Macrofotografie: Lens, ext. tube of reverse/coupling ring?

Discussie in 'Fotografie' gestart door Shiver911, 30 aug 2007.

1. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste forum fotografen :wink:

Vandaag heb ik wat resultaten gezien van macro fotografie met behulp van reverse ringen en coupling ringen (geen idee of er een Nederlandse naam voor is).
    Ook heb ik gelezen over macro fotografie met behulp van extension tubes.
    Na het één en ander erover gelezen te hebben ben ik hier erg geinteresseerd in geraakt omdat het een goedkoop alternatief is voor een echte macrolens.

Ondanks dat ik wat resultaten gezien heb en er over gelezen heb is het mij toch nog niet allemaal duidelijk welke ik zou moeten/kunnen nemen.
    Ik vroeg me daarom af of er hier iemand was die ervaring heeft met deze technieken en mij wat kan vertellen of dit bevallen is (mogelijk zelfs met het laten zien van resultaten).

Ik gebruik een Nikon D50 en heb een 70-300, 1:4-5.6 lens en een 18-55, 1:3.5-5.6 lens tot mijn beschikking.

Ben benieuwd of er iemand is die weet waar ik het over heb :wink:
    Alvast bedankt.

2. geitje

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat zijn toch die ringen voor voor je lens en niet tussen de lens en de body?

Ik heb hier ook weleens naar gekeken, maar ik heb echt geen idee welke geschikt zou zijn voor mijn camera en wat ik er allemaal aan heb.

3. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Een extension tube (van wat ik begrepen heb) zit tussen je body en je lens, waardoor dus (volgens mij) brandpunt afstand zodanig verandert dat je lens dichterbij kan focussen of het beeld vergroot.

Een coupling ring zorgt ervoor dat je één lens op je body zet, daar de ring op doet en dan een tweede lens, verkeerd om, eraan zet. Dit zou dus ook een macro effect moeten opleveren.
    Dan bestaat er ook nog een reverse ring. Deze zet je op je body waar je direct je lens, verkeerd om, op kunt zetten.

Ik neig toch wel naar de extension tube omdat die volgens mij het goedkoopst is en je er geen extra lagen glas mee toevoegt. Bij een coupling ring komen er zoveel nieuwe lenzen bij je huidige lens dat ik bang ben dat de kwaliteit erdoor te hard achteruit gaat.
    Een reverse ring zou daar geen last van moeten hebben, maar het nadeel is dat bij de goedkopere ringen je lens niet meer aangesloten is op de contactpunten van je camera en je daardoor niets meer met je diafragma en autofocus kunt.

Maar ik weet niet of er mensen zijn die er anders over denken.

4. geitje

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, ik hoop dat er iemand anders is die hier verstand van heeft, want ik zou er graag wat meer over lezen en ik vind het op internet maar moeilijk te vinden.
    Mijn tante heeft pas een nieuwe telelens gekocht volgens mij deze: Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG MACRO. Daar zit een macro functie op. Echt heel handig, zet je hem op 300mm en dan kun je hem vast zetten en nog veel verder inzoomen voor macro foto's. Helaas heb ik (en jij ook) al een telelens.

5. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nog nooit gehoord van een telelens die zelf een macro functie heeft. Maar eigenlijk zet je hem dus vast om vervolgens een vergrootglas ervoor te zetten (natuurlijk niet echt, maar zoiets zal de lens intern wel doen dan).
    Dat klinkt wel geweldig, dan heb je 2 in 1!!!

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb die Sigma ook. Werkt goed. De macro functie is leuk, maar niet echt macro. Als je echt macro wilt kan je dnek beter met een aparte lens werken.

7. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb wel al meerdere malen zitten denken om een echte macrolens te kopen, maar kom toch elke keer weer op goedkopere alternatieven uit (die meestal toch niet echt bevallen), omdat de lenzen gewoonweg te duur zijn.

8. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben vandaag weer wat winkels en internetsites afgeweest en ik neig nu toch wel heel erg naar een echte macrolens. Ondanks dat het meer geld kost denk ik dat het resultaat er wel naar is.

Het nadeel van de extension tubes (die overigens in het Nederlands gewoon ´tussenring´ genoemd worden) is dat er aanzienelijk minder licht in de camera zal vallen waardoor al gauw bewegingsonscherpte optreedt.
    De coupling ringen hebben dit nog erger omdat er 2 lenzen gebruikt worden. De reverse ring zou dan nog overblijven, maar hier is eigenlijk wel een lens met een vast brandpunt afstand voor nodig (van bijvoorbeeld 50mm) en dan zou ik die ook weer moeten aanschaffen.

Daarnaast ligt de prijs voor een setje extension tubes rond de 250 euro (hoor ik van de winkels) en een goede macrolens heb ik nu gevonden voor 388 euro. Het gaat hier om de ´Sigma macro 105mm f/2.8´(voor Nikon). Sigma is zowiezo al goed en de 105mm in combinatie met f/2.8 spreekt me wel heel erg aan. In de mediamarkt heb ik een uitgebreide demonstratie gekregen en het is werkelijk een geweldige lens waarmee kleine insecten prachtig vol in beeld komen.
    Heeft iemand toevallig ervaring met deze of een soortgelijke lens?

Ps. heb de titel maar even aangepast.

Deel Deze Pagina