Mag ik mijn kat laten inslapen?

Discussie in 'Katten' gestart door poelemoel, 2 apr 2015.

1. poelemoel

poelemoel Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo, ik heb een vraag of eigenlijk meer een dilemma, ik kom er niet uit. (ik heb geprobeerd het korter op te schrijven maar dat lukt niet)/

Ik heb een (rode) kleine kater (nu ± 8 jaar oud??) die een aantal jaren geleden is komen aanlopen. Of beter gezegd, hij verschafte zich met geweld toegang tot de woning via het kattenluik. Echt lief is hij niet, hij duwt de andere twee (een bangige cyperse kater en een poesje, beiden uit het asiel), gewoon weg bij de etensbak, hij wil altijd eten als er een ander eet, gezellig is hij evenmin.

Hij heeft sinds een jaar een verlamming aan de achterkant waardoor hij niet gewoon meer kan lopen, hij sleept zichzelf min of meer voort. Daarnaast is hij doorlopend verkouden, volgens de dierenarts is dat geen niesziekte maar een chronische verkoudheid die nooit meer overgaat. Het stinkt ook behoorlijk. Hij ademt vaak hoorbaar en snurkt als een oude kerel.

Toen bleek dat hij door de verlamming nauwelijks meer uit het kattenluik kan om in de tuin zijn behoefte te doen (er is ook een trapje na het luik), heb ik een kattenbak voor hem gekocht.
    Echter de laatste tijd (een paar maanden) doet hij het nauwelijks meer op de bak, maar ernaast, of in de woonkamer op het tapijt. Elke dag kan ik diverse drollen oprapen, en plassen doet hij niet op de bak, maar ernaast op de houten vloer, die nu stinkt alsof het in een dierentuin is.

Maar nu is mijn dilemma. Ik houd van katten en van dieren. Maar dit is niet vol te houden.
    Ik baal er eigenlijk ontzettend van. Ik kan geen mensen uitnodigen in mijn huis, het is gewoon een zwijnestal. Ik ben het beu om elke dag poep en pies op te ruimen van een dier dat niet eens echt van mij is. Ik kan niet op vakantie, want er is geen oppas die ik dit aan kan doen. De verkoudheid (en het niezen) gaan niet meer over net zo min als de verlamming. Hij verzorgt zichzelf niet, en is vies. En bovendien lijkt hij er zelf ook geen zin meer in te hebben. Soms lijkt hij wel tevreden, spint en lijkt lekker (half ondersteboven) te liggen, maar soms (vooral 's nachts) miauwt hij dusdanig klagelijk, dat je echt denkt dat hij ergens verschrikkelijke pijn heeft.

Als hij mens zou zijn zou hij naar een verzorgingstehuis gaan. Maar hij is kat, er is geen asiel wat hem wil hebben...
    Ik vind het verschrikkelijk om een beest te laten inslapen, als het een mens zou zijn zou het moord zijn, maar wat moet ik anders? Wat vinden jullie?

2. Rikkepik

Rikkepik Snuffelaar

Lid geworden:
    23 jul 2014
    Leuk Bevonden:
    3
    Goeie oplossing die MISAEL aandraagt

3. poelemoel

poelemoel Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor je antwoord. Maar, nee, dit is niet van toepassing. Deze dieren zijn niet ziek, maar hun baas kan niet meer voor ze zorgen.
    Bovendien is dit krankzinnig duur: ruim 1200 euro per jaar.

4. I love Lucy

I love Lucy Snuffelaar

Lid geworden:
    7 aug 2014
    Leuk Bevonden:
    9
    Hallo poelemoel,
    Jou "probleem" zou voor mij ook een heel groot dilemma zijn! Wij hebben jaren geleden toen ik nog thuis woonde ook een kater gehad die iedere dag moest overgeven, gek werd van de jeuk, niet meer zijn bak gebruikte dus mijn moeder werd er gek van!
    Iedere keer ging ik ermee naar de dierenarts voor hem in te laten slapen (was ook niet meer jong) en thuis werd iedere keer afscheid genomen maar heb hem ook weer vijf keer mee naar huis gebracht met weer nieuwe medicijnen totdat het echt niet meer ging! Zelf heb ik ook 6 jaar een poes gehad die was komen aanlopen en nooit meer weg is gegaan en had ook chronische verkoudheid dus met vakanties moest ik ook altijd een oppas regelen omdat ze niet in een pension kon maar nov 2013 is er iets gebeurt en ik heb ze nooit meer gezien, ze was gechipt en dus vermist waar ik nog steeds verdriet van heb! Doe wat goed is voor je kat! Spinnen kan ook een uiting van pijn zijn.....

Heel veel succes met je keuze!!

5. Wanmpie

Wanmpie Snuffelaar

Lid geworden:
    27 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    0

6. Wanmpie

Wanmpie Snuffelaar

Lid geworden:
    27 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik het lees heeft die kat het behoorlijk moeilijk, zo met een verlamde achterkant. Ik denk dat je je vooral moet afvragen of hij het leven nog wel zo leuk vindt. In zo'n geval vraag ik ook altijd aan mijn dierenarts wat hij/zij zou doen als het zijn/haar kat was. Hij bekijkt het natuurlijk van een afstandje. En soms is liefde ook loslaten.... Sterkte!

7. Lindyd

Lindyd Nieuw Lid

Lid geworden:
    8 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hadden ook een rode kater van 7 jaar en plots had Boris (de betreffende kater), een bloedprop in zijn liesslagader (ATE, wat staat voor arteriële trombo embolie). Zijn achterpoten waren verlamd en koud, omdat er geen bloeddoorstroming plaatsvind. Wij schokken hier natuurlijk heel erg van.
    Direct naar de dierenarts gegaan en die heeft toen bloedverdunners toegediend met observatie en behandeling in couveuse. Helaas heeft dit alles niet geholpen. Omdat er voor ATE geen medicijn of behandeling is, was de situatie uitzichtloos. Mocht de bloedverdunning wel hebben aangeslagen, dan is de kans op herhaling van verlamming groot.
    Het vreselijk het ook is, hebben we besloten om Boris te laten inslapen. een vreselijk gemis, maar soms moet je een (juiste) beslissing nemen en verdere leed van de kat besparen. (ook al lijkt het dat de kat er geen last van heeft), want spinnen is ook een uiting van pijn en niet alleen maar tevredenheid (wat sommige mensen denken).
    Sterkte met je beslissing en wat Wanmpie zegt is ook juist.

8. Akarana

Akarana Dierenliefhebber
    Magazine auteur

Lid geworden:
    3 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    19
    ik zag daarnet op fb een oproep voor pampers uit het kruidvat (1 en 5 euro per pak) voor een kitten met een verlamde achterkant. Er zijn katten die zonder probleem met een verlamming leven... Er zijn idd natuurlijk soorten verlamming en ik zou ook overleggen met de DA.

9. poelemoel

poelemoel Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor al jullie meelevende reacties. Inderdaad was de beslissing nemen bijna onmogelijk. Maar inderdaad, ik geloof dat hij het leven ook niet meer zo leuk vond.
    Dat spinnen, dat deed 'ie soms terwijl je dan zag dat 'ie er geen lol inhad.

Afgelopen donderdag zijn we naar de DA geweest voor overleg en zij vond ook dat het beter was... Meteen een afspraak maken, "morgen?". Dat vond ik te snel gaan, dus we besloten maandag. Dat was dus vandaag. Ik heb dat nooit eerder bij de hand gehad, al mijn vorige katten zijn 'uit zichzelf' overleden of doodgereden. Wat beide ook afschuwelijk was, trouwens.
    Dus vanmorgen, kat in reismand en in de auto. Het ergst is dat je weet dat het een enkele reis is. Gelukkig wist hij dat niet.
    Het ging heel snel, eerst kreeg hij een injectie om in slaap te komen (daar waren we bij), en toen hij in slaap was de dodelijke injectie (daar wilden we niet bij zijn).
    Na vijf minuten was het voorbij en mochten we hem zien.
    Hij merkte er niks van werd gezegd, maar ik vond 't heel erg om hem te zien, dood, terwijl hij even daarvoor nog levend in zijn mand lag...
    We hebben hem weer meegenomen en hij krijgt een mooie integere urn.

10. poelemoel

poelemoel Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankjewel.

11. Lindyd

Lindyd Nieuw Lid

Lid geworden:
    8 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is nooit leuk, om een zo'n beslissing te nemen. Maar soms is het beter dat wel te doen, in het belang van je huisdier. je hebt tenslotte alle aandacht en verzorging gegeven. Meer kan je niet doen.
    Dierenartsen die zeer lange tijd aan blijven tobben met allerlei medicijnen, zijn in mijn ogen geen goede dierenartsen.
    Sterkte met het verlies.

12. poelemoel

poelemoel Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt gelijk. Maar het viel me erg zwaar. Vandaag de urn opgehaald, ik dacht 'dit kan ik wel', maar toen dan die man me het 'crematiecertificaat' liet zien kreeg ik weer de tranen in m'n ogen...
    Maar hij is nu weer thuis, samen met de eerste drie die ooit heengingen staat hij in een mooie nette simpele urn in mijn vitrinekastje...

13. Jiskefet

Jiskefet Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het verlies van een huisdier is altijd zwaar, en het is een verschrikkelijke beslissing om te moeten nemen. Maar je geeft zelf aan dat hij het leven niet leuk meer vond, dus je hebt gedaan wat het beste voor hem was. In feite heb je, door zijn belang voor jouw verdriet te laten gaan, hem het enige cadeau gegeven dat je nog te bieden had: zijn vrijheid, een bevrijding van de pijn en een leven dat geen vreugde meer bood.
    Hij is zachtjes weggesoesd en heeft alle pijn en ellende van zich af voelen glijden. Dat moet een verademing voor hem geweest zijn.

Houd je herinnering aan hem vast zoals hij was toen hij nog 'goed' was...
    Dat is wie hij was, wie hij is, want hij leeft voort in je hart en in je herinnering.

14. poelemoel

poelemoel Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Jiskefet, dat heb je mooi geschreven! Het ontroerde me enorm. En je hebt ook wel gelijk, maar het blijft heel moeilijk.
    Dankje, groet, Poelemoel.

15. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Heel veel sterkte. Als je lieverd geen plezier meer heeft in het leven, dan is dit het enige dat je nog voor hem kan doen. En dat staat los van de rommel in huis, want na het afscheid ga je die zelfs nog een beetje missen.

Ik heb in de loop der tijd van meerdere dieren afscheid moeten nemen en vooral de dieren die je zeer intensief moest verzorgen laten in het begin niet alleen een gat in je hart dat moet genezen, maar ook een gat in je dagelijkse routine. Ik heb al die keren niet echt kunnen genieten van de tijd die ik weer terug kreeg om leukere dingen te doen dan dwangvoeren, troep ruimen en medicijnen geven. Maar als het voor het dier niet fijn meer is om te leven en het is geen dipje dat later gecompenseerd wordt door fijne gezonde jaren, dan is het onze taak om ook die keuze te maken.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Freetje
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    3.518
  2. adanci
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    1.428