Konijntje van maar 5 weken... tips...?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door frutsel, 14 apr 2007.

1. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Hey,

Heel onverwacht is vandaag mn konijntje al gekomen. Eind vorige week was ik er geweest en herb ik er een gereserveerd, maar ze wisten toen het geslacht nog niet en niks en ze mochten pas volgende week vrijdag bij de moeder weg ook, dus even wachten nog. Vandaag was mn vriend er even heen om een foto te maken enzo en even kijken hoe het ging, en toen bleek dus dat de moeder om een of andere reden alweer een nieuw nestje had gekregen... ze zeiden iets over twee baarmoeders ofzo.. maar daar weet ik het fijne dus niet van... Maar 'mijn' konijntje en zn zusjes en broertjes waren dus al bij de moeder weg gehaald... Het is een mannetje geworden en hij is enorm schattig. En mn vriend heeft hem heel onverwacht een week te vroeg sud eigenlijk al mee naar huis mogen nemen. Alleen ik maak me nu toch wel enorme zorgen... want waarschijnlijk is hij dus pas 5 weekjes oud... en voor zover ik weet is dit echt nog veel te jong om bij de moeder weg t emogen... Ik weet nu niet zo goed wat ik het beste kan doen... kheb zelf ook weinig kunnen vragen daar ... omdat ik er zelf dus niet bij was. Mijn vragen zijn nu dus:
    - Mag hij al buiten zitten (want hij zou dus uiteindelijk iig naar buiten, maar komt van binnen)
    - Mag hij gewoon voer eten? (kheb science selective, wat hij daar overigens ook al at..)
    - Moet ik hem nog ergens mee bijvoeren (want ik las ergens dat konijntjes tot minimaal 6 weken bij de moeder blijven drinken)
    En hebben jullie nog verdere tips over hoe ik het zo goed mogelijk kan laten verlopen. Want ik ben toch wel heel erg bang dat het mis kan gaan... En het is ook nog mn eerste konijntje, dus ik ben een echte beginner nog :pensive:...

dus.. HELP...

2. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik bedenk me inees dat dit op zich beter bij verzorging of medisch had kunnen staan.. sorry....
    Ik weet niet hoe ik het kan verplaatsen....

3. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb hem binnen gezet toch maar voor de zekerheid... Hij doet het voor de rest gewoon goed eigenlijk. Eet heel veel hooi heeft water gedronken en ook al aardig wat brokjes gegeten en hij is gewoon opgewekt en onderzoekend. Maar ik maak me toch nog een beetje zorgen dus hoop op reacties van jullie!

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    He wat vervelend dat het zo gegaan is zeg. Slechte fokker ook hoor, betekent dat het konijn gewoon een week na de bevalling weer opnieuw gedekt is, dat mag eigenlijk niet :pensive: . Maar goed, daar kun jij natuurlijk niks aan doen.

Inderdaad drinken ze normaal tot 6 weken bij de moeder. Je zou hem dus de komende week nog een beetje kunnen bijvoeden met melk. Er is speciale melk voor konijnen, maar die moet je bestellen en tegen de tijd dat je die in huis hebt drinkt je nijn waarschijnlijk geen melk meer, dus dat schiet ook niet echt op. Tja, nou durf ik eigenlijk niet te zeggen wat je dan beter kunt doen: niet bijvoeden, of bijvoeden met goede kittenmelk. Maar ik gok dat Trice dit topic ook wel zal lezen, en da's een echte konijnenexpert dus misschien heeft die nog advies.

Buiten zetten zou ik zeker nog niet doen. Je nijn heeft nog weinig weerstand enzo, normaal blijven ze 8 weken bij de moeder die ze kan beschermen tegen kou enzo en dat mist jouw nijn. Voorlopig zou ik hem dus lekker binnen houden, kun je hem ook makkelijker in de gaten houden enzo.

Hij mag wel al gewoon voer eten. Met 5 weken is het heel normaal dat ze naast melk ook al vast voer gaan knabbelen, dus dat is prima. Science Selective is goed voer, en zeker omdat-ie daar ook aan gewend was zou ik dat blijven geven. De darmen van jonge konijntjes zijn erg gevoelig, dus voorlopig zou ik ook niet overstappen op ander voer ofzo. Ik zou er ook al hooi bij geven, dat is ook altijd goed. Met groenvoer zou ik nog even wachten, hij moet nu nog wennen aan het missen van de moedermelk, dat is al even wennen voor de darmen dus die kun je beter niet nog meer belasten de komende week denk ik (tenzij hij van bij de fokker al aan groenvoer gewend is natuurlijk, maar ook dan: met mate!).

Ik zal je topic even verplaatsen naar verzorging, denk dat-ie daar beter staat :wink: .

5. ebonie_29

ebonie_29 Dierenliefhebber

Lid geworden:
    24 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zou hem voorlopig zeker binnen houden, dan kan je hem in het oog houden om te zien of alles nog ok is.

gewoon voer is goed. De kleintjes bij mij thuis aten van 3 weken al goed vast voer. ze dronken nog wel bij de mama, maar als ik ze eten geef, crossen ze naar het etensbakje dus.. en normaal drinken ze dan ook al gewoon water. geef hem dus maar gewoon science selective (is trouwens goed voer, ik was ook van plan dat terug te gaan geven).

Ik zou hem kattenmelk geven maar ik weet niet of dat zo goed is, dus daar kan je beter mee wachten tot je een antwoord hebt vn iemand met ervaring ofzo :stuck_out_tongue_winking_eye: :wink:

wat jammer trouwes dat hij zo jong weg moest :pensive:

heb je misschien foto's? als je zegt dat het een schatje is, word ik extra benieuwd :smiley:

6. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Het gaat volgens mij goed met hem! Hij staat nu wel weer buiten... lijkt me warm genoeg, maar snachts toch nog maar even binnen gehouden! Hij eet goed van de brokjes alleen vind ik dat hij niet veel drinkt.. hij lijkt niks uit het flesje te kunnen krijgen. Dus misschien dat ik een bakje neer moet zetten? Hij was wel aan een fles gewend. Hij lijkt het nu vooral heel warm te hebben hij graaft het zaagsel opzij zodat hij om die zinken bak kan liggen en daar ligt hij dus languit op zn zijtje op dan.
    Kheb foto's in de catwalk gezet!!!
    Bedankt voor jullie reacties!!! en voor het verplaatsen ellie!!!!

7. ebonie_29

ebonie_29 Dierenliefhebber

Lid geworden:
    24 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    dan kan je best ene bakje water zetten. ik heb mijn konijnen daar eerst ook uit laten drinken (Tess en Sparky, niet de kleintjes), en die dronken daar ook niet uit.. en nu heb ik in Tess haar hok weer een fles water gehangen, omdat de kleints daar dan ook uit zouden kunnen drinken,en Tess drinkt daar ook uit.. terwijl ze dat nooit heeft gedaan.. dus zet best een bakje neer en probeer over een paar maanden weer met een flesje :wink:

8. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    hihi, Ellie is lief :grinning:

Je zou het konijntje nog met Kitt-i-mel van Beaphar kunnen bijvoeren. Maar met een leeftijd vanaf 5 weken is dat niet meer de grootste zorg.

Science Selective is heel erg goed voer. Je mag het konijntje iets meer geven dan de richtlijnen. Dit omdat je konijntje er nog van moet groeien. Als je konijn is uitgegroeid zijn de richtlijnen 20-25 gram per 1 kg lichaamsgewicht konijn.

Net als Ellie ben ik het ermee eens dat je je konijntje beter nog niet buiten kunt zetten. Vooral niet omdat hij binnen opgegroeid is.
    Rond ijsheiligen (ergens in mei) is het redelijk veilig om je konijn buiten te zetten. Het temperatuur binnen mag niet te veel verschillen met het temperatuur buiten. Dus ook de nachttemperatuur niet. :wink:

Om een konijn uit een flesje te leren drinken zou je wat om het tuitje kunnen smeren wat je konijn erg lekker vind. Bijvoorbeeld banaan. Wanneer het warm is zou je nog een extra waterbakje kunnen neerzetten voor het geval dat je konijn echt niet uit het flesje drinkt.

Wanneer je konijntje vanaf jongs af aan groente heeft mee kunnen eten met zijn moeder zou je wel een klein beetje groenten mogen geven. (witlof en andijvie zijn makkelijke groenten om konijnen te gewennnen aan groenten.) Maar als je konijn het nog niet gewend is, kun je er beter mee wachten tot hij wat ouder is.

Daarnaast schreef je in je eerste post iets over 2 baarmoeders. Dat hebben alle voedsters en het heet een biocorne baarmoeder. Hoe het allemaal precies zit is mij niet helemaal bekent. Maar door de dubbele baarmoeder kunnen ze soms 2 nesten vlak achter elkaar krijgen.
    Sommige mensen zeggen dat de bevruchting tegelijk plaats vind en de ene baarmoeder als opslag plaats dient. En andere mensen denken juist weer dat wanneer de voedster gebaard heeft de andere baarmoeder klaarstaat om ook jongen in te laten groeien. Het is dus een zeer verwarrend fenomeen, en ik ben er zelf nog niet achter hoe het precies zit... :confused:

9. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Okay bedankt voor de tips!

Hij eet het voer heel goed en hij viel vanavond echt aan op het bakje toen ik het weer vulde! Het drinken gaat ook goed nu. Toen hij eenmaal door had met een beetje hulp dat het water daar toch echt vandaan kwam ging hij zelf ook iets mee zn best doen en nu drinkt hij er gewoon uit!!! dus dat is een zorg minder. Groente kreeg hij nog niet, dus dat geef ik voorlopig ook maar niet.
    Ik vind hem wel mager voelen, weet niet of het hoort. In zn nekje voel je echt die botjes en ook zn heupen voel je. Maar misschien hoort dit wel hoor... Maar ik vraag het maar even.
    Nog een vraagje. Ik wil hem eigenlijk zo snel mogelijk laten inenten maar vraag me af of het verstandig is nu hij nog zo klein is. Was van plan de dierenarts er even over te bellen, maar ik zou jullie mening ook erg op prijs stellen. Aangezien je toch vaak hoort dat sommige DA's niet HEEl veel van konijnen schijnen te weten...
    Verder is het gewoon een super lief ondernemend konijntje... Hij heeft vanmiddag de gekste sprongen gemaakt tijdens het loslopen.. echt heel leuk!!!

x Karlijn

10. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Je zou natuurlijk altijd de DA kunnen bellen over een entingsdag.
    Tegen Myxo kun je vanaf 4 weken al tegen enten. VHS weet ik helaas niet uit mijn hoofd. Dat zul je aan je DA moeten vragen.

Jonge konijntjes voelen altijd ietwat mager aan, dat is vrij normaal. Mocht je de ribben en andere botjes eruit zien steken mag je je konijntje iets meer voer geven.

EDIT:
    Mocht je twijfelen over de kundigheid van je DA met betrekking tot konijnen, kun je op konijnen.nl kijken. Daar staat een lijst op met konijnkundige DA's. :wink:

11. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb toch nog 1 vraagje over dat eten... Ik geef hem nu elke avond ongeveer 25 gram eten ofzo. Wat volgens de berekening dus eigenlijk al veel is. Smorgens heeft hij het allemaal al op en lijkt hij echt te barsten van de honger alweer... Als ik dan twee brokjes in zn bakje doe valt hij er echt op aan en begint het als een geke op te eten... Verder zit hij de hele dag steeds in de voerbak te snuffelen... Vind het een beetje zielig eigenlijk, maar ik weet niet of het normaal is. Ik wil ook niet dat hij de hele dag honger zit te lijden... :pensive: Maar ben ook weer bang dat het slecht is als ik hem te veel zou geven...

12. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij is nog in de groei, dus geef hem maar lekker wat meer hoor als hij daar zin in heeft. Let wel op dat hij nog hooi erbij blijft eten: als hij minder hooi gaat eten weet je dat je waarschijnlijk té veel brokjes geeft. Maar zolang hij goed hooi eet mag je hem best wat meer geven; hij is in de groei, hij is levendig en actief, dus te dik zal hij er voorlopig vast niet van worden. Als hij is uitgegroeid moet je het wel wat terugdraaien, dan worden ze namelijk wel snel te dik.

13. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Het gaat goed met spik! Dinsdag zijn we naar de dierenarts geweest omdat ik dacht dat spik misschien vachtmijt had. De dierenarts heeft tot nu toe niks gevonden, maar volgende week vrijdag is hij oud genoed om ingeent te mogen worden (die VHS is volgens mij dan toch pas met 8 weken) en dan kijkt hij er nog een keertje naar. Verder is Spik dus helemaal geen rammetje, maar een voedster :persevere: . Dat hebben ze me dus verkeerd verteld.. En het ergste is dat andere mensen twee konijntjes uit het nest hebben meegenomen... Ik hoop maat dat dat wel echt twee vrouwtjes zullen blijken. Maar ergens ben ik er wel blij mee omdat ik haar nu makkekelijker kan koppelen, nu hoef ik zelf niet te laten castreren ofzo.
    Het gewicht was goed vond de DA. Dus ze is goed aangekomen sinds ze hier is... Ze woog nu 600 gr. Maar ze is ook zo enorm gegroeid... gaat echt hard.

x Karlijn

14. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig gaat het allemaal goed!
    Tja ik hoop dat die andere mensen ook nog naar een DA gaan en het geslacht met 100% zekerheid wordt vastgesteld. :confused:

Laden...

Deel Deze Pagina