Ontzettend veel en vaak drinken??

Discussie in 'Honden' gestart door Sheila, 21 okt 2007.

1. mpk1962

Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    bron dierenarts online.

Wat is de ziekte van Cushing?
    De ziekte van Cushing komt voor bij honden met een verhoogd gehalte van het hormoon cortisol in het bloed.
    Gewoonlijk wordt cortisol door het lichaam aangemaakt in stresssituaties om het lichaam voor te bereiden op een actie (vluchten of vechten). Bij honden met de ziekte van Cushing is het gehalte aan het hormoon cortisol in het bloed extreem hoog, en als dit onbehandeld blijft, wordt de hond steeds zwakker, en zal ten slotte aan de aandoening overlijden.

Hoe wordt cortisol geproduceerd?
    Twee kleine klieren die bij de nieren liggen produceren cortisol. Deze klieren heten de bijnieren.
    De productie en afgifte van cortisol door de bijnieren wordt gecontroleerd door het hormoon ACTH. Dit hormoon wordt weer geproduceerd in de hypofyse, een kleine klier aan de onderzijde van de hersenen.

Vormen van de ziekte van Cushing:
    Er zijn drie vormen van de ziekte van Cushing:

Hypofyse-afhankelijke Cushing
    Dit is de meest voorkomende vorm van de ziekte. Het wordt veroorzaakt door een langzaam groeiende tumor in de hypofyse. Deze tumor produceert grote hoeveelheden van het hormoon ACTH, dat weer zorgt voor een te hoge productie van cortisol.

Bijnier-afhankelijke Cushing
    Bij deze vorm van de ziekte produceert een tumor in één of soms beide bijnieren grote hoeveelheden cortisol.

Geïnduceerde Cushing
    Dot ontstaat door een langdurige behandeling met corticosteroïden om bepaalde ziekteprocessen, van vooral de huid, te onderdrukken. Behandeling van de ene kwaal veroorzaakt in dit geval een andere kwaal.

Hoe weet ik of mijn hond de ziekte van Cushing heeft?
    De ziekte van Cushing komt voornamelijk voor bij oudere honden. Bij kleinere rassen wordt het vaker gezien dan bij grotere.
    De verschijnselen van de ziekte lijken wel op de verschijnselen die je bij alle ouder wordende honden ziet, alleen extremer. Dat maakt het wel moeilijker om een diagnose te stellen.

De meest voorkomende verschijnselen zijn:
    - overmatig drinken
    - veel plassen, mogelijk incontinentie
    - gulzig eten, vraatzucht
    - dikke (hang) buik
    - dunnere huid
    - verlies van haar, of telkens terugkerende huidproblemen
    - verlies van spieren
    - lusteloosheid
    - veel hijgen.

2. Sheila

Lid geworden:
    18 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ja dat had ik inmiddels al gelezen die site
    erg handig!
    En ja er zijn wel een paar overeen komsten maar sanja is erg jong he 3jr en de symptomen die sanja heeft zijn
    -hijgen (soms)
    - drinken dan
    - gulzig eten
    maar haar vacht glanst wel altyd.

Ze krijgt GEEN prednison dus dat kan geen oorzaak zijn.

3. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Kijkt je DA alleen het bloed na en dan ook nog alleen de schildklier?

Mss zou urineonderzoek ook nuttig zijn (igv nierziekte).

Onze DA heeft ons verteld dat als een hond meer dan 100ml per kg lichaamsgewicht per dag drinkt, hij veel te veel drinkt en er iets aan gedaan moet worden.

Onze hond heeft ook een tijd enorm veel gedronken (~2l per dag voor een hond van 15 kg) en plaste bijgevolg heel het huis onder.
    We hebben toen bloed en urineonderzoek laten doen en daar was niet veel in te vinden, behalve ontstekingswaarden.
    Bleek ze dus een baarmoederontsteking te hebben (nog niet kritiek, maar had niet veel langer moeten duren).
    Na castratie dronk ze acuut veel minder.

Als er medisch absoluut niets te vinden is zou ik toch ook proberen om haar water te beperken (tot dus max 100ml/kg/dag), of eventueel halfzachte brokken te voederen zodat ze daar al iets meer vocht uithaalt.

4. Sheila

Lid geworden:
    18 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ze is al meerdere keren getest op: schildklier nieren en suiker. alles was goed.

5. Gina Giovanna

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ziekte van Cushing komt het meest voor bij honden die gecastreerd zijn en overgewicht hebben,ze plassen veel hebben soms erg veel eetlust(ons hond echter niet) ze verliezen spiermassa wat op andere plekken in een soort van bulten vet weer terug komt en ze worden dood en doodziek ,dus ik zou dit zeker willen uitsluiten.

Baarmoederontsteking is ook mogelijkk(is ze net loops geweest of weken terug?)
    Onze hond dronk ook wel 2 bakken water per dag en plaste veel ,was ook sloom maar we hadden nooit aan een baarmoederontsteking gedacht ,maar dat bleek het dus wel te zijn ,er is een baarmoeder van ruim een kilo verwijderd(stond op knappen)
    Ook dit kan je dmv een echo uitsluiten .

Lijkt mij sterk dat ze door de brokken zoveel drinkt..

6. mpk1962

Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0

Deze ziekte kan ook worden veroorzaakt doordat de hond vaak prikken gehad heeft. Onze hond kreeg bijna 2 keer per jar een injectie vanwege de jeuk en allergie. Pas toen ze 8 jaar was zei de DA dat ze in de loop van de tijd last kon krijgen van die prikken. Dit kon dus zijn Cushing. Afgelopen Januari begon ze een aantal kenmerken te krijgen zoals, incontinentie,hijgen,vraatzucht,verlies van spiermassa/kracht ( ze zakte gewoon door haar poten,kon haar evenwicht niet houden enz)dikke buik ( vanwege ontlasting die er niet uit kwam),slechte vacht en heel veel drinken. Allerlei testen wezen niets uit, alleen blaasgruis. IK stond echt op het punt haar in te laten slapen ,vooral toen ze haar evenwicht verloor en zo van de trap af viel. Ik stond er bij te huilen,zo zielig. Als laatste oplossing hebben we de test voor cushing gedaan. Dat kwam er dus duidelijk uit. Ze is sindsdien aan de medicijnen . Binnen twee dagen zagen we al verschil en nu, bijna een jaar verder, is ze weer als een pu, ze rent, ze speelt, ze eet en drinkt weer gewoon, heeft weer overal zin in. Ok ze loopt wat langzamer maar ze wordt 12 in januari dus dat mag.

7. Sheila

Lid geworden:
    18 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    sanja vertoont helemaal geen zieke indruk.
    Ze is levendig en rent en speelt graag.
    Ze zit ook goed in haar vacht.
    Wel verliest ze erg veel haar maarja, wintervacht? Haar vacht ziet er verder geweldig uit(geen kale plekken ofzo)
    Ik kan niet zeggen dat ze heel erg veel plast niet dat als ze buiten komt het hoge nood is zeg maar.
    Ze is verder ook goed op gewicht geen hangbuik het enige wat ze dus wel heel erg doet is gulzig zijn en de indruk wekken dat ze wil vreten het liefst de hele dag door.
    Ze schooit ook al een uur van tevoren om haar brokken en als ze ze dan heeft dan zijn ze in 1 ogenblik op en hapt ze ooit naar lucht zo gulzig.
    Maar of dat meteen wijst op de ziekte van Cushing?
    Ik sluit nix uit en wil mezelf niets te verwijten hebben dus bel vandaag nog met de Da om te overleggen wat te doen.

Al haar symptomen (behalve vraatzucht) vallen verder mee.
    Zo hijgt ze soms en dus niet dag in dag uit en over het drinken valt het zeker wel op ja maar ze ligt niet de hele dag met haar klep in de waterbak...
    Dus kan dit dan wel op cushing wijzen???

8. Gina Giovanna

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Heb je geluk gehad onze Hond was er zo slecht aan toe die hebben we moeten inslapen,hij is 13 geworden ,het is een afschuwelijke ziekte :confused:

9. Gina Giovanna

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Een hond hoeft nooit alle symptomen van Cushing te hebben ,onze hond at juist helemaal niks meer en dat strookt niet echt met cushing.
    Onze hond begon met minder goed lopen(ook idd evenwichtsstoornissen) later kwam daar heel veel drinken bij en geen eetlust ,wel een dikke buik maar absoluut ook geen rare vacht met haarverlies ,ik zou dus zeker die urinetest doen(3 dagen met dexamethason) is heel makkelijke test en je weet of je wat kunt uitlsuiten

10. mpk1962

Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0

Dat zeggen we ook elke dag. het is dat onze DA zo goed met ons samen gewerkt heeft anders was ze er echt niet meer geweest.

11. Sheila

Lid geworden:
    18 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik denk dat ik dat uiteindelijk wel laat doen ja die urine test.
    Ik kijk het nog heel even aan, ik zeg al het is met ups en downs dat het me opvalt dat ze veel in 1x drinkt maar het is een hond van +- 20/25kg en ze drinkt 1 bak water per dag (1 grote rvs drinkbak)

Het is meer dat ze bv 3x in een half uur naar dr bak sjouwt om dan een grote hoeveelheid water te slurpen dan dat ze over de hele dag veel drinkt.
    Het begint meestal na het eten.
    Verder is sanja net 3 geworden dus cushing? ik weet het echt niet maar mochten de symptomen erger worden ga ik (zoals gewoonlijk) meteen weer naar de DA.
    Heb ook al met hem gesproken hierover.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. RIKE
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    1.432
  2. boxersien
    Reacties:
    15
    Weergaven: