een puppy zindelijk maken op een appartement. ...

Discussie in 'Honden' gestart door elke van acoley, 31 aug 2007.

1. elke van acoley

Lid geworden:
    31 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    hey allemaal,

Wij wonen op een ruim appartement met een terrasje op de eerste verdieping. Sinds kort hebben we een puppy van ongeveer 11 weken (een lieve westie).
    Nu heb ik in het verleden genoeg schatjes zindelijk gemaakt... daar niet van... maar toen woonde ik nog bij mijn ouders en die hebben een grote tuin. Nu woon ik op de eerste verdieping in het centrum van ons dorp.
    Twee straten verder (+/- 8 min te voet van onze deur) is er een groot grasveld waar we haar natuurlijk meerdere keren per dag uitlaten en waar ze naar hartelust kan ravotten. Het probleem is dat ze dààr zelden iets doet. Als we dan thuiskomen is het eerste wat ze doet... je kan het al wel raden... haar behoefte doen.
    Hebben jullie tips voor mij? Het is van nature een heel proper beestje... maar ze moet natuurlijk de kàns krijgen he.... HELP

Elke

2. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Elk uur naar buiten gaan en wachten tot ze wat gedaan heeft. Dat goed belonen en alles wat binnen gebeurt negeren. Dus altijd na het eten, spelen, drinken, slapen en wat je maar kan bedenken naar buiten meenemen.

3. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Mijn moeder leert Salina dat ze ook op de krant op balkon een plasje mag doen. Dat is veel dichterbij dan het veld aan de andere kant van het parkeerterrein 3 verdiepingen lager :wink: Het plan is dat ze (als groot is) meerdere keren per dag echt naar buiten zal gaan, maar de nachtronde op de krant doet. De flats zijn namelijk geen fijne plek om als vrouw alleen door de nacht te lopen :confused:

Succes met zindelijk maken!

4. La Sigritta

Lid geworden:
    4 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    James mocht hier ook plassen in de goot op mijn balkon. Mijn tante zette een grote bak met wat gras in waar hij in mocht plassen op het balkon. Je kan toch bijna onmogelijk elke paar uur met hem de straat op!
    Ik ging met James vier keer per dag de straat op in het begin en de rest leerde ik hem aan dat als het echt moest, hij in de goot mocht gaan. Nu doet hij dat bijna niet meer.

5. elke van acoley

Lid geworden:
    31 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    jeffy,

ja, dat probeer ik te doen. Maar ik mag zo lang en zo dikwijls als ik wil buiten zitten met haar... ze wacht tot ze binnen is tenzij ze zich echt niet kan inhouden. Zo zat ik BV zaterdag anderhalf uur buiten met haar (het was lekker weer). Niets.... tot ze binnenkomt...
    Zondag... lang in het bos gezeten... niets... tot ze thuiskomt. En tijdens alle kleine wandelingetjes... net hetzelfde verhaal.

Nu zijn we begonnen met een soort van hondentoilet te maken op het terras (zindelijkheidstrainer van savic). En dat begint ze toch te doen. Ale, ze gaat er nog niet uit zichzelf naartoe ... maar doet het toch goed als ik haar op het terras zet... (integenstelling tot gewoon buiten). Ze krijgt natuurlijk telkens een klein stukje koek. En DAT kent ze al goed hoor... telkens als ze het juist doet... zit ze me te bekijken en blaft ze eens met een expressie van "kom, waar blijft die koek!" :smiley:

Dan is er in feite nog een probleem... ze is braaf als ik haar even alleen laat (jankt niet ofzo)... maar ze doet niets moeite om "zich in te houden". Ze doet haar behoefte gewoon in haar bench als ze moet. (Ook al ben ik gewoon maar vijf min nr de bakker). Ze doet het niet in haar nestje, maar er mooi naast... Hoe maak ik het haar in godsnaam duidelijk dat ze moet wachten tot ze naar het terras kan gaan? Vijf minuutjes naar de bakker is toch echt niet zo lang? En ik heb voor ik naar de bakker trok nog tien minuten met haar op het terras gezeten... toen was er niets.
    Ik ben er bijna zeker van dat het niet is omdat ik haar alleen laat. Ze is dat al vrij goed gewoon. Als ik terugkom, zit ze telkens braaf in haar nest.
    Ze plast trouwens ook in haar bench als ik thuis ben en er haar even in heb gezet... luca gaat bv in bench als we eten. dat is een goede gewoonte geworden die ook voor haar aangenaam is... als wij gaan eten, krijgt ze ook iets lekkers en gaat ze zonder problemen in haar bench. De bench staat natuurlijk in de woonkamer. En ze mag er onmiddellijk na het eten terug uit natuurlijk. Voor ik er haar inzet probeer ik haar eerst iets te laten doen buiten of op het terras...
    Ze doet dat niet met opzet denk ik (protest ofzo), maar weet gewoon niet dat ze zich even zou moeten inhouden. (of eens blaffen of janken als ik thuis ben bv met het eten).

jongens toch, t is zo n lief beestje... maar die zindelijkheidstraining...

elke

6. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Elf weken is nog zo jong. Waarschijnlijk kan ze de plas gewoon nog niet ophouden. Ik zou gewoon doorgaan met de zindelijkheidstraining, het kwartje gaat vanzelf wel vallen :wink: Sommige honden zijn pas zindelijk als ze een half jaar zijn, of nog later.

7. elke van acoley

Lid geworden:
    31 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    :blush: vandaag heeft die schat van me zelfs in haar eigen nestje gedaan... dat doet ze anders nooit.

Het ging zo... mijn vriend stond op en is met haar naar het terras gegaan en heeft daar een kleine tien minuten met haar buiten gezeten. Maar ze had helemaal gn interesse en gaf ook helemaal niet de indruk iets te moeten doen... dus dacht mijn vriend... dan ga ik haar uitlaten en wandel nr t grasveld... Dus hij heeft haar heeeel even in haar benchke gezet. Echt... minder dan één minuut ... mijn vriend ging net een trui of zo aandoen... en tijdens die minuut heeft ze de grote behoefte in haar nest gedaan. Mijn vriend kon er niet mee lachen. Enfin, het zij zo... maar dit lijkt me toch niet normaal. Ik ga vanavond naar de dierenarts, ik moet er toch even langs voor haar oortjes... ze heeft namelijk veeel te veeel oorsmeer.
    S nachts doet ze dit nooit... iets doen in haar eigen nest... dan slaapt ze naast mijn bed en als ze onrustig wordt, sta ik op voor haar. Dat gaat al een tijdje goed zo...

8. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar, als ik het goed begrijp, de hond zit altijd in de bench? Zelfs als je vriend een trui aan gaat trekken ?!

En als je heel die bench nou eens weg laat, plast ze in huis zelf ook?
    Wat Jeffy zegt, de hond is nog erg jong. 11 Weken is wel erg vroeg om te verwachten dat je hond zindelijk is.

9. elke van acoley

Lid geworden:
    31 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    nee nee nee, de hond zit verre van altijd in haar bench. Hij had net ervoor met haar op t terras gezeten (we hebben daar zo n soort hondentoilet gemaakt), maar ze gaf niet t minste de indruk dat ze moest ofzo... zat in de krant te bijten en zijn tenen :-)... dus besloot hij te gaan wandelen met haar. Maar omdat ze dus nogal gemakkellijk in huis doet, zette hij haar een minuutje in de bench om een trui aan te doen (in de veronderstelling dat ze niet zo snel in haar nest zou doen). Maar tijdens die minuut in de haar nest was het dus al gebeurd....
    Nee, ze loopt veel vrij los. Er zijn wel een paar regels... zo gaat ze bv als wij eten een half uurtje in de bench. Ze krijgt dan zelf ook iets lekkers en ze kent dat al goed (bench staat in woonkamer).

De bench weglaten zou ik percies niet doen... ze kruipt daar soms ook vanzelf in met deurtje open enzo...
    Ze plast zeker en vast ook in huis... dat was juist de reden dat hij haar dus even in haar nestje zette. (met de bedoeling dat ze dus ne minuut later buiten kon gaan en hij de kans zou hebben haar te belonen).

Deze ochtend heeft ze trouwens weer n plasje (euh... zeg maar plas :-) ) gedaan in haar nestje. Ze heeft er maximum tien minuutjes ingezeten... ik voelde me niet zo lekker en moest écht naar t toilet... dus ik kon haar niet in t oog houden.

Ach ja, ze is idd nog jong... en voor mij is ook niet zo een probleem... de ongelukjes opruimen... het is meer mijn vriend die dat allesbehalve vindt...
    Tzal wel beteren zeker...
    Ik vind het ook niet erg dat ze regelmatig iets in huis doet... maar dat ze in haar nestje doet terwijl ze er toch echt niet lang inzit... daar maak ik me toch wel wat zorgen in hoor

10. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom moet zij in haar bench als jullie eten? Op deze manier gaat de hond, ondanks de beloning, de bench toch zien als strafmiddel.

Ik krijg steeds meer het idee dat de hond uit protest in de bench plast. Weet je zeker dat het in huis plassen geen ongelukje was? Ik ben zelf absoluut antibench, allebei de honden die ik in mijn leven heb gehad waren moeilijke heprlaatsers van ene half jaar oud, die erg veel gedragsproblematiek hadden, waaronder onzindelijkheid. Het is ons gelukt om die zindelijk te maken zonder bench, dan moet het bij een puppy zeker lukken. Ik snap dat je de hond het idee mee wilt geven dat hij een veilig plekje op kan zoeken, maar alleen een mand kan al een veilig plekje zijn. Dit hoeft echt niet persee een onvriendelijk ogende kooi te zijn, wij hebben immers dat plekje gecreeerd.

En als je vriend het neit leuk vind, hadden jullie niet voor een pup moeten gaan, maar gewoon voor een oudere hond uit het asiel :wink:

11. unionracer

Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Eigenlijk doe je haar overdag in de bench met de hoop ze niet in huis haar behoefte doet. Maar juist d'r behoefte in de bench is hetgene dat jullie vervelend vinden.
    Ze is nog niet zindelijk, dus het maakt geen verschil of je haar nu opsluit of niet. Als je haar opsluit en ze denkt ik moet, heeft ze dus ook geen andere keus om haar nest te bevuilen.
    Persoonlijk zou ik haar dan overdag niet meer opsluiten in de bench. Dan maar even niet haar in de gaten kunnen houden. Ik zou wel de bench laten staan, omdat ze er ook uit zichzelf in gaat slapen. Maar de eerste tijd even niet meer opsluiten. Wel doorgaan met voeren ed in de bench en na een tijdje zou je weer eens het deurtje voor een paar minuten dicht kunnen doen als ze haar eten krijgt en jij er bij blijft. En dat zo rustig opbouwen.

12. IenieMienie

Lid geworden:
    1 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook nooit een bench gebruikt, de 1e week dat we haar hadden zat ze in een doos, maar alleen 's nachts, overdag liep ze gewoon los in huis, en als ik dan naar boven moest of gaan werken, dan zat ze in de keuken met de deur naar de kamer dicht. 1x heeft ze binnen geplast en ik had het geluk dat ik haar betrapte en ik heb haar toen met dr neus in dr eigen plas geduwt, daarna heeft ze het nooit meer gedaan. haar zindelijk maken hebben gedaan op een "matje", een stukje kunstgras, daar elk uur haar even laten rondlopen en natuurlijk flink belonen als ze daar dan ook echt plaste, niet met koekjes en snoepjes, maar met uitbundige woorden en veel klopjes en aaitjes. wel gaat de hond in de mand als wij eten, maar geen bench.

13. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Echt het toppunt van vriendelijk een hond opvoeden is dit niet, dit is geen methode die de leden van het dierenforum aanraden. Een hond plast niet binnen om het baasje te pesten, hierom hoeft het ook niet hard gestraft te worden. Een "foei" mag best, omdat de hond wel mag weten dat het niet gewaardeert word, maar een hond op die onvriendelijke manier straffen voor iets waar deze niets aan kan doen? Nee, doe dat astjeblieft nooit meer.

14. Nicole

Nicole Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vermoed dat ze het in de bench doet omdat zoals ik het tenminste begrepen heb na het lezen van je verhalen dat ze "uitgelaten" wordt op het terras maar dat ze daar meer aan het "klieren" "spelen" "ontdekken" en dergelijke is dan dat ze bezig is met een plekje zoeken waar ze haar behoefte zou gaan doen. Echt typisch pupgedrag dus.
    Alles is leuk, interessant en nieuw en ze zijn zo druk bezig met de wereld ontdekken dat ze vergeten dat er ook nog zoiets als een plasje en een poepje bestaat.
    Na eindeloos wachten van jullie kant of ze haar behoefte wil doen gaan jullie uiteindelijk naar binnen toe en zetten haar in de bench (omdat je even wat anders moet doen en bang bent dat ze het in huis doet).
    Dus als zij eenmaal in de bench zit, is ze rustig ze zit in een voor haar bekende omgeving waar niets te ontdekken is, komt tot rust en ja ..... dan heeft mevrouw tijd om haar behoefte te doen.

Dus met andere woorden jullie moeten meer geduld hebben en haar meer tijd gunnen om tot rust te komen, dus ga buiten ff lekker wild met haar spelen, laat haar ontdekken, maak haar moe en ga dan even lekker rustig op één plek stilstaan/zitten zodat ook zij tot rust komt en dan doet ze vast en zeker haar behoefte.

En net als natuurlijk bij iedere pup, vóór en nà het spelen even naar buiten, nà het eten, drinken, slapen naar buiten.
    En heeft ze geplast in huis of in haar bench "negeren" en het liefst opruimen als zij niet in de buurt is.

Het lijkt een langdradige oplossing maar als ze het eenmaal doorheeft zal je er uiteindelijk blij om zijn dat je het op die manier aangepakt hebt.

Ook kan je bijvoorbeeld een drolletje of een krant waar ze haar plasje op heeft gedaan op een bepaalde plek op het terras neerleggen, zodat ze het ruikt en dan waarschijnlijk eerder geneigd is om haar behoefte daar weer te gaan doen.

Succes !

15. IenieMienie

Lid geworden:
    1 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    dit was 11 jaar geleden, en werd me aangeraden door iemand die "er verstand" van had en opvoedcursussen gaf

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. husky101
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    7.981
  2. Halifax
    Reacties:
    36
    Weergaven:
    5.972