Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Euhm ikzelf heb nooit gezegd dat het een schande was hoor!

Je verwart mensen / groepen met mekaar.

Je kunt / mag niet alle dierenrechtenactivisten over één kam scheren hé.

Zo heb je bvb ook vleeseters die de bio-industrie niet erg vinden (anders zou ze niet meer bestaan) en andere die het absoluut afkeuren en alleen biologisch kopen.

Moet ik dan ook mezelf afvragen wat ze nou willen? En zeggen dat ze het zelf niet weten?
    Neen tuurlijk niet, iedereen heeft er gewoon een ander gedacht over.

Ikzelf ben tegen dieren in gevangenschap en ze zouden dus moeten stoppen met het fokken van deze dieren, maar als het dier er nu eenmaal is (zoals dit berenjong) dan moeten ze het niet afmaken of aan zen lot overlaten!
    Zeggen dat het onnatuurlijk is, is zever, want de hele zoo is onnatuurlijk!

2. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Liever dat ze uitsterven in het wild dan dat ze gevangen zitten.

Dierentuinen fokken alleen voor eigen collectie en die bij andere dierentuinen. Het is geen behoud van dieren, maar behoud van dieren in dierentuinen wat ze nu doen.

Er zijn wel uitzetprojecten, maar dat is zo minimaal.

3. steffie33

Lid geworden:
    15 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze sterven uit door de mens en niet door de natuurlijke gang van zaken.

Waarom mag de mens er dan niet voor zorgen dat de populatie toch in stand blijft door fok programmas?

Want alles tenminste het meeste wat er nu gebeurt komt door de MENS.

Mensen zijn ook natuur natuurlijk zo kan je het ook weer zien.
    En de mens maakt alles kapot dus dat is natuurlijk.

Mijn mening is dat ik het een goed plan vind die dierentuinen.
    Dan zien mijn kinderen ook nog de mooie kanten van moeder natuur.

4. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar een heel klein percentage van dieren die gefokt word word uitgezet. De meeste fok door dierentuinen is voor dieren die niet bestemd zijn in het wild uit te zetten.
    Deze dieren zijn gedegeneerd.

We kunnen beter ons leger inzetten om gebieden te beschermen tegen stropers enzo om dieren te beschermen, zodat ze in de natuur lekker kunnen voortplanten.

Ik heb liever geen dier in het wild dan dat ik dat dier achter tralies moet zien in een dierentuin die niet veel ruimte kan geven aan het dier.

5. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    1) een aantal diersoorten is met uitsterven bedreigd DOOR DE MENS.
    Deze diersoorten mogen van mij ingezet worden in fokprogramma's.
    Maar: niet in dierentuinen. Hier leren ze niets over natuurlijk gedrag (jagen bvb) en zijn ze (zoals de natuur al zei) gedegeneerd.

ALS men toch wil werken aan het behouden van een soort, dat men dan reservaten opzet, waarin de dieren bescherming en medicatie genieten, maar die niet toeristisch zijn.

2) een aantal diersoorten is met uitsterven bedreigd en dit is gewoon een "NATUURLIJK PROCES". Net zoals bvb de dino's uitstierven.

Dan moet de mens ervanaf blijven. Dat is gewoon evolutie en misschien komt er wel een nieuwe diersoort (na duizenden jaren) in de plaats. Dat een diersoort uitsterft, daar merken de dieren op zich niets van hoor.

Dus bemoeien: ja als het de schuld van de mens is maar dan in de vorm van reservaten in het natuurlijke thuisland van de dieren, zonder er een toeristische attractie van te maken.

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat betreft reservaten en zorgen dat daar veel dieren komen die je dan herplaatst heb ik wat minder moeite mee. Kan je ook zien als 'fokproject', maar dan wat natuurlijker :smile:

De panda is ook al aan het uitsterven. Waarschijnlijk heeft de mens dat proces versneld, maar dat dier plant zich in de vrije natuur amper voor, dus m.i. kunnen ze dat geld beter besteden aan andere dieren.

7. steffie33

Lid geworden:
    15 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga altijd naar wildpark gangelt. Daar hebben de dieren ruimte en het is mooi om de dieren in zo een omgeving te zien.

Ook ben ik 2 jaar geleden in a dam naar de dierentuin geweest en daar zou ik dus niet meer naar toe gaan.Omdat ze idd in te kleine ijzere hokjes zitten en daar ben ik geen voorstander van .

Wel de wildparken dat wou ik nog effe melden.

En natuurlijk zie ik ook de dieren liever in de reservaten ,maar ik zou niet willen dat ze een dier lieten uitsterven alleen maar omdat je ze niet in een dierentuin of wildpark wil laten fokken.
    Ze fokken die dieren niet voor niks anders is dat ook maar een duur grapje.

Ze zullen die dieren best zo opvoeden dat ze in het wild kunnen overleven.
    Anders heeft het nog geen zin

8. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie knut nog niet een zeehond op de noordpool gaan vangen..

Of één van de leeuwen in staat om een zebra te vangen of in groep te jagen.

De dieren moeten opgevoed worden door hun biologische ouders om perfecte jagers te worden... dat kan niet in zoo's.

Waarom vind iedereen het zo belangrijk dat een diersoort niet uitsterft?
    Als het zo is dan is het zo he!

Beter een uitgestorven diersoort dan een gevangen diersoort!
    Want wat zie je nog van dat natuurlijke gedrag als ze in de zoo zitten? zelfs als ze in een soort wildpark zitten... hoe zie je in godsnaam een ijsbeer in een wildpark in NL die laat zien dat ie kan overleven in extreem koude temperaturen?! (om maar een vb te geven).

Trouwens ijsberen in leven houden heeft niet veel zin want binnen x aantal jaar zijn de ijskappen toch gesmolten. Wat ga je de kinderen dan vertellen? Dit dier leefde ooit daar waar veel sneeuw en ijs was... triest he om hem dan nog in leven te houden :eyes:

9. steffie33

Lid geworden:
    15 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    dramariseer nog maar wat door, dadelijk als jou soort uitsterft ben je ook blij als je nieuwe leden kan werven.

Als er geen sneeuw meer is dat duurt nog een lange tijd die jij misschien niet meer meemaakt.
    En beter lezen helpt ook oordelen.

ik had geschreven de dieren te fokken op de wijze waardoor ze terug kunnen worden gezet.

En als je denkt ze sterven toch wel uit hebben we straks niks meer in het wild lopen want het sterft toch uit.

10. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Denatuur zei het al: er worden via dierentuinen zelden dieren uitgezet.

Enkel de bezoeker + dierentuinhouder heeft baat met een dierentuin.

@ Equis: jij doet alsof de dieren zich ervan bewust zijn dat ze uitsterven.
    Dieren voelen dat niet, hebben geen pijn, weten er niet vanaf...

Ze gaan allemaal dood op zich ja, maar of ze nu op uitsterven staan of niet, ieder individu sterf sowieso. Van uitsterven merken ze niets.

Ik denk zelfs dat sommige diersoorten zichzelf gelukkig zouden prijzen (moesten ze er wel besef van zouden hebben) als ze rekening houden met wat de mens hun allemaal aandoet!

11. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Nergens zegt iemand dat die het niet erg vind. Ik vind het bijvoorbeeld verschrikkelijk dat er dieren uitsterven.

Maar constant dieren laten uitsterven, weer dieren terugzetten, laten uitsterven etc. dat werkt niet.
    Dan leert niemand van zijn fouten.

En er zijn twee dingen fout. Het uitsterven door tedoen van ons, maar ook het opsluiten van dieren om ze in gevangenschap wel te behouden is niet ok.

Als je geen dieren meer van een soort in het wild hebt, maar wel in een dierentuin, dan zijn ze al uitgestorven.

12. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het uitsterven van dieren niet erg als dat door evolutie is.
    Ik zie niet in wat ik er erg aan moet vinden... alleen dat ze niet meer te zien zijn op national geographic (of misschien steeds oude filmpjes) maar voor de rest... ik zie niet in waarom ik geen dierenvriend ben als het me niet kan schelen als een dier door evolutie uitsterft.

Maar goed dat sommige soorten uitsterven, anders waren anderen er nooit gekomen. Dat is toch net het boeiende eraan: er komen steeds wel nieuwe diersoorten.
    Als de dino's bvb niet waren uitgestorven dan was de raptor de dominante soort en dan had de mens niet bestaan...

Hmmm :confused: jammer dat ze uitstierven :wink:

Als het door toedoen van de mens is vind ik het wel erg.

13. Anoeska

Lid geworden:
    5 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er ook absoluut tegen.
    Naar Dierentuinen ben ik vroeger natuurlijk vaak geweest, cirsussen nog nooit. Maar zeker cirsussen vind ik echt vreselijk.

Hoe sommige met dieren omgaan is gewoon respectloos.
    Dierentuinen vind ik ook zoiets, prop die dieren niet in een beperkte ruimte maar laat ze lekker vrij.
    Natuurlijk wil het niet zeggen dat alle dierentuinen zo zijn en niet iedereen hoeft het met me eens te zijn, maar zo denk ik erover. :wink:

14. gertjanheinen

Lid geworden:
    8 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij een circus horen dieren en dat kan prima wat mij betreft. Ze laten dieren in de piste doen die dieren in de natuur ook zouden doen: een dier kan je niet iets leren wat het van nature niet kan. Er zijn circussen die heel goed voor hun dieren zorgen, misschien zijn er ook circussen die daar minder zorg aan besteden en daar mag wat mij betreft ook best wel toezicht op komen, waar ik een hekel aan heb is dat circussen door fanatieke 'dierenliefhebbers' dingen van circussen gaan vernielen en bij circussen herrie gaan schoppen. Ik vind het prachtig om dieren in de piste aan het werk te zien.

15. de leeuw

Lid geworden:
    15 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Mijn lieve man, doe geen moeite. Op dit onderwerp (en enkelle anderre) hebben ze hier paardekleppen op van Amsterdam naar Parijs over Berlijn en Zurich. Om maar te zeggen,het is hopeloos, er zijn er al veel die een poging gedaan hebben.

16. renate85

renate85 Speurneus

Lid geworden:
    10 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik vind dierentuinen en circussen gewoon kunnen mits de dieren goed behandeld worden natuurlijk.
    Maar over dieren in beperkte ruimte stoppen dat doen mensen die huisdieren hebben ook maar dat betekend niet dat dieren het slecht hebben
    Wat dat betreft horen allen dieren in de vrije natuur alleen zijn ze door mensen gemaakt als huisdier.

Zolang er goed met de dieren word omgegaan heb ik nergens problemen mee.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    936
  2. kilianjh
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    760