hulp nodig! welk dier doet dit?

Discussie in 'Discussies' gestart door tomas92, 11 aug 2012.

1. tomas92

Lid geworden:
    11 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste leden,

Sinds een week is een van onze perenbomen stervende omdat er gaten in worden gemaakt. In deze gaten worden beukennootjes of de schil hiervan gestopt. Ook ligt er onderaan de boom een hoopje gepelde nootjes. de boomschors is ook al voor een stukje beschadigd, hierdoor gaat de boom dood. Ik zat zelf eerst te denken aan een soort eekhoorn maar die zijn in mijn omgeving ( polder ) nog nooit gezien. ik wil proberen het dier te vangen omdat deze al is begonnen aan de tweede perenboom, hierin zijn al een aantal gaatjes gemaakt waar ook weer nootjes(of de pel ) in is gestopt. er zitten wel spechten in de omgeving, ik denk alleen niet dat deze nootjes in gaatjes vormen en dat die een boom zo toetakelen.
    welk dier doet dit? hier een foto
    http://nl.picturepush.com/public/8952216

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Weet je zeker dat dit slechts één dier is? Zelf lijkt het me namelijk waarschijnlijker dat een groot deel van de gaten zijn ontstaan door insecten en dat deze gaten vervolgens geopend zijn door insecteneters (zoals spechten). Zodra er ergens fijne holletjes zijn, kunnen andere dieren die weer gaan gebruiken als opslagplek voor voedsel.

Mijn advies is om zowel de aangetaste als de nog gezonde bomen te testen op houtetende insecten/wurmpjes en indien die inderdaad de oorzaak zijn alleen deze dieren aan te pakken.

3. tomas92

Lid geworden:
    11 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de reactie, het zijn trouwens hazelnootjes ik heb vandaag een aantal keer nootjes onder bij de boom gelegen deze waren binnen 2 uur verdwenen. deze boom was al stervende en het bovenste gedeelte wordt kapot gemaakt door wespen die dit vervolgens meenemen. ik ben van plan om een camera te zetten omdat er toch redelijk veel activiteit plaatsvindt. alvast bedankt voor het meedenken!

4. tomas92

Lid geworden:
    11 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    verder zoeken is niet nodig! ik heb hem gevangen met een vislijn. het was een bonte specht. Ik wist al dat deze vogels hier zaten alleen ik had dit niet verwacht als het werk van een specht met wat wespen!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. babybel
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    1.818
  2. lolgirl
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    1.872