Help

Discussie in 'Katten' gestart door ezra, 8 okt 2014.

1. ezra

ezra Snuffelaar

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo kattenkenners en liefhebbers. Ik heb dringend hulp nodig met het volgende (lang verhaal). Mijn Burmees Ezra van 8 jaar heeft al vanaf het begin wat kleine problemen. Onder andere verstopte traanbuisjes en een wat zwakke constitutie. Een aantal jaren geleden kreeg hij opeens een explosieve uitscheiding in het oor. Donker van kleur, niet stinkend. De toenmalige dierenarts (in Chili) meende dat het om oormijt ging. Kuur gehad en het leek over te zijn. Een jaar later hetzelfde, andere Chileense dierenarts met ook de conclusie oormijt en weer een kuur. Aan de dierenarts al laten weten dat wij twijfelden of het wel om oormijt ging. Vaak ging en gaat de afscheiding gepaard met donkere stroperige uitscheiding uit de ogen.
    Lage tijd is het redelijk goed gegaan. Op en af klachten met de neus en de huid. Dat kwam steeds weer goed. We wonen inmiddels in Hongarije. Begin van dit jaar begon het niezen behoorlijk toe te nemen en zo ook de donkere afscheiding in het oor. Om de dag schoonmaken van de oren gaf geen verlichting.
    We zijn naar een Hongaarse dierenarts gegaan en ook deze dacht aan oormijt. De oren zijn schoongemaakt en zij heeft Ezra met een antibioticum geïnjecteerd. Ook kreeg hij een vloeibaar AB voor mensen waar Ezra heel heftig op reageerde. Schuim op de bek en rondhollen als een gek. Klachten werden even wat minder maar snel werd het erger dan daarvoor. Niezen en benauwdheid werden erger, zijn oren erger en hij kreeg klachten aan zijn huid. Plukken, bijten en behoorlijk likken. Het gebied op zijn buikje bij de tepels werd wat kaal en er kwamen vreemde rood gevlekte plekken.
    Begin juni maar weer een andere dierenarts geraadpleegd. Deze heeft een injectie met een pillenkuur van 8 dagen van Enroxil voorgeschreven voor de ontsteking in de luchtwegen met daarnaast Aurizon voor de oren 2 x pd een ruime druppel, Voor de plekken rond de tepels kreeg hij een speciale creme en voor de huid een speciale shampoo tegen een droge vacht. Even leek het oké, hoera. Helaas was het begin augustus weer mis voor wat betreft de huid en de oren. De huid had heel vreemde ribbels en het leek wel of zijn vel veel te ruim was geworden, of er onderhuids weefsel was verdwenen.
    Met het bijten, likken en krabben werd het niet beter en het is ons niet duidelijk of het om jeuk of pijn gaat. Overigens, om allergie uit te sluiten hebben we alles geprobeerd. Voedsel verwisseld (wel drie keer) wasmiddel verwisseld kattenbakkorrels verwisseld, water verwisseld (van kraan naar Britta filter naar flessenwater. Ik weet het wat dat betreft niet meer.
    Eind augustus is er een kweek gemaakt van het oorsmeer. Er bleek sprake te zijn van een bacterie (Staphylococcus aureus) en een schimmel (Malassezia pachydermatis). De dierenarts denkt dat de problemen met de huid voortkomen uit de oren. Deze keer heeft Ezra 10 dgn doxycicline 50 mg gekregen en Easotic ordruppels voor 5 dagen. Na een korte verbetering zijn we weer terug bij af. De oren zijn redelijk (om de drie dagen schoonmaken lijkt voldoende) maar de huis is verschrikkelijk. Het ziet er heel vreemd uit en het vel zakt steeds meer uit vooral bij zijn pootjes. Na de laatste keer wassen lijkt het ook verergerd. Het lijkt net of hij niet kan velen om op zijn pootjes te staan of te lopen. Als hij bij ons ligt is hij heel rustig. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? We willen het mannetje niet wéér belasten met antibiotica. Heeeeel erg bedankt voor alle hulp.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Aggut, wat heeft hij al meegemaakt :pensive:

Om heel eerlijk te zijn gaat dit mijn kennis te boven. Halverwege dacht ik aan 'gewone allergie voor iets', maar later bleek er toch ook schimmel en bacterie gevonden te zijn.

Het enige dat ik nog kan bedenken is op zoek te gaan naar goede dierenartsen. Geen idee hoe goed het niveau is in de diverse landen, maar als je daaraan twijfelt zou ik informeren of je een telefonisch consult kan doen bij een dierendermatoloog.

Sterkte en heel veel beterschap voor Ezra!

3. ezra

ezra Snuffelaar

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je voor je antwoord. We gaan uiteraard kijken of we een goede dierenarts kunnen vinden. Ook een goed idee van je om een telefonisch consult te vragen, al kan men natuurlijk zijn huid niet onderzoeken. Mocht er iets uitkomen dan laat ik het even weten. Overigens zijn verdere suggesties van harte welkom.

4. Akarana

Akarana Dierenliefhebber
    Magazine auteur

Lid geworden:
    3 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    19
    Hallo Ezra,

ik heb met mijn kater Anaoen ook heel veel problemen gehad en hij heeft in zijn eerste levensjaar heel veel op bezoek geweest bij de dierenarts en uiteindelijk heb ik voor hem een oplossing gevonden bij een alternatieve dierenarts. Zijn verhaal kun je hier lezen: Homeopathie | Dierenforum
    Het probleem met een lang verhaal is dat je highlights vertelt of details vergeet omdat je er al zo lang mee bezig bent. Hopelijk zijn er al andere testen gebeurd dan enkel het oorsmeer controleren (foto's, bloed, oogvocht, biopt). Een bijkomend probleem is dat ik de medische mogelijkheden in het buitenland niet ken en ik dus niet weet of je dezelfde opties hebt.

Ik ben uiteraard geen dierenarts maar werd niesziekte overwogen? Er zijn gradaties in chronische niesziekte en de secundaire infecties daarbij werken ook op oog, neus en oor.
    Misschien is er sprake van een kleine vergroeiing of afwijking die hem zoveel problemen bezorgt.
    De bijkomende problemen met de huid kunnen verwant zijn aan het oorspronkelijk probleem, maar kunnen ook een nieuw probleem zijn zoals bijvoorbeeld allergie aan de medicatie of zelfs een stressprobleem zijn. Het moet voor hem ook geen pretje zijn :pensive:.

De dierenartsenpraktijk waar ik ga, heeft een dermatologe waar ze op beroep kunnen doen. Ik zou zowel van hen als van die alternatieve DA de website kunnen bezorgen, maar ik vrees dat beiden de kat zullen willen onderzoeken.

Welke diagnose stelde de DA in juni en werden er nog andere zaken getest?

Groeten
    Aka

5. ezra

ezra Snuffelaar

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0

6. ezra

ezra Snuffelaar

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Aka, bedankt voor je uitgebreide antwoord. De diagnose in juni was dat de huidproblemen voortkwamen uit de bacterie en schimmel in het oor. Dat is ook in augustus door de dierenarts aangehouden. Het vervelende is dat de klachten na de verschillende antibiotica kuren en de middelen tegen de problemen in de oren steeds weer terug zijn gekomen. Het lijkt er ook op dat de klachten steeds erger werden. Afgelopen maandag zijn we naar een Spaanse dierenarts hier op ons vakantieadres geweest. Er zijn huidmonsters genomen en een schraapsel van de huidkorstjes. De haarzakjes waren gezond en er was gelukkig ook geen sprake van een organisme zoals mijt.
    Vervolgens heeft hij een nieuwe generatie antibiotica injectie gekregen (twee weken werkzaam) en een injectie met een steroïde. We gaan over twee weken kijken of de klachten wegblijven. Zo niet dan kan er sprake zijn van Atopie. Dan wordt het heel lastig omdat het moeilijk vinden is wat de oorzaak is van een auto immuun reactie. De arts zal in dat geval een biopsie van de huid nemen om te kijken of er een afwijking is te vinden waar een medicijn voor kan worden gegeven. We hopen heel erg van niet want het kan heel vervelend voor ons mannetje worden. Ik ga ook eens kijken bij het homeopathische deel op de site. Hopelijk komt het helemaal goed met hem. Hartelijke groeten, Ellen.

Laden...

Deel Deze Pagina