Ratten

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door gerbi, 6 apr 2014.

1. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    Hallo, ik zit met een probleem.
    Ik wil al heel lang ratten maar tot nu toe is het er niet van gekomen.Toen ik 10 was wilde ik ze ook al en dit vroeg ik aan mijn moeder maar die zei dat ze, ze groot en vies vond dus kreeg ik gebrils.
    Ik vind het leuke beestjes en ik heb er al veel gehad en heb er nu nog 2 maar mijn hart ligt toch echt bij ratten. Ik heb echt heel vaak gevraagd of ik ratten mocht. Ik heb de ruimte voor ratten en een geschikt hok maar moeder is bang dat ik mij gerbils niet meer wil en dat ik ze dan verwaarloos als ik ratten neem. Wat dus totaal niet waar is. Ik hou heel erg van mijn gerbils.En zal ze zeker niet cerwaarlozen als er ratten komen. hebben jullie tips om mijn moeder te overtuigen dat het wel kan?

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Een groot nadeel van ratten is dat ze vaak vroeg en langdurig ziek worden. Voor mij was dat de reden om te stoppen met deze geweldige dieren.

Ik raad je aan om te zorgen voor een goede spaarpot waaruit je straks operaties aan gezwellen of verlichting voor luchtwegproblemen kan betalen. Zo'n serieuze actie wordt doorgaans zeer sterk gewaardeerd door ouders :wink:

Daarnaast kan je op zoek gaan naar klasgenoten die een vakantieoppas zoeken voor ratten en zo proberen om een kans te krijgen om enkele weken aan je ouders te tonen hoe geweldig ratjes zijn voor een tijdsduur die ze nog kunnen overzien.

3. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    dank je wel voor tip. het feit dat ratten in de meeste gevallen sterven aan kanker vindt ik een vreselijk nadeel.
    ik denk mijn ouders ook maar geld opzij leggen lijkt mij een goed idee.

4. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    bij de laatste regel bedoelde ik. Het lijkt mij een goed idee om geld opzij te leggen.
    Is een kooi van 51.5 cm in de breedte en de lengte en 122 cm hoog. een geschikte grote voor een kooi voor ratten?

5. hellen69

hellen69 Moderator

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    Goed van je, dat je er geld voor op zij gaat zetten.
    En ja als je niet meer dan 2 a 3 ratten neemt is die grote prima.:wink:

6. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    mooi, want ik ben van plan een kast die dus die groten is om te bouwen in een geschikte rattenkooi. Ik heb op een site gelezen dat,dat mogelijk is. Weten jullie waar een goede kooi aan moet voldoen en of het uberhaupt kan?

7. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ik vindt dit forum namelijk een stuk betrouwbaarder dan een site.

hellen69 vindt dit leuk.
  8. hellen69

hellen69 Moderator

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    Hallo Gerbi,

Het zou kunnen om een kast om te bouwen.
    Maar het zijn en blijven knaagdieren.
    Dus ik zou de zijkanten in de kast voorzien van plexiglas.
    En de voorkant, daar dan traliewerk voor doen.
    Verder is het verstandig om het ervoor te zorgen dat ze via trappetjes naar boven en beneden kunnen.
    En op de verschillende verdiepingen plekjes te creëren waarin de ratjes zich kunnen verschuilen.
    B.V hangmatjes, of holle kokosnoten die je in een dierenwinkel kan kopen.
    Verder zijn ze gek op papiersnippers die ze dan verzamelen en in hun holletje stoppen.

9. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    bedankt!!
    Wat voor bodembedekking kan ik ze geven?

10. hellen69

hellen69 Moderator

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    Ze raden aan om Corbo als bodembedekking te gebruiken.
    • Voordelen: absorbeert goed, je doet er lang mee
    • Nadelen: duur, niet fijn voor de ratten om op te lopen, vliegt de hele kooi door en blijft niet goed liggen, de poepjes zijn erg goed te zien in de lichte korrels en dat staat niet netjes
    Maar mijn dochter gebruikt houtkorrels, die je ook in een kattenbak kan doen.
    Is goedkoper en geeft minder troep.

11. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    bedankt

12. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik gebruikte voor de ratten (en nog steeds voor de cavia's) vlasvezel. De merken Aubiose en Hemparade zijn voldoende zacht om op te lopen en liggen, maar zijn niet zo slecht voor de longen als zaagsel.

Tips voor de kast:
    - gebruik een gifvrije (bijv voor kinderkamers geschikte) verf zodat je het houtwerk makkelijk met een sopje schoon kan maken
    - elk randje zal stukgeknaagd worden, dus zorg ervoor dat er aan de binnenzijde geen houten randjes zijn. Dit kan je doen door het gaas aan de binnenzijde te plaatsen of door randjes af te werken met een metalen plaat.
    - zorg voor plekken waar je hangmatjes en zo aan vast kan hangen, zodat er geen plekken zijn waar een rat te diep kan vallen.

hellen69 vindt dit leuk.
  13. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ik heb 4 plateaus in de kast die je er ook uit kan halen dus dat is denk wel geschikt.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mariska3697
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    15.191
  2. goofyyulin
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    3.679