Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, idd :grinning:

2. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou moet de kans bepalen wat wel of niet mag, of moet je zorgen dat die kans er helemaal niet meer mee te maken heeft? Dus dat elk dier kans heeft het niet leuk te vinden en dus helemaal alle dieren te schrappen?
    Kan jij met zekerheid zeggen dat de dieren het altijd naar hun zin hebben? Zou jij ook niet soms een voorstelling overslaan omdat je moe bent of iets anders wilt doen?

3. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, ik kan niet met zekerheid zeggen dat die dieren het altijd naar hun zin hebben. Sterker nog, dat zeg ik ook niet.
    'De kans' dat ze het niet leuk vinden vind ik niet echt een argument. Wie zegt dat mijn ratjes het leuk vinden bij mij? Wie zegt dat het paard van Anky v Grunsven het leuk heeft?

Net als mensen hebben dieren nou eenmaal mindere dagen. Dat betekent niet dat ze het sowieso niet naar hun zin hebben. Ik vind mijn opleiding erg leuk, maar er zijn dagen dat ik écht geen zin heb!

4. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    En dat geld ook voor de 'wilde' dieren. Je kan alleen maar ja of nee zeggen tegen dieren in circussen lijkt me. Dus niet zeggen wel paarden en geen olifanten.

5. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    jahwel, want ik zeg dat. Kijk: wel paarden (en honden ed) en geen olifanten (en andere wilde dieren)

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Onder voorwaarde dat hun leven buiten de voorstelling om zo goed als normaal is.
    Het verschil is gewoon: hondenen paarden zijn gedomesticeerd, en wilde dieren niet. Wilde dieren heten niet voor niets wilde dieren.

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar of het nou wilde of gedmesticeerde dieren zijn, dat maakt niet uit. De vraag is of het dier het wel wilt of niet. Ik kan me voorstellen dat een dier het niet altijd wilt, maar als die dan geslagen word met zweep oid dan doet die het maar omdat die dat niet wilt voelen. Zulke dingen dus. En of dat nou een wild dier of een gedomesticeerd dier is maakt niet uit.
    Beiden kunnen geen zin hebben, maar worden toch gedwongen om kunstjes te doen e.d. Een circus zal echt niet een show aflasten omdat een paard e.d. geen zin heeft.

Beiden hoeven dus geen zin te hebben er in. Een paard kan het niet leuk vinden en een leeuw ook niet. Moet je daarom stellen dat leeuwen niet meer mogen maar paarden wel? Nee, want dat vind je de welzijn van de leeuw belangrijker dan het paard.

7. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    nee oke, maar zoals ik al eerder zei: een paard van een springruiter heeft ook heus niet altijd zin om een wedstrijd te lopen. En dat moet ie wel, en dát keuren we goed. En zo heb je wel meer van die dingen. En dan die keren dat zo'n dier dat wel leuk vindt, die zijn er zeker ook!

Het hangt af van de rest van de verzorging of het dier het naar zijn zin kan hebben in een circus of niet.

8. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou 'we', ikke iig niet. Maar volgens mij kan een paard wel aangeven als die geen zin heeft om over die stokken te springen. Maar lichtelijke dwang zit erook wel.

MIsschien wel, misschien niet. Maar dat heeft dus een tijger wellicht ook.

Ik denk dat de verzorging van een paard ook veel te wensen over laat bij een circus. Ze hebben wellicht een bak om te lopen, maar denk niet te vergelijken met aandacht en verzorging bij een manage ofzo. Hoewel bij laatstgenoemde ook wel genoeg fout kan zijn.

9. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    eigenlijk ben ik het dus op zich met je eens. Want ik zeg dus dat ze het naar hun zin kunnen hebben áls de verdere verzorging is zoals het hoort, dus aandacht, een weitje, afleiding en dergelijke. Als ze dit alles niet hebben keur ik het ook niet goed. Dus bij het ene voorbeeld zouden ze wel in een circus mogen van mij, en bij het andere niet.

Het springpaarden voorbeeld: met 'we' bedoeld eik meer de mens in algemene zin. De meeste mensen denken er niet bij na dat het paard misschien wel liever langs dan over de hindernis zou gaan.

10. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben van mening dat dieren in een circus over het algemeen niet goed verzorgd worden, ook al denken de verzorgers van wel. Dat geldt zowel voor de 'wilde' als de gedomesticeerde dieren. Ze kunnen ook gewoon niet goed verzorgd worden, omdat de ruimte daar veel te beperkt voor is en tja, circussen reizen nu eenmaal rond, nietwaar?

En het lijkt me niet echt handig voor een circus om een enorme wagen met water voor krokodillen te hebben, of een wagen met een nagemaakte omgeving voor tijgers of olifanten of zo. Een circus met dieren is gewoon achterhaald, dat kan gewoon niet meer in deze tijd. Of de dieren het nu af en toe wel naar hun zin hebben of niet, het gaat om hun welzijn, om hun verzorging, en het grootste deel van hun tijd zijn ze niet bezig met een show, maar staan ze ergens 'opgeborgen'.

Dierentuinen, dat vind ik toch een andere zaak. Tegenwoordig doen dierentuinen steeds meer hun best een zo natuurlijk mogelijke omgeving te creëren voor de dieren. De verblijven worden zo 'onopvallend' mogelijk afgeschermd (dus zonder tralies e.d.) en soms zie je de dieren niet eens, zo goed is hun verblijf in gericht (bijvoorbeeld bij de wolven in Blijdorp).

Wat dat betreft vind ik Burger's Zoo echt heel mooi gedaan, met enorme verblijven, zonder al te opvallende afscheidingen en je ziet de dieren niet eens altijd omdat ze zich uitstekend kunnen verstoppen. Ook is het zo dat dierentuinen zelfs vaak meedoen aan het in stand houden of zelfs uitbreiden van een beschermde diersoort, door fokprogramma's op te zetten en de nakomelingen uit te zetten in de natuur.

11. miepske

Lid geworden:
    16 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dieren worden in het circus niet geslagen met die zweep, die gebruiken de trainers enkel als signaalstok. de paarden weten precies wat elke stand van de zweep betekend en welk kunstje er zodadelijk komt. Voor de trainingen gebruiken ze echt die zweep niet hoor, jeetje, dat is toch logisch? Als ze die dieren echt zweepslagen zouden geven was er al lang een dierenrechtenorganisatie in opstand gekomen. :confused:

Toch vind ik ook dat het circus geen dieren nodig heeft en niet meer mag inzetten. de dieren zijn veel te klein behuisd en het is hardstikke onnatuurlijk voor die beesten. Mijn haren gaan toch altijd overeind staan als dieren enkel dienen voor menselijk vermaak.

Dierentuinen is een ander verhaal, idd worden de verblijven steeds beter, er zijn al allerlei diersoorten gespaard gebelven door intensieve fokprogramma's tussen dierentuinen onderling, dan ben ik wel van mening dat de diersoort in zijn geheel gaat voor het individu, het is hard voor die ene cheetah, zijn soort heeft een betere kans op overleven, dat is zijn opoffering.

12. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe zou het toch komen dat er een hele rij dierenwelzijnsorganisaties en dierenrechtenorganisaties voor de deuren van de circussen staan?
    Kijk eens op http://www.circuses.com/
    http://www.dierenbescherming.nl/content ... id=5&sid=5

13. haasjeboutertje

Lid geworden:
    22 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    dieren op laten treden in een circus ter vermaak van de mensheid; dat is afschuwlijk en zeer zeker tegen natuurlijk!
    Over dierentuinen heb ik wel een beetje gemengde gevoelens; er worden daar nl heel vaak toch dieren opgevangen die een op de een of andere manier het in de vrije natuur niet meer redden; denk maar eens aan aapjes of beren die bijv. in Spanje allerlei kunstjes uit moesten voeren ter vermaak van mensen. Deze diertjes verdienen een zo goed mogelijke verzorging en dienen; ondanks dat ze niet de vrije natuur niet meer terug in kunnen een fijne ruime leefomgeving te krijgen waar ze de laatste jaren van hun leven toch nog een beetje kunnen genieten!

14. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Circus Krone staat op dit moment in Zwolle, en donderdag zijn er heen gegaan met de school, mochten we even achter de schermen kijken. Het was verschrikkelijk!

De olifanten staan de hele dag vast, met twee kettingen, een om hun voorpoot en een om hun achterpoot. Minstens 3 van de 8 olifanten vertoonden stereotyp gedrag (de hele tijd heen en weer wiegen, met de kop schudden, van de ene poot op de andere gaan staan). Dit ging maar door, het hele half uur dat we naar de olifanten keken.
    De giraf stond op de parking, met een hek erom heen. Er stond ook nog een trailer bij het hek met stro erin. En dat was het zowat. Geen afleiding, geen soortgenoten,... Ik schat dat de giraf zo'n 40 vierkante meter had.
    Ze hadden ook nog een nijlpaard, maar die werd niet meer gebruikt in een show. Het dier was gewoon 'deel van de familie' en daarom willen ze het niet wegdoen. Hij zat de hele tijd onder water in de trailer, het bad was net ietsje groter dan hem.
    De apen hadden wel heel veel afleiding maar niet genoeg plaats. Er hing wel een slingertouw, maar volgens mij konden ze maar een halve meter slingeren... Bovendien hadden ze allemaal kale plekken.

De twee uur dat we daar waren hebben we eigenlijk nergens een optimale leefsituatie gezien voor een dier (voor zover dat mogelijk is), laat staan een gelukkig dier.

15. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Daar ben ik het absoluut niet mee eens,Heel veel dieren doen juist kunstjes uit angst.
    Wat denk je van beren die op hete platen worden gezet om ze te leren dansen? dat is dus echt niet met liefde gedaan.
    Of tijgers die de zweep krijgen als ze niet door een ring van vuur springen, als een tijger iets erg vind dan is het wel vuur.
    Dat is geen liefde, dat is martelen.

16. Sofie

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja dat is nu eenmaal niet zo en dat zal ook nooit zo zijn. Zonder onze dierentuinen, beschermede natuurreservaten,...zouden er nu tal van dieren (tijgers, olifanten,wolven,...) uitgestorven zijn.
    Zelf ben ik TEGEN circussen met dieren. De dieren moeten ellenlange tijd in die super kleine kooien verblijven, moeten daarbovenop zo'n domme kunstjes doen enkel en alleen voor het amusement van de mensen...!!! Nee zoiets vind ik absoluut NIET kunnen!! :thumbsdown:
    Maar goed ook dat ze dit nu afschaffen...! Als je de dieren daar bekijkt...ocharme...die zitten daar allemaal te 'ijsberen'. Olifanten worden vastgeketend met ijzere kettingen aan hun poten, krijgen hierdoor wonden,... En dan nog niet de mishandeling die er vaak aan te pas komt...(ik zeg niet elk circus hé)

Over dierentuinen heb ik dan weer een andere mening. Ik vind dit persoonlijk heel goed voor het in stand houden van bepaalde (eigenlijk tal van...) diersoorten...Maar..... dan vind ik dat alle dierentuinen aan strenge voorwaarden moeten voldoen. Ze moeten de dieren een ruime huisvestiging bieden, de juiste voeding,...
    Pas dan vind ik dat de dierentuin 'goedgekeurd' mag zijn...

Sofie.

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    En mede dank zij dierentuinen etc. zijn er dieren uitgestorven en of bijna uitgestorven. Maar de tijgers enzo zijn er nog door beschermingsprojecten.

Het in stand houden dus van dieren in gevangenschap? Zie er niet echt iets bij zitten waar dieren voordeel bij hebben.

18. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Er worden ook met uitsterven bedreigde dieren in dierentuinen gefokt om ze vervolgens weer in de vrije natuur uit te zetten, zo zijn er al aardig wat soorten gered.

Verder vind ik het fantastisch dat zeer zeldzaam geworden dieren zoals de Siberische tijger (de allergrootste katachtige ter wereld, totaal aantal wereldwijd: ca. 300) dankzij de dierentuinen en zelfs een fokkerij (in Mantsjoerije in het noordoosten van China) toch blijven bestaan, ook al is het uitzetten van deze dieren buiten safariparken helaas onmogelijk geworden omdat ze gewoonweg te gedomesticeerd of zelfs een beetje tam zijn.

PS:
    Hoe bevalt het op Curaçao tot nu toe?

19. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja vast, maar dat is slecht. Foute genen moet je niet terugzetten. Als je daarvoor dieren gebruikt waar al tijden mee gefokt is enzo.
    Daarnaast proberen ze natuurlijk wat goed te maken...

Nou fantastisch joh! Lekker feestuh op het strand e.d. Gezellige studenten ontmoet. En het snorkelen is echt super hier. Binnenkort ga ik duiken en dat is nog mooier. Je kan vanalles lezen en volgen op http://www.vanafcuracao.nl

Overigens viel de orkaan IVAN een beetje tegen... wilde wel eens een orkaan meemaken, maar het werd maar een beetje wind enzo. Maar goed... de avond was wel gezellig geworden door IVAN :smile:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    913
  2. kilianjh
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    743