iemand die in de veehouderij werkt, is geen dierenvriend?

Discussie in 'Discussies' gestart door FoxZillah, 8 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is een discussie die ik een tijdje gelede voerde met iemand.
    Ik werk in de varkenshouderij, en daarom was ik slecht voor dieren.

Hoe denken jullie hierover?
    Kan iemand die in de veehouderij werkt, een dierenvriend zijn ofniet?

Ik zelf zie liever een dierenvriend in de veehouderij werken dan iemand die het dier echt letterlijk ziet als een productie-machiene.

2. Eeeva

Lid geworden:
    30 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmmmm lastig lastig....
    Ik denk dat als je de beesten goed behandeld en met liefde met ze werkt, kunje best een dierenvriend zijn...
    Ooit heb ik wel eens stagegelopen op een boerderij bij een heel aardige boer, die boer zorgde goed voor zijn beesten, maar uiteindelijk was dit wel zijn inkomsten bron en uiteindelijk stuurde hij ze wel naar de slacht...Ben je dan een dierenvriend? Mwa...nee dan niet.
    Hij zal zichzelf ook nietzo noemen denk ik. Als je echt een dierenvriend bent dan houd je van ze als je 'maatje' en je 'vriendje' en wie stuurt zijn maatje nou naar de slacht?
    Ik weet niet precies wat die varkenshouderij inhoudt.....

3. *bonnie*

*bonnie* Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat een "echte echte echte" dierenvriend in hart en nieren geen dieren slacht en ook niet met ze fokt om te fokken.

Sjah, wat houdt de veehouderij in ?
    Als er dieren geslacht worden of jij laadt ze op de vrachtwagen richting slachthuis, nee dan ben je in mijn ogen geen dierenvriend of toch geen varkensvriend, ik zal het zo zeggen.

Sommige mensen zijn dol op honden bijvoorbeeld maar al de rest kan ze gestolen worden... maar jah, dan zijn ze ook de naam "dierenvriend" niet waardig, dan zijn ze "hondenvriend"

4. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 4 jaar veehouderij gedaan. En bij alle boeren waar ik heb stage gelopen,
    zien vaak hun dieren niet als productie dieren , maar als familie.
    Ze kennen hun dieren door en door, en vaak bij het geringste ziekte vertoon
    staat er al een VA op de stoep. Tuurlijk is de veestapel een vermogen waard, maar gezondheid
    van de koeien, is belangrijk voor de productie.

5. hondenfan13

Lid geworden:
    31 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Meestal zijn de boeren ook gewoon echte dierenvrienden.
    De bio-industrie, daar moet aan gewerkt worden! Maar dat wordt gelukkig al gedaan.

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet die boeren dan nog vinden. Alle boeren die ik ken en heb ontmoet zijn echt niet zo.
    De dieren zijn puur producten. Ja ze 'houden' van hun dieren. Net als dat een schilder van zijn werken houd. Het is puur een object(dieren)liefde om het zo maar te noemen. Tuurlijk kan een boer heel erg van een dier houden.. maar deze dieren slacht die niet e.d. Die gevallen zijn er ook.
    Verder is het een erge variant van selectieve dierenliefde bij deze boeren. M.i. is er niet te spreken van dierenliefde van iemand die dieren de dood in stuurt.

Een leuk verhaal is wellicht over de boer in mijn familie. Daar kwam ik vroeger dan nog wel eens over de vloer. Hoewel nadat ik vegetarier was geworden wilde ik niet meer mee, omdat ik hem verafschuwde. Hij is onlangs overleden, en ik heb geen enkel verdriet daarover. Ben ook niet naar de begrafenis geweest. Maar goed.. hij fokte een hoop pony's en paarden. Mijn zusje was gek van paarden en pony's en eentje speciaal daar. Deze pony heeft een tijd rondgelopen bij hem. Maar... opeens was die weggedaan. Verhandeld. Het was nl. waar die goed in was. Dieren verhandelen. Fokken, verkopen, etc. Mijn zusje was natuurlijk in tranen. Het is een typische boer. En ik wil niet vooroordelen plegen, maar in al mijn ervaringen met boeren komt dit beeld wederom naar voren.

Geld is gewoon meer waard. En als er enige liefde voor de dieren is dan bestaat dit uit puur liefde voor het werk en niet zozeer voor het dier.

@Fokzillah:
    Uh.. wat is het verschil. Veehouderij is productie. Dat draait om productie.

7. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Tja, vind het erg moeilijk, ik wil absoluut geen vergetariers topic starten maar degene die het vlees eet is toch net zo schuldig als degene die er werkt.

Dus waarom zou ik (degene die het vlees eet) meer een dierenvriend zijn dan bv jij, die in een varkensfokkerij werkt?

Maar ik geef toe, ik zou het niet kunnen, maar dat zegt misschien meer over mij en mijn hypocrisie. :wink:

Wil overigens wel nu al even zeggen tegen iedereen, reageer met wederzijds respect.

8. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha, Eeva en Bonnie weerspiegelen wat ik ook denk: namelijk dat als je een echte dierenvriend bent, dat je dan geen dieren naar de slacht stuurt en ermee fokt voor het geld.

Ik geef toe dat men moeder me soms echt kan opjagen, maar haar naar de slacht sturen zou ik toch niet doen hoor... :wink:

9. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

De bio-industrie staat nog ver van zijn verdwijning af hoor!

Feit 1 : er wordt nu meer vlees gegeten dan ooit tevoren.
    Feit 2 : zolang mensen niet DRASTISCH verminderen met hun vleesconsumptie, zal de bio-industrie blijven bestaan want (feit 3): er worden jaarlijks 4.5 miljoen varkens alleen al geslacht hier in BE/jaar.
    Feit 4: tegen 2012 of 2020 (ik weet het niet meer precies) wil men dat aantal van 4.5 miljoen varkens opschroeven tot 9 miljoen = verdubbeling!!! Dit extra varkensvlees zou naar China gaan.
    Feit 5: men is nu al volop bezig met "varkensflats" te bouwen = niet één stal vol met varkens, maar verschillende stallen (flat dus) op mekaar met varkens erin. Zo heb je nog steeds dezelfde oppervlakte op de grond, maar heb je wel x-maal meer varkens (afhankelijk van het aantal verdiepingen).

Dus die gortige industrie gaat nog LANG niet verdwijnen!
    Maar ik zeg altijd: ook al ziet het ernaar uit dat jijzelf géén verschil kunt maken (door veggie /vegan te worden of door gewoon drastisch met vlees te minderen), je kunt dat wel. Als iedereen immers zo zou denken "het maakt toch geen verschil" nou dan zou er nooit wat bereikt worden.

En wie dan toch vlees wil blijven eten (ik bedoel zoveel dan dat de gemiddelde mens nu eet = 200 gr per dag) én die wil toch dat de dieren in weides rondlopen, nou misschien kun je ondergronds gaan wonen en je huis afbreken en er een weide van maken. Als iedereen dat doet dan is er misschien genoeg plek om al het consumptievee in fatsoenlijk grote weides te laten grazen :wink:

10. *bonnie*

Lid geworden:
    18 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Tjah, om die reden ben ik ook vegetarisch. Toen ik nog vlees at had ik altijd een enorm schuldgevoel achteraf en zo is het stillaan gekomen dat ik geen hap vlees meer naar binnen werkte.
    Gisteren heb ik mijn vriend een keertje gedwongen om een vegetarische burger naar binnen te werken ipv de gebruikelijke lap vlees eneuh, hij vond het nog een beetje smaken naar vlees ook :wink:
    Veel mensen vragen aan mij waarom ik niet met mijn dieren fok. Dan zeggen ze: jij bent toch grote dierenvriend, dat is toch leuk dan al die kleine diertjes...
    Dan antwoord ik: het is net omdat ik dierenvriend ben dat ik niet met ze fok en het merendeel van de mensen kan dat niet eens begrijpen...

11. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Het is niet de bedoeling dat dit een discussie wordt over de bio-industrie en het wel of niet slinken/groeien van deze industrie!

Iemand die in de veehouderij werkt kan net zo goed een dierenvriend zijn. Want als je geen dierenvriend bent als je dieren naar de slacht stuurt, dan is niemand heir een dierenvriend want iedereen heeft wel eens een spin of mug of vlieg doodgemept :eyes: Dus ik bedoel maar.
    Je bent een dierenvriend als jij zelf vindt dat je een dierenvriend bent. Volgens mij staat die woord niet eens in de Van Dale en zit er geen definite aan vast. Het is nogal subjectief. Goed, ik ben mss in Tieske's, Eevaa en Bonnies ogen geen dierenvriend (ik heb immers gewerkt op een veehouderij en een kinderboerderij waar dieren dus gefokt werden en naar de slaht gestuurd werden) maar ik WEET van mezelf dat ik een dierenvriend ben. En als anderen me dan geen dierenvriend vinden is dat hun grote probleem, niet die van mij :wink:

@Natuur.nl: dat jij nog nooit boeren hebt ontmoet die ook van hun dieren houden, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ook ik heb namelijk ervaring met boeren die toch wel degelijk heel veel om hun dieren geven, en niet alleen omdat ze zorgen voor zijn brood op de plank.

12. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben het helemaal eens met gekgeitje.
    Ik vind het dan ook onzin dat je geen dierenvriend zou kunnen zijn als je in de veehouderij werkt.
    Boeren en handelaars bv kunnen best van dieren houden en maar goed ook, als je namelijk echt niet van dieren houdt wordt het ook al wat moeilijker om er goed voor te zorgen.
    Maar ik kan me goed voorstellen dat ze zich niet aan een individueel dier hechten, uiteindelijk gaan ze allemaal toch weer weg. Je leven en je bedrijf zouden een puinhoop zijn als je bij elk dier dat weggaat in een depressie zakt.
    Van tijd tot tijd zit er dan eens een speciaal dier tussen waar de boer zich dan toch aan hecht en dan houden ze die vaak ook langer aan.

Ik beschouw mezelf wel als dierenvriend in de zin van dat ik van dieren houd en er graag voor zorg.
    Hecht ik me dan ook aan die dieren? Aan m'n eigen dieren (m'n katten) wel omdat ikzelf kan bepalen hoe lang ze bij mij blijven en dat liefst zo lang mogelijk.
    Aan de paarden waar ik mee rijd, hecht ik me niet. Ze zijn niet van mij en de meeste worden ook weer verkocht. Al zou ik graag hebben dat de volbloedmerrie wat langer bleef, is echt een superpaard. Maar helaas gaat ook zij weg, ze is van een nichtje van de staleigenaar en staat hier maar tijdelijk ( 1 van deze dagen vertrekt de merrie naar Spanje).

Je niet hechten aan dieren die toch ook weer weg gaan heet zelfbescherming.
    Dat wil niet zeggen dat je ze niet graag ziet of er geen plezier in hebt om er goed voor te zorgen.
    Ik zou ook veel zakelijker kunnen omgaan met de paarden die ik rijd: hup zadel erop, eventjes goed doorrijden voor verkoop en op naar de volgende. Dat doe ik liever niet, met elk nieuw paard ben ik weer vol overgave bezig om ze te trainen en mezelf en het paard te ontwikkelen. En stiekem ben ik altijd blij als er eentje langer kan blijven.

M.I. is er een verschil tussen dierenvriend zijn/houden van dieren en je echt hechten aan dieren.

13. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

GekGeitje, misschien was ik niet geheel duidelijk. Ik heb natuurlijk de types ontmoet die zeggen van hun dieren te houden. Maar zoals ik uitleg zijn boeren die zeggen dat ze van hun dieren houden (zeggen alle boeren) mensen die van hun WERK houden. Dus dat is geen houden van dieren.

14. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Tja, de opa van mijn man heeft varkens gehad, die hadden gelukkig wel veel ruimte en konden zelf kiezen of ze naar binnen of naar buiten gingen.
    E opa is toch echt een dierenvriend, alleen dan wel op de ouderwetse manier, een hond voor het land te beschermen, katten voor de muizen, paarden voor de wagen en varkens voor het vlees.
    Maar ieder dier wordt optimaal verzorgd en hij is er gek mee, hij kan vol trots praten over zijn dieren en een inkomen heeft hij er niet aan, die man is 85, het is nu zijn hobby, geen werk.
    Toen opa in het ziekenhuis lafgwilde 1 paard niet eten van verdriet, toen opa thuis lag hebben we het paard het huis in gehaald en daarna ging hij weer eten, dus de liefde is dan ook wederzijds.

Denk niet dat je alle boeren over een kam kan scheren en ook niet kan oordelen wie wel en geen dierenvriend is omdat ze het net wat anders doen.

15. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Nee, dat is een vermenselijking van de situatie.

16. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Re: Re:

Dus als iemand als au pair bij een gezin werkt en zegt dat ze (na een jaar daar te werken) van de kinderen daar houdt, dan bedoelt ze dus ook dat ze van haar werk houdt en niet van de kinderen? :speak_no_evil: Nee, echt niet. Je kunt van je werk houden en ook van de levende wezens die onderdeel zijn van je werk. Nou verhandelt die au pair het kind natuurlijk niet, dat snap ik ook wel. Maar ze gaat daar naar verloop van tijd ook weer weg en het is ook maar werk, niet haar kind. En als die boeren houden van hun werk, dan houden ze dus ook van hun dieren want die zijn een essentieel onderdeel van hun werk.

Ik wil hier nog even op in haken: het echte dierenvriend fokt dus ook niet om te fokken. Waar heb jij de twee Beagles dan vandaan gehaald? Die zijn ook gefokt omdat iemand het leuk vind om een ras in stand te houden. Dus dat is in feite ook fokken om het fokken. Dus je bent geen dierenvriend als je fokt, maar ondertussen steun jij die dierenvijand (om het maar ff zo te noemen :stuck_out_tongue_winking_eye: ) wel. Dat is dan toch ook een beetje hypocriet? Als je vindt dat fokken niet goed is, schaf dan geen huisdieren aan.

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Het is een leuke vergelijking die je maakt. De au pair gaat idd na een tijd weg. Maar er zijn denk ook wel au pairs te vinden die nadat ze weggaan persoonlijk contact houden met die kinderen. Ze houden van de kinderen, maar dat houden van komt puur vanuit dat het werk is en niet vanuit een oprecht houden van. Als je echt van die kinderen houdt, kan je dan zo makkelijk contact verbreken?
    Nu zijn er ook wel boeren die bepaalde dieren uit hun groep halen en die als een soort huisdier houden. Dan houden ze oprecht van dat individueel dier, maar de rest gaat gewoon na een tijd naar de slacht. En dan kunnen ze roepen dat ze zo van die dieren houden, maar dat houden van is niet meer dan het houden van hun werk. Als je echt houdt van mensen en dieren kan je ze niet pijn doen. Dan kan je ze niet naar de slacht sturen, verkopen e.d.

Ja idd. Een echte dierenvriend fokt niet met dieren en die koopt ook geen dieren bij dierenwinkels en fokkers. Een dierenvriend zoekt het dier op wat uitgestoten is en neemt deze op en biedt deze een zo goed mogelijke thuis. De rest heeft allemaal selectieve dierenliefde.

18. *bonnie*

Lid geworden:
    18 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0

Ik heb ten eerste 3 beagles en ten 2e 2 daarvan zijn herplaatsers.
    Alsook al mijn cavia's zijn herplaatsers.

Ik vind een immens groot verschil tussen fokken en fokken.
    Een fokker die showt loopt met zijn dieren, hier goed voor zorgt en af en toe een nestje heeft waarvan alle dieren een goeie thuis krijgen is niet te vergelijken met een ander soort fokker die fokt om te fokken en alles op alles zet en alle diervriendelijkheid vergeet gewoon met 1 doel "vermeerderen vermeerderen vermeerderen". Sorry maar dat vind ik dag en nacht verschil ! !

Maar iedereen heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk ! !
    Hier kan je eeuwig over discussieren...
    De helft van mijn dieren zijn herplaatsers, ze hebben allemaal een chique hok en een superruime ren en daarbovenop ben ik nog vegetarisch ook... ik durf van mezelf toch wel zeggen dat ik een dierenvriend ben ja ! ! Dan ken ik hier andere gevallen hoor waar dieren gefokt worden "om te fokken" en ze in miezerige kleine hokjes gestompt zitten en waarvan de eigenaar zich ook nog "dierenvriend" durft te noemen.

19. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2

Kan je dit ook nog onderbouwen?
    Of geloof jij niet dat paarden in staat zijn lief te hebben?
    Het is namenlijk bewezen dat dit wel zo is, dat jij liever niet ziet dat een paard gehecht is aan zijn eigenaar die toevalling levenslang boer is geweest staat er los van. :wink:

20. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2

Wie heeft jou het alleenrecht gegeven om te bepalen wie een echte dierenvriend is?

Ik heb 3 opvangkatten en 1 raskat, ben ik dan wel of geen dierenvriend?

Ben ik dan wel een echte moeder? of had ik ook mijn kinderen moeten adopteren? Had ik dan pas echt de ultieme moeder geweest?

Vind het nogal veroordelend naar anderen overkomen, niemand heeft alle wijsheid in pacht, ook jij niet.

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina