tips gezocht

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door paardkirsten, 5 aug 2013.

1. paardkirsten

paardkirsten Speurneus

Lid geworden:
    1 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey iedereen, ik heb tips nodig!!! IK heb zelf een zootje muisjes en hamsters, en ik heb een paar vragen ook.

vraag 1.

MIjn hamster bijt, hoe kan ik het haar afleren??? Ik kan haar niet eens meer oppakken

Vraag 2.

Hoe kan ik het beste mijn muisjes tam maken

Vraag 3.

Heeft iemand ervaring met cavia's trainen??

IK zoek tips over cavia's trainen. MIjn cavia is namelijk best slim en zoek iets wat ze leuk vind

2. Ignastrafe

Lid geworden:
    8 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    1.
    Hoe lang heb je je hamster al?
    Een hamster bijt nooit zomaar, dit kan door verschillende dingen komen:
    - Ruiken je handen naar eten? Als je net een appel gegeten hebt of zo, kan je hamster dat ruiken en denken dat jij een lekkere appel bent :stuck_out_tongue_winking_eye: Dus altijd even goed je handen afspoelen (niet met zeep want die kan giftig zijn of net ruiken naar eten).

- Welke soort hamster is het? Champelli dwerghamsters zijn wat agressiever (door fout kweken denk ik). En van waar komt hij? In de dierenwinkel worden er soms Russische dwerghamster gekruist met Champelli dwerghamsters en die zijn ook redelijk agressief en bijten sneller.

- Soms hebben hamsters een negatieve ervaring met mensen opgelopen waardoor ze getraumatiseerd zijn. Dan durven ze ook makkelijker bijten.

- Een te kleine kooi kan ook voor bijt gedrag zorgen denk ik. Hoe groot is je kooi? Je hamster kan ook territoriaal zijn. Bijt ze ook buiten de kooi?

Oké, dat zijn zowat de redenen die ik kan bedenken waarom hamsters bijten. Het eerste en laatste is dus makkelijk op te lossen, handen spoelen of grotere kooi :smile: Maar als het een van de andere oorzaken heeft dan kan je er niet veel aan doen vrees ik.

Ik heb zelf een getraumatiseerde Russische dwerghamster die ik maanden lang tam heb proberen maken en een grotere kooi gegeven heb (70x50x40cm). Door de grotere kooi en veel geduld bijt hij minder snel, maar een knuffeldier zal het nooit worden (bijt nog altijd als hij op mijn hand zit, maar hij laat zich wel oppakken).

Wat ik gedaan heb is het volgende: eten duidelijk voor zijn neus gelegd en niet uit de hand (want dan kunnen ze ook denken dat je hand eten is) en regelmatig gewoon rustig mijn hand in zijn kooi gedaan en hem eraan laten snuffelen (als hij wou bijten doe ik mijn hand weer weg) en eens wrijven als hij aan het eten is. Ook zit ik regelmatig gewoon naast zijn kooi en praat ik wet tegen hem :stuck_out_tongue_winking_eye: dan komt hij kijken en leg ik mijn hand tegen de tralies zodat hij eraan kan snuffelen.

Ik heb hem nu al 1.5 jaar en hij bijt nog, maar minder hard en minder snel, dus het is wel een geduldwerk hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:

2.
    Ik heb zelf geen ervaring met muizen, maar ik denk dat het wel hetzelfde is als hamsters. De eerste dagen praat je gewoon wat tegen hun naast de kooi, zodat ze je stem en geur gewoon worden. Vooral als je ze eten geeft en toon dan duidelijk dat jij degene bent die ze eten geeft. Zodra ze dat gewoon zijn kan je je hand eens in de kooi leggen, laat ze eraan snuffelen en erover lopen. Je kan ze ook af en toe rustig eens wrijven, laat ze wel weglopen als ze dat willen. Mijn hamster leer ik altijd op mijn hand te komen door ze met een snoepje ernaartoe te lokken en als ze op mijn hand zit dan geef ik het snoepje, zo ervaren ze je hand als iets leuks. Dan als ze je hand gewoon zijn kan je ze eens proberen opheffen als ze erop zitten. Na een tijdje zullen ze wel blijven zitten en zo worden ze wel tam normaal gezien ^^

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :smile:

(Van cavia's weet ik niets dus kan ik niet op je 3de vraag antwoorden)

3. paardkirsten

paardkirsten Speurneus

Lid geworden:
    1 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb er heel wat aan. Mijn hamster is een Russische dwerghamster. En is ong 6 maanden. Ooit is z een paar keer gevallen. Daar kan ze Miss wat aan over gehouden hebben.
    Ik kan haar niet oppakken tenzij ik heek snek ben . Als je me meer kan helpen, graag

4. Ignastrafe

Lid geworden:
    8 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Ow trouwens, ik denk net aan iets. Je zei dat je hamster al vaak gevallen is en bijt, het kan ook zijn dat ze door een van de vallen verwond is geraakt (iets gebroken of inwendige bloeding of zo) en dat ze dus bijt omdat ze ergens pijn heeft.

5. paardkirsten

paardkirsten Speurneus

Lid geworden:
    1 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    maar ze is 3 maanden geleden gevallen. Dus hoe kan dat?? EN ze loopt niet mank

6. Ignastrafe

Lid geworden:
    8 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe lang bijt ze al?

7. -Brenda

-Brenda Speurneus

Lid geworden:
    11 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Zit je cavia alleen? Cavia's zijn namelijk groepsdieren. Als ze alleen zitten vervelen ze zich al snel.

Laden...

Deel Deze Pagina