Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja blijdorp.

Stond op indymedia laatst. En bij geloof d66 of groenlinks (lokale sites) stond er toen ook een bericht over.

2. jwer

Lid geworden:
    15 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Er is hier ruim over gesproken en gediscussierd op dierentuinforums. Het ging over 2 leeuwen die familie van elkaar waren en hybride waren, oftewel kruisingen van 2 ondersoorten (en dus niet geschikt voor fokprogramma's). Een ervan is toen een natuurlijke dood gestorven (die was al 20+ wat echt oud is voor een leeuw). Toen zijn er een paar nieuwe vrouwtjes gekomen en de andere ontwikkelde toen gedragsproblemen en kon totaal niet overweg met de nieuwkomers en andersom. Hierdoor moest volgens mij Azlan apart en alleen verder leven zonder sociale contacten wat zeer onnatuurlijk is voor een leeuw..

Er zijn toen geruchten geweest dat die leeuw eventueel geauthanaseerd zou worden, omdat de huidige leefomstandigheden gewoon onnatuurlijk waren en er geen kans op sociale contacten met andere leeuwen mogelijk werd geacht.

Ik weet zeker dat dit uiteindelijk niet gebeurd is, alleen hoe het precies afgelopen is weet ik niet meer, ik geloof dat de leeuw in een andere dierentuin een plekje heeft gevonden. Het moet nog wel ergens staan op die andere forums maar tis al vrij oud en der staat teveel over Blijdorp op om het terug te kunnen vinden.

Er is daar toen nog een discussie ontstaan wat je met zulke dieren aanmoet. Sociale dieren die zo gedragsgestoord zijn dat ze niet meer met soortgenoten overweg kunnen. Nog steeds een lastig probleem...

3. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de info, Jwer.

Ik begrijp dat Azlan psychisch niet helemaal gezond was, en dus een ongelukkig leven zou moeten leiden (of lijden in dit geval) en bovendien een hybride was (aan zijn wat Islamitisch klinkende naam te beoordelen een kruising tussen een Pers en een Afrikaan neem ik aan)

Gelukkig was het dus geen geldkwestie of gemakzucht.

Sommigen daarvan zullen denk ik wel bij roofdierenopvang Panthera in Nijeberkoop (Zuidoost-Friesland) terecht kunnen, tenzij ze natuurlijk ook tegen mensen extreem agressief gedrag vertonen.

Dan wordt het inderdaad wel erg moeilijk, juist voor het beestje zelf......... :wink:

4. jwer

Lid geworden:
    15 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja das ook een beetje de discussie, is zo'n beest wel ongelukkig? Als ie van nature sociaal is maar hij kan niet met soortgenoten overweg, is ie dan ongelukkig als ie alleen zit...

Ik weet het ook niet...

5. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is in zo'n geval een kwestie van uitproberen;

Ik denk dat-ie in beide gevallen nooit echt lekker in zijn vel zal zitten; als het inderdaad een kruising tussen een Aziatische (oftewel Perzische) en een Afrikaanse leeuw is, is hij een kruising tussen twee dieren die elkaar in de vrije natuur nooit tegenkomen doordat de afstand te groot is, en die dus behoorlijk uit elkaar gegroeid zijn in die miljoenen jaren nadat het één en hetzelfde dier was (de sabeltandkat geloof ik); niet alleen qua bouw (de Pers is zoals je weet stukken kleiner dan de Afrikaan) maar ook qua gedrag; niet iedere hybride heeft er last van (er zijn er die uitstekend gedijen, zelf kruisingen tussen tijgers en leeuwen), maar sommigen wel; Azlan is er daar waarschijnlijk één van.

6. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    hmm...ik ben het wel met en puppies?! eens...

7. wolfje

Lid geworden:
    17 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Er staat de laatste 2 leeuwen uit blijdorp.
    Ik ben er vorige maand nog geweest en er liggen nog steeds 2 leeuwen.
    Verder is er op de blijdorp mailing nog geen nieuws over de verdwijning van de 2 leeuwen en aangezien daar ook mensen posten die daar werken denk ik dat die leeuwen nog leven.

Dus of dit is een zeer oud bericht of t moet nog steeds gebeuren! Want zeker de man leeuw zit er al jaren!!! de vrouw is wat lastiger omdat ik meerdere vrouwen gewent was.

8. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
  9. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad is dit bericht al weer verouderd (maart j.l.); het betrof twee mannetjes waarvan er een aan ouderdom is overleden (zie bericht Jwer 6-6-4-20:14).

Het gaat om die andere, Azlan, een hybride. Volgens de berichten van zowel DeNatuur.nl (6-6-4-17:17)als die van Jwer (6-6-4-20:14) is hij uiteindelijk ondergebracht bij een andere dierentuin (Hamburg Zoo), maar dat heeft getuige het Engelse citaat wel heel wat voeten in de aarde gehad in de vorm van actievoeren en opboksen tegen vriendjespolitiek tussen de directie van Blijdorp en de politie.

Hulde voor de betreffende, in het bericht van DeNatuur.nl (6-6-4-17:17) geciteerde actievoerder. Ik vind dan ook dat hij/zij een onderscheiding verdient :ok: voor het redden van Azlan;

Sorry Wolfje, maar ik denk dat je toch iets te goed van vertrouwen bent ten aanzien van de hoge pieten binnen Blijdorp;

het overgrote deel van het Blijdorppersoneel doet zijn/haar werk met zeer veel liefde voor de beesten, maar mijn vertrouwen in de top van Blijdorp is al wel vaker geschonden;

Jaren geleden zou er geld gereserveerd worden voor kachels voor grote herkauwers, elandantilopen meen ik, aangezien zij het koud hadden (ik denk doordat de bewegingsvrijheid een stuk kleiner is dan in de natuur).

De toenmalige (interim??) directeur (zijn naam ben ik helaas kwijt) heeft het geld lekker in zij eigen zak gestoken en die kachels zijn er nooit gekomen.

Het gebeurde met Azlan verbaast me dan ook niks................ :confused:

10. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
  11. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    vaag verhaaltje dit... :confused:

12. animalspirit

Lid geworden:
    14 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou een ding is zeker, mijn stand punt staat nog steeds ,AFSCHAFFEN.
    Zolang mensen denken,dat dierentuinen en circussen iets van waarde toevoegt aan cultureel gebeuren,is dat echt achterhaald.

Voorlopig is het nog steeds de handelaren die floreren bij dit gebeuren, en dat is dan niet alleen in het groot, maar ook de winkeliers in het klein.

13. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ben het met je eens animal spirit

14. Mriek

Lid geworden:
    30 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben tegen het circus omdat die dieren niet zo natuurlijk mogelijk levenkunstjes doen en in kleine hokken en de stress die het opleverd door het reizen lijkt me niet fijn voor hun.
    Echter vind ik dat dierentuinen weer beter zijn maar ik vind het natuurlijk belachelijk als er bijv. dieren uit de wilde natuur worden gehaald om die in een dierentuin te planten.
    De meeste dierentuinen geven de dieren genoeg ruimte en proberen hun leefomgeving na te bootsen, op deze manier ben ik daar niet tegen

15. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben níet gewoon tegen alle circussen met dieren. Ik ben tegen circussen met wilde dieren. Een groepje poedels, die dagelijks hun kunsten vertonen in het circus kunnen het nog best naar hun zin hebben. Als de trainer gewoon goed voor ze zorgt en tussen voorstellingen lekker met ze gaat wandelen en dergelijke kan zoiets best goed gaan.
    Met paarden bijvoorbeeld, zou het ook goed kunnen gaan in het circus. Als ze maar verder een normaal leven kunnen leiden. Ik bedoel, een sportpaard doet niet minder dan een circuspaard (nog veel intensiever zelfs).

Deze dieren kunnen dus best een normaal leven leiden in een circus, als ze buiten de show om maar gewoon normale (goede) verzorging krijgen. Apen, leeuwen, tijgers en beren in een circus zijn natuurlijk not done. Daarbij kun je namelijk nóóit hun leven toch zo normaal mogelijk maken.

Ik ben niet tegen dierentuinen. Sommige dierentuinen zijn gewoon al erg oud (bv Artis en Antwerpen) en zijn gebouwd in een tijd dat dierenwelzijn niet zo'n belangrijk punt was. Voor de dierentuin zelf is het ook belangrijk dat de dieren zich goed voelen in hun omgeving. Als het publiek tevreden is over hoe de dieren en de verblijven eruit zien, zal de dierentuin een positievere naam krijgen, en krijgen ze dús meer geld in het laatje.

Een dierentuin als Antwerpen wíl graag uitbreiden en verblijven verbeteren maar:
    1. ze worden niet gesteund door de overheid (financieren alles zelf)
    2. zitten midden in de stad (waar wilde je naartoe uitbreiden?)

Vaak (niet in álle gevallen helaas) is de wil er wel, maar zijn de middelen er niet.

16. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    juist...
    want wat willen apen daar doen dan?
    ik denk niet dat ze een heel oerwoud daar in dat circus hebben..
    apen hebben daar gewoon niet de ruimte wat ze hebben in het wild...
    ik denk dat op een gegeven moment die apen ook best wel een beetje verveeld worden, en dus ziek gaan worden omdat ze gewoon niet de ruimte hebben die ze nodig hebben...
    ze zullen best wel bezig gehouden worden, maar dit zal alleen maar trainen en trainen zijn, en geen leuke spelletjes..
    en hoe ze worden getraint...naja...

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar een stel apen of giraffen kunnen het ook best wel naar hun zin hebben....?

18. Mriek

Lid geworden:
    30 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Sarcasme... heerlijk :eyes:

19. ashiej

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    zou kunnen, maar ik denk toch dat ze nog steeds te weinig leefruimte hebben..

en dan zou het wel een diervriendelijk circus moeten zijn=)

20. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    de kans dát een stel apen of giraffen het naar hun zin hebben is aanzienlijk kleiner dan de kans dat een hond het leuk heeft in een circus. Om de redenen die al eerder genoemd zijn natuurlijk.

Als een aap van jongs af aan aan een kettinkje zit terwijl zijn baas accordeon speelt (ik noem maar wat :smile:), weet hij niet beter dan dat, en kunnen alleen zijn instincten hem vertellen dat er iets niet klopt. Als een aap al zijn hele leven in een circus zit kan ie dus best denken dat ie het daar leuk vindt. Maar dat neemt niet weg dat hij het 10 keer beter zou hebben in een normale leefomgeving. Dit beseft het dier zich dan misschien niet zo zeer, maar het (op dierwelzijningestelde) publiek des te meer.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    933
  2. kilianjh
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    756