Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ok, die mening mag je hebben natuurlijk.

Feit is dat stereotype gedrag veroorzaakt wordt door een ontoereikende omgeving vol met factoren als stress, verveling, weinig ruimte e.d.

En dat kan je als mishandeling zien van het dier.

2. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ahzo, jij hebt dus nooit gezegd dat ze dat in het wild ook doen? Wat is dit dan:

Je krijgt beelden van de Natuur.nl, je verloochent deze, ok goed dat is jouw zaak, we kunnen er ook niets aan doen dat jij bewijsmateriaal negeert he.

Maar waar blijf jij dan met beelden? Als het toch steeds op vitaya of national te zien is, laat me dan weten wanneer! Dan kijk ik zeker!

Ohja je zegt ook: ze doen dit in het land van herkomst... dat zijn werkolifanten... Je zegt het zelf man!!! WERKolifanten... ze moeten dus werken, zitten in gevangenschap, zijn niet vrij....

3. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij snapt het niet he... waarom gaan dieren volgens jou dan stereotyp gedrag vertonen?

Want het is een feit dat ze dit enkel en alleen in gevangeschap doen en niet in de vrije natuur.(of dat nu in circussen, zoo's of als werkdieren is)

Hoe verklaar jij dat dan?

4. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Je bedoeld in thailand? Ik heb je eerder al links gegeven over het phajaan ritueel he...

In die landen worden olifanten ook ernstig mishandeld. Gebeurd niets tegen. Het enige in Thailand is dat werkolifanten verboden zijn geworden.
    Daardoor is men daar olifanten gaan gebruiken in de amusementsbussiness. Ik heb wel nog wat foto's voor je geloof ik liggen hoe een jong olifantje wordt gedwongen op te treden.. is verschrikkelijk.
    Ook staat men daar toeristen op te wachten etm olifanten die gebonden zitten aan kettingen en die dan iets moeten doen, zodat de eigenaar weer wat geld van toeristen krijgt enzo.

Kijk.. dat jij het allemaal geen mishandeling vind dat moet jezefl weten, maar stereotype gedrag is een uiting van een slechte behandeling en omgeving van het dier. Dat krijg je wanneer je een dier geen optimaal leven kan bieden. En een dier niet een optimaal leven geven danwel niet gunnen is gewoon dierenmishandeling.

Zelfs als je beelden laat zien waarop er geslagen wordt krijs je dat het geen mishandeling is.

Sorry, maar zoals ik al eerder zei. Verdiep je eens in wat stereotype gedrag is en waardoor het veroorzaakt wordt. Het is geen keuze van het dier, het is het enige wat het dier kan en gaat doen in gevangenschap, want deze word niet gestimuleerd door verrijking in de kooi enzo.

Zwaaien met lichaam, steeds hetzelfde rondje lopen etc, is een uiting van een slecht gesteld geestelijk welzijn van een dier... maar goed.. spreek alles maar weer tegen en doe het maar net als het circus af als 'dansen' e.d.

5. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar Alex hebben de acties tot nu toe al nut gehad? (gewoon ff nieuwschierig) wat is er tot nu toe al mee bereikt?

6. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat er bv beren meer gebruikt worden?!
    Dat men nu daarover bezig is, dat men grotere verblijven wil/moet maken en dergelijke.

Zonder groepen zoals circusleed zou de circuswereld daar geen aandacht aan besteden hoor... ahnee want het zijn immers extra kosten...

Maar ik wil nu niet in Alex's plaats antwoorden he :wink: dit is gewoon wat ikzelf denk dat ze bereikt hebben.

7. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    oke, wachten we ook nog ff op alex

Enuuh dit is niet sarcastisch bedoeld hoor gewoon een vraag :wink:

8. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0

Uhmm hij heeft echt gelijk.
    Dieren in te kleine ruimte hebben last van stereo type gedrag.
    Geef hem bijna nooit gelijk...

Nu wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

9. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja zeker. 2 jaar geleden stond ik bij Herman Renz te kijken hoe de dieren het hadden. Door wat ik gezien had, het stereotype gedrag en het prikken met ijzeren stokken tegen de dieren op een ruwe manier, zodat ze doorliepen e.d. ben ik actiegroep CircusLeed gestart. Eerst een tijd meer observaties gedaan etc.

Maar toen actief mee begonnen. Beelden over internet verspreid, acties opgezet, brieven geschreven etc.

Even ter verduidelijking. Daarvoor was geen enkele organisatie in NL actief met dieren in het circussen bezig. Toen de Dierenbescherming het in de gaten kreeg dat er weer een beweging bezig was en deze inspeelde op het jaar van het circus wat er aan kwamen zijn die opeens ook gaan draaien en daaruit is Wilde Dieren De Tent Uit ontstaan.

Kortom, doordat ik de actiegroep met anderen ben opgestart hebben we er voor gezorgt dat er aandacht kwam voor de dieren, dat er discussie kwam etc.

Het resultaat is dat twee gemeenten een verbod hebben, vele gemeenten het overwegen, vele gemeenten het willen maar middels een brief de regering verzoeken iets te doen, etc. De discussie is erg levend.

In afgelopen twee jaar heb ik enorm veel in de pers gestaan, op tv geweest in landelijke programma's, maar ook lokaal veel.

Je ziet nu het circus rare sprongen maken, zoals dat ze proberen tegengas te geven. Dat zag je in andere landen ook gebeuren voordat daar strenge regels kwamen of een verbod.

One man can make a difference!!

In dit geval dan niet zozeer 1, maar wel een handje vol mensen die actief hebben meegedaan afgelopen 2 jaar.

En het is nog niet over hoor. Het is een kwestie van tijd voordat er een verbod komt op wilde dieren. Ik hoop dat het dit jaar gebeurd.
    Het is nog even afwachten. In principe is/was er een kamermeerderheid.

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    SBB?

Verder is 8000m2 toch echt niet veel voor olifanten. En hoeveel olifanten staan er op zo een stuk.

Verder is stereotype gedrag iets wat ook in dierentuinen/parken voorkomt. Het is niet alleen het circus. In circussen hebben de dieren het alleen naast de mindere ruimte extra zwaar doordat ze elke dag zelfde herhalende rituelen hebben. In Dierentuin/parken bootsen tenminste nog wel wat na van een goede omgeving qua diversiteit en gebruiken ze verrijking. Maar het is ook vaak niet zo veel.

Het jammere is dat dieren die ernstig stereotype gedrag vertonen er misschien wel hun hele leven last van hebben. Zeer sterk die gedragingen bij olifanten kan een zeer ernstig aantasting betekenen van de dieren. Dieren kunnen daardoor zeer gevaarlijk worden. De Elephant Sanctuary kan daarover meepraten: http://www.elephants.com

Het belangrijkste is als je de dieren dan toch in gevangenschap houdt, dat je dan verrijking hebt. Gooi er speeltjes bij, laat dieren ontdekken etc.
    Elke dag verplichte ritueeltjes uitvoeren is iig niet goed ter voorkoming van stereotype gedrag.

11. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    SBB ?

12. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ah... lijkt ook niet echt een superverblijf te zijn...

Kortom.. je beseft dat je weinig tegenargumenten hebt? Jammer..

13. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    936