Hulp gevraagd!

Discussie in 'Vissen' gestart door Schreiber, 7 mei 2011.

1. Schreiber

Lid geworden:
    7 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb onlangs twee zwarte sluierstaarten (genaamd Phineas & Ferb) gered van een enkeltje toiletpot, maar deze vis no no :nail_care: komt er niet helemaal uit. Ik heb ergens gelezen dat het feit dat ze constant naar lucht happen (tenminste, zo lijkt het) aan het water oppervlak niet zo'n goed teken is.

Nu is dat naar lucht happen wat ze de laatste dagen, sinds ik de bak heb schoongemaakt bijna constant doen. Bij ons in het dorp hebben ze geen dierenwinkel en de Boerenbond heeft een minimaal assortiment en een medewerker die meer weet van tomaten dan van vissen :see_no_evil:

Dus eigenlijk de vraag, nee correctie... vragen :grinning:
    - Klopt het dat naar lucht happen niet best is voor (zwarte) sluierstaarten?
    - Ze zitten nu in de bak waarin ik ze ook meegekregen heb, hij is vierkant en 20x20x20, nog suggesties voor verbeteringen?
    - Er liggen kleine steentjes op de bodem, er zit een (vers) plantje in en een zuurstof schelpje.
    - Er zat een potje met speciaal voer voor deze vissen bij. Wit potje met een gouden dekseltje van Tetra. Er staat op Goldfish Gold Japan, premium hoofdvoeder voor exotische goudvissen. Nu staat er wel heel leuk een zwarte sluierstaart op (en een witte met rode bobbeltjes op z'n voorhoofd) maar is dit ook het beste voer? En hoeveel voer per dag? De mensen die ze voor ons in bezit hadden gaven 2x per dag 3 korreltjes per vis... Is dit voldoende of te veel?

Leuk dat ze nu niet door het toilet gespoeld zijn natuurlijk, maar het is ook niet de bedoeling dat ik de beestjes onbedoeld martel :mask:

Ow ja, als aanvulling; de bak staat niet in de volle zon maar op een plek waar ze wel voldoende daglicht krijgen maar ook genoeg beschutting hebben van de zon! Zo, lang verhaal, hoop dat jullie het nog snappen en me wat goede tips kunnen geven!

Tnx!

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    het voer is oké, ook de hoeveeheid is oké, alleen vervuilen vlokken het water minder snel en gaat het makkelijker binnen, een zuurstofpompje installeren met een filter (2in1) heel handig en minder vaak kuisen en geeft veel zuurstof, de bodembedekking met plant is goed.
    Vooor geen enkele vis of dier is naar lucht happen goed...
    Een 60liter aquarium is beter maar dat komt op geen dag aan.
    Veel plezier met de visjes en ze zullen het wel goed bij je hebben, daar ben ik nu eens zeker van... De plaats van het aquarium is ook goed...

3. Schreiber

Lid geworden:
    7 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Tnx!
    Dan ga ik nu een vliegensvlug naar de winkel om die beestjes wat meer zuurstof te bezorgen!

4. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Jeffrey... Demekins (zwarte sluierstaarten) mogen geen vlokkenvoer krijgen omdat ze dan te veel lucht mee binnen happen waardoor ze serieuze last van kunnen krijgen daar een Demekin met te veel lucht in zijn lijf niks kan. Ligt aan zijn lichaamsbouw :wink: . Ryukins hebben het zelfde. Deze goudvisvarianten MOETEN zinkend voer krijgen.

ALLE goudvisvarianten horen in een tank van 1m lengte of meer. Deze tank is dus veeeeeekl te klein. Pomp met zuurstof moet er altijd aanwezig zijn. voor de qualiteit van het water en vioor de zuurstof. De visjes hebben eigenlijk veel meer water, planten, zuurstof en licht nodig :pensive: .

5. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    over dat licht ben ik het niet eens, diesel

6. Schreiber

Lid geworden:
    7 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Jeetje, een bak van 1 meter lengte....?
    Dat gaat niet passen in mijn 30m2 huisje ben ik bang.... een wat grotere bak kan wel maar 1 meter lengte... dat gaat 'm even niet worden. Heb nu zo'n zuurstof pompje wat filtert en het naar lucht happen lijken ze niet meer te doen, of in ieder geval stukken minder! :grinning:

7. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    die bak komt niet op enkele dagen aan...

8. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    indd de bak is veelste klein... verder ben ik het helemaal eens met diesel..

ook al past een 1 meter bak niet, uit deze moeten ze eigenlijk meteen gehaald worden, dan maar herplaatsen of in ieder geval een 80 cm bak kopen.. Maar zorg er wel voor dat het water goed in werkt, want zet ze niet zomaar in kraanwater...

9. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Wat is het maximum aan bak dat je je vissen kán geven? Ik vind dat je goed bezig bent door deze diertjes daar weggehaald te hebben en je er nu in te verdiepen, maar het zou zonde zijn als je flink zou investeren in een bak waarin je dieren maar een paar maanden gelukkig zijn :wink: Dan zou verder zoeken naar een ander baasje (maar dat is moeilijk, want er zijn maar weinig mensen die hun best doen om zulke goedkope visjes een goede oude dag te geven) beter kunnen zijn...

10. Schreiber

Lid geworden:
    7 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    De visjes hebben nu een grotere bak; een Aqua 40 van SuperFish, lampje, pompje en filter, meer plantjes, en ze zijn blij! Ze happen niet meer naar lucht! Ik weet dat de bak nog te klein is, maar voorlopig is dit even 't maximum wat ik in huis kwijt kan! Gelukkig kunnen wij waarschijnlijk binnenkort verhuizen, en de visjes in huis zijn wel erg gezellig dus dan investeren we ook in een grotere bak en verkopen we deze wel weer! Ze zijn nu zichtbaar gelukkig en stukken actiever en dat is belangrijker dan ze nog een paar weken in die te krappe bak laten zitten!

11. Schreiber

Lid geworden:
    7 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ow ja, als aanvulling op mijn verhaal; als we dan een grotere bak hebben (en dan heb ik 't over een grote, grote bak), willen we er ook wat visjes bij, want ze zijn toch wel erg gezellig!

Nu is natuurlijk de vraag; welke visjes passen goed bij onze zwarte sluierstaartjes?
    Ik had leuke gezien (volgens mij gewoon oranje sluierstaarten, zelfde soort vinnen en staart, maar dan helemaal oranje met zilveren buik en hier en daar een zwart randje aan de vinnen, en het grootste verschil, de ogen! die zitten net als bij een normale goudvis, niet met van die opgeblazen bobbeltjes) maar geen idee of dat dan ook zo is, en of ze überhaupt wel samen kunnen. Ik had een foto gemaakt, maar even geen idee hoe ik die hier moet uploaden!

edit: we zitten te denken aan een aquarium van 160 liter, die kunnen we overnemen voor een zacht prijsje van een kennis, hoeveel vissen zouden er dan maximaal in mogen?

12. Schreiber

Lid geworden:
    7 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu het bewuste visje als avatar...

13. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    ik zou gaan voor alleen maar sluierstaarten, je kan ook goudvissen nemen, maar die worden veel groter, een sluier blijft kleiner

14. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
  15. Marg

Lid geworden:
    16 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    @Nonsy, jeeetje wat een grote !:O

16. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

joengs toch :persevere: , ne sluierstaart IS ne goudvis :stuck_out_tongue_winking_eye: .

17. Smileycat

Lid geworden:
    18 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Schreiber, doe eens zo'n visje erbij van de soort die je zou willen, maar dan ook eerst 1tje. Als het goed is zou je 'm terug kunnen brengen als het echt niet gaat. Maar dat betwijfel ik...

Hoeveel visjes in het aquarium passen merk je zelf denk ik wel. stel: Je denkt dat er nog zeker 10 bij kunnen. Die koop je en doe je erbij. Blijft het toch nog leegjes, koop je er vijf. Aangezien je zoveel om je visjes geeft denk ik dat je heus wel oppast en dat je zelf wel merkt wanneer hun paradijsje overbevolkt raakt.

Ik ben ervan overtuigd dat je supergoed voor ze zorgt.
    Heel veel succes en plezier met je visjes!
    :ok: Liefs Smile

18. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    vissen kun je bijna nooit terug brengen..

19. vissenlovertje

Lid geworden:
    3 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    miss een paar guppy's?!
    en dan kun je een mannetje en een vrouwtje nemen, kunnen ze miss nog wel paren... xD
    je moet er dan wel voor zorgend dat de temperatuur van het water niet onder de 18°C komt...

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. _chrissikeuh_
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    2.042

Deel Deze Pagina