Hoe weet een kat zo dondersgoed hoe ik mij voel?

Discussie in 'Discussies' gestart door aardebewoner, 26 apr 2013.

1. aardebewoner

Lid geworden:
    26 apr 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik op straat loop en een onbekende kat tegenkom, kijkt die kat zo naar mijn gezichtsuitdrukkingen en emoties om te bepalen hoe hij reageert.

Als ik mij angstig voel, weet de kat dat gelijk en rent ie weg. Ik zou zeggen dat die het zelfs beter weten dan vele mensen die ik ken, wanneer ik mij angstig voel.

En dit is maar een voor mij onbekende kat.

Als ik daarentegen mij echt relaxd voel en hem dan benader, laat ie zich zelfs aaien soms en wacht totdat ik binnen handbereik ben voordat ie wegrent. Hij merkt ook dat.

Dus hoe doen ze dat?

Zelfs als ik mijn emoties niet verraad door een valse uitdrukking op te zetten, hebben ze dat door.

2. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk dat bij dieren de waarneming veel verder gaat dan alleen via beeldvorming. Sommige zintuigen zijn sterker ontwikkeld dan bij ons, denk bijvoorbeeld aan de reukzin. Bij emotie komt er een bepaalde stof vrij in je lichaam, bij stress is dat het hormoon cortisol dacht ik. Het zou me niks verbazen als de kat dit oppikt en dus aan je kan 'ruiken' of je angstig bent. Zonder dat jij een spier vertrekt.

Zo zijn er ook honden die kanker op kunnen sporen omdat ze tumoren kunnen ruiken in urine. En sommige katten komen bij een zwangerschap van het baasje telkens op de buik liggen, zelfs nog voordat de zwangerschap definitief bekend is. Ook dit heeft te maken met de aanmaak van hormonen in het lichaam. Op deze manier waarnemen, is iets wat wij ons nooit voor kunnen stellen, omdat onze neus wat minder geavanceerd is!

3. blacky2005

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    hier is er maar 1 kat die dat goed aanvoelt

Laden...

Deel Deze Pagina