Een belangrijke vraag over mijn cavia

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door pluisje88, 14 nov 2007.

1. pluisje88

Lid geworden:
    26 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo

Ik heb 2 cavia's, een gecastreerd mannetje genaamd Snuitje en een vrouwtjes cavia genaamd Pluisje.
    Ze zijn al 4 jaar samen en dit ging goed.

Maar nu heb ik een vraag:
    Pluisje heeft vorige week maandag een oogoperatie gehad (het oogje moest worden verwijderd omdat dit oogje uitgedroogd, dik was en pus uit kwam) --> de oogzenuw was aangetast waardoor ze meteen aan 1 kant blind werd.
    Na de operatie moesten de cavia's een tijdje appart zitten maar moesten elkaar wel blijven zien en ruiken.
    Ik moest Pluisje dwangvoeren omdat ze niet wil eten en drinken --> dit ging goed.
    Maar nu mogen de cavia's weer samen in 1 hok, maar Pluisje rent de hele tijd achter Snuitje aan en blijft constant aan de kont/poot ruiken/snuffelen.
    Snuitje ergert zich hieraan en soms trapt/bijt hij naar Pluisje.
    Maar Pluisje blijft volhouden.
    Pluisje wil nog steeds niet drinken, maar gaat heel soms hooi/brokjes eten.
    Ze wil geen fruit/groente of brood eten, maar ze piept wel heel hard als de koelkast open gaat of iets hoort kraken.
    Ze wil wel drinken als ik haar op mijn schoot pak en het flesje tegen haar lipje aan houd.

Is dit gedrag normaal? Of moet ik de cavia's appart houden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
    Alvast bedankt

Samantha

2. De Lieverdjes

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb de indruk dat Pluisje haar nog niet helemaal beter voelt. Je zegt dat ze nog niet echt eet en drinkt. Ze wil het blijkbaar wel aangezien ze begint te piepen als ze iets hoort maar toch houdt ze haar dan in om te gaan eten...
    Ik zou ze nog een beetje uit elkaar houden tot ze alles weer goed eet.

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had je ook al per mail geantwoord, maar hier nog even kort mijn visie:

* Dat er wat wordt geduwd enzo is vrij normaal in een cavia-maatschappij: zodra er eentje wat zwakker is is de rangorde niet meer zeker en dat wordt soms even uitgetest. Zolang het bij wat duwen en snuffelen blijft: geen probleem. Wordt er gebeten: uit elkaar halen. Wordt de zieke caaf zodanig opgejaagd dat hij geen rust krijgt om te herstellen: ook uit elkaar halen.

* Dat de cavia wel piept als er eten is, maar vervolgens niet wil eten, vind ik een beetje zorgelijk. Dat een zieke caaf minder eetlust heeft is normaal, maar deze cavia heeft op de een of andere manier wel honger, maar krijgt het eten niet weg. Het kan natuurlijk zijn dat ze nog wat in de war is van de operatie, maar dat zou toch snel over moeten gaan anders zou ik even bij de dierenarts laten checken of ze bijvoorbeeld geen wondje in haar mond heeft (bijv. tijdens narcose erg hard op eigen tong gebeten, of beschadiging door bijv zuurstofslangetje in de mond). Het zal vast niks zijn, maar ik zou het wel zeker in de gaten houden want dit hoort niet zo. Een dagje lamlendig zijn na de operatie is normaal, maar als de eetlust eenmaal terugkomt moet er ook gegeten worden, gebeurt dat niet dan klopt er iets niet helemaal.

Eet ze nog steeds te weinig, ga dan nog door met dwangvoeren en drinken geven want ze heeft flink wat energie nodig om op te knappen.

Beterschap voor je caafje!

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik sluit me bij Ellie aan: zorg dat ze bijft eten!

Als er wordt gepiept om de koelkast, dan wil het buikje best meewerken, maar is er iets aan het bekkie waardoor het niet lekker gaat... Dit kan vanalles zijn, dus wees samen met je DA allert op abcessen of op kleinere pijntjes en voer ondertussen met zacht voer bij zodat de darmen actief blijven en de cavia niet afvalt.

Beterschap met je caafje!

5. pluisje88

Lid geworden:
    26 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Hallo Ellie

Bedankt voor je reactie

De zieke cavia (Pluisje) rent zelf achter de de gezonde cavia aan., ze krijgt wel rust van mijn gezonde cavia maar neemt die rust dus niet.
    Toen ik gister Pluisje weg pakte, zag ik dat ze de poep aan het opvangen was van mijn gezonde cavia (ze had poep aan haar neusje)
    Mijn gezonde cavia wordt geirriteerd hierdoor.
    Vandaag moet ik zowizo naar de dierenarts om de hechtingen eruit te laten halen, de wond is heel mooi genezen.
    Pluisje gaat steeds vaker naar haar voerbak en pakt dan enkele brokjes.
    Dat piepen doet ze pas sinds dinsdag.
    Ze eet alleen soms een paar brokjes, maar geen paprika/wortel/komkommer waar ze normaal gek op is.

Groetjes Samantha

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Keutels van de andere cavia kunnen goede darmbacterien bevatten. Als Pluisje daar behoefte aan heeft, dan zou ik haar zo veel mogelijk de kans geven die keutels te pakken.

Laden...

Deel Deze Pagina