gebril hoek graven

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door gerbil<3, 26 nov 2011.

1. gerbil<3

Lid geworden:
    26 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

ik heb deze morgend voor het eerst gerbils gekocht en ze zitten nu in een aquarium van 80*30 en 40 hoog er staan 2 plateautjes in en ik heb een houten radje, een hangbrug tussen de 2 plateautjes, 2 houtmuurtjes, 10 cm bodembeddeking een knaagsteen, voerbakje, zandbakje en 2 wcrolletjes en een drinkflesje en hooi. van dat ze aankwamen tot nu is 1 van de gerbils in een hoekje (tegen het glas) beginnen graven en doet dat echt veel. op veel websites staat dat dat een teken van verveling is maar ik denk dat ik wel genoeg dingen in mijn kooi heb gezet. is dit gewoon omdat ze de kooi nog niet gewend zijn?

Bedankt.

2. elleneke

Lid geworden:
    16 okt 2010
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoi,

Dit is stereotyp graafgedrag, dat bij veel gerbils voorkomt. In het wild wonen gerbils in een kamer, die op een tunnelstelsel is aangesloten. Een gerbil die niet zo'n tunnelstelsel heeft, zal dit graafgedrag (vaak) vertonen. Dit is zo bij de meeste gerbils die uit de dierenwinkel komen, omdat ze daar sowieso veel te weinig bodembedekking hebben en dus geen tunnels kunnen graven.

Door vooral veeeeel bodembedekking te geven waar ze tunnels in kunnen maken (en wat ook stevig genoeg is om niet direct in te storten) kun je dit gedrag verminderen. Een gerbil die dit gedrag heeft vertoont, zal het wel blijven doen. Ook kun je zelf een tunnelstelsel maken... Maak dan meerdere tunnels, waar eentje van eindigt in een kamer waar ze kunnen slapen.

3. gerbil<3

Lid geworden:
    26 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    oke, bedankt. die houten muurtjes heb ik nu platgelegd, en daar hebben ze nu ook tunnels onder gemaakt. ik zal kijken of ze het morgen nog even veel doen. als ik de kooi schoonmaak zal ik er meer bodembeddeking in doen gemengd met wat hooi (op veel websites staat dat dat steviger is.)

nog bedankt! (moet ik misschien even een foto doorsturen van de kooi?)

de meneer in de dierenwinkel zei ook dat je een kleine apparte kooi kan maken, en daar veel bosgrond (humus) in doen waar ze ook veel in kunnen graven. maar is dat wel zo'n goed idee? en dan je gerbils er bevoorbeeld elke dag even inzetten.

4. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien kan je een kooi kopen en daaraan een bak aansluiten met een buis (ik heb zulke bakken voor knaagdieren al gezien in de winkel) het ene gedeelte kooi het andere voor gangen.

5. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
  6. elleneke

Lid geworden:
    16 okt 2010
    Leuk Bevonden:
    1
    Foto's van de kooi zijn natuurlijk altijd leuk!! Als je foto's hebt zou ik ze graag zien, altijd leuk om zelf inspiratie op te doen :smiley:

Een aparte kooi waar je ze af en toe in zet zou ik niet doen... Dan graven ze tunnels, maar kunnen ze er niet bij als ze dat willen. Ik ben trouwens bang dat je houten radje het niet lang vol gaat houden, gerbils zijn dol op knagen :wink: De knaagsteen zou ik uit de kooi halen, dit is niet echt goed voor gerbils.

Ik denk dat bodembedekking gemengd met hooi al een supergoede oplossing is. Zo kunnen ze inderdaad stevige tunnels maken en lekker graven. Wat mijn gerbils ook erg leuk vinden:
    - Lege wc- en keukenrolletjes
    - Velletje keukenrol (kunnen ze zachte, warme holletjes van maken)
    - Glazen pot (begraven, om hun holletje in te maken)
    - Doosjes om kapot te knagen (wel op inkt enz. letten)
    - Kartonnen buizen (bijv. waar vloerkleed omheen zit)

Als je ooit een andere kooi voor je gerbils wilt, kun je het beste op zoek gaan naar een tweedehands aquarium of eentje van glas (laten) maken. Dan heb je geen problemen met zaagsel dat uit de kooien wordt gegooid en je kunt het lekker volstoppen met bodembedekking. Ook is het vaak goedkoper dan een kooi uit de winkel en de kooi kan dan met evenveel plateaus gemaakt worden als je zelf leuk vindt.

Twee foto's van de kooi van mijn gerbils:
    Foto van vandaag... Onderaan zie je zo'n kartonnen vloerbedekkingsbuis, die hebben ze al helemaal kapot geknaagd. Verder een zandbadje en lekker veel graafmogelijkheid. Links onderin heb ik een glazen pot begraven, die is op de foto niet te zien... maar daar hebben ze een tunnel naartoe gegraven en de pot is helemaal gevuld met zaagsel en keukenpapier en daar slapen ze dus :heart_eyes:

Oude foto, zodat de grootte van de kooi wat duidelijker is (ik heb aparte gerbils, haha! :laughing: ). Tegenwoordig gebruik ik dus meer bodembedekking, waardoor ze bij mij niet echt meer in de hoeken graven.

7. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel erg mooi verblijf Elleneke! :smiley:

8. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
Laden...