Op de rug liggen schadelijk?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Fabsje, 23 jan 2007.

1. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vroeg me af of op de rug liggen voor een cavia slecht is. Zelf leg ik ze nooit op de rug op schoot, omdat dat een hele onconfortabele houding voor ze is en ze het uiteraard niet leuk vinden. Maar vroeger zei iemand tegen mij dat dat zelfs gevaarlijk kon zijn als ze op hun rug worden gelegd. Vandaar mijn vraag. :ok:

2. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb eigenlijk geen idee. Ik heb Trinity (caaf) ook wel eens op de rug gelegd op mn schoot. Zij bleef gewoon liggen.
    Waarom is het dan schadelijk, denk jij?
    Ik weet bijvoorbeeld dat een schaap en geit niet over hun rug moegen rollen omdat hun grote pens dan kan verdraaien (net zoiets als een maagtorsie bij de hond). Maar ik denk niet dat dit bij een cavia kan. Dus ik vraag me af waarom het dan slecht zou zijn.

3. aphro_ruled

Lid geworden:
    3 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik leg mijn beetjes ook op de rug voor de nageltjes te knippen, de zeugjes niet want die blijven niet zitten. En Fretje blijft ook gewoon liggen, t zal een beetje de aard van het beestje zijn of ze blijven liggen of niet.

Heb ook nooit problemen gemerkt. Natuurlijk duurt dat geen uren, want op de rug is geen natuurlijke houding, maar voor onderzoek of nageltjes knippen denk ik wel dat het kan.

4. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Nou, laat ik even voorop stellen dat ik het ook niet weet, maar dat het dus juist een vraag is. :grinning: Er is mij alleen een keer verteld dat de darmen dan kunnen draaien, of iets in die richting. Zelf twijfel ik daar sterk aan, al vind ik het wel slecht om een cavia op zijn rug te leggen om het feit dat het nooit een confortabele houding kan zijn voor het dier en omdat ze het ook niet leuk vinden. Ze zijn op die manier veelste kwetsbaar en zullen daarom nooit uit zichzelf zo gaan liggen! Maar mijn motivatie om het niet te doen, is dus alleen gericht op die kant van het verhaal. En daarom mijn vraag of het medisch gezien ook slecht kan zijn.

5. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Volgens mij is dat verhaal van de darmen niet zo. Darm- en maagdraaiingen gebeuren volgens mij alleen bij darmen die best vol zitten, zware darmen. En de darm van een caaf is nooit erg zwaar want zo groot is ie niet. Dus voor grote diersoorten is het wel gevaarlijk (als ze een vol spijsverteringsstelsel hebben) maar volgens mij voor kleinere niet. Maar goed, dit beredeneer ik ook maar, ik heb geen bewijs dat het zo is.
    En over jou motivatie: daar ben ik het wel mee eens. Ik deed dat ook alleen bij Trin, die vond dat niet erg. Mn andere caafs hebben er allemaal een hekel aan dus daar probeer ik hetniet eens bij.

6. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, daar zit wel wat in denk ik. :ok:

Mijn overleden cavia's waren beiden enorm tam en voelde zich altijd op hun gemak. Maar bij hun op de rug liggen was ook gewoon een instinct kwestie: niet prettig! Ik vind het ook niet nodig om ze zo vast te houden (ze mogen lekker op schoot liggen op de buik :grinning: ), maar het was bij de dierenarts wel eens nodig dat ze iets overeind moesten worden gehouden en dan iets naar achteren moesten. Dat vonden ze al niet leuk.

7. Sabrina

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ik weet niet hoie het is bij cavia's...

maar een aantal knaagdieren (waaronder gerbils) kunnen een toeval krijgen en dus overlijden

en van een konijn weet ik dat ze heel makkelijk hun rug kunnen breken...

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Als de cavia net flink groente heeft gegeten zou ik het niet doen, maar normaal kan het prima voor nagels knippen en andere niet te vaak voorkomende zaken. De meeste cavia's hebben er wel gruwelijk de pest aan, dus niet te vaak doen!

9. Beautje

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn cavia s en ook mijn konijnen rollen allemaal regelmatig op hun zij en half op hun rug als ze tevreden zijn en ontspannen. Een van mijn caafs valt soms zo dan ook in slaap en dan lijkt het net of dat hij dood ligt ... een nogal onnatuurlijke houding om te zien.

Ik heb zelf trouwens nog nooit een caaf op zijn rug gehouden, als ik ze ergens voor moet behandelen of nageltjes knippen, dan wikkel ik ze in een handoekje :innocent:

Laden...

Deel Deze Pagina