dwerggeitjes samen met . . . . in de wei

Discussie in 'Overige dieren' gestart door henderika, 30 jun 2009.

1. henderika

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou graag 3 dwerggeitjes willen kopen, die zouden dan komen in een wei van ongeveer 40 X 30 meter (of zo iets). Mijn vraag is welke dieren zouden samen met de geitjes in dezelfde wei kunnen lopen. Wel wil ik voor de nacht / winter de dieren apparte stallen geven.

2. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Je kunt vanalles samen met de dwerggeiten zetten. Ik zou eerder gaan bedenken welke dieren je graag wilt.
    Wij hebben dwerggeiten in een wei gehad met ganzen, eenden, konijnen en kippen. Ging prima. Het enige nadeel is dat geiten het voer van de andere dieren ook erg lekker vinden. Dus voer voor andere dieren moet je op een plek zetten waar de dwerggeiten er niet bij kunnen. En je moet dan rekening houden met het feit dat dwerggeiten heeeel erg acrobatisch zijn als het om voer gaat. Waar een gans doorheen, kan een dwerggeit sowieso doorheen. Voer voor gevogeltje kun je uitstrooien over de wei en dan scharrelen ze het wel bij elkaar. De geiten eten er ook wat van, maar dat maakt niet zoveel uit. Als je konijnen erbij wilt zetten, dan moet je echt zorgen dat de geiten niet bij het voer kunnen komen van de konijnen.
    Je kunt er ook schapen bij zetten of pony's. Ook hier moet je zorgen dat ze hun eigen eten kunnen opeten. Vooral bij schapen/geiten geldt dit. Geiten dienen geitenkorrel (of rundveekorrel) te krijgen. Dit bevat extra koper. Schapen horen schapenkorrel te krijgen, wat geen koper bevat. Als schapen dus alleen maar geitenkorrel eten, krijen ze teveel koper binnen.

Nou goed, de vraag is dus eigenlijk wat je zelf leuk vind. Wat je kunt bijna elk dier bij de geiten zetten. Je moet hooguit heel creatief gaan zijn met voeren :wink:

3. polleke

polleke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    1 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij mij op de dierenweide wonen de vijf geiten samen met twee ganzen, vier eenden, twee varkens, zeven kippen en een haan. De drie konijnen en vier cavia's verblijven ook in de dierenweide maar wel afgebakend met een hek. Zo hebben ze hun eigen terrein. Ook de vijver heb ik afgebakend aangezien ik het groen en beplanting graag in tact wil houden.

Wat GekGeitje zegt is helemaal waar! Geiten vreten alles op.
    Zelf heb ik ook voor alle dieren aparte stallen. Voer krijgen ze van mij dus ook alleen maar in de stallen uit eigen voerbakken. Zo kunnen alle dieren rustig eten zonder vertrapt te worden en krijgen voldoende voeding binnen. Na het eten mogen ze er allemaal weer uit.

Bij de cavia's en konijnen haal ik s' morgens de etensbakjes weg anders stikt het er van de duiven en kouwtjes die zich tegoed doen aan het overgebleven voer van de vorige avond.

4. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Geiten vreten de staart van pony's soms graag aan of niet? In dat geval zouden pony's niet mijn eerste keus zijn. Zou sneu zijn voor de pony's die hun staart nodig hebben als vliegenbestrijder. Daarnaast zul je twee pony's moeten aanschaffen en hebben die veel zorg nodig, de vraag is of je dat wilt...

Bij kennissen van ons staan ook twee geiten samen met kippen en ganzen. Zelf vind ik de geiten soms erg vervelend want ze laten niets over van het kippen- en ganzenvoer en vreten het stro uit het kippenhok. Gescheiden eet- en slaapvoorziening is dus geen overbodige luxe. :eyes:

Ik zou kijken naar een dier wat jou leuk lijkt om erbij te hebben en daarna uit vinden of zij geschikt zijn om samen met geiten te houden.

5. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Oh, dat weet ik niet: of ze de staarten aanvreten van de pony's. daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik weet namelijk wel dat best veel mensen een geit hebben als gezelschapsmaatje voor een pony (vind ik trouwens altijd raar, want een ander diersoort kan nooit het eigen diersoort vervangen, maar goed).

6. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Overbuur heeft jarenlang dwerggeiten en shetlanders gehouden, aan de staarten van de shetlanders was er zeker en vast niet geknabbeld.
    Lijkt mij ook beetje onwaarschijnlijk dat een pony gewoon aan zijn staart laten vreten door een geit. Normale pony loopt weg, en/of begint/dreigt te stampen.

7. Janswennen

Janswennen Nieuw Lid

Lid geworden:
    11 nov 2020
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 3 dwerg geitjes, heel leuk! Ze spelen echt mooi, en zijn redelijk tam. Sinds 2 maand heb ik er nu ook een Vlaamse reus bij, mooi extra groot konijn. Dit gaat perfect samen. Als ik eten geef, verdeel ik het over 4 meter, alle 4 kunnen ze rustig eten, al wisselen ze wel veel van plaats. Hooi is er altijd aanwezig. Voederwortelen koop ik ook regelmatig. Etens resten gooi ik er ook in. Enkel vlees eten ze alle 4niet. Nu nog nadenken om nog een dier

rb

Laden...

Deel Deze Pagina