Hersenbloeding

Discussie in 'Katten' gestart door flappie2003, 3 jan 2008.

1. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat heeft afgelopen weekend een hersenbloeding gehad, en heeft echt een behoorlijke klap gehad. Hij was zaterdag even helemaal verlamd. We zijn meteen naar de spoeddienst van de DA gegaan en hebben daar een spuit gekregen, en 2 soorten medicijnen, Dexoral en Fitergol. Ik had hierover gezocht op internet en de ene was vooral tegen ontstekingen of zo en de ander gebruikten ze vaak voor dementie, dus ik denk dat daar iets kalmerends inzit en iets tegen gedragsverandering? Ik weet het i.i.g. niet precies. Geleidelijk aan werd m'n kat weer beter, en vandaag leek hij al weer behoorlijk de oude, al zakt 'ie 's avonds (vooral na het nemen van de medicijnen) weer wat in. Sinds hij weer uit zichzelf is gaan eten + drinken, ging het heel goed vooruit.

Nu lijkt hij dus er weer helemaal bovenop te komen en heeft hij ook niet meer last van uitvalsverschijnselen. Hij is hooguit 's avonds nogal duf (wat dus hoogstwsl door de medicatie komt).
    Nu was mijn vraag: Moet je bij deze beide medicijnen gewoon de kuur helemaal afmaken? Wat zou betekenen dat we de Dexoral nog 5 dagen vol moeten houden en de Fitergol nog 2 weken, en dat laatste leek me erg veel van het goede eigenlijk.. Maar misschien is het ter voorkoming van een terugval??

Heeft iemand anders ervaring met een hersenbloeding bij je kat, en ook met deze beide medicijnen? Die Dexoral zijn van die kleine pilletjes (niet oplosbaar), waar hij 1 van per dag moet nemen, en die Fitergol zijn groot, net pepermunt en daarvan moet hij een halve per dag (die zijn wel oplosbaar).
    En weet iemand veel voorkomende oorzaken bij een hersenbloeding bij katten? Onze kat heeft wel vaak iets, zo was hij vorig jaar ook bijna dood, maar de DA heeft nooit echt precies uitgezocht wat het nou was of zo, maar voor de rest had hij daarna anderhalf jaar gewoon helemaal geen klachten meer. Hij is alleen in de wintermaanden verkouden, maar dat heeft hij z'n hele leven al. Hij heeft een goed tehuis.

2. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb geen ervaring met hersenbloedingen bij katten... Ik wil je daarom heel veel sterkte wensen.
    Voor de vraag over de medicatie afmaken zou ik je DA gewoon bellen. Hij weet waarom de medicijnen zijn voorgeschreven en hij kan je daarom daar ook het beste antwoord op geven.

3. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankje voor je berichtje! :smile:
    Ik had ergens ook al wel zoiets in m'n hoofd dat we nog zouden moeten bellen, maar ik was eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar mensen die ook ervaring hadden met een hersenbloeding en die medicatie.
    Maar we bellen morgen voor de zekerheid nog wel een keer de DA idd.

4. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Hoi Flappie, it's me Fem :wink: Wist niet dat je ook hier rondhing :smile:

Echt sneu van je kat :pensive: Eén van onze katten heeft ook eens een hersenbloeding gehad. Hij was toen 15 jaar en is er helaas aan overleden. Volgens mij is er niet echt een oorzaak voor te noemen.

Over het algemeen hoef je alleen bij antibiotica de kuur af te maken, omdat bacterien anders resistent kunnen worden. Maar ik zou daar ff de dierenarts over bellen. Vooral die Dexoral klinkt niet echt lekker zeg, wat een hoop mogelijke bijwerkingen :shocl: Hoe eerder je daarmee stopt, hoe beter lijkt mij.

5. Angèl1981

Angèl1981 Dierenfanaat

Lid geworden:
    22 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Gossie :pensive:
    Fijn dat ie weer opknapt

6. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hee Fem,

haha, ja ik hang hier rond sinds juni 2004 of zo, maar nooit echt actief. Meer een lezertje. :p Ja, had op mijn 14e toen een paar keer gepost, wat ik laatst dus terug zag. Zijn erge posts dus. :p

Maare, wij hebben de dierenarts gebeld en de Dexoral was niet het belangrijkste, daar konden we wel ongeveer mee stoppen. Dat was niet zo'n punt, die vervelende dus met al die bijwerkingen. Vandaag de laatste gegeven. Die andere was volgens de dierenarts wel belangrijk, omdat het preventief was, anders kon hij misschien opnieuw een hersenbloeding krijgen, en of ie de klap dán overleeft, is nog maar de vraag. Dus die blijven we maar doorgeven. Gelukkig is die makkelijker te geven dan dat irritante pilletje.

Maar, kan je dan wel in 1 keer stoppen als het medicijn gewoon op is? Want we moeten een halve pil per dag in water oplossen en dat bij Moppie inspuiten.. Dat moeten we nu nog zeker een week lang volhouden, nog wel iets langer, gok ik. Kun je daarna in 1 keer stoppen dan?

7. Sismo

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat heeft vannacht (of vanmorgen vroeg?) een tweede hersenbloeding gehad. De eerste keer was anderhalve week geleden. Ik vrees dat ze het nu niet gaat redden, ze ziet niets en kan amper lopen (ze wil om onverklaarbare reden wel af en toe ergens op klimmen, maar dondert dan naar beneden...). Ze eet al de hele dag niet, drinkt ook niet.... I.o.m. de dierenarts geef ik haar dexoral, het andere medicijn wat genoemd wordt, ken ik niet.

8. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Was hij al helemaal hersteld dan, in tussentijd?? Geef niet te snel op, want die klachten had mijn kat ook allemaal in 't begin. Hij kon niks meer, reageerde niet meer op ons, was gewoon helemaal verlamd en het heeft dagen geduurd voor hij weer normaal kon eten.. Eerst at ie 2 hele dagen niks, toen gaven wij het met een spuitje en soms uit de hand, hij kauwde dan erg moeizaam. Weer tijd later ging hij eindelijk zelf naar de voerbak, maar het kauwen lukte ook alleen maar bij zacht vlees, van die paté's en zo. Je moet vooral veel eten + drinken naar binnen blijven spuiten, want daar sterken ze van aan.
    Ik snap overigens niet waarom de dierenarts jou niet die Fitergol gegeven heeft, want die was het belangrijkste ter voorkoming van een 2e hersenbloeding.. Ik denk dat ik die Dexoral kuur toch maar af ga maken, nu ik dit zo lees.. :S Op zich moet het dan nog 3 dagen, wat ook niet zo'n punt is. We gaven hem op 't laatst om de dag, dus dan doe ik dat ook maar.. Die Fitergol blijf ik elke dag nog spuiten totdat die op is, want dat was wel belangrijk volgens de dierenarts..
    Veel sterkte ermee!! En hopelijk overleeft ze deze klap wél!

9. Sismo

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ze was weer helemaal in haar normale doen, na anderhalve dag kon ze weer zien en langzamerhand kon ze alles weer normaal. Maar zelfs de eerste dag kon ze wel haar voerbak vinden en de kattebak. Nu heeft ze nog niets gegeten (ook niet als ik het onder haar neusje houd, de geur zegt haar niets) en net heeft ze haar blaas geleegd op de vloer toen ik haar oppakte....
    IK zou haar graag volstoppen met eten, maar ik werk de hele week, praktisch gezien onmogelijk....ik durf haar niet eens alleen thuis te laten zo lang. Straks bel ik de dierenarts om raad.

10. Liene4

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet je al wat meer, heb je de dierenarts al gesproken ondertussen? Klinkt allemaal wel heel vervelend, in ieder geval veel succes!!

11. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Vervelend zeg!! Ik ben bij mijn kat ook nog altijd bang dat ie het weer terug krijgt. Met die medicatie weet ik nou ook al niet goed meer wat ik moet doen. Durf geen fouten te maken, want straks zijn die fataal.. Maar ik ben er nou ook niet zo'n ster in om de dierenarts te bellen. :blush:
    Het voer kun je het beste in zo'n spuit persen en dan echt in haar bekje stoppen. Of met een lepel heel zacht voer in haar bekje doen, want dan eten ze het wel op, zei de dierenarts bij ons. En ook met het water, dat moet je ook zo naar binnen spuiten, want dat is wsl de enige manier dat ze weer meer weerstand krijgt. Misschien de dierenarts eens vragen waarom ze geen fitergol heeft gegeven? Desnoods gebruik je het verhaal van mij erbij, want ik vind het zo raar, omdat de dierenarts bij ons zei dat dat het belangrijkste medicijn was voor herstel... Kan er niet iemand anders op haar passen in deze moeilijke tijd dan?? Dat lijkt me behoorlijk belangrijk voor 't herstel. Mijn kat had het ook niet gered als wij niet thuis waren, denk ik.

12. Sismo

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankje voor jullie reacties. Het gaat inmiddels beter met mijn kat. Ik ben gisteren met haar naar de dierenarts geweest. Die weet nog niet zeker wat er nou eigenlijk aan de hand is. Uit bloedonderzoek is wel gebleken dat ze een kaliumtekort heeft, daar heeft ze nu speciaal voer voor gekregen. Maar...hij zei dat het tekort eigenlijk niet zo groot was om het ziektebeeld te verklaren. Of ze nu is opgeknapt door de extra kalium (ook infuus gehad daarmee) of door de spuit dexerol is niet helemaal duidelijk. Dat moet de toekomst nog uitwijzen. Maar ik ben al een stukje positiever, ik dacht echt dat ik met een leeg kattemandje thuis zou komen gisteren....
    Groet! Sismo

13. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Fijn dat het beter gaat. :smiley: Vind het echt fijn om te horen. Want ik kan me voorstellen hoe groot je angst dan is. Wel raar eigenlijk. Je zou haast denken dat er wel wat meer met dat beestje aan de hand was/is dan alleen zo'n hersenbloeding..
    Ik hoop dat het nog wel uitgezocht kan worden wat er nu exact is, want dat kan ook wel even fijn zijn.. Sowieso om de juiste behandeling te geven die goed zal aanslaan.

14. Sismo

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat nog steeds goed, alleen heeft ze door de medicijnen (Dexoral) zóóóveel eetlust, dat ik een beetje kierewiet van haar word :confused: Steeds als ik opsta denkt ze "Jippie! Eten!".... Ik vraag me wel af waarom het nu goed gaat, door de Dexoral? Als dat zo is, hoe lang moet ze die dan slikken? Of door het kaliumdieet? Dat laatste hoop ik eigenlijk, dat is beter hanteerbaar! En een stuk gezonder, die pillen hebben nogal wat bijwerkingen!

15. Al87

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat had een paar maanden geleden vrijwel zeker ook een hersenbloeding gehad.
    Hij schoot plotseling vanuit zijn stoel en rende hard door het huis (met een tumor aan z'n poot :pensive: ) en viel regelmatig om.
    Ik dacht dat het afgelopen was.
    De volgende dag waren de verschijnselen minder en de dag erna verdwenen.
    Ik hoop echt voor jou dat hij er weer bovenop komt.

16. Sismo

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Is hij nu weer helemaal de oude? Wel schrikken hè, ik dacht ook dat het haar einde was, ik vond het daar nog lang geen tijd voor! :wink:

17. Al87

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Na 2 dagen was althans de hersenbloeding voorbij.
    Hij had nog meer ouderdomskwalen, zijn lichaam rammelde aan alle kanten.
    Toch probeerde hij alles nog maar het ging echt niet meer.
    Afgelopen zaterdag heb ik hem in laten slapen, en zo een langzame pijnlijke dood bespaard.
    Het was en is misschien wel het meest trieste moment uit mijn hele leven, alhoewel het veel erger had kunnen eindigen.

18. Sismo

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een moeilijke beslissing....maar waarschijnlijk de goede.... Ik leef met je mee. Was hij al erg oud? Sterkte!

19. Al87

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    20 jaar en 4 maanden, Bedankt voor je medeleven !

20. flappie2003

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo, dat is een behoorlijke leeftijd zeg!! Gemiddeld worden ze toch maar rond de 13? (Dacht ik?). Maar hoe dan ook blijft het zeer triest idd. :pensive: En ik leef ook met je mee! En zeker na zo'n lange tijd zal de klap wel groot zijn, je hebt zoveel tijd samen doorgebracht.

Het scheelt misschien dat mijn eigen kat nog maar rond de 6 jaar is, waardoor hij wel redelijk sterk is.. Zowel jongere en oudere katten zijn wsl het meest vatbaar, net zoals bij de mens.

Enne @ Sismo: Die Dexoral, wij moesten daarvan gewoon het kuurtje afmaken, dus hoeveel pillen er op de strip zaten. Wij mochten het op een gegeven moment ook afbouwen, waardoor we het niet meer elke dag gaven, maar meer verspreid. Het waren in totaal maar 10 pillen.. Maar ik vind het nog steeds raar dat de dierenarts jou geen Fitergol heeft gegeven, want dat was het belangrijkste middel ter voorkoming van een 2e hersenbloeding en die moeten wij nu dus nog 8 dagen volhouden (kwam ik gisteren achter), en verspreid, 2 tot 3 keer per week. Dus daar zitten we nog zeker zo'n 2 a 3 weken aanvast. Dat waren enorm dikke pillen, waarvan hij in het begin een halve per dag moest krijgen. En nu dus 2 tot 3 halven in de week, die je met water moet mengen.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Iris2101
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    2.750

Deel Deze Pagina