Valkparkiet (4 wkn oud) handopfok

Discussie in 'Vogels' gestart door nickkuijpers, 10 jul 2009.

1. nickkuijpers

Lid geworden:
    10 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste vogelkenners,

Ik ben nieuw met handopfok van een vogel en ga na veel informatie te hebben verzameld een valkparkietje handtam (proberen te) maken. Handopfok brengt echter veel risico's met zich mee zoals de kenners weten.

Ik hoop via dit forum contact te krijgen met iemand die hier meer ervaring mee heeft dan ik en die bereidt is af en toe een vraag van mijn kant te beantwoorden.

Post alsjeblieft een reply op dit onderwerp als jij diegene bent :smile:

Ik heb al een voedingsschema met de voedingstijden, gewichttoename per dag en de hoeveelheden voedsel die toegediend dienen te worden, en alle materialen. Alleen zoek ik dus iemand die o.a. dit schema even kan controleren op juistheid.

Alvast heel erg bedankt,

Met vriendelijke groet Nick Kuijpers

2. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken mensen die ervaring hebben met handopfok, en ik kan je vertellen dat het een afrader is. Mag ik vragen waarom je dit wil doen?
    De risico's zijn veel groter dan wat je eraan hebt, want uiteindelijk wordt een vogel niet tammer als je hem met de hand grootbrengt, integendeel zelfs. De meeste vogels die met de hand grootgebracht worden beschouwen zich meer als je gelijke, waardoor hun opvoeding (oa het tam maken) nog moeilijker is.
    Toen ik begon te kweken met grasparkietjes heb ik een heel document gemaakt over het kweken en heb ik ook een heel deel verzameld over handopfok, voor in het geval dat nodig zou zijn (dus alleen als de ouders de kleintjes verstoten of iets dergelijks). Hierbij heb ik ook de voedingstijden enzo, dus als je wilt kan ik wel zien of ze overeenkomen...

3. nickkuijpers

Lid geworden:
    10 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou,ik zal maar weer eens een update doen. Het gaat heel goed volgens mij met de handopfok. Ik weet niet wat een valkparkietje van 5 weken oud ongeveer moet wegen maar onze Chico blijft schommelen tussen de 83 ('s ochtends) en 93 gram ('s avonds). Dus dat is mijn eerste vraag, of dit ongeveer het goede gewicht is?

Ook begint hij al goed te pikken aan een mix van trosgierst en eivoer en begint ie langzaam door te krijgen hoe hij de trosgierst moet ontvellen.

We geven hem alleen nog (volgens mij) iets te vaak pap, zo'n 4 keer per dag. Hierbij letten we natuurlijk wel goed op de krop (vooral 's ochtends voor de 1e voeding) leeg is. Mijn tweede vraag is hoe het precies werkt met het afbouwen van de pap?

Hij begint ook al aardig te vliegen. Zojuist na z'n eerste voeding vloog hij plots naar de vensterbank met een perfecte landing :smiley: Ook begint hij redelijk te fluiten, wat helpt zijn misschien de 8 valkparkieten in de voliere in de achtertuin waar hij op reageert.

Mvg Nick

4. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Al vind ik het jammer dat je niet op mijn vragen geantwoord hebt en dat je (toch) aan handopfok begonnen bent, omdat het je valkparkiet ten goede komt zal ik de vragen toch beantwoorden.

Een valkparkietje moet vanaf 5 weken tussen de 70 en 90 gram wegen, dus het gewicht van je valkparkietje is goed.

4 Keer per dag pap is inderdaad te veel, een parkietje van 5 weken van 70-80 gram moet ongeveer 3 keer per dag pap hebben en een parkietje van 5 weken dat 80-90 gram weegt kan je best nog maar 2 keer per dag pap geven.
    Vanaf 6 weken, als je parkietje meer dan 90 gram weegt, moet je de hoeveelheid verminderen tot nog maar één keer per dag pap en dit kan je doet tot en met je valkparkietje 7 weken is, en tot ie volledig is overgezet is op voer.

Je bouwt de pap af zoals je nu doet, door (natgemaakt) eivoer en trosgierst aan te bieden. Als jij de pap afbouwt, zal je valkparkietje hier meer van (moeten) gaan eten.
    Je kan dus gewoon afbouwen terwijl je parkietje ander voer leert eten, maar je moet het gewicht wel goed in de gaten blijven houden, je parkietje moet op gewicht blijven.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Minde
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    9.996
  2. Granny Helena Brandsma
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    13.224