Overgewicht, ondergewicht & balans

Discussie in 'Katten' gestart door Essie, 4 sep 2008.

1. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben 3 katten, met alle drie een ander gewicht. De jongste hebben we vanaf dat ze een kitten was, ze is nog steeds erg gezond, altijd prima voeding gehad. En dat is ook aan haar lichaam te zien, ze is perfect in conditie en primo op gewicht.

Onze middelste kat heeft het wat moeilijker gehad. Als kitten zwierf ze in Griekenland. Toen heeft ze in Nederland een huisje gekregen bij mensen met de beste bedoelingen. Ze kreeg daar voer van de Aldi, af en toe een schone kattenbak en volgens mij zijn ze nog nooit met haar naar de dierenarts geweest. Ze had destijds wat ondergewicht. Ze kwam hier met oormijt, wormen, en (wat bij de castratie bleek) een baarmoederontsteking waar we gelukkig op tijd bij waren. Na de castratie, behandeling met antibiotica, een wormenkuutje en spul in haar oortjes, gaat het erg goed met haar! Het is een schat van een beest, maar sinds ze zo gezond is, en ze hier hoogwaardig voer krijgt, heeft haar lichaam volgens mij als zelfbescherming meteen alle reserves opgeslagen! Ze woog destijds rond de 3 kilo, en nu het dubbele!

Onze oudste kat heeft een traumatische jeugd gehad, met verwaarlozing, beschimmeld eten. En met 4 weken uit het nest gehaald en tussen hele grote dominante katten gezet. Ze heeft verlatingsangst, angst voor andere katten, een minderwaardigheidscomplex en ze kan erg slecht tegen veranderingen. Bij stress gaat ze minder eten en bij erge stress gaat ze spugen. Ze heeft een erg zwakke maag en kan niet tegen alle soorten voer.

We hebben dus 3 heel verschillende katten, die alledrie uit dezelfde voerbakken eten. Ze krijgen alle drie hetzelfde voer, speciaal voor de gevoelige maag. De oudste kat zet ik nog weleens apart op de slaapkamer, omdat ze beter eet als ze alleen is, en ze de rust heerlijk vind. Maar hoe zet ik onze dikke kat op dieet? Zal ze echt nog dikker en dikker worden, gewoon van brokjes? Of heeft ze dit gewicht uit zelfbescherming gecreëerd en zal ze rond de 6 kilo blijven? Heeft iemand misschien tips?

2. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Moeilijk, met meerdere katten in huis.
    Maar je zou het kunnen proberen met maaltijden geven en die weghalen als ze uit gegeten zijn, zodat er niet meer gegeten kan worden dan nodig

3. Woest

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had een soortgelijk probleem, (1 ex-kater van 3,6 kg en 1 ex-kater van 6 kg) dit bleek niet echt een probleem. Op Royal Canin light is de kleine toch aangekomen en de grote in ieder geval niet nog zwaarder geworden, op lange termijn zelfs iets afgevallen.
    Inmiddels ben ik over op Acana light, vanwege iets betere prijs en omdat Boris regelmatig last had van haarballen op de Royal Canin en daardoor toch weer afviel. Met acana in ieder geval geen last meer, maar voer het te kort om een oordeel te geven wat het met het gewicht doet.

Overigens krijgen ze hier 2 keer per dag een afgemeten portie voer en meer niet. Hier is dit 2 keer per dag 20-25 gram per kat, alleen Brammetje steelt altijd wel wat van Boris.

Als je je zorgen maakt om de wat magere kat, kun je die altijd in de aparte kamer tussendoor nog wat extra's geven.

4. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Olga (die ondergewicht had) is inmiddels weer wat aangekomen een weegt nu 3 kg. Tijger weegt 3,5, wat ook een mooi gewicht is. Alleen weegt Sadie nog steeds bijna 6 kilo. Ze eet niet meer dan normaal. Ze is na haar baarmoederontsteking gewoon zoveel aangekomen, maar volgens mij blijft ze nu gewoon op dat gewicht hangen. Zolang ze niet boven de 6 kilo komt, ga ik geen extra maatregelen nemen.

Ze krijgen hier geen afgemeten portie, maar gewoon de hele dag door een gevuld bakje. Sadie eet ook niet meer dan een normale kat, dus ik vind het ook niet nodig om haar nu op dieet te zetten. Voor we haar kregen is ze gewoon erg ziek geweest en kreeg ze minimale voeding, waardoor haar stofwisseling waarschijnlijk heel traag is geworden. Na haar operatie en de goede voeding hier, heeft ze denk ik gewoon een hoop reserves opgebouwd. Zolang haar gewicht nu gewoon stabiel blijft, denk ik niet dat het echt een probleem is voor haar gezondheid, toch?

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. kellyD
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    2.231
  2. kattebak
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    1.957