ratten in bad?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door hartie, 10 jan 2007.

1. hartie

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi hoi ik heb 2 tamme ratten mannetjes en nu vind ik ze stinken ik vraag me af of het kwaad kan om ze eens een keertje te wassen wie heeft hier ervaring mee?

2. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    http://nl.wikibooks.org/wiki/Huisdierengids_rat/Voeding (sorry als dit reclame of spam is)

Hier staat een stukje op over het het wassen van ratten of naja dat je ze een badje kan geven..
    Weet trouwens niet of het klopt dat er op de site staat.. er staat namelijk ook een belachelijk stukje bij dat je albino ratjes kan verfen met henna :confused:

Volgens mij hoef je een rat niet te wassen dat doen ze namelijk zelf wel..
    En ja ratten ruiken nou eenmaal en ik denk meer dat het aan de kooi ligt die stank..
    Niet dat ik wil zeggen dat je het niet goed schoonmaakt.. maar geurtjes blijf je altijd wel houden..

3. aphro_ruled

Lid geworden:
    3 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij zijn er wel producten op de markt (of een goed schoonmaakproduct en dan goed spoelen) om een kooi hygiënisch proper te maken en te verlossen van alle geurtjes, want hoe regelmatig je de kooi ook kuist, die geurtjes trekken overal in en tussen!

En mannetjes zullen zowiso meer rieken als vrouwtjes, dus tja.

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ratten houden doorgaans niet van onze parfumluchtjes. Als je ze met shampoo wast heb je dus een kans dat ze extra veel in plashoeken gaan liggen :wink:

Wel kan je (mits het voldoende warm is en de kamer niet tocht) een badje voor ze neerzetten met wat lekkers erin. Veel ratten vinden spetteren met water leuk! Na het spelen gaan ze hun natte vachtje extra poetsen en zo worden ze heerlijk zacht en schoon. Zelf gebruik ik hiervoor een oude onderbak van de hamsterkooi en doe ik daar zoveel water in dat het buikje net niet nat wordt als ze er voorzichtig doorheen lopen. De rest van de vacht wordt pas nat als ze niet voorzichtig meer doen, maar lekker gaan spetteren :laughing:

5. nelly_555

nelly_555 Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een paar keertjes mijn ratten in bad gedaan. Maar dat was toen om de reden dat de kooi te lang niet was schoongemaakt en daardoor de ratten ookal overal onder de pis enzo zaten. Toen heb ik ze allemaal even een wasbeurtjes gegeven. Kan volgens mij echt geen kwaad hoor.

6. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gister nog gelezen dat als je mannetjes ratten in bad doet dat de stank dan nog erger wordt! Ik zou het niet aanraden dus :smile:

7. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou je ratten niet echt gaan wassen hoor... Ze zijn juist heel hygienisch van zichzelf al... en dat stinken kan bijvoorbeeld ook komen als ze teveel dierlijk voedsel binnen krijgen dacht ik... wassen gaat daar dus zelfs nieteens tegen helpen... Verder is wassen (als je het vaker doet vooral) helemaal niet goed voor hun huid enzo..

Water is denk ik meer bedoeld als plezier voor de ratten zelf om lekker in te spelen zoals de anderen ook zeggen!

8. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben van mening dat het onzin is om de dieren tegen de geur te wassen. Vooral mannetjes dragen die penetrante lucht bij hun en zullen dat ook gewoon hebben na een wasbeurt. Tevens vinden lang niet alle ratten water leuk!!

9. hartie

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb mijn ratten vandaag gewoon afgespoeld met warm water. Ze zijn een heel stuk geurvrij gelukkig, heb geen shampoo gebruikt alleen water.

bedankt voor de reacties

10. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik was mn ratjes wel eens ooit als het echt nodig is.

Maak ze eerst goed nat in lauw-warm water en daarna smeer ik ze in met Groene Badedas. Daarna heel goed uit spoelen met lauw-warm water.
    Vervolgens goed afdrogen, eventueel droog fohnen (niet te warm)

Als je kale of schrale plekken tegen komt in de vacht, smeer je dit in met baby olie. Hiermee kan je de staart, pootjes en oren ook insmeren om eventuele irriaties te voorkomen.

Als ze klaar zijn zet je ze weer terug in de kooi. En zoals hier boven al gezegt wordt houden ratten niet van een parfum geurtje. Dus gooi wat peterselie erbij in de kooi. (Laat dit een dag of 3 erbij liggen)

11. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik zou geen shampoo of douche spul gebruiken voor mensen. Ratten en mensen hebben namelijk niet dezelfde PH waarde van hun huid en dan kan je de huid heel erg mee uitdrogen. Niet doen dus. Een hele milde knaagdiershampoo kan je dan het beste gebruiken. Mijn mannetjes rat gaat wel heel soms in bad. Maar niet te vaak anders wordt de "minder lekkere" geur wel erger. Mijn rat ruik je bijna niet. Ik moet altijd even aan hem ruiken, want ik vind het geen onaangename lucht, al zal ik het niet als parfum willen hebben.

12. Ada

Ada

Lid geworden:
    28 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    je zou ze kunnen wassen met water, zelf doe ik dat nooit.

in de zomer krijgen ze wel eens een bak water en daar doe ik ongekookte macaronin in. vinden ze erg leuk.

Niet teveel water gebruiken dan.

Gebruik je toevallig kranten in je kooi? bij mij ging daardoor ook de kooi veel harder stinken. En hun ook. (ik heb wel vrouwtjes)

Je zou eventueel van die goedkope vaatdoekjes van de wibra / zeeman gebruiken, die kan je wassen. (niet die gele, maar echt van stof)

13. hartie

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik gebruik idd kranten onder de beukensnippers vind dat het meer vocht opneemt

14. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik Silver-Dust
    Dit is een poeder dat eigenlijk is voor bij pasgebore biggetjes.
    Het neemt zeer veel vocht op en er zit een soort van ontsmettingsmiddel in.

Ik moet zeggen dat sinds ik dat gebruik, ik mn ratten eigenlijk bijna niet meer ruik.

Hier staat meer informatie:
    http://217.166.78.3/nl/spec_small.cfm?id=6229

15. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik gebruik Corbo in mijn hok. Stoft niet en je ruikt ze ook een stuk minder

16. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik was mijn rattekerels nooit, ze mogen wel eens lekker zwemmen en ploeteren in bad hihi. Vooral met warm weer vinden ze het heerlijk

17. bianca37

bianca37 Dierenfanaat

Lid geworden:
    20 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik was mijn ratten ook nooit .
    Beter de kranten eruit laten als ik jou was want dat ruikt inderdaad heel sterk .
    Of je moet er elke dag een andere in leggen , hebben ze tevens wat te scheuren :wink:

18. Marinka

Lid geworden:
    10 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb mjin ratjes 1 keer in bad gedaan, maar dat was om te kijken of ze het leuk vonden (niet voor wassen).
    Bij mij vonden ze er niks aan, ik geloof dat Kruimel 2 tellen in het water (was een laagje van 2 cm :eyes: ) heeft gestaan en toen weer op zijn plateau klom.
    Maar ik heb ook wel eens van mensen gehoord dat ze het heel leuk vonden.
    Dus ik zou kijken wat jou ratten er van vinden.
    En wassen kan denk ik geen kwaad.

(ik gebruik kranten met daarop mini-hemp, en ook kattenbakkorrels om het vocht op te nemen)

19. Ada

Ada

Lid geworden:
    28 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    doe je daar nog iets van andere bodembedekking overheen???

20. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nope, ik gebruik puur Silver-Dust. In combinatie met andere middelen wordt het een grote zooi.

Sinds ik dit gebruik heb ik ook het idee dat mn ratjes levendiger zijn. Ze hebben er iig geen problemen mee om er over heen te lopen.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mariska3697
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    14.947
  2. goofyyulin
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    3.663