Huisdier kiezen

Discussie in 'Discussies' gestart door Bloempie, 14 feb 2013.

1. Bloempie

Lid geworden:
    14 feb 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry als dit verkeerd staat

Ik wil heel graag een huisdier. Alleen ik weet nog niet wat voor dier.
    Zou eerst wat vertellen hoe ik woon. Ik woon in een flat met een (heel) klein balkon. Door mijn gezondheid werk ik maar halve dagen. Maar ik werk heel onregelmatig, overdag en 2 soms 3 keer per week avonds.
    Ik wil een diertje dat speels is, van knuffelen houd en zindelijk is.
    Om mijn gezondheid wil ik geen hond (ook geen kleine) want die kan ik niet uitlaten.
    Ik zat te denken aan een (dwerg)konijn, cavia, hamster en vogels.
    Ikweet niets van deze dieren, zou hiervan een dier bij mij passen? Of kan ik beter aan een andere dier denken?
    Als het beter voor de dieren is, wil ik er ook wel twee.
    Wat voor dier vind jij bij mij passen? Vertel er graag bij hoe het diertje is.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Mijn eerste gevoel bij de omschrijving: een duo konijnen.
    Konijnen zijn zindelijk (cavia's niet) en lekker nieuwsgierig. Het is mogelijk om konijnen iets te leren mbv clicker training. Op Youtube zijn daar voorbeelden van te vinden. Via een opvang (oa te vinden via ikzoekbaas.nl) kan je een leuk koppel vinden zonder de broodfok (dierenwinkels) te steunen.

Konijnen, cavia's, ratten, etc zijn dieren die graag knagen. Als je ze los wilt laten lopen, dan kost het wat moeite om alle snoeren veilig buiten bereik te hangen.

In je voorbeelden zie ik geen roofdieren zoals kat of fret. Vind je die niet leuk, of vind je je flat te klein?

Qua vogels zijn grasparkietjes enorm leuk. Ook valkparkieten zijn een mogelijkheid. Veel vogels met kromme snavel kunnen goed tam worden, de vogels met recht snavels (zebravink, kanarie) worden dat vaak wat minder. Een groot nadeel aan vogels: Herrie. In een zeer gehorige flat zijn ze daarom iets minder geschikt, maar in een modernere flat gaat het prima.

3. Bloempie

Lid geworden:
    14 feb 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind katten heel leuk. Heb katten bij mijn ouders gehad. Maar daar vind ik de flat te klein voor.
    Dus ik dacht daarom aan andere dieren

4. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Mijn eerste ingeving is gelijk: een kat! Ik riep het nog net niet tegen m'n beeldscherm haha :grinning:

Maar wat is volgens jou te klein? Het ligt er juist aan hoe aantrekkelijk je een ruimte maakt voor een kat. Al zet je hem in een balzaal en heeft ie alle ruimte van de wereld, als ie niks te doen heeft, verveelt ie zich te pletter.

Woon je in een wat kleiner appartement en zorg je voor verschillende krab-, rust- en speelplekjes dan zal je zien dat een kat het heel erg naar zijn zin heeft!

Ik zit zelf op 50 m2 met twee katten en dat gaat heel goed. Ze hebben genoeg te doen, kunnen op verschillende plekken slapen en de meubels worden niet geruïneerd dankzij de krabpaal (en de nodige discipline). Wel moet ik iedere dag stofzuigen, poetsen en rommel ruimen om de boel hygiënisch te houden.

In jouw gezondheidssituatie zou ik kiezen voor een dominante kat die niet bij andere katten geplaatst kan worden. Zo geef je die een heel fijn en liefdevol thuis! Met één kat op een klein oppervlak valt de rommel te overzien. En qua financiën is het ook beter te doen, zeker wanneer ze ouder worden en meer kwaaltjes krijgen, stijgen de kosten. Daarnaast krijg je er heel veel liefde en knuffels voor terug :smiley:

Dus denk er maar eens over na :wink:

5. Bloempie

Lid geworden:
    14 feb 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Een kat word het niet. Ik heb niet genoeg ruimte om krabpaal enz neer te zetten.
    En een ander diertje is vast ook heel leuk. Zolang het diertje zindelijk is vind ik het leuk

6. gerbi

gerbi Speurneus

Lid geworden:
    26 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    2
    ik heb zelf een konijn en een kat en woon in flat met een klein balkon en ik moet zeggen dat konijn bij ons dan veel meer ruimte kost dan een kat.sommige mensen hebben wel een krabpaal maar wij hadden ook een keer een krabpaal en daar keek ze niet van op.
    dit heb ik allemaal voor mijn kat en konijn.
    kat
    -etensbakje/drinkbakje

_speeltjes(bij ons is dat knikkertje en een lange veer aan een touwtje)

-kattenbak(een oude plastice doos die wij toch nooit gebruikte)

-voer(brokjes, natvoer en snoepjes)

het leuke aan een kat vindt ik dat hij van ons huis ook zijn soort kooi maakt ik heb zelf een half siamees en die volgt de familie overal.
    hij slaapt op de bank of in het stapelbed van mijn zusje.
    en is altijd in de buurt.
    ze heeft geen vriendin daardoor heeft ze veel aandacht nodig maar als we er 2 hadden ga had hadden ze ook lang alleen gelaten kunnen worden. :ok:
    het nadeel is wel dat het voer bestwel duur we hebben dan ook het beste van het beste!!
    konijn

-kooi(minstens 150 bij 100)

_voer

-etensbakje/drinkbakje

-vloerbedekking

-speeltjes

dit is wat een konijn/cavia nodig heeft ik hoop dat je hieruit een keuze kan :grinning: maken :grinning:

7. Bloempie

Lid geworden:
    14 feb 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de info.

8. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor zover ik aan jou berichten kan lezen lijkt mij dat 2 konijnen wel erg goed bij jou passen :smiley:

Laden...

Deel Deze Pagina