Gezonde poes plast op bed

Discussie in 'Katten' gestart door lvdassem, 4 dec 2007.

1. lvdassem

Lid geworden:
    4 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn lieve poes plast regelmatig op ons bed. We worden er radeloos van. Ze is al onderzocht door de dierenarts, maar volledig gezond. Voor de zekerheid wel speciaal dieet tegen blaasgruis.
    Maar ze blijft het doen. Nu had ik afgelopen weekend plastic op bed gelegd en heeft ze het daarop gedaan. Daarna heb ik haar overdag en 's nachts opgesloten in de badkamer met kattenbak. En gisteravond plast ze toch weer op bed.
    Ik weet het niet meer. Ze heeft het nooit gedaan en toen is het af en toe op het tapijt begonnen. Nu het tapijt weg is doet ze het dus op bed. Help!

2. Masja

Lid geworden:
    20 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Haai,

Het lijkt dan wel op een gedragsprobleem mijn kat deed het ook vaak gewoon plassen in huis :-&

Mijn kat deed dit vaak als soort van wraak actie nu gelukkig niet meer.
    Is je poes vaak alleen? Ben jij vaak van huis?

Want ik ben erachter gekomen als ik een paar dagen van huis was dan ging mijn kat protesteren en ging hij gewoon ergens plassen als ik het niet zag. ook al paste dan een vriendin op mijn katten. en waren de kattenbakken gewoon helemaal schoon.

Mijn kat is ook helemaal door de dierenarts nagekeken voor de zekerheid krijgt hij ook speciaal voer voor zijn blaas want er was lichte vorm van blaasgruis.

Toen hij het speciale voer kreeg heeft hij het nog een paar keer gedaan maar nu lijkt alles goed ik vind nergens meer in huis plasjes van hem.en ben ik nu ook vaker thuis dan voor heen. :dancer:

Groetjes Masja

3. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, wat masja zegt, kan heel goed een oorzaak zijn, maar het kan ook zijn dat ze het gewoon fijn vindt om op een zachte ondergrond te plassen. Heel meoilijk om af te leren....

4. lvdassem

Lid geworden:
    4 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik snap dat het lastig is. Ik heb geprobeerd haar te straffen, maar dat werkte ook niet. Gisteravond heb ik haar extra aandacht gegeven en toen kwam ze ook bij me liggen en had geen interesse meer voor de slaapkamer.

We werken inderdaad alletwee full-time en zijn 's avonds vaak thuis. Dat is ook de reden dat ik nog een poes erbij heb genomen uit het asiel. Ze kunnen het ook erg goed vinden samen en missen elkaar ook.

We wonen in een appartement, de slaapkamer is dus naast de woonkamer erg makkelijk dus.
    We wachten het maar af.

5. Masja

Lid geworden:
    20 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik werk ook fulltime en heb zelf 3 katten dus je zou zeggen ze hebben elkaar....
    iedergeval:

Succes ermee en hopelijk stopt het!!

Groetjes Masja

6. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Straffen is sowieso niet de oplossing op dit op te lossen... En een kat doet dit echt niet om je te pesten!

Het kan inderdaad goed zijn dat ze teveel alleen was en het helpt door haar meer aandacht te geven.
    Maar denk ook aan dingen als de plek waar de kattenbak staat, het aantal kattenbakken dat je hebt, de bezigheden die ze heeft als ze overdag alleen thuis is, hoe weet je zo zeker dat beide katten het goed met elkaar kunnen vinden?, wanneer is het begonnen en is er toen iets gebeurt/veranderd in het huis, enz enz...

7. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Slaapkamerdeur dichtdoen zodat je kat daar niet meer kan komen en op verschillende plekken zeil en dan oude handdoeken neerleggen. Zodat je kat daarop kan gaan plassen als je hier niks aan kan doen zoals LenM al zei.

8. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Als je er echt niets aan kan doen kan je het misschien zo aanpakken.

Maar ik zou toch eerst de oorzaak proberen te achter halen en dat eerst proberen op te lossen dan er al meteen van uit gaan dat ze het gewoon fijn vindt. Want als het wel een teken van stress is is het toch beter dit op te lossen zodat de kat ook echt geen stress meer heeft dan alleen maar te voorkomen dat ze het niet op het bed doet.
    Er zijn ook een aantal kattengedragsdeskundigen in Nederland die je prima kunnen helpen.

9. lvdassem

Lid geworden:
    4 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Oké, heb je misschien een naam of e-mail adres waar ik moet zoeken.
    De afgelopen week zijn we haar al flink aan het verwennen met aandacht en tot nu toe werkt dat, want ze komt steeds meer bij mij liggen i.p.v. de slaapkamer.

Als tijdelijke oplossing gaan we wel de deur naar de slaapkamer terug plaatsen, die was er tijdelijk uitgehaald.

10. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
  11. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga het misschien nu op een hele andere boeg gooien. Onze katten zijn ook kerngezond en toen we verhuisd waren/zijn gingen ze opeens tegen de gordijnen plassen. Aandacht geven, spelen en weet ik veel allemaal wat... niets hielp. Ze deden het alleen bij de gordijnen, nergens anders tegen aan. We hebben ze laten helpen en nu is het over. Wellicht zou dat ook een reden kunnen zijn. Ze nemen dan de plaats gewoon aan als gewoonte en dat hoeft dus niet per definitie een gedragsstoornis te zijn.

12. Zaniematsu

Lid geworden:
    13 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo L,

De andere hebben het al genoemd, maar het kan niet voldoende gezegd worden : eerst urine onderzoek. Wanneer is de laatste keer de urine onderzocht?

Straffen helpt niet, opsluiten ook niet. Het zijn eerder manieren die het kunnen verergeren en de relatie tussen kat en mens niet goed doen.

Als je zeker weet dat het geen medische oorzaak heeft kan je het zoeken in stress of angst.
    Katten zijn zeer gevoelige roofdieren. Vaak is de oorzaak stress.
    Een paar tips die geen kwaad kunnen zijn :
    1) plaats een paar extra kattenbakken op verschillende plaatsen in huis
    2) plaats een feliway verdamper in het stopcontact in de ruimte waar de katten het meeste verblijven
    3) speel veel met de katten, met name 1 op 1 aandacht is waar heel veel katten heel positief op reageren
    4) als je brokjes geeft aan je katten kun je aan voedselverrijking doen. een artikel hierover is te vinden op http://www.kattengedragstherapie.nl

13. HanB

Lid geworden:
    21 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hadden ook een kat op oudere leeftijd (een jaar of 13) begon met de boel onderplassen. Ik heb ook onder plastic geslapen waar weer een laken overheen lag omdat ze op mijn bed pieste. De dierenarts kon geen medische oorzaak vinden.

Oplossing bleek uiteindelijk heel simpel. Het deksel van de kattenbak eraf.
    M'n man vond op internet dat oudere katten hun eigen plas soms vinden stinken en dat ze daarom niet meer op een dichte kattebak willen plassen. Wij hebben hier altijd twee bakken gehad met kap erop. Nu is van 1 ervan die kap eraf, en Kruimel ging inderdaad daarna altijd op de "open bak" en plaste niet meer in huis. Ze is 18 en een paar maanden geworden en was de rest van haar leven zindelijk. Ze was zelfs zo zindelijk dat ze zelfs een haarbal in de kattenbak uitspuugde!!

14. Ailurophile

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Inderdaad, zulke 'kleine' (voor de kat groot :wink:) dingetjes kunnen al zoveel verschil maken!

15. Zaniematsu

Lid geworden:
    13 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook ik heb hier de meeste kattenbakken zonder deksel.
    Deze bakken worden het meeste gebruikt door de katten.
    Ik zie ook heel veel dat de katten de ene bak gebruiken om te plassen en de andere om te poepen. Beide zijn deze bakken zonder deksel.

16. HanB

Lid geworden:
    21 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    We hebben nu twee katten de oudste van 13 prefereert een bak met deksel en de jongste van 8 maanden gaat alleen op een open bak.

17. Samster

Lid geworden:
    14 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Mijn kat plast ook regelmatig op bed, ik heb nu maar weer besloten om de kat niet meer op de slaapkamer te laten. Met pijn in mijn hart want hij ligt er zo graag als we weg zijn maar ook juist als we er zijn.(hij ligt vaak boven mijn hoofd) Stomme vind ik in tegenstelling tot de verhalen die ik hier lees. Hij plast wel in de bak maar doet het in bed OOK waar wij bij zijn, en dat vind ik vreemd.
    We draaien wel wisselende diensten full time maar zijn afwisselend vaak wel thuis voor de poes.
    IK snap het niet meer....

Laden...

Deel Deze Pagina