Parkiet niet handtam te maken

Discussie in 'Vogels' gestart door marleen2602, 2 mrt 2013.

1. marleen2602

Lid geworden:
    2 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ons parkietje Bailey is bijna niet hand tam te maken. Ook vertoonde ze veel vervelingsverschijnselen. Ze is nu 7 maanden oud en ik vind dr heel zielig. Ze bijt enorm hard. We hoeven maar in de buurt van de kooi te komen of ze gaat al in de aanval. Ook op haar speeltjes bijt ze hard. Ze pikt echt als een kip op de grond dus met dr hele lichaam

Nu hebben we gister een wit parkietje erbij gehaald voor dr: Beauty heet die. Die is nog bang maar bijt niet en heeft al 2 x sinds gister op mijn vinger gezeten.

Mijn vraag is eigenlijk zijn er nog andere mogelijkheden om het bijten af te leren dan gewoon negeren. Want dit probeer ik al maanden lang. Ook went Bailey niet aan mijn hand. Hoevaak ik ook trosgierst voer of in de kooi ga met mijn hand.

Ik hoop echt zo dat iemand een oplossing weet. Hou echt van de beestjes alleen zo vind ik het ook niet leuk meer.

Bailey gaat ook alleen de kooi uit wanneer ze dat zelf wilt. We doen het kooitje open zodra we thuis zijn zodat als ze dr uit wilt ze iniedergeval even de vleugels kan strekken.

Groetjes

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Is Bailey een grasparkietje of een andere soort? Dat kan ik uit je tekst niet goed volgen.

Ik denk dat je goed bezig bent door haar een soortgenoot te geven en haar regelmatig vrij los te laten vliegen. Ik neem aan dat over een tijdje beide parkieten tegelijk los mogen?

3. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    ja parkieten zijn nu eenmaal niet eenvoudig tam te maken als ze niet met de spuit zijn opgebracht.
    Ik zou beginnen met gewoon al te beginnen ze gewoon te laten worden aan je stem. Daarna zou ik in de buurt gewoon rust gaan staan. Zodat ze jou gewoon worden. Als dat eenmaal lukt zonder dat ze opvliegen of aanvallen of weet ik veel wat en ze gewoon hun gang blijven gaan kan je heel voorzichtig dagelijks enkele keren met je hand in de kooi komen gewoon om bijvoorbeeld een potje eten eruit te halen, er een nootje in te leggen, wat zonnebloempitjes neer te leggen. Als dat eenmaal lukt kan je voorzichtig je hand dichter bij de vogels proberen te brengen alles heel geleidelijk aan. Wekelijks enkele centimeters korter. Hou ook wat snoepjes (witloof, zonnebloempitjes, nootje, ...) in je hand als je dit doet. Wanneer je je parkietje uit je hand kan laten eten kan je proberen zachtjes met je vinger tegen de borst van je parkietje te duwen, zodat hij op je vinger gaat zitten als op een stokje.
    Het zal een werken van maanden zelfs misschien een jaar of meer zijn.
    Enkele dagen oefenen is wel vereist want, het gaat veel sneller slechter dan beter :notes:
    Ook niet te lang oefenen, enkele minuutjes volstaat, zeker in het begin is 1 minuutje al genoeg. Meerdere malen per dag is ook altijd beter om sneller resultaat te boeken.
    Aan het bijten zou ik voorlopig niet werken, het is beter eerst hierop te werken en waarschijnlijk zal het bijten en aanvallen dan ook wel afnemen.
    Nogmaals, verwacht niet te snel resultaat, maar als je dagelijks enkele keren oefent komt het vast en zeker goed :ok:

4. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien nog een late reactie hierop, maar ik vind het niet kunnen dat je handopfok aanmoedigt bij parkieten. Het is niet echt duidelijk om welke parkietensoort het gaat, maar zover ik weet is handopfok allesbehalve nodig om parkieten tam te maken. Handopfok zou alleen mogen gebeuren als het noodzakelijk is, dus als laatste redmiddel voor verstoten babyparkietjes.

Ontopic: Mits veel geduld is bijna elke parkiet tam te krijgen met de tips (zoals Jeffrey Rahoens er gegeven heeft.)

Laden...

Deel Deze Pagina