Nieuw Zeelandse dieren

Discussie in 'Fotografie' gestart door Shiver911, 7 dec 2008.

1. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    De afgelopen 8 maanden heb ik door Nieuw Zeeland gereist en heb ik een stage in Wildlife management afgerond.
    Enkele keren heb ik wel al wat foto´s van Nieuw Zeeland geplaatst in het ´beste foto´s´ topic, maar aangezien dit een dierenforum is wilde ik toch even een apart topic maken om wat aandacht te schenken aan de inheemse (van nature voorkomende) Nieuw Zeelandse wildlife.
    De informatie die ik bij de dieren zet is niet van wikipedia of uit boeken, het is de kennis die ik heb opgebouwd door te praten met een groot aantal Nieuw Zeelandse biologen en ecologen en veel heb ik ook geleerd simpelweg door de dieren zelf te observeren of te hanteren. De informatie kan dus een beetje afwijken van wat je in boeken vindt. Ook heb ik, waar mogelijk, de dierennamen vertaald naar het Nederlands, dit is echter mijn eigen interpretatie maar da´s voor nu goed genoeg :wink:
    Niet van alle dieren zet ik een uitgebreide beschrijving neer omdat ik niet van alle dieren verstand heb :wink:

Zoogdieren
    Vanwege de geïsollerde locatie van Nieuw Zeeland kent het land bijna geen inheemse zoogdieren. De enige inheemse landzoogdieren zijn twee vleermuis soorten die, net als veel vogels, vaker op de grond dan in de lucht te vinden zijn. Andere zoogdieren in Nieuw Zeeland zijn zeezoogdieren zoals dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen en walvissen.
    Elk ander zoogdier dat je in Nieuw Zeeland vindt is geïntroduceert door mensen. En ze dragen bijna allemaal bij aan het uitsterven van inheemse planten en dieren. Roofdieren (honden, katten, fretten, etc) jagen op de inheemse vogels; possums, geiten en herten eten samen tienduizenden tonnen planten op die normaal bescherming zouden bieden aan inheemse dieren.
    Hier twee inheemse zoogdieren.

Hooker sea lion (zeeleeuw)
    De Hooker sea lion is een uniek soort zeeleeuw dat alleen in Nieuw Zeeland leeft. Net als met veel Nieuw Zeelandse dieren zijn er niet veel van en zijn zij met uitsterven bedreigd. Ik heb alleen mannetjes gezien, vrouwtjes zijn schijnbaar nog zeldzamer. De mannetjes kunnen tot 400kg wegen. Ze kennen totaal geen angst voor mensen en rennen zelfs vaak achter ons aan op een speelse manier. Toch wil ik liever niet dat een 400kg wegent dier achter mij aan rent.

Common Dolphin
    Common dolphins zijn één van de meest voorkomende dolfijnensoorten in Nieuw Zeeland en komen in bijna alle zeeen in gematigde gebieden op aarde voor. Ze leven vaak in grote groepen en jagen in deze groepen. Het zijn uitermate intelligente dieren, dit is vooral goed te zien wanneer zij samenwerken tijdens de jacht naar vis.

Vogels
    Vogels vormen de grootste en belangrijkste groep dieren in Nieuw Zeeland. Voordat de mens allemaal dieren begon te introduceren was Nieuw Zeeland gevuld met vogels, zowel in de lucht als op de grond. De lucht werd letterlijk vaak zwart gekleurd door de grote hoeveelheid vogels. Omdat (voor de aankomst van mensen) Nieuw Zeeland bijna geen landroofdieren kende was het voor veel vogelsoorten niet meer nodig om te vliegen, hierdoor zijn zij in de loop der miljoenen jaren hun vermogen tot vliegen verloren. In dit deel zal ik de vogels indelen in drie groepen: loopvogels, zwevende vogels en vliegende vogels.

Loopvogels

Brown kiwi (bruine kiwi)

Little spotted kiwi (kleine gevlekte kiwi)
    De kiwi is het nationale symbool van Nieuw Zeeland, ze zijn ook alleen hier te vinden. Het zijn een stel vreemde vogels: behalve dat ze hun vliegvermogen verloren hebben zijn ze alleen ´s nachts actief, bijna blind, slapen ze overdag in hollen in de grond en lijken hun veren meer op haren dan op vogelveren. Hoewel ze nog wel vleugels hebben zijn deze moeilijk te vinden en liggen ze ergens verstopt tussen hun haarachtige veren, ze zijn ook maar enkele centimeters groot en dienen geen functie meer.
    De bruine kiwi is de meest voorkomende in Nieuw Zeeland en heeft ook niet echt een kritische status. De Little spotted kiwi is de kleinste soort en is ook de meest zeldzame. Zij leven alleen nog maar op enkele kleine eilandjes die volledig vrij gemaakt zijn van roofdieren.
    Al klinken kiwi misschien als evolutionair domme dieren, zij kunnen zichzelf toch goed verdedigen. Met hun sterke en scherpe klauwen kunnen volwassen kiwi gemakkelijk een kat wegjagen, maar helaas zijn het vooral honden die volwassen kiwi doden en ratten en wezels die jonkies en eieren eten.
    Kiwi zijn groter dan de meeste mensen denken, vooral de brown kiwi en de Great spotted kiwi (er zijn 3 kiwi soorten: brown kiwi, little spotted kiwi en great spotted kiwi) zijn vrij groot, een stuk groter dan een flinke kip.

Takahe
    De takahe is een interessante vogel. Een nauw verwante vogel is de Pukeko of Purple swamp hen (paarse moeras kip) die ook in Australië en zuid europa voorkomt. Toen Nieuw Zeeland afbrak van Australië en Gondwanaland leefde de voorouder van deze twee soorten op Australië en Nieuw Zeeland. Australië had nog steeds roofdieren, dus heeft het dier in de evolutie zijn vliegvermogen behouden en is veranderd in de Pukeko. In Nieuw Zeeland echter was het niet nodig om te vliegen omdat er geen roofdieren waren, daarom heeft de soort zijn vliegvermogen verloren en is geevolueerd in de Takahe. Op een gegeven moment is de pukeko over komen waaien vanuit Australie, dus nu zijn de twee verwante soorten naast elkaar te zien.
    Jaren geden werd gedacht dat de Takahe, door toedoen van geïntroduceerde roofdieren, uitgestorven was totdat iemand een kleine populatie in de bergen op het Zuid Eiland vond. Enkele dieren zijn toen verplaatst naar eilandjes zonder roofdieren waar zij nu weer langzaam in aantal toenemen.

Kakapo (nacht pappegaai)
    De kakapo is een uiterst bijzondere vogel die enkele wereldrecords op zijn naam heeft. Het is de zwaarste/grootste pappegaaiensoort ter wereld met een gewicht rond de 1.5kg. En zij zijn de langst levende vogels ter wereld. Hoewel nog steeds niet duidelijk is hoe oud zij kunnen worden weten we wel al dat zij minstens 90 jaar oud kunnen worden, 130 jaar is echter niet uitgesloten.
    Net als de kiwi zijn zij ´s nachts actief en hebben zijn hun vliegvermogen volledig verloren. Ook hun populatie is door geïntroduceerde roofdieren sterk gedaald, er leven vandaag de dag nog maar 90 kakapo op twee kleine eilandjes. Bijna niemand mag op deze eilandjes komen, tenzij je een goede reden voor onderzoek hebt. Ik heb het geluk gehad dat ik om deze reden naar één eilandje mocht, van tevoren moest ik en al mijn spullen door een zware quarantaine check heen om er zeker van te zijn dat ik geen virussen, bacterien, planten of insecten meenam (al mijn kleding moest dan ook gewassen worden met antibacterieel en antiviral wasmiddel).
    Het is erg moeilijk om Kakapo te vinden omdat zij perfect gecamoufleerd zijn en je hen meestal alleen maar ´s nachts kunt vinden.
    Ook hun paarsysteem is vrij uniek voor vogels. De mannetjes graven een ondiepe kuil van waaruit zij een lage frequentie geluid (booming) maken om vrouwtjes te lokken. Helaas paren zij slechts eens per 3 tot 5 jaar waardoor de populatie natuurlijk niet snel groeit.

Little Blue Penguin (kleine blauwe pinguin)

Yellow eyed penguin (geeloog pinguin)
    Pinguins zijn natuurlijk officieel geen loopvogels, het zijn watervogels, maar vliegen kunnen zij niet. De Little Blue penguin, de kleinste pinguinsoort ter wereld, komt in Nieuw Zeeland het meeste voor, bijna overal aan de kust zijn hun holen in rotsen te vinden. Behalve in Nieuw Zeeland komen zij ook in Australië voor.
    De Yellow eyed penguin is een uiterst zeldzame soort die alleen in Nieuw Zeeland leeft. De Maori naam voor deze soort betekent ´herrie roeper´ en dat heb ik gemerkt. Het is waarschijnlijk de luidruchtigste pinguinsoort ter wereld. ´s avonds komen zij terug aan land waar zij in hun hol de hele nacht kunnen schreeuwen totdat zij ´s ochtends vroeg weer het water in gaan om de hele dag te jagen.
    Hoewel de yellow eyed het luidruchtigst is kunnen de little blue´s er ook wat van. Hun roep wordt vaak omschreven als een krijsende kat.

Zwevende vogels

Kokako

Saddleback (sadel rug)
    Hoewel deze twee vogels nauw verwant zijn is het zeker niet dezelfde soort, maar er zijn wel veel overeenkomsten. Beide zijn ze slechte vliegers en meestal vliegen zij dan ook slechts van boom naar boom, een volledige vlucht kunnen zij niet lang aanhouden.
    Beide vogels zijn met uitsterven bedreigd omdat zij gemakkelijk door geïntroduceerde roofdieren gepakt kunnen worden, vooral omdat zij zo dicht bij de grond hun nesten hebben.
    De kokako heeft een prachtige zang (die overigens zo in een spookhuis gebruikt kan worden) en elke populatie heeft een sterk verschillend dialect. Het is erg moeilijk om een kokako van het ene gebied naar het andere gebied te plaatsen om te laten paren met de andere populatie. De vogels herkennen namelijk direct dat deze nieuwkomer een ander dialect heeft en weigeren ermee te paren.
    Saddlebacks zijn erg luidruchtige vogels, op de paar eilandjes waar ze nog leven kan je hun alarmroep al van ver horen.

Vliegende vogels

Red crowned Kakariki

Kea

Kaka
    Drie soorten pappegaaien. De kakariki is de kleinste met het formaat van een parkiet, de kea en kaka zijn een stuk groter. Kea behoren waarschijnlijk tot één van de meest intelligente vogelsoorten ter wereld. Ze zijn in Nieuw Zeeland berucht om hun destructieve aard. Ze houden ervan om alles van rubber van auto´s af te trekken (vooral de rubberen rand om ramen) en sommige houden er van om koffie kopjes op beton stuk te laten vallen. Veel van deze gedragingen betuigen ervan dat zij veel prikkels en varieteit nodig hebben om zich niet te vervelen. Ook heb ik gezien dat kaka erg slim zijn. Huizen moesten worden aangepast omdat de kaka leerden hoe zij deuren open moesten maken. Ramen moeten met tralies gebarricadeerd worden en rugzakken met eten erin zijn ook niet veilig. Zij kunnen ritsen en klipsluitingen met gemak open krijgen. Feitelijk zijn kea en kaka ons elke keer weer te slim af.

Northern royal albatross
    De grootste zeevogels ter wereld met een spanwijdte tot 3.8 meter. De Otago Peninsula op het Zuid eiland van Nieuw Zeeland is de enige plek ter wereld waar deze giganten op het ´vasteland´ broeden. Natuurlijk is Nieuw Zeeland zelf ook een eiland, maar alle andere plekken waar zij broeden zijn simpelweg rotsen en kleine eilandjes in de oceaan. Albatrossen hebben zo´n goed vliegvermogen dat zij dagen kunnen vliegen en hun vleugels slechts enkele malen klapperen. Dit is energetisch ook de beste tactiek, want het kost nogal wat energie om vleugels van dat formaat te klapperen. Albatrossen kunnen maanden aan één stuk vliegen zonder te landen.

Giant petrel
    Net als de albatros een zeevogel, verwant, maar niet zeer nauw. Het is de grootste der petrels, waar enkele tientallen soorten tot behoren.

Fantail (waaierstaart)
    Eén van de weinige vogels in Nieuw Zeeland die nog wel veelvuldig voorkomt. Ze hebben ongeveer het formaat van een mus. Het zijn zeer gezellige vogels omdat zij bijna overal in de bossen om je heen vliegen. Eigenlijk zijn zij gewoon zeer territoriaal en proberen zij je vaak weg te jagen, maar het lijkt meer alsof ze aan het spelen zijn. Niet altijd proberen ze ons weg te jagen, vaak hebben ze ook baat bij onze aanwezigheid. Wij verstoren velen insecten die in de bossen uit hun veilige holletjes vliegen wanneer wij langslopen. De fantails vliegen dan rond ons om de insecten te vangen en te eten.
    Uiteraard danken zij hun naam aan de prachtige waaier die zij met hun staart kunnen vormen.

Morepork/ Ruru
    De enige inheemse uil in Nieuw Zeeland (er was ooit een tweede inheemse uit, maar die is uitgestorven). Het is een zeer klein uiltje die zich meestal voedt met insecten of hele kleine vogeltjes. Overdag heb ik deze uilen vaak gezien in bomen met een grote groep ander vogeltjes eromheen die de uil dreigde aan te vallen. Door hun kleine formaat delven zij overdag vaak het onderspit tegen de agressieve vogeltjes die ´s nachts hun prooi zijn.

Silvereye (zilver oog)
    Een prachtig klein vogeltje dat is over komen waaien vanuit Australië. In feite is het dus een natuurlijk introductie geweest, net als bij de Pukeko.

Tui
    Persoonlijk mijn favoriete Nieuw Zeelandse vogel. Zij zijn iets groter dan een merel. Ook zij doen het nog erg goed in Nieuw Zeeland omdat zij zich zo makkelijk aanpassen aan het leven in steden. In mijn ervaring zijn het Nieuw Zeelands meest agressieve vogels en domineren zij het luchtruim, elke vogel gaat uit de weg voor een Tui.
    In de schaduw lijken zij zwarte vogels met twee witte, opkrullende veertjes bij hun nek. Maar wanneer het zonnlicht op hen valt zijn hun prachtige olieachtige kleuren goed te zien. Ze hebben vlijmscherpe klauwen waarmee zij veel schade kunnen aanrichten als zij worden aangevallen door geïntroduceerde vijanden.
    Tui staan er bekend om dat zij andere geluiden nadoen. Veel Tui leven samen met bellbirds en kopieren de geluiden van deze vogels. Maar ook heb ik Tui gehoord die Kokako nadeden of zelfs stadsgeluiden zoals piepende remmen of ambulance sirenes.

Bellbird
    Ook vrijveel voorkomend. De bellbird staat bekend om zijn prachtige ochtendzang (dawn chorus). Captain Cook (de persoon die verantwoordelijk is voor het in kaart brengen van Nieuw Zeeland) noemde deze vogeltjes bellbirds vanwege de bel-achtige klanken die zij produceren.
    Bellbirds zijn nauw verwant aan de tui, het zijn beide hongingeters en ze zijn bijna net zo agressief als de tui.

Stitchbird/ Hihi
    Het lijkt maar een saai vogeltje, maar het behoort tot één van Nieuw Zeelands meest zeldzame vogels. Ooit werd gedacht dat zij ook tot de honingeters hoorde, net als tui en bellbird, maar tegenwoordig zijn zij in hun eigen groep ingedeeld.

Soothy Shearwater (pijlstormvogel)

Pied Shag (Bonte aalscholver)

White fronted Tern (stern)

Hagedissen

Tuatara
    Een levend fossiel. De tuatara bestond al voordat de dinosaurussen de aarde domineerden. Fossielen tonen dat de Tuatara als sinds 150miljoen jaar niet geevolueerd is. Het is de enige in zijn soort, werkelijk een unieke hagedis.

Shore Skink (kust skink)

Common Gecko (gewone gekko)
    Nieuw Zeeland heeft velen soorten Gecko´s en skinks. Het voornaamste verschil in uiterlijk tussen deze twee hagedissen is dat skinks lijken op slangen met pootjes en gecko´s een duidelijk hoofd, net en lichaam hebben.

Insecten/ ongewervelden

Giant weta (Gigant weta)

Tree weta (Boom weta)
    Weta´s zijn de Nieuw Zeelandse versies van sprinkhanen en krekels. Door Nieuw Zeelanders wordt de giant weta het grootste/ zwaarste insect ter wereld genoemd, hoewel het een gigantisch dier is is het zeker niet het grootse insect ter wereld, deze titel staat op naam van de Goliath kever.
    Nieuw Zeeland kent verschillende weta soorten waaronder de Giant weta, de tree weta en de Cave weta (grot weta) met zijn extreem lange achterpoten en voelsprieten.

Glowworm (glimworm)
    Hoewel ze wormen genoemd worden zijn het eigenlijk larven van insecten. De wormen zijn nachtactief en leven vooral in grotten en vochtige bush. Zij hebben kleverig speeksel waarmee zij draadjes vanaf het plafond laten hangen. Aan deze draadjes zitten kleverige bolletjes die fungeren als een soort spinnenweb. Hun achterlichaam geeft licht (proteinen als ik het mij goed herinner) waarmee zij motjes, muggen en andere vliegende insecten lokken. Wanneer deze insecten de draadjes met bolletjes aanraken komen zij vast te zitten, net als een vlieg in een spinnenweb. De glowworm kruipt dan op zijn gemak naar zijn draadje en trekt deze op, door hem op te zuigen, waarmee hij zijn prooi naar zich toe trekt en verslindt.

Giant centipede (reuze duizendpoot)
    Hoewel veel informatie boekjes over Nieuw Zeeland claimen dat Nieuw Zeeland geen giftige dieren heeft is dit zeer onwaar. Behalve 3 giftige spinnen (1 inheemse en twee australische) leeft de Giant centipede in Nieuw Zeeland. Deze duizendpoten zijn zo´n 30 centimeter lang en hebben een vrij sterk gif. Volgens mij is er nog nooit iemand gestorven aan dit gif, maar mochten zij je bijvoorbeeld in je arm bijten dan is je arm voor minstens een week verlamd. Ik wil er dus niet aan denken wat er gebeurd als zij ons in onze nek bijten. Gelukkig zag ik deze duizendpoot vanaf een afstand en heb ik mijn telelens gebruikt om hem dichterbij te halen.

Natuurlijk leven er nog veeeeeel meer interesannte beesten in Nieuw Zeeland en ik kan nog veel meer vertellen over de dieren die ik hier beschreven heb. Hopelijk was het zo leerzaam en interessant genoeg.
    Mochten jullie toch nog meer willen weten, of willen horen over mijn persoonlijke ervaring met enkele van deze dieren, stel dan gerust vragen.

Groetjes van Jordi de Kiwi

2. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Fantastische foto's Jordi, super. En heel veel interessante info :ok:

3. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik vind de Kea echt zoooo leuk uitzien :smiley: Maar dat had ik ook al eens op de site vermeldt, geloof ik. Echt leuke beestjes. En dat karakter, hihihi, geweldig gewoon. Volgens mij zijn deze dieren ook echt niet in een dierentuin te houden, haha.

Over de Tui heb ik eens een documentaire gezien, over de geluien die ze nabootsen. Ook bv het Nokia-deuntje enzo, haha. Echt supergrappig.
    Erg mooie foto's zijn het :ok: (al heb ik degene van de insecten overgeslagen :wink:).

4. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Thanks

Femke, ik denk dat die documentaire over de Lyra bird uit Australië ging. Dat is waarschijnlijk een nog betere copy cat. Bekende beelden zijn die waarop de Lyra bird telefoons, cameraklikken, kettingzagen, etc nadoet.
    Het zal me niets verbazen als de Tui dit ook kan, maar ik weet niet of daar een documentaire over is.
    Maar wie weet heb je wel gelijk, als dat zo is dan wil ik die documentaire ook zien!!

5. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb even op Youtube gezocht naar de Tui en heb er eentje gevonden in een vogelopvang in Whangarei die kan praten. Dat doen ze dus beter dan een pappegaai aangezien ze zelfs de stem nadoen en niet een hoge helium stem hebben:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TqF33vc_q68[/youtube]

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Je hebt geweldige dieren gezien. Bedankt dat je dit met ons wil delen :dancer:

7. bluethunder

bluethunder Dierenkenner

Lid geworden:
    19 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Prachtig.

Lijkt me ook geweldig om daar eens naar toe te gaan.

8. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Prachtig al die foto's en verhalen erbij :ok:

Alleen het filmpje doet het bij mij helaas niet meer :pensive:

9. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Thanks allemaal :smile:
    Als het youtube filmpje het niet doet kan je ook via youtube zoeken op "woofwoof talking tui". Het is de moeite waard :wink:

10. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    :ok: Prachtig om te lezen en de mooie foto's te zien :ok:
    Dankje wel Jordi

Laden...

Deel Deze Pagina