ratten optillen?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door frutsel, 6 jan 2005.

1. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Hey

Eigenlijk heb ik best een domme vraag :blush:
    Maar hoe kan ik het beste mijn ratten uit hun kooi halen....
    Als ik ze namelijk uit hun kooi wil hebben, doe ik het deurtje open en hou ik mijn armen erbij, maar ze klimmen er niet op :confused: Maar als ik ze echt wil pakken, vinden ze dat helemaal niet leuk. Ze houden zich dan gewoon vast aan de tralies :wink: . het enige wat een beetje werkt is ze reiskooi open bij het deurtje houden en daar klimmen ze dan wel in (meestal) en als ze dan eenmal uit de kooi zijn kan ik ze wel optillen, alhoewel ze dat ook niet prettig vinden. Hobbes wil nog wel eens zelf op me klimmen als hij eenmaal los op mn bed loopt, maar vanuit de kooi doet hij dat niet. Maar kruimel die komt helemaal niet uit zich zelf. En als ik hem dan echt pak probeert hij altijd weg te komen.

2. anoeshka

Lid geworden:
    29 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ze niet willen opgepakt worden probeer ze dan met iets lekkers te lokken, En probeer ze dan rustig op je hand te zetten.

3. Sofie

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey!

Ze moeten vertrouwen krijgen in je hand! Probeer ze dus met iets heel lekkers op je hand te lokken!
    Eenmaal ze dit goed durven zullen ze zo ook op je hand komen!

Sofie.

4. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Dit moet je langzaam aan oppakken.

Wrijf zowiezo eerst even met je handen over de bodembedekking in de kooi, voor je ze aanraakt, dan zit de geur een beetje aan je handen.
    Dan kun je elke dag even met je handen in de kooi gaan, niet meteen oppakken, maar vaak alleen maar even je handen in de kooi, even een aaitje geven, wat lekkers bij je handen in de buurt leggen.
    Op een gegeven moment het lekkers op je handen leggen en gewoon afwachten, ratjes ( en andere kleine knaagdieren ) zijn over het algemeen nieuwschierig en vaak wint dat het met wat lekkers wel van de angst.
    Zo langzaam aan te werk gaan, eens even optillen als ze niet meer schuw van je handen zijn,maar niet meteen uit de kooi halen, optillen en meteen weer neerzetten.
    En zo kun je ze er ook eens uithalen, en ook buiten de kooi met leuke speledingetjes en lekkers aankomen.

Nu is optillen meteen de kooi uit, en dat is in het begin nooit echt leuk.
    Ze moeten je handen leren associëren met leuk/lekkers

5. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ze meteen de tweede dag dat ik ze had uit de kooi gepakt en in m'n trui gedaan. Sindsdien vinden ze m'n trui superleuk en kruipen meteen m'n mouw in als ik het deurtje opendoen. Oppakken vinden ze ook niet leuk, ze doen het gewoon zelf :wink:

Waar heb je de ratten vandaan? Als je ze uit een rattery hebt zijn ze meestal al tam dus hoef je niet zo voorzichtig met ze om te springen. Ze zijn handen dan al gewend en hoef je ze dus hoef je ze niet daaraan te laten wennen.

6. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ze komen allebei bij ratjetoe vandaan, en zijn ook wel aan handen gewend en aan mensen.
    Ik moet eerlijk bekennen dat het probleem waarschijnlijk bij mij ligt :blush:
    Ik denk dat zij wel vertrouwen in mijn handen hebben, maar mijn handen nog niet echt in hun ...
    Mijn vorige ratje beet ontzettend, en daardoor vertrouw ik deze twee ookl nog niet helemaal...maar het gaat al steeds beter, laatst kroop een van de twee al zelf in mn mouw :smiley:
    Maar klopt het dat ratten gewoon liever niet opgetild worden? ik bedoel dat als ze ergens lopen en ik pak ze echt, dan vinden ze dat volgens mij onprettig. Ik pak ze altijd met mn hand onder hun buik, is dat een goede manier?

7. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Een hand rondom het lijfje, dat vinden veel ratten (vooral in het begin) eng. Dit moet je dus langzaam opbouwen via aaien naar pakken.

In de tussentijd is een open mouw vaak wel een mooie oplossing: ratjes zijn gek op holletjes :smiley: Badger kan ik nog steeds het makkelijkst op deze manier 'oppakken' :wink: Eenmaal op schoot vinden ratten handen vaak helemaal niet zo eng.

Ratje Coolawyn (een angstbijter) was overgens niet geïnteresseerd in holletjes. Haar heb ik op de arm gelokt door een half YD'tje net buiten bereik op mijn arm te leggen en elke training verder. Uiteindelijk was ze zelfs zo ver dat ze naar mijn schouder toe durfde lopen! Voor haar vond ik dat geweldig, voor mezelf iets minder... Een rat die al een paar maal bloed uit mijn handen had getoverd zo dicht bij mijn gezicht was best eng :blush:

8. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja dat kan ik me voorstellen, hobbes is ook al een paar keer in mn nek gekropen, en dan zat ik ook een beetje van :flushed:
    Maar het domme is: ze hebben me nog nooit gebeten of ook maar een poging gedaan tot :confused: en toch vertrouw ik ze gewoon niet echt...

Als ze eenmaal op mn bed lopen gaat het echt goed, vooral kruimel (die komt nog het makkelijkste uit de kooi) begint echt al aan me te wennen. Maar het uit de kooi halen blijft een groot probleem :wink:

Meestal probeer ik ze gewoon in de reiskooi te lokken en zet ze dan op mn bed. Vooral hobbes geeft echt niet toe, hij weet altijd net zo ver op mn armen (of in de reiskooi) te lopen dat hij nog net met een teen de kooi vast heeft....heel frustrerend af en toe :confused:

Maar ik denk wel dat het steeds beter gaat, ik begin lagzaam door te krijgen dat ratjes heel anders in elkaar zitten dan aagje....en dat als ze iets niet leuk vinden ze niet uithalen ofzo.

9. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn ratjes worden ook niet graag opgepakt, ik denk dat dit komt omdat het nogal eigenwijze diertjes zijn en ze dus veel liever zelf alles ontdekken. Het gebeurt ook niet vaak dat ze zomaar m'n handen op lopen (is toch niets interessants aan). Buiten de kooi vinden ze m'n handen helemaal niet eng, alleen dat oppakken hé... Er is zoveel te zien en te doen en dan is het niet leuk om vastgehouden te worden :wink:

Ik snap wel dat het eng is, vooral als je ratten niet gewend bent. Het zijn heel erg assertieve diertjes die je hand gewoon van zich afduwen als ze ergens geen zin in hebben, en dan ga je al snel denken dat ze gaan bijten.

Hoelang heb je ze al?

10. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb ze nu ongeveer 2 weken. Het gaat wel beter, ze liepen net op mn bed en ze kwamen de hele tijd naar me toe rennen, en ze lijken het best fijn te vinden als ik ze aai. Ik heb nu een nieuwe manier van oppakken ontwikkeld :wink: ik schuif mn handen zeg maar onder ze vanaf de zijkant, en schep ze zo als het ware op... :see_no_evil: dat vinden ze veel minder erg lijkt wel. Want als je ze echt onder hun buikje pakt hangen hun pootjes ook enzo. Het enige wat ik echt een beetje echt vind is als ze rechtstreeks aan mn handen zitten te snuffelen, ik ben dan altijd bang dat ze aan me gaan knagen enzo :wink: Want vooral kruimel knaagt ook steeds aan mn trui...maar dat zegt eigenlijk niks
    Ik denk inderdaad dat het gewoon wennen is. Ik ben heel erg aan cavia's gewend, en ratten zijn echt heel anders.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mariska3697
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    14.945
  2. goofyyulin
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    3.662