Ratten moeder laat haar jongen vaak alleen

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door crusador, 27 jan 2013.

1. crusador

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet dat het stom is maar ik heb 2 rattenvrouwen uit de reptielenwinkel gekocht.
    Het waren zulke lieve en mooie ratjes, het ging mij echt aan me hart dat ze aan een slang zouden worden opgevoerd en ik heb ze gekocht.
    Na een dag of 10 bleek dat ze zwanger waren en ik heb naast het grote aquarium nog een hok gekocht om de 2 apart te zetten zodat ze rustig konden bevallen zonder overlast van elkaar.
    Betsy was als eerste, ze heeft een heleboel jongen opgegeten maar ze heeft er 6 over gehouden en zorgt daar ontzettend goed voor, ze zit zeker 20 uur per dag bij haar jongen en let heel goed op ze.
    Een paar dagen later beviel Betty, ze heeft geen jongen opgegeten maar ze is veel minder bij haar jongen dan Betsy.
    Ze zit heel weinig bij haar jongen die ze in een houten huisje heeft liggen.
    Soms gaat ze wel even kijken maar dat is vaak niet meer dan 5 minuten en dan gaat ze weer ergens anders in het hok liggen, soms wel 2 uur laat ze de jongen alleen.
    Als ze wegloopt van haar jongen dan hangen ze ook nog wel is aan haar tepel en liggen er een paar in het hok en daar kijkt ze dan niet naar om, pas na een paar uur pakt ze ze op en legt ze terug.
    Ik heb ze ook wel is terug gelegd en dan zijn ze al helemaal koud, het is moeilijk om ze terug te leggen want als ik met mijn hand bij haar nest kom dan bijt ze me heel hard, wat ook wel begrijpelijk is.
    Is dit normaal gedrag of moet ik actie ondernemen?
    Betsy is wel een hele goede moeder.. is het misschien een optie om de jongen bij haar te leggen?
    Is het normaal dat een rat zomaar 2 uur of langer haar jongen alleen laat?
    Heel graag zou ik advies willen.

Bij voorbaat dank.

2. crusador

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze ligt nu al 2,5 uur niet bij haar jongen, ik maak me echt zorgen... :pensive:

3. NienaDieren

Lid geworden:
    4 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    kon ik maar reageren. ik weet er eigelijk niets over :pensive:( sorry!! zoek anders is wat op op google [-o< xx HEEL VEEL SUC6

4. NienaDieren

Lid geworden:
    4 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Wanneer de rittens net zijn geboren zijn het roze doorzichtige wezentjes, eigenlijk nog foetussen. Je kan de organen door de huid heen zien zitten en vooral de maag, die als het goed is gevuld is met melk, kun je duidelijk zien. De maagjes moeten dus geel gekleurd zijn, als de rittens goed drinken.
    De tenen zitten na de geboorte nog aan elkaar en de oortjes liggen nog dicht tegen het hoofdje aan. De rittens kunnen nu nog helemaal niets, alleen hun reuk is al ontwikkeld. Instinctief kunnen ze de tepels zoeken en om hun moeder "roepen" (piepen) als ze honger hebben of het koud hebben.
    De ogen van de rittens zijn door de huid heen te zien. Nu is dan ook al goed te zien of de kleintjes rode, robijnrode of zwarte ogen hebben.

hier staat dat ze piepen als ze dus iets willen, als ze dat niet doen hebben ze de moeder denk ik niet nodig

5. NienaDieren

Lid geworden:
    4 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
  6. NienaDieren

Lid geworden:
    4 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    hoe gaat het nu met ze?

Laden...