Mijn kat heeft altijd honger

Discussie in 'Katten' gestart door femke-1990, 11 jul 2015.

1. femke-1990

femke-1990 Nieuw Lid

Lid geworden:
    11 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo,

Ik heb 2 katten 1 van 8 en 1 van 2 jaar oud.
    Mijn kat van 8 heeft altijd honger. Hij is ook te dik en hebben hem om metabolic voer van hills gezet op aanrader van de dierenarts zodat hij kan afvallen en het voer schijnt een vol gevoel te geven. Hij mag 56 gram voer per dag . In het begin gaven we hem 2x per dag te eten ( dus 2x 28 gram) maar hij bleef honger houden.. Nu heeft de dierenarts gezegd dat we vaker kleine beetjes moeten geven zodat het verspreid word.. Maar nu houd hij als nog honger. Als we naar de keuken lopen staat hij alweer onwijs te zeuren. en komt soms na een half uur al weer.. Heeft iemand tips want ik word er helemaal gek van.

2. fancyGoudvis

fancyGoudvis Dierenliefhebber
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Femke,
    je was al bij de dierenarts geweest met hem, dus als er niets mis is met de kat (diabetes, lintworm ofzo) dan zou hij best eens uit verveling kunnen gaan eten...

Mijn tip is dan om je kat(ten) zoveel mogelijk af te leiden door met hen te spelen (minimaal een uur per dag, is ook goed voor de lijn van de kat)
    en ze steeds nieuwe uitdagingen te geven in de leefomgeving.

Bijvoorbeeld : af en toe een weekje een klein waterfonteintje (van de discounter, voor een paar euro) plaatsen in de woonkamer, waaruit ze mogen drinken en mee spelen, of de stoelen geregeld te verzetten zodat het 'jachtgebied' er anders uitziet, kattengras neerzetten (of een flinke pol gewassen gras uit de tuin van iemand anders - voor de spannende geurtjes) enzovoort.:smile_cat:

Ook moet je de verstandhouding tussen je twee katten een goed bekijken. Zit daar misschien spanning (= stress = stress weg eten) die door de genoemde afleiding verminderd kan worden?

Heel veel succes en plezier gewenst met je katten,

Groet, :smile:
    FancyGoudvis

3. femke-1990

femke-1990 Nieuw Lid

Lid geworden:
    11 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    We hebben ook al een speeltje gehad waar hij meer moeite voor moet doen.. maar dat heeft hij er ook best snel uit .. En spelen dat werkt niet .. hij kijkt je aan zo van je gaat zelf maar achter iets aan rennen. Mijn katten hebben best wel een goede band met elkaar. Maar hij is gewoon altijd een beetje shaggo

4. fancyGoudvis

Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Femke,
    spelen kan je best blijven proberen met verschillende speeltjes.
    Misschien kan je dan toch het patroon van eten willen/vragen doorbreken doordat je met hem bezig bent zonder dat hij eten krijgt.

Als je goed voer hebt kan hij (indien gezond) niet echt honger hebben.

Hij kan wel gewend zijn geraakt om jullie te laten doen wat hij wil door vreselijk te 'zeuren' (in zijn geval dus zeuren om eten).
    Vaste voertijden en daar niet meer van afwijken (echt niet) is dan nog een mogelijkheid.
    Wanneer hij zeurt, gewoon doen alsof je hem niet begrijpt en een speeltje pakken en met hem gaan 'spelen' (ook al wil hij nooit echt spelen - hij zal dan misschien weglopen en vergeten om te zeuren) :wink:!

Wanneer hij -uiteindelijk- gaat inzien dat zeuren écht niet meer werkt :joy_cat: dan zal hij zich anders gaan gedragen.
    Dit is wel een kwestie van "lange adem"!
    Katten kunnen weken blijven tegensputteren voordat ze zich aanpassen aan een ander schema.

Vol blijven houden dus, en echt niets meer tussendoor voeren of zomaar iets lekkers geven (dat kan natuurlijk wel op de door jullie vastgestelde etenstijden), totdat hij stopt met constant vragen om eten.

Veel succes!

Groet,
    FancyGoudvis

5. femke-1990

femke-1990 Nieuw Lid

Lid geworden:
    11 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal het idd eens proberen om hem af te leiden met speeltjes .. ook pak ik hem vaak op en doe hem dan naar buiten (hij zit in de tuin aan een lijn) dan zeurt hij ook een tijdje niet meer .. soms denk ik wel eens ik negeer het gewoon maar die beesten kunnen zo erg zeuren dat je er niet meer tegen kunt . Iets tussen door geven doen we al niet dus dat scheelt .. ik zal mn best eens doen .. zal eens naar de dierenwinkel gaan om verschillende speeltjes te kopen

6. fancyGoudvis

Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Femke,
    aandacht geven op een andere manier dan voeren (wat hij eigenlijk schijnt te willen) lijkt dus wel een beetje bij hem te helpen. Dat is alvast een mooi uitgangspunt! :smile_cat:

Probeer maar zoveel mogelijk uit. Op veel zal hij niet meteen positief reageren, maar dat geeft nu niet.
    Als hij maar even van het idee om te zeuren wordt afgebracht.

Je kan het misschien vergelijken met stoppen met roken of op dieet zijn : veel wilskracht nodig en veel afleiding om het vol te kunnen houden, en na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker.

Veel succes gewenst voor jullie allemaal :smile:

Groet,
    FancyGoudvis

7. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Er zijn veel manieren om een kat langzamer te laten eten. Door langzamer te eten, zit hij eerder vol met dezelfde hoeveelheid voer.

Bekende trucjes zijn:
    - een deel van de brokjes in zo'n voerbal doen. Daar komen steeds maar enkele brokjes tegelijk uit.
    - schone stenen op het voer leggen, dan moet de kat daaromheen frutselen om het eten te pakken. De stenen moeten groter zijn dan de bek (anders kan hij ze in slikken) en klein genoeg om aan de kant te duwen door de kat. Ik gebruikte destijds aquariumstenen.
    - diverse voerbakken die speciaal hiervoor ontwikkeld zijn.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Mirelva
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    7.148
  2. Caroll
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    6.877