Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Yep... :pensive: Alleen op het moment dat wij er waren, waren ze de olifanten ook aan het besproeien. Dat vonden ze wel leuk, was ook het enige moment waarop ze stilstonden.

2. sjaan

Lid geworden:
    13 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    :cry:

Van de week ben ik bij Krone geweest..(mijn vriendje had kaartjes)
    Ik heb alleen geklapt bij kunstjes die mensen vertoonde.
    Voelde me bij het zien van de dieren best rot..
    En nu ik dat filmpje heb gezien helemaal :pensive:

3. Sheila

Lid geworden:
    18 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    pardon misael :wink:

4. Frodo

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Tegen circussen ben ik sowieso... Te kleine kooien, rondtrekken van de ene plaats naar de anders, 'aanleren'(??) van kunstjes,...

Voor de dierentuinen ligt het een beetje anders: ik heb ook wel zoiets van: die dierentuinen moeten eigenlijk niet bestaan. Voor de diertjes is het beter als ze de vrije natuur inkunnen.
    Maar ik wil dit toch even nuanceren...

Ik denk dat het ook van belang is dat mensen dieren in een dierentuin kunnen bekijken/ bewonderen. Want, ik ben ervan overtuigd dat men dieren leert te respecteren door ze te kunnen zien. Wat men niet kent, respecteert men vaak niet. En daarvoor kan een dierentuin natuurlijk ook wel handig zijn. Dit klinkt misschien maar gewoontjes, maar ik vind het echt belangrijk dat mensen dieren 'leren kennen' (en niet enkel van TV) omdat mensen zo dus ook van 'wilde' dieren leren houden!
    Anders vrees ik dat we soms weer gaan vervallen in het afslachten van dieren voor de fun. In bepaalde Afrikaanse landen gaat men stap met apen om die te tonen aan de bevolking zodat ze die leren kennen en respecteren en zodat ze die niet meer zo vlug gaan afschieten. Dit schijnt te werken... Kinderen zien dan die 'lieve aapjes' en beginnen ze dan soms leuk te vinden. Dit gaat dan natuurlijk wel niet om dierentuinen, maar het principe is eigenlijk hetzelfde. In onze landen zie ik de dierenbegeleiders nog niet direct met een aapje op school komen, vandaar... :hihi
    Dit betekent dus dat dit eigenlijk wel van belang is voor dit soort dier zelf (dus om respect te krijgen voor bv. aapjes die in de vrije natuur leven).
    Ik begrijp dat dit misschien wat hard klinkt tov. dit individu-diertje dan zelf, maar als de hele soort er wel bij vaart, is dit toch ook erg belangrijk, denk ik... :confused:

Bovendien is het natuurlijk ook zo dat dieren die in gevangenschap geboren zijn, moeilijk los te laten zijn in de natuur (ze hebben het nooit gelerd om er te overleven). Dat wil dus zeggen dat dit ook moeilijk is voor de volgende generaties van die dieren. Men zou dit ev. wel kunnen doen, maar dit kan dan enkel op lange termijn.

Anderzijds ben ik er ook van overtuigd dat sommige dierentuinen echt wel goed voor hun dieren zorgen en dat de dieren het er wel aangenaam vinden.

Dus kan het voor mij dan misschien toch nog netl maar dan enkel in dierentunen waar er voldoende (!!!) ruimte is voor de dieren en waar men ze goed verzorgt. :wink:

Maar misschien zijn de wildparken daarvoor ook een alternatief en is dit misschien nog een stukje beter dan de dierentuinen... Dus veel liever wildparken dan dierentuinen!!!

5. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maandagavond ben ik samen met nog iemand langs Renz gegaan:

De volgende beelden heb ik opgenomen:
    http://www.denatuur.nl/video/renz.wmv

De volgende stereotype/afwijkend gedrag heb ik geconstateerd:

- ijsberen (heen en weer gaan) (geen paar minuten maar constant)
    - ronddraaien (rondjes lopen in kooi)
    - non-respons: geen reactie op prikkels uit omgeving, zelfs niet toen ze water kregen en ook niet door de aanwezige mensen. Aantal dieren bleef gewoon liggen in zelfde houding en amper bewegen.

Meer over afwijkend gedrag is te lezen hier:
    http://www.bornfree.org.uk/zoocheck/zcbehaviour02.htm
    en
    http://www.biteback.be/library/detail_art.php?artid=884

Andere dieren waren op dat moment er nog niet. Circus Renz laat weer zien dat dierenleed bij hun gewoon voorkomt. De dieren zitten in kleine ruimte. Hebben geen afleiding en kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen.
    Dit moet direct eens besproken worden in de politiek, want dit is geen leven voor de dieren.

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hm... Renz belde en dreigde met rechtzaak als ik het er niet af zou halen...

Tijdelijk dus niet bereikbaar het filmpje en foto...

7. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
  8. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Aan de taal te zien geschreven door Josef Ratzinger in het Vaticaan :back: :confused: :smiley:

9. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hehehe... jaja.. alleen voor de mensen die latijn kennen :smiley:

maar er komt morgen ofzo wel wat nuttige content op :wink:

10. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    En dat wordt een letterlijke vertaling. :grinning:

11. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
  12. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Schandalig dat Renz iedere criticaster met een rechtszaak dreigt maar ondertussen het leed dat de tijgers treft handhaaft.

Het wordt tijd dat die beerputten nu eens goed opengetrokken worden.

13. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja idd. Ben niet bang voor ze hoor. Filmpje komt binnenkort gewoon weer online. Gelijk met de officiele lancering van de site :smile:

Maar het is van de gekke dat NL niet eens een wet heeft voor circussen terwijl een land als Singapore gewoon wilde dieren heeft verboden. En stricte welzijnsregels heeft.

Ik zag vandaag dit filmpje:
    http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp ... selephants

Die moet men maar eens kijken. Je ziet niet alleen leed van dieren..ook wat mensen worden doodgemaakt door een olifant.. deze word later door vele kogels doodgeschoten... ook weer een extra reden om olifanten enzo te verbieden.

Vandaag kreeg ik ook foto's onder ogen van de olifanten bij Renz. :pensive:

14. brigitteke

Lid geworden:
    23 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    dierentuinen vind ik wel oke :ok:
    als de beesten maar op dezelfde plaats blijven en genoeg ruimte hebben.
    een circus daar en tegen vind ik helemaal niks.
    de dieren worden vervoerd in veel te kleine kooien een ze hebben nooit een vaste plek echt super zielig :cry:

15. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik krijg dat kreng van een plugin maar niet geïnstalleerd in Linux, niet via de Real/Linux site en niet via Synaptic??!!

Jij bent deskundig dus jij kunt me wel helpen hoop ik [-o<

16. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ehm... koop windows :wink: Nee ik heb geen idee wat het probleem is. Krijg je error meldingen? En welke distro gebruik je? Welke browser?

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    In het filmpje is de olifant Tyke dus die doodgeschoten word. Iemand had er een gedichtje voor gemaakt:

18. Al87

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Een circus met dieren daar ben ik gewoon tegen dat zit gewoon niet goed.
    Met mensen alleen kan het nog best leuk zijn.
    En dierentuinen zoals het noorderdieren park dat is acceptabel alleen wildparken zijn nog beter.
    Ik weet nog toen ik met schoolreisje naar artis ging toen ik 10 jaar was.
    Daar zat een gorilla in een donkere betonnen hok achter zeer dikke trallie's gewoon een zeer triest gezicht.

19. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik krijg inderdaad foutmeldingen (welke bestanden er ook al weer ontbreken dat ga ik binnenkort als ik meer tijd heb uitzoeken), de Linuxdistributie die ik gebruik heet Ubuntu (volgens mij het beste te vergelijken met Fedora) en ik gebruik Mozilla Firefox dus die plugins moet hij kunnen pakken,

20. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    913