Leuk, een Dwergkonijntje! Maarre...

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door CourtneyDiertje, 13 jul 2010.

1. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, heel leuk. Ik krijg voor mijn verjaardag (13 augustus) een dwergkonijntje. Nu wil ik dus info erover. Ik weet al heel wat hoor. Toch wil ik het even weten van de kenners :stuck_out_tongue_winking_eye:. Hier zijn wat vragen:
    Waar kan ik het beste een dwergkonijn kopen? (Wij hebben De Vogelkelder, een speciale hele goede dierenwinkel. Maar ik weet niet of ze dwergkonijnen hebben)
    Hoe groot word een dwergkonijn?
    Vanaf welke leeftijd mogen ze bij hun moeder weg?
    Hoe herken je een dwergkonijn?
    Welk voer is belangrijk voor een dwergkonijn?
    Kan een dwergkonijn in een kooi van 60 breed 80 lang en 35 hoog?
    Kan het uit een bakje drinken?

En natuurlijk is meer info altijd welkom! Je mag van mij ook een naam verzinnen. Ik heb daar geen idee van. Misschien een vrouwtje Moppie (Wegens Droppie :stuck_out_tongue_winking_eye:).

2. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Je schreef in je topic van je cavia, dat het heel moeilijk was om je cavia los te laten lopen.. moeder allegies, kamer een rommel etc..

Waar ga je het konijntje dan zijn beweging geven? Want in een kooi van 60 bij 80 is het wel nodig om haar los te laten lopen... Een konijn is nog veel bewegelijker dan een cavia..

Ook zijn konijnen eigenlijk groepsdieren, maar vaak wel moeilijker te koppelen, dan caviá´s..

Daarbij vind ik de kooi ook aardig aan de lage kant...

Qua voer er zijn genoeg goede merken konijnenvoer, ik ben zelf van de biks.. Omdat ze dit gewoon helemaal eten en niks laten staan.

Gewoon een drinkfles geven, bakje gaat vaak om en wordt vies...

7 a 8 weken is een mooie leeftijd.. (verschillend per nest)

Een echt dwergkonijn (kleurdwerg) zit tussen de 800 en 1100 gram..Een nederlandse hangoordwerg zal rond de 1,5 kilo zijn... Bij de meeste dierenwinkels krijg je geen echte dwergen, die zijn vaak rond de 2 a 3 kilo...

Als je een echte wil, moet je naar een hobbyfokker gaan, die aangesloten zit bij de vereniging..

3. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou... Hoe ik genoeg beweging ga geven weet ik wel. Ik koop een rennetje en zet het op ons balkon. Natuurlijk kan ik ook een plekje geven in mijn kamer om haar/hem te laten bewegen.

Ik had ergens gelezen dat konijnen geen groepsdieren zijn..?

Drinkfles gaat wel. Er zit een gat in de kooi voor een drinkfles.

Ik wil graag een Hangoordwergje hebben. Die vind ik het schattigst. En De Vogelkelder hebben volgens mij inderdaad alleen maar normale konijnen. Jammer, er zat een schattige bij :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Met deze info kan ik trouwens heel misschien zorgen dat mijn vriendin ook een dwergkonijn krijgt. Zij woont dicht in de buurt, en dan kunnen we konijnenafspraakjes maken ofzo.

4. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat is niet het zelfde als konijnen die samen zitten... Ik denk zelfs dat het onverstandig is, om ze zo maar bij elkaar te zetten...

Je kooi vind ik zelf veel te klein voor een hangoor dwerg.. En ook veelste laag... Volgens mij heb je een antirommelkooi, en die vind ik niet geschikt voor deze dieren...

Kijk eerst eens op marktplaats om een goede kooi aan te schaffen..

Vind het wel apart, dat je konijn wel los kan lopen en dat je cavia dat niet kon...

Konijnen zijn groepsdieren, kijk maar naar de bunny's in het wild... Maar ze zijn in gevangenschap niet zo heel makkelijk te koppelen en ze hebben veel ruimte nodig..

5. Lilo

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Allereerst heel leuk dat je een konijn krijgt. Ik heb Lilo ook voor m'n verjaardag gekregen. Beweging en ruimte is echt heel belangrijk. Ze heeft bij mij eerst binnen gestaan in een kooi maar al snel merkte ik dat ze veel meer ruimte nodig had.
    Uit verveling gaan ze dan rottigheid uit halen. Ze staat nu buiten met een dubbel hok dus ren beneden en hok erboven. En aan de voorkant heb ik ook nog een ren uitgezet van 3 x 3 waar ze overdag als ik thuis ben in en uit kan hollen. Ik merk dat ze dit echt nodig heeft want ander sloopt ze het hok van binnen uitverveling.

Als ik het goed heb zijn er of dwergkonijntjes of hangoren. Maar dwerghangoren bestaan dacht ik niet. Ik heb een dwergje en dat is echt een klein moppie. Maar hangoren worden beduidend groter.

Drink flesje is net als wat Nonsy zegt handiger want als je pech hebt gooien ze een bakje om en wordt het al snel een klieder boel. Schoon drink water is wel zo belangrijk.
    Ik heb bij mijn konijntje 10 weken aangehouden voordat hij weg mocht bij de mama.

Koppelen van konijnen is erg moeilijk als ze ouder worden en in gevangenschap leven. Maar per 2 tallen is het altijd leuker voor een konijn zo heeft hij of zij een echt speelmaatje.
    Ik zou dan wel gaan voor een ram en een voedster. En het mannetje laten helpen want vanaf 3 maanden zijn ze geslachtsrijp.

Succes met uitzoeken en uitvogelen!

6. CourtneyDiertje

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb op marktplaats, bij een hobbyfokker, een konijntje gevonden. Ze is helemaal ingeent en alles. Ik mag haar hebben! Mijn zus krijgt ook een konijn, een grotere. Met een beetje geluk kunnen we ze koppelen. Ik heb trouwens een heel goed informatie boek over dwergkonijnen waar staat dat ze best alleen kunnen zitten. En inderdaad is de kooi minder geschikt, maar daar heb ik hopelijk een oplossing voor. Ik krijg het konijn precies op mijn verjaardag :smiley:. In het boek staat ook wat ze wel en niet mogen eten.

Een dwergkonijn en een gewoon konijn kan toch wel bij elkaar? (Niet in dezelfde kooi hoor!)
    Trouwens, ik vergiste me. De kooi moet 80 x 40 x 40 cm zijn. Ik heb 80 x 60 x 35 cm. Kan toch wel? Verschilt maar 5 cm.
    Ik koop een rennetje, daarmee doe ik wel wat. Het is dat ik zo creatief ben. Ik wil dat het konijn zonder hulp via haar kooi in het rennetje kan. Dan maar vaker me kamer opruimen. Alles voor een dwergkonijn!

7. Sjenien88

Lid geworden:
    8 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben zelf 2 konijnen, 1 konijn hebben we gevonden, ze liep los en wij vonden het zielig om haar naar een konijnenopvang te doen, wie weet hoelang ze daar dan zou zitten.
    Bij de europatuin liepen we per toeval vorig jaar tegen onze andere konijn aan, we zijn niet zo dol op konijnen van een tuincentrum maar ze was net opgehaald en we konden het niet laten om haar te laten zitten.

Nu hebben we dus 2 voedsters, we hebben geprobeert om ze te koppelen maar bij hun lukt dat niet.
    Ik zou dus ook niet met jou konijn naar een vriendinnetje gaan om ze even samen te laten spelen. Vooral bij jonge konijnen is het soms moeilijk te zien of het een voedster of een ram is. Het af en toe samen zijn kan al een probleem zijn i.v.m. het vechten wat vaak het dominanste konijn doet, maar stel dat jij een voedster hebt en je vriendin een ram, zit jij straks ook nog eens met een nestje met jonge konijnen, en die raak je echt niet zo gemakkelijk kwijt.

Verder vind ik je hok aan de kleine kant, 35 cm hoog is echt te laag. Mijn konijn kan op de vensterbank springen en die is 120 cm hoog, dus haar zo op het balkon zetten in een rem lijkt me alleen verstandig als je het van boven af ook afsluit.

Ons konijn zit ook in huis in een binnen hok, deze is ook niet groot maar ze gaat er dagelijks uit en dan heeft ze de hele woonkamer en nu ook een gedeelte van de tuin tot haar beschikking.
    Let dus goed of dat je konijn echt wel genoeg de ruimte heeft.

Voor spulletjes die je nodig hebt kan je heel goed bij een dierenwinkel terecht, vraag hulp bij 1 van de medewerkers en ze helpen je heel goed bij alle dingetjes die je nodig hebt.
    Ik kan je wel aanraden om een speelbal en iets om op te knagen te nemen.
    Zelf hebben we een balletje en een bedje bij onze konijn (binnenshuis) in het hok en ze is daar heel druk mee, ze kan beter haar speeltjes kapot maken uit verveling dan het hok, zeker als ze niet te veel ruimte heeft.

Verder kan je heel goed kijken naar wat je je konijntje nog meer kan geven en naar hoe groot je konijn word door via google te zoeken, daar vind je veel informatie en je kan het ook nog eens gemakkelijk opslaan om later nog eens terug te lezen.

Maar een konijn is wel een echt groepsdier, ze leven het liefst samen met z'n 2tjes.
    Wij hebben voor een voedster gekozen, maar mocht de tijd komen dat we een konijn er bij nemen ga ik naar een konijnen om een ex-ram uit te zoeken en die te laten koppelen, want met z'n 2'tjes is het toch altijd leuker dan alleen.

Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb, en veel geluk met fr voorbereiden voor je konijntje

8. Pluko1

Lid geworden:
    6 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    een konijn wil wel graag een maatje !!!!!!!

"Een konijn is een dier,

maar één konijn is geen konijn."

artikel van Marijke Kuiper

Waarom twee konijnen?

Een konijn is een sociaal dier wat behoefte heeft aan een soortgenoot. Het is vertederend om te zien dat twee konijnen dicht tegen elkaar liggen, kopjes geven tegen elkaar en af en toe elkaar wassen, zoals te zien is op de foto hierboven. Dit is een teken van geluk en het genieten van elkaar.

Verschillende rassen

Verschillende konijnenrassen kunnen goed met elkaar gekoppeld worden. Konijnen maken hier geen onderscheid in. Zo kan een Vlaamse reus liefdevol samen leven met een dwergkonijn. Het enige waar je bij deze combinatie op moet letten is dat de woon/loopruimte groot genoeg is. Waar ook op gelet moet worden is de leeftijd. Wanneer een volwassen konijn gekoppeld wordt met een volwassen konijn, heeft dit een grotere kans van slagen. Jonge konijntjes van 6-8 weken die aan een volwassen konijn gekoppeld worden, worden onder de voet gelopen of het volwassen dier wil constant op het jonge diertje rijden.

Foto: Hierbij is te zien hoe sociaal konijnen zijn.

Verder speelt de precieze leeftijd geen rol.

Gelijke geslachten

Twee vrouwtjes of twee mannetjes kunnen tot de leeftijd van 3 maanden over het algemeen probleemloos bij elkaar gezet worden. Houd er alleen wel rekening mee dat wanneer de konijnen ca. 3 maanden oud zijn, hormonen tot onderlinge gevechten kunnen leiden, bij mannetjes maar ook bij vrouwtjes. Eenmaal vechtende konijnen kunnen niet meer samen, ze blijven dan namelijk vaak vechten. De moeilijkste combinatie is mannetje/mannetje. De beste combinatie is mannetje/ vrouwtje. Echter vanaf de 3e maand zijn konijnen vruchtbaar, houdt hier rekening mee! De voedsters kunnen vanaf 6 maanden gesteriliseerd worden, de rammen kunnen vanaf 5 maanden gecastreerd worden. Na castratie duurt het nog twee weken voordat het mannetje onvruchtbaar is, daarom wordt geadviseerd om het mannetje en vrouwtje gedurende deze weken apart te huisvesten (bij voorkeur met gaas gescheiden, zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken). Bij een vrouwtje moet tot 4 weken na castratie gewacht worden, zodat de wonden goed genezen zijn.

Kennismaken

Om te beginnen kunnen twee vreemde konijnen niet zomaar bij elkaar gezet worden. Als ze elkaar niet mogen kunnen hevige gevechten uitbreken, waarbij ze elkaar dodelijk kunnen verwonden. Konijnen die onverschillig doen en elkaar de rug toedraaien, vertrouwen elkaar. Dit kan een heel goede combinatie worden. Konijnen die elkaar nieuwsgierig besnuffelen, vinden elkaar ook wel leuk. Gaan de oren naar achteren en het staartje omhoog, dan vertrouwen ze elkaar niet. Vliegen ze elkaar onmiddellijk aan, dan is dit geen goede combinatie. Voor het scheiden van twee vechtende konijnen hebt u de plantenspuit nodig en de handschoenen.

Het koppelen

De ontmoeting thuis zal bij elk konijn verschillend verlopen. Om de konijnen aan elkaar te laten wennen moeten de kooien naast elkaar gezet worden. Houd iets tussenruimte zodat de dieren elkaar niet door de tralies heen kunnen bijten, en zet ze verhoogd. Geef het voer zo dicht mogelijk bij de andere kooi, zo zijn de dieren verplicht sociaal gedrag te vertonen door dicht bij elkaar te eten. Laat de konijnen elke dag van kooi verwisselen, zodat ze leren in elkaars lucht te leven. Na een paar dagen kan het echte koppelen beginnen. De koppeling vindt plaats in een kleine, neutrale en zoveel mogelijk lege ruimte of ren (ca. 2 bij 3 meter), zodat de dieren geen obstakels hebben waar ze in, achter of onder kunnen schieten. In het midden staat een kartonnen doos, waar de konijnen omheen kunnen lopen, om even uit elkaars gezichtsveld te verdwijnen indien nodig.

Kort bij elkaar
    Bij de eerste kennismaking is het het beste de konijnen maar kort bij elkaar te laten, niet langer dan 15minuten. Laat ze zo mogelijk drie keer per dag bij elkaar, met tussenpozen van 6 tot 8 uur. Is dat niet mogelijk vanwege werkzaamheden buitenshuis, probeer dan toch de konijnen elke dag een korte tijd samen te zetten.

Rangorde bepalen
    Jagen de konijnen elkaar na en rijden ze op elkaar, dan hoort dat bij de rangorde bepaling. Houd ze regelmatig even uit elkaar zodat ze tot rust kunnen komen. Keren ze zich naar elkaar en vliegen ze elkaar aan, dan is het een verloren zaak te proberen deze konijnen te koppelen.

Vechten
    Het is heel belangrijk dat je de konijnen niet laat vechten op leven en dood. Maar, is er enig agressie in het spel of ontstaat een ongelukkig gevecht,dan is het belangrijk dat je de verschillende signalen van agressie begrijpt. Er zijn namelijk verschillende soorten gevechten.

- De ergste is het "ik haat je" gevecht, waar het ene konijn op de ander afgaat met de bedoeling om aan te vallen. Vaak liggen de oren schuin naar achteren en de staart staat omhoog. Als je nog een konijn moet uitkiezen als toekomstige partner dan is dit konijn geen goede keus.
    - Het tweede type gevecht heeft te maken met het vastleggen van de rangorde. Zowel mannetjes als vrouwtjes rijden op elkaar om de dominantie te bevestigen. Als je twee konijnen hebt die beide dominant willen zijn zullen ze zich verzetten tegen het rijden en proberen te bijten om te zeggen "stop daar mee!" De konijnen lopen om elkaar heen, al bijtend, en de plukken haar vliegen in het rond. Dit kan heel gemakkelijk in een hevig gevecht ontaarden omdat geen van beide toe wil geven.

Als je het gevoel hebt dat één van de twee dominant zal zijn, kun je het onwillige ondergeschikte konijn aaien terwijl je zachtjes praat. Het andere konijn kan even rijden. Na een paar keer rijden kun je het dominante konijn zachtjes wegduwen. Het dominante konijn mag even rijden maar niet te veel. Zo kan er gezegd worden dat konijnen het beste in koppels gehouden kunnen worden. Zorg bij het koppelen voor voldoende ruimte en houdt de plantenspuit in de buurt voor het geval dat het fout gaat. Wanneer het koppelen met zorg gebeurd is de kans van slagen veel groter.

Voor meer informatie over het koppelen van konijnen kunt u altijd contact opnemen met

‘Het Knaagspoor' via telefoonnummer 088-3437112

of [email protected]
    CBF Keur voor goede doelen

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het hok is echt veel te klein. De maten die het boekje geeft 80x40x40 vind ik ook veel te klein. Een konijn moet minimaal rechtop kunnen staan. Als ik dan naar mijn eigen dwergje kijk komt die wel op 50 cm uit als hij rechtop staat en helemaal uitgerekt tegen de tralies. Ik vind dit dan ook de minimale hoogte en dus ook de breedte voor een dwergje. De lengte van het hok vind ik persoonlijk 1 meter minimaal, kunnen ze nog lekker rennen door het hok. Daarbij moet je je konijn nog wel lekker los laten lopen door je kamer. Een konijn binnen en buiten houden is ook niet helemaal aan te raden. Dat kan alleen in de zomermaanden. Vanwege het grote temperatuur verschil in de winter is het aan te raden of je konijn binnen te houden of je konijn buiten te houden.

Sowieso moet ik toch even waarschuwen voor informatie uit sommige boekjes. Vaak zijn ze gebasseerd op oude gebruiken in fokkerijen en onwaarheden. Ik heb zelfs een aantal boeken waarin dingen staan die zelfs gevaarlijk zijn voor de gezondheid van onze huiskonijnen. Bijvoorbeeld het voeren van rauwe/gekookte aardappelen of boontjes. Beiden erg giftig.
    Daarnaast is een konijn echt een sociaal dier. Een cavia is leuk hoor, maar geen geschikt maatje voor je konijn. Door verschillende lichaamstaal en de geluidjes van de cavia snappen ze elkaar totaal niet. Het kan dan ook zeer frustrerend zijn voor zowel konijn als cavia. Dus doe ze beiden een plezier en geef ze elk een eigen maatje, een soortgenootje.
    Konijnen zijn daarbij ook op latere leeftijd vaak goed te koppelen. Met genoeg ruimte, kennis van het gedrag en op elkaar afgestemde karakters kun je de meeste konijnen goed koppelen. Ik heb bijvoorbeeld mijn 4 jarige ex-ram weten te koppelen aan een 10 weken oud dwerg, toen nog een echte ram. Deze is later gecastreerd. Ideale combinatie is het niet, maar met genoeg ruimte en kennis van de dieren is ook dit goed gekomen.

Omdat jij net met konijnen gaat beginnen is het raadzaam een koppeltje uit een konijnenopvang te halen. Deze zijn al gekoppeld en de ram is dan al gecastreerd. In de opvang heb je ontzettend veel keus tussen ontzettende lieve dieren, die allemaal een tweede kans verdienen. Aan deze dieren mankeert vaak niets, ze zijn vaak al uitgegroeid waardoor je precies weet hoe groot ze zijn, de achtergrond is bekend en vaak zijn het dumpertjes, konijnen waarvan de mensen ze zat waren ze nog langer te hebben.

@ Lilo;
    Er bestaan wel dwerghangoren. Deze staan hier bekend als de Nederlandse hangoor. Echter zo klein als de kleurdwerg zijn ze niet. Maar groot zijn ze ook zeker niet.

Een bakje als waterbakje kan wel, maar het word zoals al gezegd, vaak snel een klieder boel. Ik heb zelf wel waterbakjes. Dit zijn metalen bakjes die door middel van een ophangsysteem aan de tralies opgehangen kan worden. Deze kunnen ze dus ook niet omstoten. Je moet alleen wel steeds controleren of er geen viezigheid in komt.

10. i<3konijnen...

Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi ik krijg ook een konijn en heb alle berichten gelezen. bedankt voor de tips!! :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes: nog succes met een konijn uitzoeken he!! kies maar een leuke uit!!

11. kaatjespagaatje

Lid geworden:
    1 apr 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    een konijn kan uit een bakje drinken en in de dierenwinkel of op de dierenmarkt moet je even gaan kijken voor een ren of biutenverblijf dat je op het gras kan zetten want je konijntje moet echt veel beweging hebben
    veel succes!! :ok:

Laden...

Deel Deze Pagina