een lijn, eerst even aan een lijn in de tuin), en laat ze dan pas naar buiten. Het verkeer blijft altijd een groot risico en ook sommige buren zijn mider prettig voor je katten. :pensive:

Geluk met de verhuizing :smile:

6. ikkeirene

Lid geworden:
    14 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank jullie wel voor de tip. Ik denk dat ik inderdaad een kamer voor hun vrij hou. Moet even kijken of dat werkt.
    Ik zat er aan te denken als ik ze vervoerd heb om hun mandjes (zijn rietenreismandjes maar ik laat het roostertje eraf) te laten zitten en alleen het roostertje eraf te halen. En ze dan met rust te laten. Zodat ze zelf uit hun veilige mandje de vreemde kamer kunnen verkennen op hun eigen tempo.

7. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ben een jaar geleden ook verhuisd duss
    zoals al werd verteld dat het het beste is om je kat eerst 8 weken binnen te houden
    daarna als ze zijn gewent moet je in de tuin gaan zitten met de deur open
    je moet altijd je kat in de gaten houden
    maak ze nooit bang waneer ze iets nieuws ontdekken want dat ken erge gevolgen hebben
    misschien kan je een katten riempje halen en zo de tuin te laten kennen
    zo heb je geen gevolgen dat ze weg rennen waneer ze schrikken
    waneer je merkt dat de buurt waar je woont te druk is(dus te veel auto;s rijden) is het misschien beter er een hek te maken in je tuin waardoor je katten de tuin niet uit kunnen
    of misschien je katten gewoon binnen laat
    want als ik het goed begrijp weten ze niet dat ze bang moeten zijn voor auto's

8. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien kun je een kattenluik kopen die op het chip van je kat(ten) reageert en dan van slot gaat. Zo kunnen er geen vreemde katten naar binnen komen.

Reismand met roostertje eraf is slim optie. Zoveel eigen spullen meenemen voor je katten. Zo wennen je katten sneller aan nieuw huis.

9. ikkeirene

Lid geworden:
    14 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu al een kattenluik met een chip. Die werken echt ideaal!!!!
    Alleen in het nieuwe huis kan hij niet door deuren heen. Heeeel misschien gaan we hem door de muur doen maar dat weten we nog niet zeker.

10. maximilian

Lid geworden:
    3 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,
    In januari ga ik ook verhuizen. Ik ga 200 km verder weg wonen. Nu woon ik en mijn kat bij mijn ouders. Hun zijn vaak thuis en zorgen overdag voor mijn kat. Als ik thuis kom dan zit hij altijd op mij te wachten en is dan weer blij dat ik er ben.
    Overdag is het zo, dat mijn kat vaak naar huis komt om even te kijken of ik er al ben, even wat te eten, binnen te slapen of even te kroelen. Hij is gewend dat er altijd iemand is.
    Straks wanneer ik bij mijn vriend ga wonen, zal er overdag bijna nooit iemand zijn. Wij werken alle twee 5 dagen en daarnaast hebben we ook een druk programma. Dus van een leven met veel aandacht zal dat een beetje een leven alleen worden.
    Ik weet nu niet of het verstandig is om hem mee te nemen naar mijn nieuwe huis. Ik heb de mogelijkheid om hem hier te laten maar dat liever niet natuurlijk.
    Heeft iemand een tip hoe ik dat het beste kan aanpakken of zeggen jullie dat ik hem maar het beste in zijn oude vertrouwde situatie moet laten? :back: :back: :back: :back: :back:

11. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    zolas ik het nu begrijp heb je er geen tijd voor
    en ja dat zal niet egt leuk zijn voor je kat
    die zal gewent zijn om aandacht te krijgen
    ik denk dat je hem het beste bij je ouder kan laten
    daar hebben ze er wel tijd voor neem ik aan
    en je kat is daar alles gewent en zal dat bij het nieuwe huis nog moeten
    en als hij dan daar nieuw is en niemand is bij hem gaat hij zich idd vervelen
    ik weet dat het misschien een moeilijke keuze is maar je kan beter kijken wat het beste is
    je komt neem ik aan nog af en toe naar je ouders
    en dan ziet je kat jou ook nog

12. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Je kunt anders een vriend(innet)je in vorm van kater/poes nemen voor je kat. :wink:

13. Woest

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou de katten tijds het hele verhuisgebeuren in het oude huis in 1 kamer opsluiten, met al hun vertrouwde spulletjes. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de katten pas verhuizen als het nieuwe huis geheel is ingericht.

Als je je zorgen maakt of het wel goed gaat met het buitenlopen en met kattenluikjes enzo, kun je overwegen de katten binnen te houden. Dit lijkt heel hard voor een kat die altijd buiten heeft gelopen, maar de eerste 8 weken zul je ze toch binnen moeten houden en die eerste 8 weken zijn nou net het ergst. Met een beetje geluk hebben ze zich er na die 8 weken al aardig bij neergelegd.
    Onze katten hebben de eerste 6-7 jaar van hun leven ook buiten gelopen en moesten na onze verhuizing ook binnenkat worden. De eerste 2 maanden waren echt vreselijk en voor Boris hebben we serieus overwogen om hem terug te brengen naar mijn schoonouders (het oude huis) NU ben ik heel blij dat we dat niet gedaan hebben, want ze zijn echt hardstikke gelukkig (voor zover ik het kan beoordelen)

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. maartje1992
    Reacties:
    9
    Weergaven:
    1.760
  2. whitejoker
    Reacties:
    10
    Weergaven:
    2.235