Fokken van rashonden.(dilemma)

Discussie in 'Honden' gestart door xxdesireexx, 21 feb 2013.

1. xxdesireexx

Lid geworden:
    22 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Halllo! Ik ben Desiree en ik zit momenteel in mijn laatste jaar van mijn opleiding paraveterinair (dierenarts assistente)

Er is een afstudeer opdracht voor ons verzonnen. En dan is een dilemma kiezen uit onze sector en deze dan uitwerken. ik heb even wat meningen/ideeën/tips nodig om dit dat eventueel aan toepassen of jullie mening toe te voegen in mijn verslag.

Mijn dilemma luidt:
    Willen wij nog wel doorgaan met fokken van bepalen honden rassen?

Ik bedoel hiermee, de zieke rashonden. Deze hebben bijvoorbeeld last van;
    HD/ED
    Kanker
    Te kleine scheldel
    Ademhalingsproblemen
    En zo zijn er nog wel meer problemen.

Willen we dan nog wel door fokken met deze dieren? Waarom zetten wij geen zuiver ras voort?

Het plan om niet meer door te fokken met deze dieren.
    De honden moet een gezondheid verklaring hebben van de dierenarts. En eventuele stamboom.
    Als deze geen stamboom hebben moeten deze worden gecastreerd worden, zodat er niet verder mee gefokt kan worden.

Als er bij controle bij de dierenarts blijkt dat ze die geholpen is. Moet de dierenarts dit melden, en kan de hond in beslag genomen morgen

2. kara

kara Dierenfanaat

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    17
    Ik ga voor wel fokker maar dan alleen met gezonde honden. Die natuurlijk raszuiver zijn, goedgekeurd zijn voor de fok, aangesloten bij een rasvereniging, natuurlijk een stamboom moeten hebben.

Waarom zou je dan niet met een hond mogen fokken ?

Maar praat je nu over bepaalde honden rassen of over alle honden rassen ?

3. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Lastige stelling. Laat ik een paar punten aangeven die naar mijn idee een probleem vormen:

1. Een rashond zonder stamboom: hoe maak je onderscheid tussen boomloze rashonden en onherleidbare mixjes? Een (vaak gezonde) boerenmix lijkt op een chi x Jack Russel. De boerenmix zal bij kruising vaak weer sterke hondjes geven, terwijl de chi-mix bij kruising weer een typisch dwergje op kan leveren.

2. Honden verplicht laten helpen. Het castreren heeft een grote invloed op de hormoonhuishouding. Dit kan gewenst zijn (oa minder kans op melkkliertumoren of minder dominant gedrag), maar ook ongewenst (meer kans op andere soorten kanker, extra onzekerheid bij onderdanige hond, onhandelbare vacht bij langharige honden). Een ongeholpen teefje zal bij de juiste baas echt niet gedekt worden :wink:

3. Het uitsluiten van elke drager van een ziekte. Van een aantal ziekten kan inmiddels genetisch worden vastgesteld wie de dragers zijn. Als al deze honden per direct niet meer mogen worden ingezet, dan blijft er een zeer kleine genetische pool over en zullen er nieuwe ziektes gaan ontstaan. Door ZORGVULDIG om te gaan met dragers kan in een langzamer tempo de kwaal uit de populatie gefokt worden en blijft de diversiteit beter behouden. Overgens zijn er ook kwaaltjes die juist gewenst zijn in een ras, zoals de kleur Blue Merle. Met de huidige populariteit zowel binnen als buiten de rashonden maak ik me echt zorgen over de sukkels die twee honden van deze kleur met elkaar zullen kruisen :pensive: Heterozychoot is het een mooie kleur, maar homozychoot krijg je misvormde hondjes.

Er zijn naar mijn idee een paar rassen die helemaal mogen stoppen met het uitgeven van stambomen. Ik zie in het ideaalplaatje dat voor zo'n ras wordt voorgeschreven namelijk geen gezonde hond meer. Andere rassen (zoals bijvoorbeeld de King Charles) hebben een paar eigenschappen die de moeite van het redden waard zijn en die zou ik graag (eventueel met hulp van een ander ras) snel weer gezond willen zien worden.

Wat ik vooral mis in de huidige showcultuur is de link met het doel van het ras. Een mooi plaatje is leuk, maar een herder moet vooral kilometers lang kunnen drijven, een speurhond moet met de neus op de grond kunnen rennen zonder over de oren te struikelen en een huishond moet een stabiel karakter hebben en tot op hoge leeftijd speels blijven.

4. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Rassen moeten verder blijven worden gefokt.
    Maar men moet de ziekten uit het ras trachten te fokken, door alleen met de gezondere honden of de honden zonder afwijking verder te fokken.
    Ze zullen dan misschien niet de juiste maten hebben maar ze zullen het wel leuker en gezonder hebben als dier.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. FoxZillah
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    1.089
  2. Minnie-muis
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.024