obstipatie

Discussie in 'Katten' gestart door sabine, 3 jun 2007.

1. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    welk voer krijgt hij?

2. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    waldham urinary tegen blaasgruis. daar heeft hij ook nog last van.
    jerry weer een goede dag gehad!
    iedere dag is er een!

3. -margriet-

Lid geworden:
    5 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik bedacht me nog: is het een idee om er een schepje olie steeds door die brokjes te doen? Dat helpt misschien wat laxeren? (of mag dat niet bij katten?)

4. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @margriet
    Lijkt me een goed idéé!

5. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    we hebben net zonnebloemolie gekocht. volgens de da konden we hem hier mee proberen te laxeren of proberen hem dit onder het vlees te geven.
    nou is jerry nogal een enorme pikkert. hij hoeft maar iets nieuws te ruiken en hij draait zich om.
    nou hebben we 4 katten waarbij we al veel stunts moeten uithalen zodat niet iedereen bij elkaar het eten weg kaapt. alle 4 eten ze hun voer op diverse wijze ivm met blaasgruis,nierdieet en gewoon dieet.
    jerry vind al dat andere lekkerder ruiken en proeven dan dat van hem zelf met allerlei door ons toegevoegd spul eronder.
    we gaan ook dit nu zeker proberen.
    we houden jullie op de hoogte!

6. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoe is het nu met Jerry? Hopelijk gaat het nog steeds goed [-o<

7. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    jerry gaat nog steeds lekker gelukkig.
    we wachten nog steeds op bericht van oisterwijk.
    hij zit nu weer te springen om brokjes!

8. mariels

Lid geworden:
    5 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Jee, goed zeg!
    Toch ben ik heel erg nieuwsgierig naar wat Oisterwijk zegt.

9. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, wij ook. alleen zien we erg op tegen de reis er naar toe.
    vanuit limburg is het nog een lange rit en jerry is nogal snel gestrest in de auto en dat kan hij nou net niet gebruiken want dat veroorzaakt juist vaak obstipatie bij hem.
    mischien kunnen we hem een kalmerend middel geven tegen die tijd.

10. mariels

Lid geworden:
    5 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je best met je Dierenarts kunt bespreken of je een kalmerend pilletje of iets kan krijgen.

11. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    gaan we ook doen inderdaad.

12. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    maandagochtend belde oisterwijck of we vanmiddag even wilde komen.
    heeeeel snel op kort termijn maar helaas wonen we niet in de buurt en waren we beide aan het werk maandag.
    nu gaat jerry maandag 2 juli. helaas kan ik zelf niet mee omdat ik moet werken,dus moet mijn vriend alleen.
    had wel graag mee gewild,leek me wel interresant.
    maar voor jerry is het beter dat het snel gebeurt.
    hij is er nog steeds lekker aan gelukkig!
    maandag wordt hij door de internist onderzocht en kijken ze of hij een endoscopie moet hebben.
    toen mijn vriend gebeld had en op hing, vroeg ik aan hem of jerry nuchter moest zijn. dus hij terug gebeld.
    hadden ze ons niet verteld dat jerry dus nuchter moest zijn en dat hij urine en ontlasting van jerry mee moesten nemen!
    stel we hadden niet terug gebeld dan had mijn vriend voor niets anderhalf uur gereden! maar goed, we weten het nu. de dierenarts geeft jerry iets kalmerends mee voor in de auto. nu maar hopen dat het niet heet wordt maandag. dat maakt jerry's reis wat aan genamer.
    we wachten af maandag. spannend!

13. -margriet-

Lid geworden:
    5 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    nou, dat is zéker spannend !!! Wel heel fijn dat het nog steeds wel goed gaat met Jerry nu!!!

Sterkte enneh... hopelijk vinden ze een oplossing!!!!
    :wink:

14. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    nou, jerry is dus gisteren in oisterwijck geweest.
    omdat in eindhoven dat ongeluk was gebeurt met die tankauto heeft mijn vriend er 4,5 uur over gedaan om in oisterwijck te komen!
    arme jerry, maar hij hield zich goed.(zonder kalmeringsmiddel)
    na een uur binnen te zijn geweest, weer naar huis, weer in de file want de avondspits kwam er aan.
    en eigenlijk weten we nu nog steeds niet meer.
    het viel best tegen daar. we kregen het zelfde te horen als wat onze da vertelde. dat jerry te dik is,en moet afvallen en dat daardoor het probleem ook voor een deel zou zijn op gelost. ze hebben jerry met een pink van binnen betast en daar de conclusie uit getrokken dat er een stuk darm moest worden verwijderd.
    geen endoscopie,niks. waarom moest jerry dan nuchter blijven? geen idee. poepje is niks mee gedaan. plasje opvangen lukte ons thuis niet.
    de chirurg belt deze week om een afspraak te maken voor een eventuele operatie.
    die tussen de 500 en 600 euro gaat kosten. dat geld maakt ons niks uit als we er jerry mee helpen maar met een pink een conclusie trekken en dan willen opereren gaat me wat te ver.ik zou daar gepleit hebben voor een endoscopie. we wonen tenslotte niet langs de deur! mijn vriend heeft zich eigenlijk een beetje in een hoek laten zetten daar. als die chirurg belt morgen, stemmen we dus niet meteen in voor een operatie. hij heeft gisteren niet eens de voor en nadelen uit gelegd van zo,n operatie. en dan wel gelijk willen bellen om een afspraak te maken. het viel me allemaal erg tegen toen mijn vriend gisteravond thuis kwam. maar hij was natuurlijk ook helemaal gaar van de reis. hij is in totaal 7 uur onderweg geweest!
    jerry voelt zich gelukkig nog oke. ook gisteren bij thuiskomst. hij at eerst lekker en ging zich toen maar even lekker uit gebreid wassen in de zon.
    we gaan dus morgen pleiten voor een endoscopie. mischien kunnen we de volgende keer beter met de trein gaan! hihihi...

15. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou niet pleiten voor een endoscopie :wink: Kost alleen maar meer geld en ik durf hier vanachter mijn computer bijna met zekerheid te zeggen dat het niks opleverd.

Als de operatie slaagt, zijn er eigenlijk geen nadelen, tenzij er heel veel darm uit moet.
    Als de hele dikke darm eruit gaat, zal de kat altijd last blijven houden van te zachte ontlasting en snel diarree kunnen hebben.
    Als het stukje endeldarm intakt blijft, dan verliest de kat iig zijn opslag niet.
    Als de hele d.darm eruit gaat, kan het zijn dat de kat in het begin moeite heeft om het op te houden en kan af en toe wat verliezen maar dat komt niet zo vaak voor en als het zich wel voordoet, dan herstelt dit ook weer in veel gevallen, na een tijdje.

16. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    dus jij vind dat we voor de operatie kunnen gaan?
    is de ingreep erg heftig? we zullen eerst eens alles op een rijtje zetten. maar we moeten iets, dat is zeker.

17. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De ingreep is heftig. Het is een open buikoperatie en erger kun je bijna niet hebben.
    Mijn kat, die van de avatar :wink: , heeft hetzelfde ondergaan (ik heb toen zelf bij deze, en ook vele andere operaties, geassisteerd )
    Zelf heb ik ook 2 buikoperaties ondergaan en een embolisatie van de hoofdaders in mijn buik en benen en ik kan dus van alle kanten, uit ervaring, zeggen dat het heftig is!
    De kat zal zeker 3 weken pijn hebben en je zal zien dat hij pas na 6 weken weer de oude wordt... nou ja, de oude... hij zal dan beter zijn dan hij 6 weken daarvoor was. :wink:

Het is een hele ingreep, maar alle katten waar ik zelf mee geopereerd heb en ook de nacontroles heb gedaan of bij ben geweest, zijn er allemaal op vooruit gegaan!

Na de operatie zal je speciaal eten voor hem klaar moeten maken. Denk aan puur tonijn, maar daar kan de arts je beter over adviseren.

ik heb onze kat na de ingreep een babyromper aan gegeven, om hem steun te geven aan zijn buik. Daarnaast droeg hij ook een kapje en zeker 's nachts. (ondanks de romper ) Want je wilt echt niet weten wat gevolgen zijn als de kat kans ziet de hechtingen er uit te vreten.

Er zullen vast nog wel meer dingen zijn, maar dat weet ik zou gauw effe niet. Als me nog iets te binnen schiet waarvan ik denk dat het belangrijk is, meld ik het wel en je kan natuurlijk zoveel vragen als je wilt :wink:
    Ben alleen aankomend weekend niet veel thuis, dus kan het misschien even duren voordat ik je vragen beantwoord, als die er zijn.

18. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    wow....daar schrikken we hier even van.
    kun je het vergelijken met een keizersnede bij mensen? mischien een maffe vraag, maar dan behoud je ook lang pijn. althans ik toen.
    we gaan eens alles hier op een rijtje zetten.
    de da had het nu al over een bedrag van 900 euro.
    helaas hebben we dit geld niet. mischien mogen we in termijnen betalen, ik weet het niet.
    heel erg bedankt alvast voor je info. weten we in ieder geval wat meer en wat ons, en zeker jerry, te wachten staat. heavy...

19. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik kan schatten, kun je dat denk ik wel vergelijken.
    Ik heb vroeger een vriend gehad en die had de ziekte van Crohn en die heeft verschillende operaties gehad (stoma geplaatst, stoma weer weg, stoma weer terug geplaatst) en als ik dan kijk en vergelijk zover dat mogelijk is , omdat je natuurlijk ook met een dier te maken hebt die niet kan praten, heb ik zeker wel het idee dat al deze genoemde pijnen met elkaar te vergelijken zijn.

Ik vind 900 trouwens wel hééééél erg veel geld.

De DA waar ik gewerkt heb, vraagt denk ik 500. Ik weet alleen niet of hij nu nog deze operaties uitvoert en je moet er voor naar Krimpen aan den IJssel komen. Niet naast de deur dus.
    Je kan ook je eigen DA vertellen dat je het veel geld en dat je weet van andere mensen dat het goedkoper kan.
    Simba is toen, 2 jaar geleden ongeveer, voor 480,- geholpen incl. nacontroles en dat is een kat van 10 kilo ( = duurder met narcose ) en dit was geen vriendenprijsje ( :confused: )

Laat het maar even bezinken en als je denkt dat ik je ergens mee kan helpen of meer info wilt, dan hoor ik het wel :wink:

20. sabine

Lid geworden:
    23 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    thanks!

ben blij dat je deze info al voor me hebt!
    wij vinden 900 euro ook erg veel. in het eerste gesprek had hij het nog over 400-500 euro.
    maar we zullen inderdaad eerst alles laten bezinken.
    weet jij trouwens of bier slecht is voor een kat? jerry vind het heelijk om aan de hals van de fles te likken of uit een leeg glas. hij krijgt dus niet veel binnen gelukkig. maar hij vind het heerlijk!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Koos_Pleuntje
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    1.200
  2. dianavh
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.193