Tame of schuwe ratten

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door gerbi, 22 aug 2014.

1. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    hoi allemaal.
    Nou de mannetjes dumbo ratten zijn er. Ik vindt ze erg leuk. Maar mijn moeder natuurlijk meteen zeuren over de stank. Ik vind het niet erg als je ze goed verschoont en ze zindelijk maakt (wat me is gelukt) valt het hartstikke mee. Ik heb ze Hopkin , Sjors en Sietse genoemd lastig uitklaar te houden want ze zijn identiek. Die vrouw waar ik ze bij heb gehaald was wel heel aardig maar ik vond haar wel raar toen ik ze ging uitzoeken had ze het steeds oer de kleur terwijl een goede fokker het juist veel meer op karakter heeft. Toen ik ze 2 weken later ging halen bleek ze een veel mindere dierenvriend te zijn dan ik had gedacht. Ze wilde de overige 4 ratjes(die ze niet kwijt kon) aan de uilen voeren omdat er geen plaats meer was!! Ik was hier best geschokt door maar ik kon het natuurlijk niet over mijn hart verkrijgen om de verkoop hierdoor af te zeggen. Ik dacht ook misschien kan ze er echt niets aan doen maar thuis keek ik even op de computer want ik heb haar op facebook en daar stond dat ze 2 van haar vrouwtjes ratten weer zwanger had laten worden!! Dit vond ik echt niet kunnen. Maar ik heb ze nu en ik ben bezig met ze tam te maken ik ze nu ongeveer 2 weken en Hopkin komt al op mijn arm en vind het leuk om over mijn bed te rennen enzo. De andere 2 zijn een heel stuk schuwer. Sjors was in het begin heel bang als een geluidje maakte deinsde hij terug maar met wat voer komt hij ook voorzichtig op je arm. Ik vraag me af of dat normaal is voor de eerste weken want dit is natuurlijk de eerste keer dat ik ratten heb. Oja, soms zijn ze ook erg territoriaal tegen elkaar. Ik wil weten of dit normaal gedrag is bij ratten of is dit raar?

Sophie

p.s

Ik wil graag foto's sturen maar ik weet alleen niet hoe. ik heb het al een paar keer geprobeerd.

2. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    Helaas weet ik niet veel van ratten gedrag maar als ze niet genoeg ruimte hebben kan dit bij alle dieren meer territoriaal gedrag versterken.

En helaas, een fokker die het meer over uiterlijk heeft dan over gedrag ,dat is helaas gewoon. Mooie dieren, what ever that means, verkopen beter dan lieve dieren.

3. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    De ruimte kan het beslist niet zijn. Zoals ik al eerder zei is de kooi geschikt voor 7 ratten dus te klein is het niet.

4. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    Niet om je aan te vallen maar als je in een dieren winkel vraagt hoe groot een kooi voor ratten moet zijn krijge je over het algemeen vreemde cijfers te horen. het licg adviseerd voor twee ratten een kooi van 80 cm bij 40 cm met een hoogte van 70 cm. Let wel, dit is voor 2 ratten. En hun noemen dit al een minimum. Persoonlijk vind ik dit voor twee ratten nog steeds te klein maar laten we hier van uit gaan.

Met dit in mijn achterhoofd ga ik dan toch nogmaals vragen hoe groot de kooi is want het eerste wat in mijn hoofd komt is teritoriaal gedrag. Sjors klinkt erg onderdanig, ik denk dat dit niet echt vreemd is bij ratten omdat het eigenlijk normaal is dat sommige dieren angstig, schuw en onderdanig zijn.

Het kan ook zijn dat Sjors gewoon schuwer is dan de anderen en dus meer tijd nodig heeft om zich bij jouw veilig te voelen. Het enige advies dat ik dan kan geven is, niet forceren maar wel blijven uitnodigen.

5. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ik voel me niet aangevallen hoor. Ja dat is ook te klein maar mijn kooi is 1.70 hoog en 70 in de breedte en de lengte.(Naar dierenwinkels moet je nooit luisteren)

6. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    kijk, dat is een leuke kooi voor 4 ratjes, hebben ze voldoende huisjes om in te gaan? Ik probeer nog steeds te kijken waarom Sjors, in mijn ogen, zo onderdanig is.. ik moet toegeven dit moeilijk te vinden omdat ik niet heel veel van de ratten weet.

7. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ze hebben 4 huisjes en 5 hangmatjes en dekentjes. ik kijk nu op internet voor rattenspeeltjes(die heb ik nog niet).

8. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    ik heb een beetje rond gevraagd, territoriaal gedrag bij groepsdieren is redelijk normaal en zolang ze niet tot bloedens toe vechten is dit geen probleem. BTW, ratten stoeien ook dus het is soms makkelijk om dit uit elkaar te houden, misschien dat daarom het tot bloedens toe erbij gezegd werd.

Hoe houdt Sjors zich naar de andere ratjes toe? is hij naar hun toe ook bang of is dat echt meer naar jouw toe? En is hij inmiddels naar jou toe minder bang?

9. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    het gaat al veel beter met hem sociaal.Naar zijn broertjes en ook naar mijn.

10. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    misschien moest hij gewoon wennen. Ratten zijn van nature wel een beetje schuw/voorzichtig dus misschien dat hij gewoon moest wennen. Ik hoop dat het beter gaat

11. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ik heb een van mijn ratjes leren rondjes draaien op commando:dancer:

12. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    cool ;-) trainen met je huisdieren is echt leuk ;-) hoe gaat het verder met Sjors?

13. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ooooh hartstikke goed. hij is veel tammer dan eerst en is dol op aaien. Soms kan hij nog wel eens schrikken maar dat is af en toe, gelukkig :smile:

14. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    geduld, tijd en duidelijkheid doen een hoop ;-)

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Sueke
    Reacties:
    15
    Weergaven:
    4.734
  2. frutsel
    Reacties:
    23
    Weergaven:
    4.045