[Ratten en ziektes] ik word het zat

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door monika, 9 aug 2004.

1. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb besloten om er geen ratten meer bij te nemen
    je zou denken waarom niet nou dat zal ik je vertellen.

iedere keer is er wel wat , ik heb nu 12 ratten en pasgeleden hing er hier een virus waardoor ze bijna allemaal ziek zijn geworden , na een poosje leek het allemaal weer beter te gaan
    maar wat zag ik gisteren ... ik hoorde er weer een paar reutelen ... ik word het zat , ik word er gek van ik wil dat mn dieren gezond zijn maar het blijft aan de gang , is de enne net beter word de ander weer ziek .

natuurlijk blijf ik ze wel houden want als ik een dier aanschaf doe ik daar geen afstand meer van , maar er komt er geen meer bij

nu vraag ik me af of meer mensen zo denken met hun dieren

gr. monika

2. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Ikzelf heb 1 chronosch ziek kat maar dat wist ik toen ik ze in huis nam, zo nog meer zieke dieren in huis genomen die er gelukkig wel bovenop zijn gekomen.
    Ik snap wel dat je het zat bent, vooral met virussen, is er eentje ziek dan de rest ook en dat hakt er goed in.

Misschien als ze dadelijk allemaal er niet meer zijn en je een tijdje een rustpauze hebt dat het dan toch weer gaat kriebelen, misschien ook niet en dat is ook goed.

3. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken het gevoel zelf ook. Ratten zijn nu eenmaal relatief snel ziek, vooral met een hele kolonie steken ze elkaar continu aan. Ik heb al meerdere ratten gehad maar allemaal reutelde ze van tijd tot tijd. Mijn eerste werd 2,5, de andere 2 hebben de 1,5 en een krappe 2 jaar maar net gehaald... Het is gewoon niet leuk om regelmatig met zieke dieren te zitten of om vroegtijdig afscheid te moeten nemen... Ik ken het gevoel dus zeker, hierna neem ikzelf dus ook geen ratjes meer.

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Coolawyn en Brinda waren mijn eerste ratjes. Na een krap half jaar begon Coolawyn te reutelen... Toen had ik echt het idee: nooit meer ratten!

Inmiddels leeft Coolawyn nog steeds, met reutel en al :wink: Brinda is helaas overleden aan een hersenbloeding. Om Coolie niet alleen te laten zitten is Wirralinga (lichte reutelaar) het team komen versterken. En ik ben weer helemaal verliefd op die langstaarten :wink:

Qua gezondheid wil ik graag stoppen met ratten. En qua karakter wil ik ze eeuwig houden...

5. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    idd, ik heb 3 gronische reutelaars,de rest heeft ooit ook wel eens wat , ontstoken oog en dergelijken en dan denk ik eindelijk van ik heb gelukig 2 gezonde ratten die nog nooit wat hebben gehad en dan beginnen die ook ...

ik vind het geweldige dieren , maar omdat ze zo gauw ziek worden en niet zon lange levensduur hebben heb ik besloten om geen ratten meer te nemen

6. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij mij is het gelukkig nooit zo erg geweest dat de een na de ander continu ziek was. Wel heb ik al mijn schare aan chronische pruttelaartjes gehad. Een rat die gaat reutelen, betekent niet altijd gelijk dat die rat ziek is. Het kan ook een chronische aandoening zijn geworden, bijvoorbeeld door littekenweefsel op de longen.

Ik heb pasgeleden een rat in laten slapen met een chronische reutel die toch 2,5 jaar oud is geworden. Ook heb ik nu nog twee ratten met een chronische reutel, waarvan eentje nu al 1 jaar en 9 maanden is. Mijn oudste rat is nu 2 jaar en 6 maanden oud en hij ademt zwaar, maar geeft het nog steeds niet op.

Ik denk dat als ik een virus zou hebben en ik zou rat na rat verliezen, dat ik in elk geval een tijdje aangeslagen zou zijn en ook zoiets zou hebben van "geen ratten er meer bij!". Maar zonder ratten... nee, ik zou het niet vol kunnen houden.

(Overigens heb ik nu alleen de reutelaars genoemd en dan heb ik het nog niet gehad over abcessen, verlammingen en tumoren.)

7. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn ratten hebben gelukkig nog nooit last van tumoren gehad

ghost is nu heel zwak hij is nu ong. 2 jaar en 6 maanden maar eigenlijk als ik eerlijk ben leeft hij niet lang meer ... hij weegt nog maar 245 gram , hij heeft nooit zwaar gewogen maar wel boven de 300

het is een zakje botjes die naar adem zit te grijpen met veel poryfine ... en dan zie ik hem soms nog spelen enzo ... en dan begin ik weer te twijfelen ... ik denk dat ik hem 1 deze dagen moet laten inslapen want dit gaat niet langer maar wanneer ... ik vind dit soort beslissingen altijd zo moeilijk ... dan begin ik weer te denken , wil ghost dat wel ? of is dit wel het beste ? als ik nou nog even wacht word hij mischien weer beter ?

mischien klinkt het raar maar het is gewoon eng om hem vast te houden of op te pakken want je bent bang dat ie in elkaar valt of breekt ... hij is ziek ... ik moet een beslissing nemen , maar ik weet niet welke het beste is :cry: ... ik wil dit niet :cry: :cry: :cry:

8. bloem

Lid geworden:
    11 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi hoi

mijn taran en riko zijn nu bijna een half jaar. ze hebben nog nooit iets gehad alleen taran niest soms en is een beetje snotterig. af en toe krijgen ze bisonvol in het water. maar eigenlijk valt het best mee.

voor dat ik ratjes nam heb ik besloten het er bij 2 te houden. gaat er 1 dood wil ik er 1 bij maar geen jonge.

verder laat ik ze inslapen voordat ze teveel pijn krijgen. hun laatste dagen moeten leuk en fijn zijn. maar ik hoop dat dat nog een hele tijd mag duren :smiley:

bloem

9. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Mijn ervaring is dat je gevoel een goed hulpmiddel is bij het nemen van de laatste beslissing. Ineens voel je dat het mooi geweest is: dat je schat toe is aan rust :pensive:

10. speedyenjerry

Lid geworden:
    11 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi

ik heb nu 4 ratten gehad. de eerste 2 hadden iets aan hun hersenen. de 3e en 4e hadden kanker. ze kwamen alle 4 uit een dierenwinkel. Ik heb nu 2 andere ratten die uit een rattery komen. ik haal nooit meer ratten uit een dierenwinkel, vooral omdat ik nu pas hoor dat de meeste ratten die uit een dierenwinkel komen kanker hebben of iets anders.

groetjes speedyenjerry

11. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    dit is niet als kritiek hoor maar ik denk dat je beter niet kan beginnen over dat je geen ratten uit de dierenwinkel uit de dierenwinkel kan beginnen omdat ie slechter zijn , want daar krijg je een eindeloze discussie van :wink: want zoals ik heb weer ratten uit de dierenwinkel die juist weer veel gezonder zijn dan van ratterys :wink: , heel veel mensen hebben daar nou eenmaal een andere gedachten over

ik laat trouwens ghost morgen inslapen :persevere: :cry:

12. stephane

Lid geworden:
    2 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat sneu voor je dat je ghost in moet laten slapen..
    ik hoop voor je dat de andere wel beter worden..

13. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Sterkte morgen! :cry:

14. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    heel erg veel sterkte morgen. :pensive:

15. stephane

Lid geworden:
    2 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Sterkte nog :pensive:

16. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    :cry: :cry: ik kijk net in de kooi ... ligt hij daar dood .... ik had het al aan zien komen daarom wilde ik hem morgen in laten slapen ...
    ik wou dat ik bij hem was toen het gebeurde...

rust in vrede lieve ghost , je hebt lang genoeg gevochten , nu heb je eindelijk rust ... had ik je maar eerder uit je lijden verlost dan had je mischien niet zo hoeven lijden

nu kan je bij je vriendjes spelen op de rainbow bridge , je houd altijd een plekje in mn hart

17. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Rustig in de eigen kooi heengaan... Dat wens ik al mijn lieve schatten toe wanneer hun tijd nabij komt.

Nogmaals heel veel sterkte het het heengaan van Ghost!

18. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ookal wil je het niet altijd weten bij het verlies van een dier maar waarschijnlijk was dit toch het beste voor hem.... Dit maakt het verdriet er helaas alleen niet minder op :pensive:

Veel sterkte met het verlies van Ghost!

19. monika

Lid geworden:
    29 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    dankjewel

20. Mookey

Lid geworden:
    20 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0