[update] Browny slaap zacht...

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Annemarie, 30 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Helaas, het moest er dan toch van komen. Browny is nu zo'n twee jaar oud en dus best bejaard voor een hamster. Eind vorige week ontdekte ik dat ze nogal plakpoep had, de dag erop werd het erger. Er kwam ook een enorme stank bij. :pensive: Gisteren had ze plots pus bij haar oog dus vandaag zijn we snel naar de DA gegaan.

De DA zei dat het vanalles kon zijn: abces, cyste, tumor enz. in de buik of baarmoeder. Het is in ieder geval niet in orde. We hadden 2 keuzes, of niets doen en haar langzaam laten sterven / uiteindelijk in laten slapen als het te erg werd. Of een echo laten maken en uitzoeken wat er aan de hand is en vervolgens kijken of een operatie mogelijk is.

Momenteel is ze nog heel erg levendig, drinkt en eet volop en doet haar plasjes trouw in de zandbak. Geen reden om haar direct in te laten slapen of om al op te geven. We hebben daarom gekozen om een echo te laten maken, dit gaat morgen gebeuren.

Er zit een vrij groot risico aan de narcose voor een 2 jaar oude hammie dus het is een moeilijke beslissing geweest. Maar ik denk dat ze nu nog sterk genoeg is om weer wakker te worden en als we lang wachten zeker niet meer.

Als ze onverhoopt toch niet meer wakker wordt, het zij zo, ik heb liever dat ze onder verdoving inslaapt dan dat ze langzaam wegkwijnt in haar kooi, zonder enige poging tot beterschap, en alsnog ingeslapen moet worden. Ik zit wel met een dubbel gevoel maar m'n hart zegt dat ik de juiste beslissing heb genomen. Mocht Browny overlijden dan zal dit tevens het einde zijn van ons hamstertijdperk.

Vanavond ga ik haar wat knuffelen op schoot en ik maak denk ik ook wat brinta voor haar zodat ze wat energie opdoet voor morgen. Morgen om 16.30 brengen we haar naar de DA en ik hoop dat jullie dan allemaal heel hard meeduimen [-o< 's Avonds krijgen we te horen wat de uitkomst van de echo is en of ze het überhaupt gered heeft...

:pensive:

2. Chanou

Chanou Dierenkenner

Lid geworden:
    22 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoop dat ze toch nog even bij jullie mag blijven..

Sterkte...

3. Stephan-

Lid geworden:
    7 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is heel jammer dat je niet kan zien of een hamster moet lijden of niet, en ja zie dan maar eens de juiste beslissing te maken. Inslapen of laten leven?
    Sterkte ermee

4. Mila89

Mila89 Dierenkenner

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik duim mee! Sterkte..

5. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Heel veel sterkte straks! Ik hoop dat er nog vanalles mogelijk blijkt zodat Browny haar fijne tijd bij jullie nog een stuk kan verlengen.

6. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Bedankt iedereen. Ik ga proberen of ik wat eerder weg kan van m'n werk, anders moet Misaël haar alleen wegbrengen en kan ik alleen vanmorgen (alvast) afscheid nemen. 'K heb haar gisteren Brinta gegeven en ze kwam gelijk uit haar huisje en ging midden in de prut in het schaaltje zitten smikkelen :laughing: Hopelijk is ze sterk genoeg vandaag!

7. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wens jullie heel veel succes en ik zal voor jullie duimen dat Browny goed uit de narcose komt. Hopelijk mag ze nog een poosje bij jullie blijven.

8. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een moielijke beslissing, maar ik weet zeker dat het de juiste is!

Ik hoop dat hij de narcose goed is doorgekomen!

9. Diana333

Lid geworden:
    20 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel veel sterkte vandaag. Ik hoop dat het goed met de hamster komt.

10. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Zojuist de dierenarts gesproken, het is dus baarmoederontsteking. Er is de mogelijkheid om de baarmoeder te verwijderen, maar de kans dat ze het niet overleeft of in shock raakt is enorm groot. De totale operatie en echo-kosten komen dan op zo'n 200 euro. Ook als de operatie niet geslaagd is... De andere optie is haar in laten slapen :cry:

Moet zo bellen wat we gaan doen... :cry:

11. Chanou

Chanou Dierenkenner

Lid geworden:
    22 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Sterkte met het nemen van een beslissing...

Knuffel..

12. Mila89

Mila89 Dierenkenner

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Kan baarmoeder ontsteking niet over gaan met antibiotica? Mijn Aiyana is er zo ook bovenop gekomen... Maar weet niet hoever het gevorderd is met Browny nu, maar als ze nog actief is... Sterkte.. :pensive:

13. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    heel erg veel sterkte met jullie beslissing, zal niet makkelijk zijn.

14. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Sjee... :pensive:
    Wat een ontzettende moeilijke beslissing. Heel veel succes en sterkte bij het maken van een beslissing!

15. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Bedankt voor jullie medeleven...

De Da zei dat antibiotica op dit moment niets uit zou halen en het zelfs zou verergeren. Hij heeft op de echo gezien dat haar baarmoeder vol zit met 'zakjes' met rotzooi. Er is ook nog met een probe gekeken in het beestje.

Na veel getwijfel heb ik besloten Browny nog een kans te geven en de operatie door te laten gaan. Ik heb een grotere kooi voor haar klaargemaakt met eten, huisje en drinken. Tevens heb ik een potje Olvarit fruithapje meegenomen. Bij de DA zat ze nog wat slaperig in haar reismandje, maar ze hobbelde al wel weer rond. De narcose voor de echo was heel goed gegaan in ieder geval.

Morgen in de middag gaat ze onder het mes. En of ze daar goed uitkomt... ik heb wel hoop want ze is behoorlijk sterk. Als ze overlijdt hebben we het in ieder geval geprobeerd en heeft ze een mooi leven achter de rug, zonder pijn te lijden.

16. Diana333

Lid geworden:
    20 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel veel sterkte alvast, heel moedig dat je het toch probeert. Denk dat ik hetzelfde zou hebben gedaan.

17. Mila89

Mila89 Dierenkenner

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga voor jullie duimen morgen! Kom op dappere Browny!

18. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel erg veel succes morgen! Ik zal voor jullie duimen!

19. Chanou

Chanou Dierenkenner

Lid geworden:
    22 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik duim ook voor jullie!

20. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1