ideetjes gezocht voor nieuwe konijnenren

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Kimba, 7 mrt 2006.

1. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben momenteel bezig met de afbraak van de oude konijnenren. Mijn 4 kapoentjes zitten in hun winterverblijfje maar willen er binnenkort wel uit denk ik. Tot nog toe was de ren 3 x 1.5m en 1.6m hoog, volledig overdenkt en betegeld.
    Nu moet er het een en ander veranderd worden, de breedte gaat naar 1.25m en de lengte 5 tot 6 meter. Ze gaan dus lekker kunnen rennen.
    Wel wilde ik nu niet meer allen betegelen en overdekken. Ik dacht een 2-tal meter te betegelen en de rest gras aan te leggen met gaas erop zodat ze niet kunnen graven. Wel wil ik in het weidegedeelte een zandbak ingraven zodat ze toch iets te graven hebben.

Enkele vraagjes,
    Ik wil het niet meer helemaal overdekken (het gras zeker niet) hoe hoog moet mijn omheining zijn? (had vroeger 70 cm maar daar ging Fyori over)

Volstaat betafence-gaas met openingen van 10 x 5 cm voor over het gras te leggen of moet het kleiner?

Kan ik iets anders zaaien dan gras? Welke zijn andere snelgroeiende eetbare plantjes?

(hoe) Kan je vermijden dat de konijnen de zand-graaf bak als poep-plek gaan gebruiken?

Heeft er iemand nog leuke speelideetjes voor de konijntjes?

Zelfmaak-verstopplekjes?

Alle ideeën zijn welkom...

2. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Gebruik de zoekfunctie anders eens, ik kan me herinneren dat er in het verleden ook leden zijn geweest die zelf een ren hebben gebouwd. Ik kan je zelf helaas niet helpen, succes met het bouwen van de ren :wink:

3. yum-yum

Lid geworden:
    25 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    wij hebben hier dakpannen en dikke boomstronken als bijt en speeltjes eem stapel stenen en een wigwam gemaakt van wilgentakken. over het algemeen vinden konijnen alles leuk en kunnen ook alles gebruiken.
    het vermijden dat ze in de zandbak gaan poepen word denk ik heel moeilijk ik heb het er hier nooit vanaf gekregen dan blijven ze doen.
    misschien kun je ook ideeën op doen door om http://www.konijnen.nl te kijken
    heel veel plezier en gebuik gewoon weg je fantasie
    groetjes monique

4. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb inderdaad die sites en zoekfunctie al gebruikt. Maar daar vind ik weinig nieuwe ideetjes. Dus ik dacht dat andere konijneneigenaars nog ideetjes zouden hebben.

@ Monique: ik zie dat jij een gaas hebt staan tussen de verschillende "konijnenafdelingen", hoe hoog is dat? Het lijkt me immers niet zo hoog.

Ik heb immers nogal een acrobatisch konijn ertussen die er steeds weer in slaagde uit te breken. Fyori ging al over, onder en door het gaas.
    Vandaar dat ik eraan dacht nu betafence te gebruiken (extra stevig groen geplastificeerd gaas) maar dat heeft openingen van 10 x 5 cm. Ik vrees dat ze hier door kunnen. Dus zoek ik iets anders dan standaard kippengaas (zeshoekige openingen)

Op de foto zie je de ren waaruit ze ontsnapte om bij de buren met de kat te gaan spelen. Ze sprong toen vermoedelijk op de plank (70 cm hoog) om dan tussen gaas en plank te verdwijnen. Op dat moment was het ukje amper een maand of 5 oud!

5. yum-yum

Lid geworden:
    25 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    die afscheiding is een meter hoog maar als ze daar over heen gaan komen ze in de andere ren dus andere groep en dan naar een paar minuten willen ze maar wat graag gered worden hoor en buitenom heen is het 2 meter hoog

6. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ben volop bezig met de verbouwingen, wie zin heeft kan foto's zien in mijn profiel.

7. ik+nijntjes=luf

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed topic ik moet binnenkort ook maar een gaan denken aan een andere ren... :eyes:
    T kippenhok gaat misschien weg :confused:

8. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Is hier hetzelfde, de ren is 30 cm smaller geworden maar in de lengte is de kippenren erbij gekomen.
    De vorige ren was 150x300cm en deze is 120x500cm, waarvan 2/3gras.

9. Pallas

Lid geworden:
    31 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik had mijn konijnen ook in een grote ren staan op het gras, en wilde deze af en toe kunnen verplaatsen zonder dat er een grote poep-plek achterbleef. Ik heb toen een afwasteiltje omgedoopt tot "konijnenbak" en ze zindelijk gemaakt zodat ze daar hun behoeften op deden en dit makkelijk te verschonen was. Dit hielp goed: ze gebruikten de rest van het gras (en in jouw geval dus de zandbak) niet als toilet!

Hoe ik het heb gedaan: eerst heb ik gekeken waar ze hun behoeften deden, vervolgens heb ik het teiltje met wat kranten en zaagsel erin op die plek gezet en heb wat keutels in de bak gedaan zodat ze snapten dat dit hun toilet zou worden. Het ging bijna gelijk goed hierdoor! Later kon ik de poepbak zelf in elke gewenste hoek zetten, ze bleven erop gaan!

Succes ermee, voor de rest heb ik geen tips omdat mijn ren wel helemaal overdekt was met dat 6-hoekige kippengaas...

Oh ja: als "speel" object had ik twee blokken betonsteen neergelegd en daarop een plank gelegd, zo konden ze erop zitten en eronder schuilen! Aan het dak van de ren had ik een mandje gehangen waar ze hooi en verse groenten uit konden eten als ze op de plank gingen staan.

Hopelijk heb je er nog wat aan!

Groetjes, Marij
    Pallas

10. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de tips, mijn konijntjes zijn inderdaad ook redelijk goed zindelijk nu, sinds gisterenavond zitten ze in hun nieuwe hok en ook daar gebruiken ze tot nu toe enkel hun "toilet". Ze zijn dat zo gewoon van in hun winterhok. Dat was een pak kleiner en ik wilde vermijden dat ieder konijn zijn eigen toiletplek zou kiezen.

Weet er eigenlijk iemand of het nut heeft om een tweede 'toilet' te plaatsen, omdat de ren vrij groot is.

Momenteel heb ik geen zandbak in de ren geplaatst, vooral omdat het overdekte deel niet zo groot is en zo'n zandbak in de regen lijkt me ook niet alles. Maar misschien dat ik er later toch nog eentje plaats op het gras, eerst zien hoe alles gaat verlopen.

11. yum-yum

Lid geworden:
    25 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ja ik denk dat als je ziet dat ze toch ook nog op een andere plaats gaan zitten voor hun behoeftes dat het wel zin heeft om daar ook nog een wc neer te zetten,
    en ik doe ook alleen in de zomer de zandbak in de ren want zoals je al zei in de regen is het niks en ik heb er wel gaten ingemaakt maar het blijft toch een modder poel als het elke keer regent en ze gaan er dan ook niet in hoor, alleen van de zomer als het zand lekker droog is liggen ze allemaal te rollen en op rug in de zandbak bekijk eventjes mijn profiel heb ik foto's van een paar van mij 17 konijnen.

Laden...

Deel Deze Pagina