Franse hangoren??

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Tanneleine, 25 nov 2004.

1. Tanneleine

Lid geworden:
    25 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,
    FF een vraagje, heeft er hier iemand ervaring met Franse hangoren?
    Ik ga er volgend jaar waarschijnlijk een kopen en ik zou graag wat meer info willen hebben.

Groetjes Tanneleine

2. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Nou, wij hebben vroeger jaren franse hangoren gehad en mijn ervaring: ik vind het persoonlijk het liefste konijnenras. Als ze als jong konijntje goed zijn tamgemaakt (wat eigenlijk voor elk dier geld) heb je op oudere leeftijd hele aanhankelijke dieren. Toen wij de franse hangoren hadden zat ik op de basisschool en middelbare school. Met die beesten kon ik heerlijk knuffelen en verhalen tegen vertellen. Als ze dan bij ons in de tuin losliepen gingen ze ergens heerlijk liggen (franse hangoren liggen altijd zo lekker, krijg je meteen zin om ernaast te gaan liggen) ging ik er meteen naast liggen, hele verhalen vertellen. En die beesten bleven dan ook liggen. Nou hebben mensen dit natuurlijk ook bij andere konijnenrassen maar het is nu eenmaal zo dat een franse hangoor een rustiger ras is dan een dwergkonijntje.
    Het is een vrij groot ras en zijn oorspronkelijk gefokt (en nu nog soms) voor het vlees. Het is geen konijn dat je vaak kunt oppakken, daarvoor zijn ze gewoon te groot. Maar knuffelen kun je er heel goed mee.
    Wat eigenlijk voor alle konijnen geld, maar vooral voor zo'n groot ras als de franse hangoor is dat je ze niet in een kooi kunt houden. Ze moeten een flinke ren hebben. En naar mijn mening is het beter om 2 konijnen te houden, maar daarover heeft iedereen zn eigen mening.
    Veel problemen hadden wij niet qua ziektes. Wat soms wel eens voorkomt bij grote rassen is dat ze een beknelde zenuw in de rug kunnen hebben. Daardoor raakt de achterhand verlamd. Maar in al jaren is dat bij ons pas 1 keer gebeurt en hoe dat is gekomen weet ik nu nog niet. Soms worden ze wel eens verkouden, maar dat is dmv een simpel antibiotica makkelijk op te lossen.
    Verder zou ik je nog adviseren om een franse hangoor bij een fokker te kopen. In de dierenwinkel verkopen ze vaak ook hangoren maar dit zijn meestal hangoordwergen. Alhoewel deze dieren ook heel leuk zijn, zijn ze een stuk kleiner dan de franse.
    En gewoon op internet rondneuzen of in de bieb voor meer informatie.
    Veel plezier met je Franse Hangoren, het is echt een ras waar je helemaal verliefd op wordt. Hopelijk heb je iets aan mijn informatie.
    Groetjes Femke

3. Muizengek

Lid geworden:
    24 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat de meeste erg grote rassen die ik ken over het algemeen rustiger zijn als kleinere konijnen, wat jij beschrijft had ik met 3 vlaamse reuzen.
    Echt superbeesten waren dat :smiley:
    Natuurlijk zijn er voor alles uitzonderingen dus zullen er ook megarustige kleine knuffelkonijnen zijn en grote zware konijnen die helemaal niet zo rustig zijn..

4. Eline89

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Sinds een paar maanden heb ik ook een Franse Hangoor en het zijn echt geweldige beesten! Ik wilde er eigenlijk maar 1 om een beetje verschillende rassen te houden, maar nu er een ander konijntje is doodgegaan neem ik er toch weer 1 bij :blush:.

Hoe groter het ras, hoe rustiger de konijnen, zeggen ze wel eens. Hier geldt het ook: vergeleken met mijn leeuwenkopje is dit echt een rustige sul, maar verschrikkelijk lief! Zodra je de ren binnenkomt komt ze aangerend en likt ze m'n hand :heart_eyes:

Als je besluit een Franse Hangoor neemt zou ik inderdaad er een bij een fokker halen. Er zijn ook veel kruisingen van Franse Hangoor x klein konijn, waardoor het beestje ook z'n lieve karakter voor een deel verliest.

5. Moos

Lid geworden:
    7 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Franse hangooren zijn echte sulletjes heerlijk gewoon.
    Wij hebben er ook een en ze is nu 1 jaar oud en ik zou noit meer anders willen.
    Wij heben haar samen met en dwerghangoor in een grote kooi van twee verdiepingen en ze loop iedere dag toch wel minstens een uur los.In de zomer de hele dag en ze wijk echt geen seconde van je zij.Soms wel erg lastig hoor met bijvoorbeeld de was ophangen.

Ik ben toevallig vandaag bij een kleindierententoonstellen geweest en daar kun je hele leuke kopen ook te betalen doordat ze een onvoldoende hebben maar als je niet wil fokken dan is dat totaal niet erg.

Ik had eigenlijk ook een vraag aan de franse hangoor expers hoe zwaar moeten ze gemiddeld zijn en hoe lang moeten de oren zijn.

Groetjes Moos

6. Moos

Lid geworden:
    7 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Oja op mijn profiel staat Charlie onze franse hangoor.

7. Eline89

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben geen expert, maar dit weet ik toevallig wel :wink:. Het minimum gewicht om mee te doen aan een tentoonstelling is 5 kg. Volgens mij is ongeveer 6 kilo het maximumgewicht. De oren moeten tussen de 38 en 45 centimeter zitten, het beste is ongeveer 42.

8. Moos

Lid geworden:
    7 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey hartstikke bedankt!!
    Ik ga morgen gelijk meten en wegen ben benieuwt of het een betje overeen komt!

Groetjes Moos

Laden...

Deel Deze Pagina