mn poes en oud en nieuw????

Discussie in 'Katten' gestart door powerhappygirl, 17 dec 2007.

1. powerhappygirl

Lid geworden:
    17 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    :dancer: het oud en nieuw staat weer voor de deur !!!!!
    nou hebben wij een poesje van 5 maand.
    ik ben uitgenodigd voor oud en nieuw bij mijn ouders thuis nu dat het voor onze poes de eerste oud en nieuw is wil ik de poes niet alleen laten
    dus was mijn idee om de poes mee tenemen naar mn ouders .we blijven daar ook slapen dus ik dacht mandje krabpaal en kattebak mee maar nu hoorde ik dat het niet goed was om je poes naar een vreemd huis mee tenemen en vooral niet met al die knallen
    ik vraag me af wat kan ik het beste doen want ja oud en nieuw wil ik graag vieren bij mn ouders thuis en de poes wil ik niet alleen laten ???????????
    groetjes

2. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Kan je je ouders niet overhalen op oud en nieuw bij jou te vieren zodat de je bij je poes kan zijn en je ouders er ook zijn?? Anders kan je in een reformwinkel kijken naar 'Bach Bloesem Rescue Remedie' en daar de toegeschreven hoeveelheid (1/2 druppeltjes) aan je poes geven en dan wordt die ook al rustiger.

3. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom wil je hem niet alleen laten? Een hond zoekt nog steun bij de baas, een kat gaat al gauw onder tafels/banken zitten. Hoe vervelend het ook klinkt, als een kat bang is, is er maar weinig meerwaarde als jij thuis bent, zij het niet geen. Ik vind het heel lief van je dat je het wilt doen, maar als er geen oplossing te vinden is zou ik lekker naar je ouders gaan, de kat in 1 kamer opsluiten met de kattenbak en z'n mandje -gordijnen dicht-. Ook zou ik er een ruime doos neerleggen, katten kruipen graag in donkere holletjes, en als die er niet voorhanden zijn wil een doos wonderen doen.

Overigens was Jaimey vorig jaar ook rond de 5 maanden, en die was niet in het minste onder de indruk van het vuurwerk. Die keek vrolijk naar buiten en lag heerlijk te soezen boven de verwarming. Grumpey en Paddy hebben er ook nooit last van gehad.

-alhoewel Paddy (oostindisch?)doof is, dat kan er wel iets mee te maken hebben :smile:

4. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja. Als je poes bang is, moet je hem met rust laten, want als je hem pakt dan wordt hij alleen maar banger en als je hem aait, dan weet hij dat hij bang mag zijn, terwijl dat niet nodig is..

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar gaat het niet eens zo zeer om, ik vind dat namelijk een vrij achterhaald iets. Een baby troost je ook als deze bang is, waarom een jong, onervaren dier niet?

6. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Nu heb ik geen verstand van baby's maar een kat is geen baby en een kat van 5 maand is ook geen babykat meer. Als een kitten nog verzorgd wordt door de moeder komt de moeder ook snel op de kittens af als ze piepen maar op een gegeven moment moet een jonge, onervaren kat ook op zijn eigen pootjes leren staan. Juist doordat je hem niet troost als hij bang is leert hij op een goede manier dat het niet eng is. Als je hem wel troost bevestig je alleen maar zijn gevoel dat hij ook bang moet zijn. Verder wil je geen kat die zo emotioneel afhankelijk van je wordt dat hij altijd dat onzekere en onervaren katje blijft dat hij was toen hij jong was.

7. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb heel mijn leven al dieren. Als mijn kat/hond/paard/konijn/wat dan ook bang is, krijgen ze van mij een aai over de bol. Geen lange knuffelbeurt, maar gewoon even een geruststellende aai, de hond word dan teruggestuurd in haar mandje. Echt, het werkt vele malen beter dan de negeer methode. Tot nu toe ben ik er achter dat de meeste dieren alleen maar onzekerder worden van het feit dat niemand reageert, dan van het feit dat ze even bevestigd worden en gerustgesteld.

In plaats van dat een kat een afhankelijk dier word (hier staan ze trouwens alledrie prima op eigen pootjes) zou je dus ook kunnen stellen dat een kat totaal afhankelijk word door gebrek aan vertrouwen :wink:. De TS moet het uiteraard zelf weten, maar in ieder geval lijkt het me prettig als ze zoveel mogelijk ervaringen hoort, zodat ze uiteindelijk een keuze kan maken waarbij ze zich prettig voelt.

8. Electrocute

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga zelf met oud en nieuw ook naar vrienden toe, nu kom ik (ergens vroeg in de ochtend :stuck_out_tongue_winking_eye:) waarschijnlijk wel weer thuis, maar ze moet toch wel een aantal lange uren alleen zitten. Een echte heldin is het sowieso niet, dus ik ga er nu al vanuit dat ze zich rot zal schrikken van het vuurwerk. Ze heeft echter het hele huis om zich te verstoppen. Ik ben van plan om gewoon de radio voor haar aan te zetten, ramen en gordijnen dicht te doen en te zorgen dat ze verder alles heeft wat d'r hartje begeert. Mijn kat is overigens bijna 2, dus ze heeft al wel een oud en nieuw meegemaakt, alleen in het asiel.

9. Electrocute

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Irma, je hoeft je kat natuurlijk niet te negeren, alleen helpt het écht niet als je ze meteen oppakt en doodknuffelt bij elke scheet waar ze bang van lijken te zijn. Dan krijgen ze alleen maar de bevestiging dat de wereld een grote enge plaats is waar ze elk moment van de dag blootgesteld worden aan de meest vreselijke dingen denkbaar voor een poezenbeestje. Denk dat Ailurophile dat bedoeld.

10. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoho, jullie moeten mijn woorden niet gaan verdraaien, ik ben echt niet van het type die de hond/kat geruststeld bij iedere scheet.

En zoals bewezen, bij mij hielp het prima. Waarom mag ik dat niet neerzetten van jullie, waarom willen jullie pertinent dat ze het dier negeert? Zoals ik al aangaf, ze hoeft natuurlijk niet de methode de volgen die wij volgen, maar geef mensen wel de kans om hun ervaringen te vermelden. Verkondig jullie mening niet als de enige waarheid.

En ik ben dit jaar ook niet thuis met oud en nieuw, dan hebben ze gewoon dikke pech hoor. Dan gaan ze in een kamer met de gordijnen dicht.

11. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Als het bij jou werkt dan zou ik niet inzien waarom je het niet zou doen en tuurlijk mag je hier je ervaringen plaatsen.

Ik heb vanaf mijn 4e altijd katten gehad, lees regelmatig boeken over katten(gedrag) en de ' methode' die ik gebruik werkt bij mij prima en wordt ook aanbevolen door kattengedragsdeskundigen met een hoop meer kennis en ervaring. Nu leiden er meerdere wegen naar Rome en het was in ieder geval zeker niet mijn bedoeling mijn mening als de enige waarheid te verkondigen.

Negeren heeft ook meteen weer zo'n negatieve klank. Maar het gaat erom dat een kat het zo ziet: als er echt niets aan de hand is, doet mijn baasje ook normaal. Dus als een kat schrikt, van bijvoorbeeld een knal van vuurwerk, en hij ziet zijn baasje normaal blijft doen ziet de kat ook in dat er eigenlijk niets aan de hand is. Juist als een baasje in een keer aandacht gaat geven, of zelf bang wordt/schrikt kan de kat daar nog banger of onzekerder van worden omdat het baasje dus niet normaal blijft doen en er dus in de ogen van de kat echt wel iets aan de hand moet zijn omdat het baasje zo reageert.

Mocht je je kat alvat willen voorbereiden op het vuurwerk dan kan je door middel van bv. een cd met vuurwerk geluiden de kat er geleidelijk aan laten wennen. Het beste is om daar ongeveer 2 maand van te voren al mee te beginnen dus dat is nu inmiddels al te laat :wink:

12. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben de afgelopen 2 jaar onze katten meegenomen met oud & nieuw naar mijn ouders. Wij bleven daar slapen en dat was ook de reden dat ik ze mee heb genomen. Anders had ik ze thuis gelaten. Ik wil mijn katten niet een hele nacht en dag alleen laten thuis. Toen mijn katten meewaren was het ook voor het eerst in een ander huis met andere katten en honden. Honden "kende" ze niet dus alles was nieuw. Mijn katten vonden het erg leuk. Ze hebben lekker gespeeld met de katten en de honden zaten ze uit te dagen.

Er is dus ook geen standaard oplossing voor een probleem, iedere kat is anders. Ze steken nu ook al vuurwerk en knallen af, hoe reageert je kat daarop? Je kunt dan natuurlijk ook al aflezen of ze er bang voor is.

13. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij gaan met oud en nieuw naar mijn ouders en Nora blijft thuis. Ze heeft alles op haar kamer staan wat nodig is, een grote kast waar ze zich in kan verstoppen en de gordijnen gaan dicht. Hoewel ze hier al goed bezig zijn boeit het haar niet echt tot nu toe.

Met mijn andere katten ben ik de eerste oud en nieuw wel thuis geweest maar het deed hun ook niet echt veel. Mitzi ging zich wel verstoppen onder het bed maar wilde ook niet dat wij bij haar in de buurt kwamen en Tarzan ging voor het raam zitten kijken. Het jaar daarop waren we zelf niet thuis mara toen we thuis kwamen lagen ze met z'n 5en heerlijk te slapen op de bank, in de vensterbank en in hun mandjes. Ze keken niet op of om toen mijn ex en ik thuis kwamen.

Dit jaar zijn diezelfde 5 ook weer alleen thuis. Mijn ex gaat naar zijn ouders , maar aangezien ik bij mijn ouders ben en die daar om de hoek wonen ga ik er wel even langs rond een uur of 11.

14. Electrocute

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik verdraai jouw woorden helemaal niet, leer lezen en voel je niet zo aangevallen.

15. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Irma zegt dat JULLIE de woorden niet moeten verdraaien. Ze spreekt jou er niet op aan, dus jij moet je ook niet aangevallen voelen.

Nu gaan we weer ontopic en spreken we elkaar vriendelijk aan en zijn we aardig voor elkaar. Het is tenslotte net kerst geweest dus laten we de kerstgedacht nog even vasthouden :laughing:

16. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En hoe heb je het nu opgelost? En hoe is het gegaan??

17. mpk1962

Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn katten waren oudjaars- zowel nieuwjaarsdag binnen. Laat ze op 2 Januari weer naar buiten want het was still op de buurt. resultaat, 1 poes sinds die tijd vermist alleen maar omdat jongens op de buurt toch nog liepen te gooien met bommetjes. Amivedi gebeld. hele buurt een briefje in de bus maar toch nog steeds niets gevonden. maak me grote zorgen maar kan verder ook niets doen

%$#@ jongens

Marianne

18. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Alleen het 1e jaar toen we onze kat hadden, was hij wat bang en onwennig. Maar ik had gelezen dat je je kat dan vooral niet aan moest halen als het angstige reacties vertoonde, omdat hij er dan ana ging wennen dat hij aandacht kreeg als hij angstig doet.. Ik ben geen voorstander van kat naar een ander huis, en zeker niet als het allemaal al zo afwijkend is. Dan beter nog alleen thuis, zoals anderen al advies gaven. Gewoon met kattenbak, mandje (en/of bed), en voerbak in een afgesloten kamer, gordijnen dicht.
    Ik liet de kat ook boven liggen in mn slaapkamer met de deur dicht (ook wegens ontsnappingsgevaar en dit jaar was mijn kat doodziek tijdens oud&nieuw), en ik zet dan meestal nog muziek op.

Hoe is het bij je afgelopen?

19. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Jeetje! :pensive: Heftig.. Inmiddels nog steeds niks gehoord? Daarom laat ik ze bij voorbaat de dagen rondom oud&nieuw sowieso al niet naar buiten. Al die lui die het leuk vinden om van dat spul naar dieren te gooien en zo. :angry:

20. mpk1962

Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog steeds geen spoor van onze Gismo. heb wel ondertussen gehoord dat er meerdere katten in onze buurt spoorloos verdwijnen dus dat zit me al helemaal niet lekker. Gismo is geen poes die met iemand meegaat of op laat pakken. Alle instanties zijn gebeld,hebben allemaal een foto gehad en ik heb ook een advertentie in de dorpskrant gezet. meer kan ik niet doen maar ik voel me wel machteloos. We hebben gisteren alle sloten maar eens afgezocht . Moet toch wat doen en je weet niet wat andere gekken met een kat doen. Uit zichzelf komt ze daar echt nooit.
    Hou jullie op de hoogte :cry:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. dvs
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    6.141
  2. Ruby1913
    Reacties:
    0
    Weergaven: