Geen eetlust

Discussie in 'Beauty & Body' gestart door Sarii, 11 aug 2008.

1. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal,

Er is al vaker over gepraat op het forum, over te mager zijn.
    Heb al veel tips gekregen over dikker worden, maar hoeveel ik ook at, ik bleef hetzelfde gewicht behouden, elke dag opnieuw.
    Ik ben sinds vandaag 16 jaar, meet 1m72 en weeg maar 45 kilo.
    Een paar weken geleden ging ik naar de dokter en die zei dat ik als ik 20 was ik wel zo'n 50 kilo zou wegen, maar dat het nooit 60kg zou worden.

Sinds een week echter, heb ik geen honger meer.
    Het is heel vreemd, normaal eet ik 'normaal', na schooldagen zelfs echt veel.
    Het is een week geleden begonnen, ik had echt geen honger meer. Aan tafel at ik 1/5e van het 'warm middageten' terwijl ik daar normaal gezien dol op ben en met hopen verslint.
    Ik dacht eerst dat het eraan lag omdat ik mijn regels zou krijgen (die heb ik sinds zaterdag) maar mijn mama wees mij erop dat ik normaal bergen eet als ik mijn regels ga krijgen.
    Mijn maag bromt enorm, sinds vandaag nog erger dan de voorbije dagen, maar ik heb geen enkel hongergevoel, geen zin in eten.

Toen ik net op de weegschaal ging staan wees die 41 aan, ik hoop dat die gewoon stuk is want op een week tijd 4 kg afvallen is wel heel veel. Vandaag was ik jarig en heb ik exact één donut en één magnum gegeten... Mijn maag knort nu en voelt leeg vanbinnen, maar ik heb helemaal géén zin in eten... :flushed:

Is dit een eetziekte ofzo, ik snap er echt niets van... Ik vraag me af; wat is echt het minimumgewicht dat ik zou mogen hebben? Wanneer is het tijd om aan de alarmbel te trekken? Zijn er middeltjes om je eetlust te bevorderen?

2. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf pfeiffer en daar verdwijnt je eetlust ook van. Maar dat is het enige waar ik op kan komen want verder heb ik er geen verstand van.
    En van hitte kan je eetlust verdwijnen.

3. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Als je maag knort, maar je geen zin hebt om te eten, dan moet je jezelf gewoon verplichten tot iets eten.
    Als je echt wilt aankomen op een gezonde manier, dan is het zeer verstandig om naar een dietiste te gaan. Die kunnen je daar heel goed bij helpen.

4. Benedictus17

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ook 1,72 en ik weeg zo ongeveer 54 kilo en mensen vinden me nog steeds te dun blablabla. Dus een dietiste lijkt mee een prima oplossing. :smile:

5. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je een mixer hebt kun je ook smoothies maken met fruit en yoghurt, das niet echt eten maar er zitten genoeg vitaminen in.. Dat ging er bij mij tenimnste wel in als ik een periode geen eetlust had.

Het is natuurlijk niet genoeg voor de hele dag, maar het kan wel een aanvulling zijn op wat je eet.

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, das een goeie Sannuhw. Daarmee krijg je een hoop binnen, vult super maar vaak krijg je dat beter naar binnen als je geen eetlust hebt, dan bijvoorbeeld een boterham met kaas.

7. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi ik herken je probleem voor een gedeelte

Ik ben 1.74 en woog altijd rond de 50 kilo (toen was ik 20jaar)
    Ik ben toen die tijd ook naar de huisarts geweest en die snapte mijn probleem, maar hij zei dat het bij de bouw van mn familie hoort. Mijn vader en moeder zijn namelijk ook niet dik eerder mager. Maar de dokter zei tegen mij dat ik nooit meer dan 57 kilo zou gaan wegen. Ik kreeg toen een verwijzing voor een dietiste mee. Ik heb daar toen geen gebruik van gemaakt ik was gewoon te lui om contact op te nemen.
    Inmiddels na mijn 23ste ben ik behoorlijk aangekomen ik ben nu 24 jaar en zit nu rond de 60 kilo.

Mijn huisarts heeft mij toen die tijd getest op mijn schildklier is dat bij jou ook gebeurd? het kan namelijk zijn dat je schildklier te snel werkt waardoor je niet kan aankomen ondanks het vele eten. Dit kan vaak gewoon met medicatie verholpen worden.

Het kan ook zijn dat je momenteel veel stress hebt en dit kan ook veel invloed hebben op je eetgedrag. Ik weet helaas niet wat je bedoelt met regels krijgen. Maar het kan ook iets anders zijn wat jou toch onbewust stress bezorgt.

8. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankje voor jullie antwoorden!
    Regels krijgen ïs in België een ander woord voor ongesteld worden.
    Hier zit het inderdaad ook wat in de familie Solane, mijn broer is de enige die een 'goed' gewicht heeft. Mijn schildklier is niet getest, mijn zus haar schildklier wel en haar schildklier werkt te snel (zij is nog magerder dan mij).
    Gisteren had ik van de hele dag 2 donuts gegeten... Toen ik vanmorgen cornflakes at moest ik bijna kokhalzen.

Vanmiddag heb ik eindelijk eens terug wat meer kunnen eten, gewoon 'middag' aan tafel met de anderen. Hopenlijk blijft het nu weer de goede kant opgaan...

9. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke Sarii heb ik weer wat geleerd :wink:
    Maar misschien is het wel een idee om ook jou schildklier te laten testen, het zou goed kunnen dat jij het ook hebt.

Ben je de hele dag misselijk? Misschien kan je de tip van Sannuh proberen door smooties te drinken?
    Ik hoop dat je klachten van tijdelijke aart zijn en dat je snel weer op een goed gewicht zit

10. Benedictus17

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook altijd veel eet maar opeens ook niet zo heel veel trek heb in eten. Vooral tussen de middag.

11. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Idd de schildklier eens laten testen
    Dacht eerst dat je in de groei kon zitten, dan vermager je ook, maar als je al 1m72 bent zal je precies niet meer groeien
    Sport je veel?

Maar ik zit ook met zo ene probleem, alleen heb ik wel altijd trek, maar ik verdik niet, iedereen zegt ook dat ik te mager ben, maar ik vind/voel me eerder wat dikker...
    1m60 fzo en ongeveer 40 kilo

12. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja maar Kenzo, jij bent een jongen. Jongens die in de pubertijd zitten kunnen altijd veeeeeeeeeeeeel eten en geen gram bijkomen :wink:

Ik denk Sari dat je jezelf echt moet dwingen om toch te eten. Ook al heb je dat gevoel dat je moet kokhalzen. Hoe minder je namelijk gaat eten, hoe meer je maag zich daarop instelt. Dus dat schiet niet op.
    Dus tenzij je psychisch niet wilt eten (en dan spreken dus over ene eetstoornis of eetprobleem) is er verder geen rede waardoor je niet zou kunnen eten. Je bent lichamelijk gewoon in staat om te eten dus dat je nu geen eetlust hebt, kan mss zijn omdat je er zelf teveel druk op legt om wel te eten (snap je het nog? haha).
    Het feit dat je niet aankomt is weer een verhaal apart. Het kan idd liggen aan de schildklier en dat zou ik zeker laten testen. Maar volgens mij zorgt een schildklier-probleem er niet voor dat je eetlust over gaat :wink:

Zorg iig voor een vast eetritme. Eet 3x per dag op vaste tijden je ontbijt, lucnh en avondeten. Zorg voor 3 tussendoortjes (zoals fruit ofzo). Regelmaat zorgt ervoor dat je maag op gezette tijden eten verwacht en dan wordt het mss sowieso makkelijker om te eten. (maar dit geld dus alleen als je geen eetstoornis hebt, het mag duidelijk zijn dat het niet zo makkelijk werkt voor iemand die een eetstoornis heeft, daar moet eerst het psychische aspect worden aangepakt).

13. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Sarii hoe gaat het nu met je?

14. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ow sorry, ben het even uit het oog verloren hier te posten.
    Dinsdag kreeg ik nog geen hap binnen, steeds kokhalsnijgingen als ik probeerde te eten.
    Die nacht was echt vreselijk, het leek alsof mijn maag zichzelf aan het opeten was en ik kon maar niet in slaap komen, ik voelde echt een leegte en had overal pijn.
    Woensdag had ik terug een beetje honger en ben ik aan het eten gegaan, niet zoveel als normaal maar het ging toch alweer beter. Sindsdien gaat het elke dag wat beter met eten en eet ik toch al weer 3/4e van wat ik vroeger at.
    Wel heb ik veel last van buikpijn en mijn aan mijn gewrichten sinds die dinsdagnacht, maargoed dat zal wel overgaan.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie antwoorden en tips! Mijn schildklier zou ik inderdaad eens moeten laten testen... De 20ste augustus ga ik toch naar het ziekenhuis dus misschien kan ik het er dan even over hebben.
    Ohwja en ik doe trouwens niet aan sport...

15. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat vind ik wel erg snel gezegd van een dokter. Ik woog op jouw leeftijd ook iets van 45 kilo, heb als kind altijd ondergewicht gehad. Maar ik ben uiteindelijk door al mijn hormonen na mijn 18e toch heel wat aangekomen (ben nu 28 en weeg 62 kilo). Dus het kan echt nog wel goedkomen. :smile:

Zelf had ik zo weinig eetlust omdat ik erg onzeker was, gepest werd, thuissituatie was niet optimaal. En dat uitte zich via mijn maag, ik had destijds ook altijd buikpijn.

Als ik het zo lees WIL je wel aankomen, en is het dus geen eetstoornis zoals anorexia ofzo. Heb je veel stress of onzekerheid. Wordt je gepest of zijn er andere dingen waardoor je lichaam zou kunnen blokkeren? Het zou ook best iets lichamelijks kunnen zijn waardoor je weinig eetlust hebt. Ik hoop dat ze je in het ziekenhuis kunnen helpen. Het is toch wel iets wat ze verder moeten onderzoeken.

16. Melanie.

Lid geworden:
    24 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet aankomen wil niet altijd betekenen dat het slecht is. Mijn moeder kan eten wat ze wil, en eet ook het meest van ons allemaal (snoep, gebak.. het gaat er allemaal in) maar ze komt geen gram aan. Mijn moeder kreeg toen ook het advies eens een bezoek te brengen aan de huisarts, en ze heeft zo'n beetje alle (standaard)onderzoeken gehad die er maar zijn denk ik. Met haa schildklier was niets mis, en verder werd er ook niets gevonden.

Mijn moeder zou graag wat aankomen omdat haar gezicht dan wat voller wordt en ze er niet meer uitzet alsof ze niet voldoende eet, maar dat zal moeilijk worden..

Maar wat jij hebt lijkt me niet helemaal gezond, en zeker niet zoals je het beschrijft in je laatste post.. Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen als je onderzocht gaat worden.. Sterkte ermee.

17. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Is er inmiddels al meer bekend geworden in het ziekenhuis?

18. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Lief dat je er naar vraagt Essie. :smiley:
    Omdat ik naar het ziekenhuis ging voor een afspraak met een dokter die weinig met zulke onderzoeken te maken heeft (daar had ik op voorhand niet over nagedacht), is er van een onderzoek nog niets gekomen.
    Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat in zijn werk gaat, dus zal eens aan m'n zus moeten vragen hoe zij dat in der tijd gedaan heeft.
    Ik laat het jullie zeker weten als er iets bekend is. :smile:

19. Essie

Essie Dierenkenner

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoop dat het snel wat beter gaat. Hoe gaat het eten momenteel?

20. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik eet eigenlijk weer terug 'normaal'. Het niet-eten heeft maar en goede anderhalve week geduurd... Toen ik terug begon te eten zijn de verloren kilo's weer meteen terug bijgekomen en nu blijft het weer zitten op dat gewicht.
    Vind het vreemd dat die kilo's er zo snel weer bijkomen maar dat ik nooit meer bijkom dan dat...
    Maandag is het terug school en het zal nog afwachten zijn hoe het dan lukt met eten.
    Ik heb het namenlijk moeilijk om te eten in bij zijn met vrienden en kwam vorig schooljaar vaak met een volle boterhammendoos naar huis... Maar ik denk dat het nu wel zal lukken om dit gewicht te behouden.

Deel Deze Pagina